کد خبر: ۸۷۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۲۷

الزامات فرهنگی در انتخابات

دکتر محمودرضا امینی*
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مهم‌ترین الزامات انتخاباتی، توجه احزاب وکاندیداها و گروه‌ها به حوزه فرهنگ و مطالبات فرهنگی مردم است. 

باید توجه داشت کشورهای بیگانه و دشمنان علاوه بر نفوذ از دریچه فرهنگ، تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی، همواره در صدد بوده و هستند تا به وسیله ابزارهای فرهنگی، استراتژی باورها، ارزش‌ها و اندیشه‌های خالص و ناب ملی اسلامی و انقلابی ما را دگرگون نمایند. نمی‌توان واقعیت‌های بر آمده از این همه را در فضای نرم افزاری و سخت افزاری کشور و حتی در کنش و واکنش‌های رفتار عمومی نادیده گرفت. 

نباید باور کرد توسعه روز به روز کانال‌های تلویزیونی و رادیوهای بیگانه، موجب تبلیغ محصولات فرهنگی بیگانه گردد و فرهنگ بومی‌ ما، ابزاری برای تبلیغ فرهنگ غربی کم ارزش و چه بسا بی‌ارزش باشد. 

نمادهای ملی و دینی، در هم آمیختگی رسانه‌های کشور، فقدان هارمونی لازم در روندهای فرهنگی، رصد نکردن فرایند نفوذ بیگانگان از یک سو و ضرورت مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی، اقتضای می‌کند که تمام زیر ساخت‌ها مبتنی بر نیازهای ارزشی متحول شود و در عین بومی سازی، امکان تعالی و رقابت در سطح جهانی را پیدا کند که این همه، فرا روی کارگزاران فرهنگی است. 

احزاب و کاندیداها و گروهای انتخاباتی باید سرانجام موضع خود را در مقابل نا کارآمدی‌های فرهنگی، تهاجمات فرهنگی و ضرورت‌ها و نیازهای آتی مشخص نماید. آنان باید معلوم کنند اگر فرزندان این ملت هر سال تحت تاثیر فشارهای روانی کنکور، خانواده‌های خود را نیز متاثر می‌سازند، چگونه باید از این فشار دردسر ساز و ناامن خلاصی یابند. آنان باید معلوم نمایند ارتقای سهم فرهنگ‌ ما در سطح بین‌الملل چگونه ممکن و میسورگردد. 

کاندیداها و احزاب باید مشخص کنند تولیدات فرهنگ که علاوه بر ارتقای فرهنگ عمومی می‌تواند رقابتی در سطح بین‌الملل ایجاد نماید، چگونه باید ارائه گردد و صنایع فرهنگ چگونه باید توسعه یابد. نامزد ریاست جمهوری آینده باید مشخص نماید نهضت نرم افزاری و حرکت دانش بنیان ساختارهای تصمیم‌ساز چگونه باید باشد. 

آنان باید مشخص نمایند کنش‌ها و واکنش‌های انتخاباتی چه آثاری بر ارزش‌ها و باورهای عمومی و ارتقای آن خواهد گذاشت. آیا تبلیغات آنان همچون تبلیغات غربی است و با ریخت و پاش و تجمل گرایی و رفتارهای ناهنجار همراه است و یا تطابقی با ارزش‌های عمومی دارد؟ آنان باید معلوم نمایند نقشه راه علمی و فرهنگی کشور چگونه است و این‌ها نه در ادعا، بلکه با استدلال و استنادات گویا و قابل درک باید مشخص شوند. 

ساختارهای فرهنگی تاکنون متضمن پویایی و رشد متناسب فرهنگی نبوده است که نیازمند تصمیم عاقلانه و سیاستی با کیاست است و کاندیدای مورد نظر باید نسبت به آن موضع مشخصی بگیرد. 

به هر حال، تفکر، باور و رفتار انتخاباتی فرهنگی احزاب، گروه‌ها و کاندیداها از موثرترین و مهم‌ترین الزامات انتخاباتی است. 

* کارشناس مسائل استراتژیک


ادامه دارد.......
دکتر محمود رضا امینی
کارشناس مسائل استراژیک
مدیر عامل خبرگزاری موج
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین