کد خبر: ۸۷۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۳:۳۳

مظاهری: بهره‌مندی یکسویه از امکانات از آفات انتخابات است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کمتر از دو ماه به برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وقت باقی است و مردم ایران بار دیگر با رای تعیین کننده و سرنوشت‌ساز، حضور پرشور آگاهانه در صحنه‌های انتخابات، مسیر پیشرفت مادی و کمال معنوی کشور را هموارتر خواهند نمود. بنابراین اولویت اصلی در ارتباط با انتخابات، سالم‌سازی فضا برای برگزاری پرشور و آگاهانه و تلاش برای تحقق منویات رهبری در مشارکت حداکثری مردم وپرهیز از هرگونه غوغا سالاری و عوام‌فریبی است. 

برای مطلوبیت این انتخابات به سطح ممکن، همه گروههای سیاسی به ویژه محیطهای علمی و دانشگاهی به عنوان کانونهای اصلی با دعوت از کاندیداهای مختلف برنامه‌ها و اهداف آنان را مورد کنکاش قرار دهند، چرا که حفظ جامعه و فضای سالم رقابتی در این انتخابات در گرو حضور موثر تمام سلایق سیاسی است.

برای بررسی بیشتر موضوع و اطلاع از آخرین تحولات انتخابات مصاحبه‌ای با دکتر محمدمهدی مظاهری استاد دانشگاه و نایب رئیس شورای مرکزی خانه احزاب ایران انجام دادیم، که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد: 

- جناب آقای دکتر مظاهری، فضای فعلی جامعه را برای تحقق مشارکت حداکثری وحضور تمام سلایق سیاسی در فضای سالم و رقابتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در برگزاری باشکوه اخلاق‌مدار انتخابات، مولفه‌های فراوانی دخیل‌اند. از این عناصر با عنوان کلی «اخلاق انتخاباتی» یاد می‌شود. چرا که انقلاب اسلامی پیام‌آور اخلاق، معنویت، آزادی، دینداری و مردم‌سالاری دینی است، آنچه انتخابات را در ایران نسبت به سایر انتخابات در کشورهای دیگر برجسته می‌سازد حاکمیت آموزه‌های دینی و عمل نمودن به تکلیف الهی و خدمت به مردم است. به نظر می‌رسد برخی سهم‌خواهی‌ها و انحصارطلبی‌ها از سوی گروه‌های خاص و تمامیت‌خواهی در بهره‌مندی یکسویه از امکانات از آفت‌های تحقق انتخاباتی سالم و پرنشاط و حداکثری باشد.

- آقای دکتر مظاهری به نظر شما احزاب موجود در ایران به مفهوم واقعی در انتخابات گذشته و پیش رو توانسته‌اند با ایفای کارکرد خویش نقشی در تنویر افکار عمومی و چرخش آزادانه قدرت داشته باشند؟

تجربه علمی گذشته احزاب و گروههای سیاسی نشان می‌دهد در سه دهه اخیر بیشتر جریانهای سیاسی فقط در موسم انتخابات فعال می‌شوند و در سایر ایام نقش مثبت و سازنده‌ای در تحولات داخلی و خارجی ندارد. در صورتیکه اگر احزاب سیاسی برنامه‌محور و هدفمند باشند، بی‌تردید می‌توانند با معرفی نامزدهای اصلح، از بروز رفتارهای غیراخلاقی و هنجارشکنی در جامعه جلوگیری کنند، چرا که از جمله وظیفه احزاب در جامعه سهیم کردن افراد در قدرت سیاسی جامعه است. احزاب و گروههای سیاسی باید یاد بگیرند در کنار رقابت سیاسی، با رعایت اخلاق و مصالح عمومی جامعه منافع ملی را نیز در نظر داشته باشند.

- آقای دکتر مظاهری مولفه‌های تاثیرگذار داخلی و خارجی برای برگزاری انتخابات با شکوه و سالم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در وضعیت فعلی،‌ کشور از لحاظ اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، افزایش شکاف طبقاتی با تصاعد انشقاق سیاسی میان جناح‌های مختلف به دلیل عدم لحاظ منافع ملی می‌تواند تاثیر منفی بر انتخابات آتی داشته باشد. 

از سوی دیگر به‌رغم پایان حکومت نومحافظه‌کاران در کاخ سفید و تمایل اوباما مبنی بر بازگشت به دیالوگ و دیپلماسی برای حل و فصل مشکلات با ایران، به نظر می‌رسد نفوذ سنتی لابی صهیونیستی در ارکان قدرت در آمریکا همچنان تهدیدی برای ایران محسوب می‌شود، لذا لزوم آرامش در فضای سیاسی کشور پیش از پیش احساس می‌شود و بی‌تردید حفظ آن، ضرورت و اولویت اول کشور است.
 
اعتمادسازی منوط به وجود ثبات و امنیت واقعی در کشور و ایجاد نوعی مردم‌سالاری دینی با دوام در کشور است. ایجاد موج‌ها و بحران‌های سیاسی کوتاه‌مدت به دلیل برخی مسئولیت‌ گریزی‌ها، علی‌الخصوص انحصارطلبی‌ها می‌تواند، ضربات جبران‌ناپذیری به امنیت در داخل کشور و وجهه بین‌المللی ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری وارد سازد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین