کد خبر: ۸۷۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۰
ضمن انتقاد دوباره از تجسس در احوال شخصی مردم مطرح شد

موسوی: همه احساس می‌کنند که بهتر است وضع عوض شود

نه روزنامه داریم و نه صدا و سیما که عکس ما را در حال نماز بیاندازد!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی در جمع کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی علاوه بر بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خود در حوزه کشاوزی، در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز به پرسش‌های مطرح شده در این جلسه پاسخ داد.

مهندس میرحسین موسوی با بیان اینکه مشکل ما در رابطه با مساله کشاورزی در نوع نگاه است گفت: «گاهی فکر می‌کنیم اگر کشاورز و روستایی صدای اعتراض ندارد و نمی‌تواند تظاهرات کند و مشکلی برای کشور ایجاد کند، مشکل ما حل شده است و اگر کمی به آنها توجه کنیم، مساله تمام شده است».

به گزارش آفتاب، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در دیدار با جمعی از کشاورزان و نمایندگان و کارشناسان تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه نبود دیدی که پشت آن یک عزم ملی وجود داشته باشد، از جنبه‌های مختلف می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد افزود: «برعکس اگر چنین دیدی داشته باشیم، آن موقع است که حل مشکلات روستا شروع می‌شود».

وی با بیان اینکه حذف هر روستا در کشور در آینده برای ما یک مشکل امنیتی خواهد داشت اظهار کرد: «تا دید نامناسب به این مساله اصلاح نشود، ما در این زمینه مشکل خواهیم داشت. اینکه گفته می‌شود قرار است برای هر هکتار زمین کشاورزی پنج هزار تومان خسارت توسط دولت داده شود، ناشی از همین دید نامناسب است».

موسوی درباره مساله واردات با بیان اینکه ما تابع هیچ سیاستی نیستیم که طی آن بخواهیم رضایت آنی مردم و رای‌دهندگان را جلب کنیم بدون اینکه به مسایل درازمدت کشور بیندیشیم، از برخی سیاست‌های اتخاذ شده در مساله کشاورزی انتقاد و برای نمونه به مساله چای در کشور اشاره کرد و افزود: «فردی به نام کاشف السلطنه در زمان ناصرالدین شاه بوته‌های چای را در این کشور کاشت و رواج داد و کم کم ما صاحب چای محلی شدیم ولی امروز می‌بینیم آنچه بیش از صد سال پیش در کشور ما وارد شده بود به دلیل عدم سیاست‌های درست در مساله کشاورزی ریشه‌اش در در حال کنده شده است».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس به سفر اخیر به استان خوزستان اشاره کرد و با اشاره به مساله نیشکر و مشکلات مربوطه در این استان اظهار کرد: «صنعت نیشکر یک صنعت دیرینه در کشور ماست و تازه به وجود نیامده است. از طرفی واردات بی‌رویه شکر در کشور را شاهدیم و در نتیجه از سوی دیگر مزارع عظیم شکر در حال از بین رفتن هستند. در حالی که 600 هزار تن نیاز به واردات شکر در کشور داریم؛ متاسفانه در یک سال، دو و نیم میلیون تن شکر وارد شده است؛ وقتی به این مساله عمومیت دهیم با ریشه‌های مشکلات روبه‌رو می‌شویم».

وی با اشاره به سهم بخش کشاورزی در کشور در دوران جنگ خاطرنشان کرد: «نمی‌خواهم بگویم که وزن بخش کشاورزی در حال حاضر هم باید به همان شکل باشد ولی سهم این بخش در آن زمان نشان‌دهنده وزن بخش کشاورزی در کشور بود و یکی از دلایل ایستادگی ما در دفاع مقدس نیز همین ترکیب بود؛ در نتیجه می‌دیدیم که کشاورزان بچه‌های خود را به جبهه می‌فرستادند و بعد هم محصولات کشاورزی و دامداری خود را می‌فرستادند».

موسوی با بیان اینکه حدود 23 میلیون نفر در کشور ما در روستاها زندگی می‌کنند یا در بخش کشاورزی فعالیت دارند، گفت: «خارج از مسایل اقتصادی، این جمعیت مشکلات مختلفی دارند و هر مقداری از حضورشان در بازارهای ملی ما کم شود، این ظلمی است که در حقشان می‌کنیم و از نظر مسأله کرامت انسانی که به آن تاکید داریم، نیز خدشه‌ای وارد می‌شود».

وی اضافه کرد: «این نگاه از دو زاویه باید اصلاح شود؛ اول از جنبه اهمیت اقتصادی و امنیتی این بخش است که قابل صرفه‌نظر کردن نیست. مساله دوم نگاه به جنبه انسانی این قضیه است که در این راستا باید در رابطه با روستاها کار کنیم و این شدنی هم هست یعنی اگر در زمان جنگ علی‌رغم کمبودها می‌شد قدم‌های کوچکی برداشت، در شرایط فراوانی قطعا بهتر می‌توانیم کار انجام دهیم. بخشی از این کارها هزینه‌بر نیست و فقط هزینه‌های سیاسی ممکن است داشته باشد که باید دولت تقبل کند. ممکن است مساله رای برای ما بسیار مهم باشد ولی نه به قیمت به خاک سیاه کشاندن برنج‌کاران شمال کشور».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با بیان اینکه خوب عمل نکرده‌ایم و قیمت‌ها بالا و پایین رفته است اما چوب این مساله را نباید برنج‌کاران بخورند افزود: «این مساله، عدم تعادل‌هایی ایجاد می‌کند و در نتیجه نیز وقتی به شرایط فعلی می‌رسیم با عجله، شب انتخابات برای اینکه مشکلی ایجاد نشود، سیل واردات را دنبال می‌کنیم که به قیمت بیشتر شدن مشکلات کشاورزان تمام می‌شود».

وی با بیان اینکه مساله بیمه بازنشستگی روستاییان و بالا بردن کیفیت بیمه درمانی آنها یکی از اهداف بلند و همگانی است اضافه کرد: «من در مورد مسایل صنعتی هم مخالف واردات بی‌رویه محصولات هستم زیرا این مساله هم صنعت و هم کشاورزی ما را زمین‌گیر می‌کند و هم روستاهای ما را تهی خواهد کرد».

موسوی در پاسخ به سوالی درباره نقش شوراهای روستایی در توسعه روستاهای کشور گفت: «شوراهای روستایی نهادهایی هستند که به رشد و شکوفایی سیاسی روستاییان ما کمک می‌کنند و در مساله توسعه عمرانی هم می‌تواند نقش دست اولی داشته باشند؛ پیش‌تر در روستاها نظام کدخدایی داشتیم که برچیده شده و جای آن را این نوع نهادها گرفته و البته این به کمک و پشتیبانی وسیع دولت نیاز دارد».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرای اصل 29 قانون اساسی و تامین اجتماعی کشاورزان اظهار کرد: «این مساله به گردن‌ همه دولت‌هاست و اگر بخواهد با مردم صادقانه برخورد کند باید حتما این مساله را اجرا کنند و با این مشکلات و فاصله طبقاتی که در کشور داریم چاره‌ای هم جز این نداریم».

فضای جامعه وقتی به حال خودش گذاشته شود، شاد و پر از دوستی است
در ادامه پرسشی درباره جو غمگین و نامناسب جامعه و راهکار مهندس موسوی برای تغییر جو جامعه مطرح شد که وی پاسخ داد: «به نظر من فضای جامعه وقتی به حال خودش گذاشته شود فضایی شاد و پر از دوستی است؛ مردم اختلاف سلیقه‌ها را تحمل می‌کنند و شبیه یک خانواده بزرگ با هم کنار می‌آیند و یکدیگر را متعادل می‌کنند و در سطح ملی هم می‌تواند چنین چیزی وجود داشته باشد».

تجسس در احوال شخصی مردم و خانواده‌ها به کشور ما لطمه می‌زند
موسوی در عین حال تصریح کرد: «مشکل از اینجا شروع می‌شود که دولت یا دستگاهی دست خود را در این محیط سنگین می‌گذارد و صف‌کشی می‌کنند و عده‌ای را خودی و عده‌ای دیگر را غیرخودی می‌کنند. در کنار اینها روحیه تجسس در احوال شخصی مردم و خانواده‌ها به کشور ما لطمه می‌زند و با ارزش‌های انقلاب اسلامی و اعتقادات دینی ما به هیچ وجه سازگار نیست».

رییس فرهنگستان هنر ادامه داد: «در فرهنگستان هنر آماری داریم مبنی بر اینکه 300 میلیون سی‌دی در کشور تکثیر می‌شود که اکثرا به صورت زیرزمینی انجام می‌شود؛ این نشان می‌دهد که مردم دلشان می‌خواهد تفریح داشته باشند. وقتی سیاست درستی در زمینه خلاقیت و ایجاد یک فضای باز نداشته باشیم به سمت چنین وضعی پیش می‌رویم که نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم و به نفع مصالح جامعه هم نیست».

می‌توان فضای شاد و بهتری داشت
وی ادامه داد: «اعتقاد من بر این است که می‌توانیم فضای شاد و بهتری داشته باشیم. مشکل در عزاداری‌ها نیست؛ بالاخره مردم مذهبی هستند و عزاداری می‌کنند ولی اغراق‌ها و دخالت‌هایی است که مشکلات را فراهم می‌کند. مردم حتی در روز عاشورا هم دلخوشی‌هایی نظیر احسان‌کردن و به حال هم رسیدن‌ها دارند که یک فضای زنده‌ای را ایجاد می‌کند و هیچ مشکلی در این زمینه ندارند».

قومیت‌ها یک فرصت هستند
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ انتساب افراد اهل سنت در کابینه‌ دولت و پست‌های کلیدی گفت: «بنده همواره به مساله قومیت‌ها به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنم و مساله انتخاب فردی از اهل سنت در کابینه را فرع بر این مساله می‌دانم».

رشد و شکوفایی آینده کشور در گروی ارتباط‌ با ریشه‌هایمان در سراسر کشور است
وی اضافه کرد: «ما کشوری با قومیت‌های گوناگون هستیم و اگر کمی فراتر از این برویم و خود را متعلق به تمدن بزرگتری بدانیم که جغرافیای سیاسی ما ناشی از آن است، خواهیم دید که این قومیت‌ها پیوسته به یک حوزه تمدنی وسیع‌تری است. بنده اعتقاد دارم که رشد و شکوفایی آینده کشور ما در گروی ارتباط‌مان با ریشه‌های خودمان در سراسر کشور است که زمانی تشکیل یک تمدن بزرگ را داده است و بدون آن در سطح جهان نه در جهان و نه در منطقه دست پری برای چانه‌زنی نخواهیم داشت».

موسوی بیان کرد: «در چنین نگاهی قومیت‌ها نقش عظیمی برای ارتباط ما با دنیای پیرامون ایفا می‌کنند».

وی با اشاره به مساله زبان‌های مختلف اظهار کرد: «در رابطه با مساله زبان گاهی ممکن است نگاه بسته‌ای به این قضیه داشته باشیم و هرچه مغایر با سلیقه شخصی خودمان است را تهدید ببینیم. نگاه دیگر این است که ما کمی عمیق‌تر نگاه کنیم تا متوجه باشیم که با مساله زبان به عنوان یک پدیده زنده که ریشه تاریخی دارد باید برخورد کنیم و نمی‌توانیم با آن آمرانه روبه‌رو شویم و زبانی را جایگزین زبان دیگر کنیم».

هر زبانی ظرفیت‌هایی دارد که جزو سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شود
وی یادآو شد: «هر زبانی ظرفیت‌هایی دارد که جزو سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شود و متعلق به همه ایران است و نمی‌توانیم این مساله را به موزه‌ها بفرستیم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به حق حضور نماینده اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «نظام ما حق اقلیت‌ها را رعایت می‌کند و حتی رعایت حق آنها را تابع رای اکثریت نمی‌کند. اگر ما می‌گفتیم که مساله صرفا تعیین‌کننده در انتخابات اکثریت خواهد بود، دیگر نماینده زرتشتی، یهودی یا مسیحی در مجلس نمی‌داشتیم؛ بنابراین باید ذهنیت مغایر این مساله را در جامعه عوض کنیم، ما مشکل قانونی در این زمینه نداریم بلکه مشکل تغییر گفتمان در سطح ملی را داریم که اگر این مساله حل شود، دیگر مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. رابطه خود من هم با دوستان اهل سنت بد نبوده است».

سعی می‌کنم به قشر جوان نزدیک‌تر شوم
در ادامه از مهندس موسوی درباره آشنایی متقابل وی و قشر جوان سوال شد که او پاسخ داد: «کم کم سعی می‌کنم به قشر جوان نزدیک‌تر شوم و این قشر هم کمی بنده را بشناسد و احساس نکند از 30 -40 سال پیش به یک فضای جدید پرتاب شده‌ام. ارتباط من با جوان‌ها نسبتا بد نبوده است و در طول 20 سال گذشته بیشتر در فضای فرهنگی بوده‌ام و پایه‌گذار فرهنگستان هنر هم خودم هستم و تقریبا با جامعه‌ بیش از یک میلیون نفری هنرمندان و اهل فرهنگ ارتباط دارم که ارتباط این قشر با نسل جوان بسیار نزدیک است».

فهمی که از مشکلات جوان‌ها دارم، خوب است
وی ادامه داد: «می‌توانم ادعا کنم که احتمالاً فهمی که از مشکلات جوان‌ها دارم، خوب است و از این ظرفیت برای ارتباط با جوان‌ها باید استفاده کنم و در حال حاضر هم در حال گسترش ارتباط خود با جوان‌ها هستم». 

موسوی ادامه داد: «اقبالی که در ستاد به جوان‌ها می‌شود، روز به روز در حال افزایش است. بحث هر شهروند یک ستاد که مطرح کرده بودیم، موجب شده که در حال حاضر شاید نزدیک به 700 وبلاگ توسط جوان‌ها اداره شود و به صورت خودجوش عمل کنند، این جوانان در چارچوب همین انتخابات فعالیت می‌کنند؛ چرا که ما نه روزنامه داریم و نه صدا و سیما که عکس ما را در حال نماز بیاندازد و برای همین باید به همین سرمایه‌ها و کسانی که دلشان می‌سوزد که چرا وضع کشور به این شکل است، متکی شویم».

وی با تاکید بر اینکه بنده انگیزه‌ای برای ورود نداشتم جز اینکه درباره مشکلاتی که هست احساس خطر کرده‌ام افزود: «الان که وارد عرصه شده‌ام احساس می‌کنم این مساله در سطح ملی وجود دارد و همه احساس می‌کنند که بهتر است وضع عوض شود و یک دگرگونی ایجاد شود».

موسوی ادامه داد: «همین پیام اگر به کشاورزان رسانده شود و وضع خود را در شرایط فعلی ببینند و متوجه شوند که اگر وضع بهتر بود، به کدام سمت می‌رفتند، به طور طبیعی این احساس در آنها به وجود می‌آید که باید تحولی رخ دهد و خودشان هم باید کمک کنند؛ نه به‌دلیل اینکه از یک فرد حمایت کنند بلکه برای اینکه جریان صالحی در کشور ایجاد شود که منافع ملی کشور را بزرگترین دغدغه خود قرار دهند».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا انتقاداتی نسبت به دیدگاه‌های پیشین خود دارید و گذشته خود را چگونه نقد می‌کنید؟ گفت: «بنده اخیرا صحبتی با فعالان اقتصادی داشتم و در آنجا در پاسخ به سوالی در همین رابطه یک گزاره را مطرح کردم و گفتم جنگ خاتمه پیدا کرده و اقتصاد جنگی هم خاتمه پیدا کرده است».

اگر اقتصاد و ضوابطی که در دوران جنگ به کار رفت، نبود، در جنگ شکست می‌خوردیم
موسوی افزود: «ما زمانی شرایط جنگی داشتیم که اقتصاد ویژه خود را می‌طلبید و من از آن به طور قوی دفاع می‌کنم. اگر ضوابط و حاکمیتی که در آن زمان به کار گرفته شد و اراده‌ای که وجود داشت، نمی‌بود هیچ تردیدی ندارم که یقینا در جنگ شکست می‌خوردیم. این اولین بار است که این حرف را مطرح می‌کنم چرا که معتقدم اگر اقتصاد کشور در آن زمان به آن ترتیب اداره نمی‌شد، قطعا مشکلات اساسی می‌داشتیم».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «در زمان جنگ بدون اینکه هیچ نوع نهاد مدنی را تعطیل کنیم یا انتخاباتی را به تعویق بیندازیم یا اینکه جو را پلیسی کنیم،‌ به اقتضائات منضبطی عمل کردیم و در چارچوب آن برخی پروژه‌های خوب را هم اجرا کردیم که با همیاری مردم انجام شد». 

اعتقاد دارم از میان مدیرانی که در سطح کلان تجربه دارند، بهترین‌ها را انتخاب کنیم
در ادامه این پرسش از میرحسین موسوی مطرح شد که آیا کاندیداتوری شما تبلور دولت وحدت ملی خواهد بود؟ که وی پاسخ داد: «از همان زمان نخست‌وزیری فکر می‌کردم که از هر نیروی کارآمدی فارغ از گرایش‌های سیاسی، اگر می‌تواند کاری انجام دهد و کار جمعی را مختل نکند، باید استفاده کنیم؛ در نتیجه دولت ترکیب متنوعی از افراد و گرایشات گوناگون بود و از نظر سیاسی هم همه فعال بودند».

وی ادامه داد: «کما اینکه گروه‌هایی هم در دولت بودند که با گرایش‌های سیاسی بنده نظر موافقی نداشتند ولی ما با همه آنها در دولت وقتی جمع می‌شدیم راجع به مسایل مملکت با یکدیگر همکاری می‌کردیم». 

موسوی بیان کرد: «وقتی افراد مسوولیتی را می‌پذیرند و افراد دیگری را در کنار خود انتخاب می‌کنند، برخی معتقد به این هستند که افراد خیلی هماهنگ و نرم را برای خود انتخاب کنند اما بنده اعتقاد داشته و دارم از میان مدیرانی که در سطح کلان تجربه دارند، بهترین‌ها را انتخاب کنیم اگرچه کار کردن با آنها مشکل باشد ولی پربرکت خواهد بود. کار کردن جمعی ممکن است مشکل باشد ولی آثار و برکات بسیاری دارد».

وی اظهار کرد: «همیشه پیش از اینکه به انتخاب افراد فکر کنم؛ به این فکر می‌کنم که بهترین نیروها در هرجا که باشد را بتوانم اطراف هم جمع کنم یعنی به جای اینکه به دنبال سهم برویم و اینکه هر گروه چقدر سهم داشته باشد، به دنبال این برویم که ببینیم هرگروه چقدر نیروی کارآمد انسانی دارد».

موسوی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برخی مشکلات مربوط به منابع طبیعی و اراضی اظهار کرد: «این یک پرسش کاملا فنی و تخصصی است و من باید با مشورت با کارشناسان پاسخ دقیق را بدهم ولی من یک اصل دارم و آن، این است که هرچه به مصلحت کشور است، بن‌بستی در قوانین آن نمی‌بینیم که راهی برای آن وجود نداشته باشد. ما باید ببینیم که در سطح ملی چه چیزی به نفع مصالح ملی است؛ اگر شد در سطح قوانین موجود و اگر نشد قوانین تازه می‌دهیم یا بر اساس مطرح کردن معضل مربوطه در مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع را حل می‌کنیم. اصل، این است که در سطح ملی اراده‌ای برای حل مشکلات به وجود بیاید و در این صورت بنده گمان می‌کنم که بشود راه‌حلی پیدا کرد و به دنبال این قضیه خواهم بود».

اتحادیه‌ها، ‌احزاب و تشکل‌ها بخشی از یک جامعه مدرن می‌دانم
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکلات مربوط به تشکل‌ها در کشور اظهار کرد: «من اتحادیه‌ها، ‌احزاب و تشکل‌ها را به عنوان بخشی از یک جامعه مدرن و پیشرفته می‌دانم. این تشکل‌ها که حالت خودمختار دارند نه دولتی، واسط بین افراد و خانواده‌ها با دولت هستند و از گذشته نیز چنین بوده است. از این نهادها امروز در شکل مدرن خود تحت عنوان جامعه مدنی یاد می‌شود. وقتی این سازمان‌ها تکثیر شوند و گسترش پیدا کنند در حقیقت وظایف دولت را سبک می‌کنند؛ به شرط آنکه نگاه مساعدی داشته باشیم و همه چیز را تهدید به حساب نیاوریم».

حضور احزاب ضروری است
سبک شدن بار دولت فقط با بذل و بخشش کارخانه‌ها صورت نمی‌گیرد

موسوی با تاکید بر لزوم حضور احزاب پرقدرت در کشور افزود: «نوع نگاه بنده این است که این تشکل‌ها نه تنها مضر نیستند بلکه ضروری هستند برای اینکه کشور از حالت ابتدایی خود به یک مرحله پیشرفته و سازمان‌یافته‌تری ارتقا پیدا کند. مخصوصا اگر به این مساله اعتقاد داشته باشیم که این تشکل‌ها بار دولت را کم می‌کند چرا که سبک شدن بار دولت فقط با بذل و بخشش کارخانه‌ها صورت نمی‌گیرد. باید توجه داشته باشیم که احزاب در کشور ثبات ایجاد می‌کنند و می‌توانند در سیاست‌گذاری‌ها، تشکیل دولت‌ها و پیگیری برنامه‌ها مشارکت داشته باشند که متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف هستیم».

اگر مسوول باشم به سمت استقلال بانک مرکزی حرکت می‌کنم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سیاست‌های اقتصادی خود مربوط به بحث قیمت ارز در کشور تاکید کرد: «من معتقد به مدیریت با ارز شناور و مدیریت شده هستم و اگر این مساله را تابع مصالح روزمره دولت نکنیم، مشکلات مختلف در این زمینه حل خواهد شد. در کنار اینها بنده گرایش به استقلال بانک مرکزی دارم و اگر مسوولیتی داشته باشم به این سمت حرکت خواهم کرد. بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترین نهادی که ارزش پول ملی ما را باید حفظ کند، باید نظرات کارشناسی را بدهد و بگوید چه کار کنیم و چه کار نکنیم. ما در این زمینه مشکل داریم و بنده قبلا هم اشاره کرده‌ام که غیر از بانک مرکزی دیگر بانک‌های ما هم تبدیل به حیاط خلوت دولت شده‌اند و دولت هر نوع دخالتی در امور بانکی می‌کند و اینها به ضرر اقتصاد کشور ماست».

اطمینان از امانت‌داری در آرای مردم با حضور بیشتر آنها در انتخابات حاصل می‌شود
موسوی در پایان در پاسخ به سوال دیگری در مورد مساله نگرانی از صیانت از آرای مردم تاکید کرد: «اطمینان از امانت‌داری در آرای مردم با حضور بیشتر مردم در انتخابات حاصل خواهد شد و اگر مشارکت مردم کم باشد شاید نگرانی در این زمینه درست باشد؛ بنابراین اگر مردم حضور نیرومندی داشته باشند قطعا این نگرانی کمتر است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۹
0
0
لطفا از این مرد شریف بپرسید منظور از همه کدام گزینه است:
الف) اطرافیان ایشان
ب) آنها یی که منافعشان با آمدن احمدی نژاد به خطر افتاده و به میر حسین پناه آورده اند برای فرار از وضع موجود.
ج) همه مردم ( که البته در استقبال های سفر های استانی مشخص تر است)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۹
0
0
بهتر بود يه علامت تعجب جلوي اين تيترتون مي ذاشتين
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
البته اگر منظور از استقبال!! از سفرهای استانی افرادی هستند که با اتوبوس از استانهای دیگر و با دریافت وعده صبحانه و نهار و شام مجانی و دیگر مزایا استقبال!!! می کنند که مطمئن باشید چند صدم درصد از مردم بیشتر نیستند.
لطفا خواننده شریف, از خود سوال کنید, افرادی که نمی خواهند وضع عوض شود, چه افرادی هستند؟
1. افرادی که با چابلوسی قدرتمندان به نانی رسیده اند
2. گدایانی که با بی تدبیری جمعی به سروری رسیده اند
3. خام خیالانی که فکر می کنند مملکت ما را [...] مدیریت می کند و هر که پند و اندزی و نکته ای یادآور شود, مفسد فی الارض است.
4. مردم عامی که از تورم, قیمت مسکن و گوشت و پیاز, سوء مدیریت در اداره کوچکترین ادارات و برطرف نمودن حداقل نیازهای افراد جامعه (از لحاظ مادی, معنوی و مدنی) به سرگشتگی افتاده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
آقايان لطفا كمي از خدا بترسيد
رهبر ما از همه به خط امام نزديك تر است
امام ما مقتدا ي ما و رهبر ما پيشروي ماست
احمدي نژاد در قلب ما و ما همه دوستداران او
ما و احمدي نژاد - مرد ملت - به همه ي ايرانيان ايرانمان را مي سازيم

زنده باد ايران - زنده باد احمدي نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
موسوي هر چه باشد به بيماري انجماد فكري مبتلا نيست.
(قابل توجه حاميان محترم [...])
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
خدا حفظتون كند سيد تو سرور مايي تو راي مايي كور شود چشمان دشمنانت. انشاالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
گفتند sms ها را پی گیری میکنیم. پس این sms های آقای احمدی نژاد چیست که را به را برای ما می آید؟
دیگه چرا التماس میکنید که ما بیایم بتون رای بدیم؟بابا جان این آقای اژه ای خود را به خواب میزند یا sms ها روی موسوی فیلتر کردند؟یا مثلا روی کروبی؟
چرا فقط حرف میزنید؟
یک موضوع جالب در این دولت این است که هر کاری دولت می خواهد بکند و کاملا غیر قانونی و اشتباه است ، را با افعال معکوس در رسانه ها بیان میکند.مردم ساده هم فکر می کنند که این دولت که اینطور نوشته ، حتما این کاره نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
من واسه عمه ام فحش نگذاشتم که آن را در سایت قرار نمی دهی.من به عملکرد دولت فقط کمی انتقاد کردم.
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
امید به پیروزی مهندس موسوی در انتخابات .
درود مردم ایران بر این دو سید بزرگوار خاتمی و موسوی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین