کد خبر: ۸۷۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۲
در جمع نمایندگان ادوار مجلس مطرح شد؛

خاتمی: ‌از ابتدایی‌ترین امكانات برای نامزدها دریغ می‌شود

خیلی‌ها علاقه‌مندند که انتخابات بدون شور و شوق برگزار شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه "ما در موقعیتی هستیم که آن‌چه هست باید تغییر کند و این تغییر در جهت ارزش‌هاست"، اظهار داشت: «به مردم آگاهی بدهید و وضع حساس کشور را تشریح کنید که حتی یک رای هم در این وضعیت تعیین‌کننده است».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی درجلسه‌ مجمع عمومی نمایندگان ادوار با اشاره به این‌که "به عنوان فردی که این افتخار را داشته‌ام که در مجلس هم باشم و در واقع فردی ازمجموعه‌ شما هستم صحبت می‌کنم"، اظهار داشت: «حضور آقای کروبی را در این جلسه ـ که عضوی از مجموعه‌ شماست ـ مغتنم می‌دانم و امیدواریم بتوانید مسوولیت سنگین خود را در این موقعیت حساس انجام دهید».

وی هم‌چنین با بیان این‌که "مجمع نمایندگان سرمایه عظیمی برای کشور به حساب می‌آید" افزود: «کسانی در مجموعه‌ شما عضویت دارند که حداقل یک دوره و بعضا چند دوره افتخار نمایندگی مردم در مجلس را داشته‌اند. عزیزانی که سابقه‌ روشنی در مبارزات پیش از انقلاب دارند و پس از انقلاب هم در عرصه‌های خدمتگزاری و دفاع از کشور و همچنین در مجلس شورای اسلامی شرکت داشته‌اند».

وی در ادامه با انتقاد از برخی ردصلاحیت‌های صورت گرفته در دوره‌های قبلی انتخابات نسبت به آنچه آن را تبدیل نظارت به قیمومیت می‌نامید انتقاد کرد و گفت که کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت مردم هستند باید در این باره چاره‌ای بیندیشید.

رییس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه انتخابات را مظهر دموکراسی و راهکاری منطقی و معقول در جهت تحقق دموکراسی در جامعه عنوان کرد و گفت: «ما مفتخر هستیم که انقلاب‌مان با تکیه بر اسلام پذیرفته که نوعی مردم‌سالاری در این کشور مستقر شود و انتخابات راهکار تحقق این امر است. هرچه انتخابات آزادتر، پرشورتر و بی‌قید و مانع‌تر باشد ما بیشتر به تحقق مردم‌سالاری نزدیک هستیم».

وی تاکید کرد: «هویت جمعی شما در مجمع نمایندگان این است که در انتخابات شرکت کنید. شما در زمانی که برای مجلس انتخاب شده‌اید رای مردم را داشتید. مجلس نهادی است که قرار بود پس از مشروطه در این کشور مستقر شود اما اشکالاتی در آن به وجود آمد اما مجلس در سایه‌ انقلاب احیا شد. گرچه امروز هم خطرات بزرگی آن را تهدید می‌کند».

رئیس بنیاد باران افزود: «در میان سلسله انتخاباتی که در کشور ما وجود دارد، مهمترین آن انتخابات ریاست جمهوری است. تنها فردی که باید با رای قاطبه‌ ملت روی کار بیاید، رییس جمهور است. رای نمایندگان مجلس محدود به حوزه‌ انتخابیه آن‌هاست؛ گرچه آن‌ها هم مقابل همه ملت مسوول هستند، اما تنها کسی که با رای همه‌ اقوام و گرایش‌ها روی کار می‌آید، رییس‌جمهور است. به همین دلیل است که رییس‌جمهور مظهر و نماینده اراده ملی در کشوری است که می‌خواهد به روش مردم‌سالاری اداره شود و طبعا مهمترین رسالت و وظیفه‌ او دفاع از منافع ملی است».

خاتمی تاکید کرد: «به خاطر این جایگاه مهم و منحصر به فرد است که قانونگذار به درستی رییس‌جمهور را مجری قانون اساسی عنوان کرده که میثاق ملی است. به صراحت قانون اساسی رییس‌جمهور مجری قانون اساسی است و قانون اساسی چارچوب نظم و سازوکاری است که ملت باید در متن آن حضور داشته باشد و ایفای نقش کنند. پس در آستانه‌ انتخابات باید از رییس‌جمهور بخواهیم به این امر مهم توجه داشته باشد».

وی ریاست هیات دولت و قوه مجریه و اجرای قانون اساسی را دو مسوولیت اساسی رییس‌جمهور عنوان کرد و گفت: «اگر در کشور ما مبنای کار قانون اساسی باشد و هر جا انحرافی از آن صورت می‌گیرد سازوکاری برایش دیده شود، می‌توان ادعا کرد که دستاورد بزرگ انقلاب ما که نظام جمهوری اسلامی است در سایه قانون حفظ و تقویت شده اما اگر چارچوب نظم جامعه تحقق نیابد، باید نسبت به سرنوشت جامعه نگران بود».

خاتمی تاکید کرد: «البته همه موظف هستند که وظیفه‌ خود را در چارچوب قانون انجام دهند اما این‌که رییس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی مطرح می‌شود به این معناست که قانونگذار او را چشم بینا و دست توانا برای اجرای قانون اساسی و جلوگیری از انحراف آن می‌داند و چه کسی بهتر از فردی که مظهر اراده‌ ملی است. البته اختیاراتی که هست اختیارات نیم‌بندی است که همان هم از برکت دوره ریاست جمهوری رهبری و از تلاش‌های ایشان در آن دوران بوده است، اما تلاش‌ها باید بر این باشد که رییس‌جمهور ضمانت اجرایی برای اجرای قانون اساسی را داشته باشد».

رییس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: «شرط داشتن ضمانت اجرایی برای اجرای قانون اساسی این است که مجری قانون پایبند به قانون باشد. برای این‌که میزان پایبندی به قانون را بسنجیم، کافی است در روزها و ماه‌های گذشته به دو امر توجه کنیم؛ مکاتبات بین رییس قوه‌ مجریه و رییس قوه‌ مقننه و دیگری گزارش دیوان محاسبات».

وی افزود: «مهمترین رسالت رییس‌جمهور حفظ منافع ملی است، پس باید بتواند امکانات معنوی و مادی را بشناسد و امکانات موجود را در خدمت اعتلای کشور، پیشبرد اهداف کشور و حرکت سریع‌تر در مسیر اهداف معین شده به کار گیرد، امکانات جدیدی ایجاد کند و از فرصت‌ها نهایت استفاده را داشته باشد. توجه داشته باشید که فرصت‌ها در عرصه‌ سیاسی کم پیش می‌آیند و زود هم از بین می‌روند. البته فرصت‌ها در عرصه سیاسی از بین نمی‌روند بلکه به تهدید تبدیل می‌شوند».

خاتمی تصریح کرد: «در این مقطع حساس تاریخی با توجه به وضعیت بین‌المللی بحرانی که در غرب ایجاد شده و قدرت‌های بزرگ را دچار ضعف کرده است، امکان مهمی به وجود آمده که بتوانیم به نمایندگی از ملت سهم خود را در اداره جهان و جایگاه خود را در جهان بالا ببریم. اما چقدر از این امکان استفاده کرده‌ایم. توجه داشته باشید که این فرصت از بین خواهد رفت. غرب مشکلاتش را حل می‌کند و موقعیتی متفاوت می‌یابد. ما در این موقعیت است که باید بتوانیم از منافع ملی و سهم خود در عرصه‌ جهانی بیشتر استفاده کنیم نه این‌که روز به روز منزوی شویم و نقش گذشته‌مان را هم از دست بدهیم».

رییس بنیاد باران اظهار داشت: «اعتلای جایگاه ملت در عرصه‌ جهانی ایجاد و بهره‌گیری از امکانات در جهت حرکت در مسیر اهداف چشم‌انداز که نقشه راه کشور برای 20 سال آینده کشور می‌باشد، وظایفی است که قوه‌ مجریه به ویژه رییس‌جمهور می‌تواند در آن نقش داشته باشد».

وی ادامه داد: «ما در آستانه انتخابات هستیم و این بارها مطرح شده که ما در موقعیتی هستیم که آن‌چه هست باید تغییر کند و این تغییر در جهت ارزش‌هاست؛ چراکه وضع موجود متناسب با ارزش‌ها و آن چیزی نیست که امام(ره) می‌خواست. تغییر به معنای بازگشت به اصول و ارزش‌ها و همچنین مسیری است که در آن منافع ملی تامین شود و ما همه موظفیم که در این جهت تلاش کنیم».

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها یادآور شد: «ما به عنوان کسانی که علاقه به کشور و سرنوشت آن را داریم دیدگاه‌هایی داریم که آن را به نفع منافع ملی کشور و انقلاب می‌دانیم و علاقه‌مندیم هر تحولی که رخ می‌دهد زمینه‌ساز اعمال این دیدگاه‌ها شود».

خاتمی با بیان این‌که "کار دشواری پیش‌روی ماست"، تاکید کرد: «امکانات به شکل عادلانه تقسیم نمی‌شود، رقابت برابر نیست، از سویی از همه امکانات ملی و فراملی استفاده می‌شود و از سوی دیگر از ابتدایی‌ترین امکانات برای نامزدها دریغ می‌شود. آن‌که باید صدای همه را به گوش همه برساند در اختیار گروه خاصی قرار می‌گیرد و برای استفاده از تریبون‌های مختلف موانع ایجاد می‌شود. بعضی‌ها احتیاجی به ستاد ندارند و همه‌ کشور ستاد آن‌هاست و بعضی دیگر در تامین مالی ستادهای‌شان دچار مشکل هستند. در این وضع نابرابر رقابت دشوار است اما باید در صحنه حاضر شد».

وی افزود: «چیزی که می‌تواند همه معادله‌ها را به هم بزند حضور گسترده‌ مردم است. من فکر می‌کنم خیلی‌ها علاقه‌مندند که انتخابات بدون شور و شوق برگزار شود و درصد شرکت‌کننده در انتخابات کم باشد؛ چراکه با شرکت کم مردم جریانی موفق می‌شود انتخابات را به نفع خودش تمام کند پس تنها راه حضور مردم است. اگر این حضور پرشور باشد تردید نکنید که نتیجه‌ انتخابات آن‌طوری خواهد شد که به نفع کشور است و ایجاد این شور و شوق در جامعه کار بسیار مهمی است. شما عزیزان که هر کدام مورد علاقه بخش‌هایی از جامعه هستید می‌توانید به مردم آگاهی بدهید و وضع حساس کشور را تشریح کنید که حتی یک رای هم در این وضعیت تعیین‌کننده است».

سید محمد خاتمی تصریح کرد: «باید برای حضور گسترده‌ مردم تلاش کرد؛ چراکه در این صورت ترفندها، تصرف‌ها و نابرابری‌ها نمی‌تواند برای کسانی که نمی‌خواهند تغییری به نفع ارزش‌ها و منافع کشور رخ دهد اثر داشته باشد. من هم معتقدم در نهایت نباید کاری شود که آرای اصلاح‌طلبان که معتقدم اکثریت هستند به نفع طرف دیگر مصادره شود و با تفرق مشکل ایجاد شود. نامزدها برای حضور مردم فراخوان بدهند؛ چراکه هرچه مردم حساسیت لازم را برای انتخابات نداشته باشند، خواست اکثریت هم تحقق نمی‌یابد».

رییس‌جمهور سابق کشورمان خاطر نشان کرد: «همه ما موظفیم در صحنه باشیم و مردم تشویق کنیم تا به کسانی رای دهند که به منافع ملی، سربلندی و اعتلای کشور می‌اندیشند و می‌توانند با مدیریت خود وضع کشور را از وضع فعلی به وضعیت بهتری برسانند. امیدوارم همه‌ شما بتوانید در این صحنه فعال شوید و شاهد انتخاباتی پرشور باشیم که نتیجه آن مرضی رضای خداوند باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
باسلام به آقای خاتمی عرض میکنم شرکت نکردن مردم در انتخابات خود نیز حرکتی است برای نشان از مخالفت با کلیت نظام که باعث ان حرکت نادرست [...] است. میبخشید جنابعالی در دوره ریاست جمهوری که همسویی مجلس را هم داشتید چه کار توانستید انجام دهید .پس مردم را درصورت شرکت نکردن در انتخاباتملامت نکنید.
ناشناس
|
Iraq
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
من خاتمی رو قبول نداشتم ، ولی کور نیستم و می بینم که این یکی رو راست میگه، ولی این را بگم که ، ما بسیجی ها به حقیقت رای می دهیم ، کاندیدا ها هم روی ما به نفع خودشان بدون دلیل حساب نکنند ، چ.ن این دوره با دوره قبل خیلی فرق می کند.
1 میلیارد ،
بستن مساجدی که به نفع موسوی هستند ،
این همه شب و روز تبلیغ برای احمدی نژاد در تلویزیون.
اگر خوب بودی ، نیاز به این همه تبلیغ نداشتی.
لطف کن خودت را هم به امام نچسبان ، حال که همه ایران مثل دوران انقلاب شور رفاقت و برادری پیدا کردند که همه اش از حضور آقای موسوی است ، لطفا بین ما بسیجیان و اصلاح طلب ها تفرقه نینداز . مردم هم اگر به قرآنی که بعضی ها به اسم امام و اسلام آن را با حرکات موزون در مراسم خود می آورند ، رجوع کنند خواهند فهمید که تفرقه انداختن بین اقشار مسلمان ، کار چه کسانی است...
مردم و بسیجیان آگاهند و به عملکرد شما رای می دهند. نه به اینکه در ژنو شاهد آن باشند که دقیقا کاری کردیم که حرف امام برعکس در نتیجه آن دیده شد.امام از ما خواست حافظ فلستین باشیم ، نه اینکه بگذاریم نتیجه جلسه مهمی همچون دربان 2 به نفع اسراییل تمام شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
عدم شرکت در انتخابات یعنی دادن یک رای به آقای احمدی نژاد من از طرف ایشان از شما که شرکت نمی کنید تشکر می کنم !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین