کد خبر: ۸۷۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۴

15 اردیبهشت؛ آغاز ثبت‌نام از داوطلبان رياست جمهوری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام از داوطلبان ریاست جمهوری ‌از 15 اردیبهشت‌‌ماه آغاز‌ می‌شود.

کامران دانشجو پیش از ظهر امروز در یک کنفرانس خبری در اصفهان با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها برای انتخابات رایانه‌ای در حال آماده شدن است، افزود: «از 15 اردیبهشت تا 19 اردیبهشت ثبت نام کاندیداها آغاز می‌شود و از روز 19‌، پنج روز تعیین صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان بررسی می‌شود».
 
وی افزود: «پنج روز برای بررسی اعتراضات در نظر گرفته شده و تا 30 و 31 اردیبهشت‌ماه وزارت کشور اسامی کاندیداهای قطعی را اعلام می‌کند. کاندیداها هم از اول خرداد تا 20 حق تبلیغات علنی را دارند و 22 خرداد سال جاری روز اخذ آرا است». 

رایانه‌ای کردن انتخابات
دانشجو با بیان اینکه ما طی سه مرحله با شورای نگهبان برای اجرا کردن انتخابات رایانه‌‌ای به جمع‌بندی رسیده‌ایم تصریح کرد: «طی ماه‌های اخیر کمی بی‌انصافی در خصوص شورای نگهبان صورت می‌‌گرفت و این در حالی است که اگر شورای نگهبان از ما در خصوص استفاده از انتخابات رایانه‌ای بیشتر شوق نداشته باشد، کمتر ندارد و یک مطلب که شورای نگهبان مد نظرش است این است که می‌خواهد به وظیفه‌اش برسد که آن سلامت در برگزاری انتخابات است».

وی افزود: «نرم‌افزار آماده شده نیز به صراحت باید به تایید شورای نگهبان برسد و این نرم‌افزار با حضور ناظر این شورا می‌تواند شروع به کار کند و ما طبق قانون این نظارت را قبول داریم».

دانشجو با اشاره به اینکه از شنبه هفته آینده سایت مربوط به ثبت نام داوطلبین شروع به کار می‌کند تصریح کرد: «این سایت با دامنه www.sabtename10.ir شروع به کار می‌کند که در این سایت فرم‌های پویایی برای گرفتن اطلاعات از سوی کاندیداها طراحی شده است و این فرم‌ها به حدی پویا هستند که پس از انتخاب جنسیت کاندیدا نیز یکسری از فرم‌ها را برای آن کاندیدا حذف می‌کنند که به طور مثال اگر کاندیدای زنی در این فرم ثبت نام کند دیگر فرم مربوط به خدمات سربازی را مشاهده نمی‌کند».

وی با اشاره به مرحله دوم در خصوص انتخابات رایانه‌ای افزود: «بحث بارکدخوان‌ها برای خواندن کد ملی افراد را در تمام محل‌های مربوط به اخذ آرا تعبیه کرده‌ایم که با این کار به ریزترین و دقیق‌ترین آمار رای‌دهنده‌ها مانند سن افراد شرکت کننده، جنسیت آنها نیز می‌توانیم مدیریت داشته باشیم».

دانشجو با اشاره به اینکه برخی در خصوص آراء صندوق‌ها شبه‌افکنی می‌کنند تصریح کرد: «این کار تمام شبهه‌ها را با دقیق‌ترین پاسخ‌ها، پاسخ می‌دهد و هیچ کسی هیچ شبهه‌ای نمی‌تواند در آن وارد کند».

وی افزود: «مرحله سوم تجمیع آراء است».

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه ما تا به حال یک بانک اطلاعات در خصوص افراد مجری در سطح کشور نیز نداشته‌ایم تصریح کرد: «با برگزاری 29 دوره انتخابات هنوز یک بانک اطلاعاتی قوی در خصوص مجریان نداشته‌ایم و در حال حاضر در وزارت کشور در حال تهیه یک بانک اطلاعات از تمام مجریان هستیم». 

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه نرم‌افزاری دیگر برای نمایندگان کاندیداها برای هر صندوق نیز آماده شده است تصریح کرد: «هر کاندیدا برای هر صندوق می‌تواند یک نماینده داشته باشد و ما به تعداد صندوق‌های موجودمان شناسه کاربری به آنها می‌دهیم و آن نماینده می‌تواند با شناسه کاربری و در حالی که در محل صندوق رای قرار دارد اگر موردی را مشاهده کرد به کاندیدا اطلاع دهد، البته این در حالی است نماینده کاندیدا حق دخالت در امور اجرایی را ندارد».

دانشجو با اشاره به اینکه در انتخابات ما سه شاخه اصلی را در نظر داریم و در کنار آن بایدها و نبایدهایی نیز وجود دارد افزود: «نخستین شاخص اصلی ما قانون‌مداری برای همه اعضایی است که در انتخابات موثر هستند».

وی افزود: «دومین شاخص اصلی ما حاکمیت اخلاق است و با توجه به اینکه ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و دیدگاه ما در خصوص انسان یک موجود آرمان‌گرا است، ما خواهان یک جامعه اخلاقی هستیم». 

در حال معامله با خدا هستم
وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین تفاوت دموکراسی در کشور ما با دیگر کشورها ویژگی اخلاق در انتخابات است تصریح کرد: «ما در انتخابات قرار است رئیس جمهوی اسلامی ایران را انتخاب کنیم نه رئیس جمهور ایران را و این پسوند اسلامی است که بایدها و نبایدها را برای ما مشخص می‌کند».

وی با اشاره به بایدها و نبایدها برای کاندیداهایی که در انتخابات شرکت می‌کنند خاطر نشان کرد: «رعایت قانون، رعایت منافع ملی در موضع‌گیری‌ها و مصالح عموم مردم‌، نظارت دقیق بر روی ستادهای انتخاباتی، رعایت انصاف و اعتدال در تبلیغات، رعایت صداقت و امانتداری در انتشار اخبار، رعایت اصل بی‌طرفی از سوی مجریان، مسئولیت‌پذیری و دعوت همه مردم برای حضور حداکثری در انتخابات از جمله بایدها و نبایدها است».

وی با تاکید بر اینکه راهبرد وزارت کشور به هدف اصلی ما برگزاری انتخابات بدون عیب و نقص و قانون‌مدار و راهبردمان مشارکت حداکثری مردم است تصریح کرد: «ما برای دسترسی به این اهداف و راهبرد روش‌هایی داریم و ما باید با یکدیگر اهمیت استفاده از حقوق شهروندی مردم برای مردم و اینکه به مردم این را بگوییم که انقلاب یک مسئله مستمر است که نیاز به حضور مردم دارد یکی از روش‌های ما برای ایجاد شرایط حضور حداکثری مردم است».

وی افزود: «صندوق‌هایی رای جایی است که حضور نمادین مردم که در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند تبدیل به حضور مستند مردم می‌شود».

وی با اشاره به روش‌های دیگر وزارت کشور برای حضور حداکثری مردم اظهار داشت: «ما باید برای مردم اهمیت انتخابات و نقش قوه مجریه را تشریح کنیم و همچنین در کنار آن نقش انتخابات در امنیت ملی را برای آنان تبیین کنیم».

دانشجو تصریح کرد: «ایجاد فضا برای ایجاد نظرات و انتقادات به دولت در ستادهای انتخاباتی نیز باید ایجاد شود تا مردم بدانند که انتخابات چه نقشی در زندگی شخصی دارد».

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه ما به تمام فرمانداران اعلام کرده‌ایم که هیچ کسی حق دخالت و جلوگیری از فعالیت هیچ کاندیدایی را ندارد تصریح کرد: «کاندیداها آزادانه می‌توانند حرف‌هایشان را بزنند و ما از اینکه افراد متفاوتی وارد صحنه شوند استقبال می‌کنیم که مردم پس از شنیدن صحبت‌های آنها‌، آنان را انتخاب می‌کنند».

وی با اشاره به اینکه حرکت در مرز قانون برای ما یک اصل است اظهار داشت: «در مدار قانون حرکت کردن برای یک انتخابات پرشور مهم است و باید کاندیداها موضع‌گیری‌هایشان در جهتی باشد که اعتقاد بیشتر مردم‌، افزایش امید به آینده را به آنان القا کنند و اگر غیر از این باشد قطعا به مملکت خدمت نکرده‌ایم».

دانشجو با اشاره به فرمایشات امام راحل (ره) در ‌ارتباط‌ با ویژگی‌های خدمتگزار در نظام مقدس جمهوری اسلامی تصریح کرد: «خدمتگزار باید در نظام جمهوری اسلامی فردی باشد که در کار او صداقت،‌ در نگاهش محبت و مهرورزی، در اندیشه او خیرخواهی، در سکوت او دقت و وفا، در رفتار او شادابی و در تلاش او اخلاص و جدیت وجود داشته باشد».

وی افزود: «بر طبق فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران وقتی که صحبت از صداقت کاندیدا می‌شود باید این مطلب مد‌نظر باشد که اگر در صحنه حضور پیدا می‌کنیم باید صادقانه مطالب را به مردم ارائه کنیم».

دانشجو با تاکید بر اینکه من به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور در حال معامله با خدا هستم و با مردم نیز عهد بسته‌ام اظهار داشت: «من به مسئله انتخابات و خدمتگزاری به عنوان یک توشه برای آخرت نگاه می‌کنم و این مسئله مانند فرمایش گهربار امام (ره) در طول دفاع مقدس است که ایشان می‌فرمودند اکنون سفره پهن شده است و هر کس به اندازه وسع خودش می‌تواند از این توشه استفاده کند». 

ما در برخی جاها سکوت می‌کنیم 
رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: «ما صداقت و سیاست را در عرض یکدیگر نمی‌بینیم و صداقت و سیاست را در طول یکدیگر می‌بینیم».

دانشجو با بیان اینکه باید در اندیشه یک کاندیدای ریاست جمهوری خیرخواهی وجود داشته باشد تصریح کرد: «این کاندیدا باید مصالح عمومی و منافع ملت را در نظر داشته باشد و برای همین هست که ما در برخی جاها سکوت می‌کنیم». 

وی با اشاره به اینکه کاندیدای ریاست جمهوری باید دارای افکار شادابی باشد اظهار داشت: «این یعنی کاندیدای انتخاباتی خستگی در کار ندارد و این در حالی است که مردم ما این طبع کار را دارند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۲
0
0
کامنت ها را الان نذاری بعدا واسه امه ام می خواهی بذاری؟
لطفا نمایندگان دقت کنند که اول صبح صندوق ها پر نباشند مثل دفعه قبل که ما رفتیم ، توصیه میکنیم از صندوقهای شفاف فقط استفاده کنید.
ناشناس
|
Iraq
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۲
0
0
از خودی ها؟
وای بر ظالم.
از اونایی که مساجد را می بندند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
باسلام
اقای دنشجو لطفا بگوئیدکه شما چه طیفی ازمردم را نمایندگی میکنید که میخواهید باصطلاح مردان بااخلاق بیایندودرانتخابات شرکت کنند مااخلاق نمی خواهیم ما مردان پاک وشفاف شجاع نیازداریم مامردی راانتخاب میکنیم که بتواند قانون اساسی راتغیردهدوهمه را مسئول وپاسخ گو درمقابل ملت قراردهدسی سال دروغ دیگر تحواوراست
باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۵
0
0
سلام امیدوارم که انتخاباتی صادقانه و خدا پسندانه برگزار شود ما باید در این امر خطیر دقت کافی داشته باشیم اشتباه در این موضوع مهم و عدم انتخاب مناسب با توجه به شرایط فعلی در دنیای مکر و حیله سیاست جهانی شاید آخرین خطای ما باشد ما به رئیس جمهوری نیاز داریم که بتواند سیاسیون جهان را به راه سعادت بشری رهنمون کند و هرگز در بازی حزبی و خط و باند بازی شرکت نکنیم که خیانت به گذشتگان و آیندگانمان خواهد بود رئیس جمهور باید با امور روز بخوبی آشنا باشد و با زبان مردم آشنا باشدو درد مردم را با تمامی وجود حس کند و دست چپاول گران را ببندد و به مبانی پیشرفت وقوف کافی داشته باشددر ضمن در مورد خائنینی که براحتی در این کشور زندگی میکنند و به امر جاسوسی مشغولند هیچ قصوری و گذشتی نداشته باشیم و به اشد مجازات پس از تفحس از روند کاریشان برسانیم و آن کشور خاطی را درسی دهیم که در تاریخ آن کشور بخوبی از این درس خاطره تلخی بیاد داشته باشند و تا ابد بر خود بپیچند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین