کد خبر: ۸۷۱۹۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۶

مصباحی‌مقدم: میرحسین را اصلاح‌طلب می‌دانم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ نشست «بررسی دیدگاه‌های اقتصادی آخرین نخست‌وزیر» با سخنرانی حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. 

مصباحی‌ مقدم در این نشست طی سخنانی با اشاره به زمان نخست‌وزیری میرحسین موسوی اظهار کرد: «یکی از ویژگی‌های تیم میرحسین موسوی این بود که نگذارند قیمت ارز در کشور بالا رود؛ چون نرخ ارز در کشور بسیار بالا بود و افزایش ارز باعث می‌شد قیمت کالاهای دیگر نیز افزایش پیدا کند، همچنین ‌برای تامین نیازهای کشور کار سهمیه‌بندی انجام می‌شد مانند این‌که خرید گندم یا دارو به صورت سهمیه‌ای بود و امروز برخی دیدگاه‌ها این است که آن دوران را دوران کوپنیزم تلقی می‌کنند».

وی با بیان این‌که در آن زمان میرحسین موسوی با همین سهمیه‌بندی کالاها و تشکیل ستاد بسیج اقتصادی نگذاشت بحران‌ها، کمبودها و قطحی‌ به وجود آید، گفت: «این‌که در آن دوران نگذاشتند قیمت کالاهای اساسی رشد کند، به مذاق مردم ما شیرین آمد، اما بعد از این دوران، یعنی زمان سازندگی که این محدودیت‌ها برداشته شد و نرخ ارز رشد کرد، نارضایتی‌های مردم بروز کرد نه زمان جنگ، اما این نگاه عامیانه نگاه درستی نیست و در واقع باید گفت آثار این کنترل‌های مدیریتی بود که به تورم 42 درصدی در زمان هاشمی رفسنجانی منجر شد».

این نماینده مجلس با بیان این‌که دو عامل باعث تورم پس از جنگ شد، افزود: «دولت میرحسین موسوی در چارچوب کلی نظام اقتصادی کشور که در قانون اساسی بعد از پیروزی انقلاب تصویب شده بود، در این محدوده توقف نکرد و دایره‌ دخالت‌های دولت را بسیار گسترده‌تر کرد».

وی افزود: «البته علت این کار هم این بود که با پیروزی انقلاب، کسانی که وارث سرمایه‌هایی بودند که یا از جایی غیر از بخش دولتی به آنها به ارث رسیده بود یا سرمایه‌داران وابسته به رژیم پهلوی یا بیگانه بودند که سعی کرده بودند صنعت و اقتصاد ما را وابسته به خارج کنند. مانند این‌که 36 بانک در کشور ما غیردولتی بود که با مصوبه‌ شورای انقلاب دولتی شدند؛ چون صاحبان بانک‌ها فرار کرده بودند و بدهی‌های بسیاری داشتند، بیمه‌های غیردولتی نیز به بیمه‌های دولتی تبدیل شدند».

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این موارد، دولت را بیش از آن‌چه قبل از انقلاب بود بزرگ کرد، اظهار کرد: «با توجه به این‌که از سال‌های 1353 تا 1357 قیمت نفت به صورت جهشی افزایش پیدا کرد، دولت‌های پس از انقلاب، وارثان یک دولت نفتی بودند و علاوه بر این دولت میرحسین موسوی نیز فراتر از آن‌چه قانون اساسی ایجاب می‌کرد، دولت را بزرگ کرد».

وی ادامه داد: «بخشی از واقعیت این است که اقتضای دوران جنگ این بود، ولی واقعیت دیگر این است که در جاهایی هم که اقتضای جنگ نبود، دولت وارد می‌شد و در این موارد بود که امام (ره) می‌گفت: "فقط دولت نباید وارد شود و مردم را هم وارد کند و به مردم میدان دهد و دولت از پس مشکلات اقتصادی به تنهایی برنمی‌آید" و در واقع نگاه امام (ره) بسیج مردم چه در جنگ و چه در سازندگی بود».

مصباحی‌مقدم با بیان این‌که در راس تیم اقتصادی دولت میرحسین موسوی، بهزاد نبوی بود و این افراد نگاه دولت‌سالار و دولت‌محور داشتند، اظهار کرد: «دولت در دوره‌ میرحسین موسوی می‌خواست تجارت خارجی را هم به دست آورد که در این‌جا نیز امام (ره) می‌گفتند "در تجارت خارجی، دولت اجازه دهد واردکنندگان وارد کنند و دولت نظارت کند تا آن‌چه نباید وارد شود، وارد نشود"؛ در واقع نگاه امام (ره) این بود که دولت حاکمیت خود را در این‌جا باید اعمال و نظارت کند و واردات مجاز باشد تا به تجارت داخلی لطمه‌ای نزند».

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: «در مورد مدارس نیز امام (ره) می‌گفتند "اجازه دهید مردم خود مدرسه بسازند ولی تحت نظارت دولت" و یک بار هم بیان امام (ره) تند بود، آن زمان که گفتند "چند بار بگویم دولت به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد کشور را اداره کند"، برای مثال دولت میرحسین موسوی برای جلوگیری از احتکار برنج در زمان جنگ پیشنهاد داد که دولت برنج برنج‌کاران را بخرد و سهمیه‌بندی کند که این امر با مخالفت تجار و فروشندگان مواجه شد؛ چون قیمت را دولت تعیین می‌کرد، که این موارد را نمی‌توان به حساب جنگ گذاشت؛ چون راه مبارزه با احتکار این نبود. در واقع راهش این بود که به صورت سرزده از انبارها بازدید کنند تا مشخص شود چه کسی احتکار کرده است».
وی اظهار کرد: «میرحسین موسوی از نظر مدیریت، مدیر قوی‌ای بود، اما او به اتکای حمایت امام (ره) به کار خود ادامه داد؛ چون میرحسین موسوی اختیاری برای رییس‌جمهور قائل نبود».

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با بیان این‌که مقام معظم رهبری مبانی اقتصادی خود را در این 20 سال مطرح کرده‌اند که یکی از آنها سیاست‌های اصل 44 یعنی کوچک کردن دولت و گسترش بخش خصوصی است، گفت: «در این باره میرحسین موسوی می‌گوید آن زمان شرایط جنگ بود که اقتضا می‌کرد آن‌گونه عمل کنیم، ولی الان می‌گوید به دنبال سیاست‌های اصل 44 است».

وی افزود: «ولی خبرها حاکی از این است که دولت میرحسین موسوی دارای یک تیم دولت‌سالار است و نمی‌تواند به سیاست‌های اصل 44 عمل کند، اما شکوفایی اقتصادی ایجاب می‌کند که اصل 44 اجرا شود».

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر این که «ارزیابی شما از این‌که میرحسین موسوی گفته است در زمان هاشمی و خاتمی حرکت رو به جلو بود ولی حالا نه، چیست؟» گفت: «شاید منظور میرحسین موسوی سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی باشد؛ چون یک سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی بود که زمان هاشمی انجام شد و خاتمی آن را تکمیل کرد، مانند سدسازی یا پتروشیمی. اما باید گفت وقتی زیربناها شکل گرفته باید حلقه‌های میانی را پی‌گیری کرد و میرحسین موسوی در مصاحبه‌های بعد باید این امر را توضیح دهد».

مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسش دیگری درباره دلیل برخی استعفاهای کابینه موسوی ابراز عقیده کرد: «دیدگاه‌های میرحسین موسوی مطابق دیدگاه‌های بهزاد نبوی بود و افرادی که نمی‌توانستند با آنها همکاری کنند یا کنار کشیدند یا کنار گذاشته شدند و در واقع ناهماهنگی‌ها موجب استعفاها در کابینه شد».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که «میرحسین موسوی گفته است فرشاد مومنی اقتصاددان کابینه‌ او است، آیا فرشاد مومنی که فردی نهادگرا است، به خصوصی‌سازی معتقد است؟» اظهار کرد: «نهادگرایان در دنیا متفکران اقتصاد سوسیالیسم هستند».

این نماینده‌ مجلس هشتم در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که «میرحسین موسوی مطرح کرده برنامه‌ پنج ساله را پس می‌گیرد»، گفت: «برای این امر از نظر قانونی منعی وجود ندارد و رییس‌جمهور می‌تواند دیدگاه‌هایش را در اصلاح برنامه مطرح کند».

مصباحی‌مقدم درباره 63 بند اقتصادی ارائه شده از سوی میرحسین موسوی نیز گفت: «به نظر می‌رسد با توجه به این بندها تغییرات جدی در اقتصاد مورد نظر اوست، اما باید گفت میرحسین موسوی قائل به تغییرات سریع‌تر نیست و می‌گوید تغییرات باید تدریجی باشد که ما تجربه‌ تغییر تدریجی حامل‌های انرژی را در دولت خاتمی و هاشمی با رشد 8 درصدی داشتیم؛ زیرا این امر باعث می‌شد هر سال تورم جدید به وجود آید و هر سال مردم به استقبال تورم پس از عید بروند. من معتقدم این تجربه‌ خوبی نیست و رویکرد احمدی‌نژاد در این امر رویکرد بهتری است».

وی درباره‌ حذف شورای پول و اعتبار در دولت نهم هم گفت: «این امر را غلط می‌دانم؛ زیرا شورای پول و اعتبار باید دوباره احیا شود و من آن را خوب می‌دانم؛ زیرا مسائل بانک و بانکداری آن‌جا انجام می‌شود و استقلال بانک مرکزی در آن‌جاست».

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره‌ حذف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز گفت: «این سازمان مغز متفکر دولت بود که باید آن را اصلاح می‌کردند و آقای احمدی‌نژاد نباید صورت مساله را پاک می‌کرد. در واقع سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید حفظ و اصلاح می‌شد؛ زیرا جایگاهی بود که می‌توانست مجموعه‌ دولت را بالا ببرد و انحلال آن کار درستی نبود».

مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسش دیگری گفت: «دولت‌های پس از میرحسین موسوی، دولت‌سالاری را در اقتصاد دنبال نکردند و شعار کوچک کردن اقتصاد را دادند، ولی آن‌چه در عمل اتفاق افتاد کوچک شدن دولت نبود و در مورد درآمدهای نفتی که باید به سمت سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی می‌رفت، آن‌چه انتظار می‌رفت نشده است، حتی آن‌چه در زمان خاتمی می‌توانستند به بخش خصوصی بدهند ندادند».

وی ادامه داد: «مقام معظم رهبری در این باره یک تدبیر اندیشیده‌اند و آن این است که صندوق توسعه‌ ملی تشکیل شود که 20 درصد درآمد نفت به آن ریخته شود و مجلس و دولت از آن برداشت نکنند و درآمد آن به بخش‌های دیگر برود».

این نماینده‌ مجلس با ارزیابی مثبت درباره سهام عدالت نیز گفت: «سهام عدالت موجب می‌شود خانواده‌های کم‌درآمد در جامعه ما صاحب سرمایه شوند و از منابع این سرمایه استفاده کنند؛ من با توزیع سهام عدالت موافقم».

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش دیگری گفت: «دولت احمدی‌نژاد در راس تصمیماتی را می‌گیرد که در عمل اجرایی نشده و در واقع سیستم با این‌ها همگام نمی‌شود؛ در واقع باید گفت قاطعیت احمدی‌نژاد بیش از میرحسین موسوی بوده و پی‌گیری‌هایش نیز بیشتر است».

مصباحی‌مقدم درباره‌ تغییر اعضای کابینه‌ دولت احمدی‌نژاد هم گفت: «عدم ثبات مدیران بر روی زیرمجموعه تاثیر می‌گذارد و این امر پیام بی‌ثباتی به اقتصاد می‌دهد و از آن طرف ثبات مدیریت، پیام خوبی می‌دهد، باید چنین رویکردی در مدیریت کلان جامعه‌ ما باشد و تغییر و تحول در مدیران کلان نباید اتفاق بیفتد».

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم‌چنین با بیان این‌که انحراف از مبانی در عرصه‌ اقتصادی را در دوران هاشمی و خاتمی می‌بینیم، گفت: «درآمد کارمندان دولت به حداکثر در مقابل حداقل به 30 برابر رسید و حقوق بازنشستگان کشور در سال 83، 103 هزار تومان بود که الان 480 هزار تومان است، هم‌چنین ما حقوق‌بگیرانی در نفت داشتیم که حقوق آنها 6 میلیون تومان بود. پول این مابه‌التفاوت پول عظیمی است. من رویکرد احمدی‌نژاد را در جهت‌گیری‌ها کاملا مثبت می‌دانم اما منتقد برخی عملکردهای او نیز هستم».

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری گفت: «میرحسین موسوی را فردی اصلاح‌طلب می‌دانم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
جناب آقای مصباحی مقدم ، دولتی که هر روز هفت تخلف داشته است می تواند جهت گیری مثبت داشته باشد. مشکل شما این است بر عکس حضرت امیر که هیچوقت حقیقت را فدای مصلحت نکرد شما و دوستان شما اینکار را کردند. عیب میرحسین همین بود و هست اینکه مانند جدش هیچوقت حقیقت را فدای مصلحت نکرد مطمئن باشید نخواهد کرد. به جد می گویم دنیا در نظر ایشان بقول حضرت امیر از آب دهن بز هم کمتر است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین