کد خبر: ۸۷۷۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۴

برگزاری نشست تخصصی کمیسیون‌ها در چهارمین اجلاسیه جامعه مدرسین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست تخصصی كمیسیون‌های چهارمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوبت صبح و بعدازظهر در حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد. 

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، كمیسیون‌های چهارگانه اجلاسیه صبح روز چهارشنبه پس از سخنرانی مقدماتی آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله حسینی بوشهری و آیت الله موسوی جزایری با حضور اعضای جامعه مدرسین، علمای استان‌های چهارگانه و كارشناسان مدعو برگزار شد. 

در كمیسیون نخست كه باعنوان «راهكارهای ارتقاء سطح فرهنگ دینی جامعه» و با ریاست آیت‌الله یزدی برگزار شد، علل و عوامل تهدید كننده فرهنگ اجتماعی و دینی،‌ رفتارهای غلط مذهبی و هجمه‌های فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

در این كمیسیون ضعف در مدیریت فرهنگی و فقدان مدیریت واحد، سطحی نگری در موضوعات فرهنگی كلان و كمبود نوآوری و خلاقیت در محصولات فرهنگی از جمله موانع و مشكلات فراروی ارتقاء سطح فرهنگ دینی جامعه عنوان شد. 

در كمیسیون دوم كه با عنوان «‌روحانیت و تعامل با فرهنگ های بومی و منطقه‌ای» و با ریاست آیت‌الله موسوی جزایری برگزار شد، مشكلات گوناگون در عرصه‌ تعامل روحانیت با فرهنگ‌های بومی ومنطقه‌ای با نظر داشت به وضعیت اقلیمی در ساخت‌های مادی ومعنوی مورد بحث قرار گرفت. 

عدم تبیین صحیح دیدگاه اسلام نسبت به قومیت‌ها و خرده فرهنگ‌ها، احساس تبعیض و تحقیر در میان قومیت ها و تصادم فرهنگ‌ها و تعصب افراطی در آیین ها و آداب قومی از جمله مشكلات و موانعی عنوان شد كه در راه تعامل روحانیت و فرهنگ‌های بومی ومنطقه‌ای وجود دارد. 

سومین كمیسیون تخصصی این اجلاسیه منطقه‌ای «مكاتب و عرفان‌های دروغین» بود كه با ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید محمد غروی برگزار شد. در این كمیسیون عدم اطلاع كافی روحانیون از ماهیت جریان های كاذب، كم توجهی به نیازهای معنوی نسل جوان و فقدان مراكز فرهنگی مستقل با محوریت بازشناسی جریان‌های دروغین به عنوان مشكلات وموانع فرارو مطرح گردید. 

در این كمیسیون تجهیز علمی و اعتقادی طلاب حوزه‌ها برای مقابله با جریان‌های انحرافی و سازماندهی آنان، بازشناخت مباحث مرتبط با محتوای جریان های انحرافی و تدوین نقشه جامع و كارآمد برای معرفی جریان‌های انحرافی مورد تأكید قرار گرفت. 

چهارمین كمیسیون این اجلاسیه به بررسی موضوع « فرقه‌ها ، نگرانی‌ها و راهكارها» اختصاص یافت. اعضای این كمیسیون فقدان برنامه‌آموزشی تخصصی گرا در حوزه‌های علمیه، فقدان برنامه ارشادی برای فریب خوردگان و پراكندگی و ناهماهنگی دستگاهها در برابر جریان‌های انحرافی را از جمله مسائل موجود در موضوع فرقه‌ها عنوان كردند. 

در این كمیسیون تقویت برنامه‌های صدا و سیما، راه اندازی رشته تخصصی كلام در حوزه اهواز، تقویت طرح هجرت و ساماندهی وضعیت روحانیون مستقر و تدوین طرح مستقیم با هماهنگی حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های امنیتی برای ارشاد فریب خوردگان از جمله راه‌كارهای مبارزه با فرقه‌ها عنوان شد. 

گفتنی است كمیسیون ‌های چهارگانه پس از بحث و بررسی موضوعات مطرح شده، نظرات نهائی را جمع بندی كرده و در اجلاسیه رسمی كه روز پنج شنبه برگزار خواهد از سوی رؤسای كمیسیون‌ها ارائه خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین