کد خبر: ۸۷۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۷
در اولین کنفرانس مطبوعاتی محسن رضایی مطرح شد؛

رضایی: احمدی‌نژاد را در یک وزارتخانه متناسب می‌گذارم

سربازی را یکساله می‌کنم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «من بیشتر ادبیات احمدی‌نژاد را ماجراجویانه می‌دانم و گرنه از نظر سیاست خارجی مدیریت‌هایی که صورت می‌گیرد باعث شده است تا از افراط‌ها در بسیاری از موارد جلوگیری شود».

محسن رضایی در اولین نشست خبری خود بعد از اعلام کاندیداتوری خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم از زاویه مادی به این نکته نگاه کنیم که می‌مانم یا خیر، به نتیجه نمی‌رسیم. من برای تکلیف آمده‌ام و تا آخر خط خواهم ماند».

وی با بیان این‌که " وضعیت انتخابات را از نتیجه رکود خارج خواهم ساخت" ادامه داد: «علت اصلی احساس تکلیف من از آمدن به عرصه این است که فکر می‌کنم ملت ما به سمت یک دوراهی در حال حرکت است؛ چنانچه اگر مسیر فعلی ادامه پیدا کند ما به سمت پرتگاه می‌رویم و اگر به گذشته برگردیم شکست خواهیم خورد. بنابراین بین شکست و پرتگاه باید راه دیگری انتخاب کنیم».

وی اظهار کرد: «هرچه در ادبیات اصلاح‌طلبان جستجو کردم نتوانستم برنامه و طرحی برای اصلاح گذشته‌شان پیدا کنم؛ چراکه بین دین و آزادی تعارض به وجود آمد، مساله‌ حقوق شهروندی و توجه به نخبگان و آزادی‌های سیاسی مطرح شد، اما اقتدار لازم در جهت تحقق این شعارها وجود نداشت».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «ما راهی می‌خواهیم که طی آن تعاملات سازنده‌ای در مناسبات بین‌المللی داشته باشیم و طی آن از اصول انقلاب و مبانی اندیشه‌های حضرت امام(ره) و استفاده از تمام ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.اگرچه دولت نهم دستاوردهایی داشته اما اگر این مسیر ادامه پیدا کند، همین دستاوردها نیز از میان خواهد رفت. رفتن به سمت پرتگاه به خاطر اشتباهات است. ما باید به راهی برویم که در آن نه تعرض بین دین و آزادی ونه این‌که ازادی در مقابل دین قرار بگیرد. راهی که در آن بسیج همه‌ ظرفیت‌های ملی وجود داشته باشد».

وی با بیان این‌که "ما باید به مشترکات توجه ویژه داشته باشیم" گفت: «انسانیت از جمله مواردی است که می‌تواند نقطه مشترکی برای ما باشد؛ چراکه انسانیت از زاویه اسلامی آن‌چنان نگاه ارزشی و بالایی دارد که اگر یک نفر به عمد در جایی کشته شود، مثل این‌که تمام بشریت کشته شده‌اند».

وی افزود: «هولوکاست انسانی که قرآن مجید با آن برخورد کرده است، این نیست که ده هزار یا ده‌ها هزار نفر کشته شوند، بلکه اگر یک نفر نیز به عمد کشته شد، گویی جامعه‌ای از بین رفته است. توحید اسلامی براساس انسانیت شکل گرفته است و من با این نگاه به صحنه آمدم».

رضایی در ادامه با مورد توجه قرار دادن بحث طرح دولت ائتلافی اظهار کرد: «من چنین نگاهی را در چارچوب یک دولت ائتلافی کارآمد و متعهد اجرا می‌کنم و البته معتقدم کارآمدی نیاز به اقتدار آگاهانه و قانونمند دارد و اقتدار جاهلانه همراه با قانون‌گریزی به کشور آسیب می‌زند اما قانون‌گرایی و آگاهی نیز بدون اقتدار به نتیجه نمی‌رسد؛ بنابراین اگر بتوانیم با اقتدار عالمانه و قانون‌مدار ادامه دهیم دموکراسی، آزادی و جمهوری اسلامی در وزارتخانه‌ها کارآمدتر خواهدشد».اما کارآمدی نیز باید همراه با تعهد باشد».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که " اصول‌گرایی اصیل را کارآمدی همراه با تعهد می‌دانم" خاطرنشان کرد: «امثال من نمایندگی اصولگرایی اصیل هستیم و قبل از این‌که جناح چپ و راست به وجود بیاید ما بودیم؛ چنانچه بسیاری از برادران‌مان جان‌شان را فدای استقلال و آزادی کردند و اگر فداکاری آنان نبود ما امروز نمی‌توانستیم از اصلاح‌طلب و اصولگرایی صحبت کنیم».

وی اظهار کرد: «من از این‌که آن خون‌ها به نتیجه کامل نرسیده باشد، نگرانم و برای بیرون کردن دو راهی که در مورد آن توصیف دادم به صحنه آمدم تا بتوانیم این مسیر فداکاری برادران‌مان را دنبال کنیم».

وی در ادامه تشریح رویکرد خود نسبت به طرح دولت ائتلافی گفت: «دولت ائتلافی، ائتلاف بین همه‌ اقوام است. من در عین حال که مسلمان هستم یک ایرانی هم هستم و به این ایرانی بودنم افتخار می‌کنم؛ بنابراین تبعیض بین اقوام را درست نمی‌دانم».

رضایی در ادامه تبعیض بین ظرفیت‌ها را نیز نادرست قلمداد و اظهار کرد: «دلیل نمی‌شود که اگر فرد یا گروهی در انتخابات به پیروزی می‌رسد فکرکند که صددرصد مردم به او رای داده‌اند، اما با تشکیل دولت ائتلافی یک دولت می‌تواند صددرصد آرا را داشته باشد».

وی در ادامه بسترسازی برای انتقال قدرت از نسل اول به نسل دوم و سوم انقلاب را از جمله برنامه‌های موردنظرش در صورت رسیدن به سمت ریاست جمهوری عنوان کرد و افزود: «ما نسل‌های دوم و سوم را برای بر عهده گرفتن مسوولیت آماده نکرده‌ایم؛ در حالی که سی سال از انقلاب می‌گذرد و باید نسل دوم و سوم را آماده انتقال به قدرت کرد».

وی افزود: «معتقدم جوانان ما بالقوه آمادگی پذیرفتن مسوولیت‌ها را دارند، اما باید این آمادگی را به فعل درآورد. امروز باید حداقل 15 تا 20 نفر آماده برای کاندیداتوری ریاست جمهوری موجود می‌بود، این موضوع اصلا یکی از دغدغه‌های مهم من برای آینده‌ انقلاب است».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضرورت وجود شغل و درآمد کافی برای مردم را از دیگر برنامه‌های مورد نظر خود عنوان و خاطرنشان کرد: «مردم ما در این رابطه در رنج هستند. بیکاری در ایران بالاست. افرادی هستند که برای کسب درآمد کافی دو یا سه شغل دارند و برخی هم اصلا نمی‌توانند شغل‌های دیگری داشته باشند».

وی باتاکید بر این‌که "پول‌پاشی یک انحراف بزرگ است" افزود: «با پول پرتاب کردن به سمت انسان‌های بیکار به جایی نمی‌رسیم؛ چراکه باید به افراد شغل داده شود».

وی هم‌چنین استفاده از فرصت‌های بی‌نظیر تاریخ ملت ایران را یک ضرورت دانست و افزود: «فروپاشی‌ شوروی خلاء قدرتی را در منطقه پدید آورده است که این مساله می‌تواند برای ما هم فرصت و هم تهدید باشد. همچنین شکست یک جانبه‌گرایی دولت بوش نیز برای ما هم فرصت‌هایی به وجود آورد و هم این‌که تهدیداتی را در بر داشته که باید از آن فرصت‌ها استفاده کرد».

رضایی خاطرنشان کرد: «بحران اقتصادی جهانی نیز برای ما فرصت جدی به وجود آورد که ما برای استفاده از این فرصت‌ها برنامه داریم».

وی همچنین گفت: «جامعه‌ ما به شدت نیاز به آرامش، ثبات برای پیشرفت و تعالی دارد».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره انتخاب دانش‌جعفری به عنوان رییس ستاد انتخاباتی‌اش‌ گفت: «من از برادر عزیز و همسنگرم آقای دانش‌جعفری به خاطر قبول این مسوولیت سپاسگذارم؛ رابطه من با آقای دانش‌جعفری بسیار طولانی است و ما در دوران سخت ملت ایران همراه هم بودیم و بعد هم در عرصه‌های سیاسی در کنار هم قرار داشتیم».

وی درباره دولت در سایه نیز اظهار کرد: «معتقدم باید به موازات دولت رسمی، دولتی که به آن اتاق فکر می‌گوییم با حضور نخبگان کشور ایجاد شود و حضور نخبگان چه موافق و چه مخالف در دولت سایه از جمله ضرورت‌هاست. آقای دانش‌جعفری مسوول شدند که نه تنها در دولت در سایه بلکه در دولت رسمی هم به من کمک کنند. ضمن این‌که من افرادی از این دولت را تا زمان رای‌گیری‌ها به مرور به مردم معرفی خواهم کرد».

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتقاد شما به دولت احمدی‌نژاد در بخش سیاست خارجی آیا انتقاد یک اصولگرا است؟ گفت: «من جزو منتقدین ایشان بوده‌ام و الان هم هستم ولی نقد ما با دیگران متفاوت است؛ نقد دیگران برای بازگشت به گذشته و نقد من برای رفتن به سوی آینده است».

رضایی افزود: «ما معتقدیم که غرب به ما نیازمند است؛ منتهی من نه طرفدار وادادگی و نه طرفدار ماجراجویی هستم. در حال حاضر آمریکا نیازمند ماست و ما باید برای منافع خود، از موضع اقتدار اقدام کنیم. هیچ وقت نامه‌ای به رییس‌جمهور آمریکا نمی‌نویسم که پاسخ آن را ندهند نامه‌ای که ما می‌نویسیم حتما جواب داده خواهد شد».

وی افزود: «تا پایان سال 87، 340 میلیارد دلار درآمد ما از منابع نفت و گاز بوده که می توانستیم سرمایه گذاری خوبی کنیم اما در این راستا کاری انجام نداده‌ایم».

خبرنگاری پرسید: «آقای رضایی شما خود را متعلق به کدام جریان سیاسی می‌دانید و آمدن شما باعث انشقاق در جریان اصولگرا نخواهد شد؟ رضایی پاسخ داد: «من خودم را متعلق به انقلاب می‌دانم».ما در سال‌های 51 و 52 گروهی به اسم منصورون ایجاد کردیم و در آن فعالیت سیاسی انجام می‌دادیم، ولی وقتی جنگ شد سیاسیون دو گروه شدند؛ یک عده‌ به دولت و مجلس رفتند و عده‌ای هم مثل من دانشگاه و گروه را کنار گذاشتیم و به جنگ رفتیم تا در مقابل شورش‌گران و تجزیه‌طلبان مبارزه کنیم».

وی با بیان این‌که " تعلق من به سمت اصولگرایی اصیل و انقلاب است" گفت: «البته مشابه من هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در میان اصولگرایان وجود دارد؛ لذا در صورت تشکیل دولت ائتلافی از افراد کارآمد در هر دو گروه استفاده می‌کنم».

وی در ادامه با بیان این‌که "من از هر سه کاندیدا رای خواهم گرفت" مهم‌ترین رقیب خود را در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دهم " فقر، بیکاری و گرانی" دانست و تاکید کرد: «من این موارد را رقیب اصلی خود می‌دانم نه نامزدهایی که در صحنه وجود دارند».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره سلامت انتخابات نیز گفت: «من در این‌باره نگرانی ندارم ولی ناظران زیادی را به پای صندوق‌های رای خواهم فرستاد و این قدرت را دارم که با هرگونه تخلفی برخورد کنم تا هیچ خدشه‌ای در این جریان ایجاد نشود».

وی در ارائه رویکردش به رابطه‌ ایران و آمریکا نیز به سوال خبرنگاری پاسخ داد: «زمان لشکرکشی‌ها و تجاوزات گذشته است ما در آینده با آمریکا مواجه می‌شویم جنبش جدید در آمریکا نوع تازه‌ای از سیاست‌ خارجی را به آمریکا دیکته می‌کند؛ بنابراین ما از موضع اقتدار می‌توانیم از نیازهای آمریکا در جهت منافع ملی خود بهره‌برداری کنیم».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه نگاهش درباره امنیت اجتماعی، تورم و گرانی نیز گفت: «تورم در کشور ما در این چهار سال گذشته افزایش پیدا کرده و در مجموع قدرت خرید مردم کاسته شده است. بیکاری نیز از جمله مسائل مهمی است که عرصه فرهنگی جامعه ما راه پیدا کرده است و من در این راستا برنامه‌های جدی دارم. ما این توانایی را داریم که مساله تورم را با سیاست‌های مالی و پولی و کاهش مخارج دولت همچنین بالا بردن ظرفیت‌ بخش تولید حل کنیم».

رضایی در ادامه با بیان این اعتقاد ‌که " چه در دولت‌های گذشته و چه در دولت کنونی به بحث فرهنگ بی‌توجهی صورت گرفته است" تاکید کرد: «ما فرهنگ را به طور جدی مورد نظر قرار خواهیم داد و سعی می‌کنیم پول‌های زیادی که خرج فرهنگ می‌شود را به سمت بخش خصوصی روانه سازیم تا از این طریق بتوان مشکل فرهنگ را بهبود بخشید».

وی با بیان این‌که " مشکل سربازی را نیز به وسیله همین امر حل خواهم کرد و آن را به شغل تبدیل می‌کنم" گفت: «طی برنامه‌ای که ما داریم سربازی یکساله شده و افرادی که می‌خواهند بیش از یکسال فعالیت کنند، به عنوان یک شغل برای آنان محسوب می‌شود و حقوق نیز دریافت می‌کنند. البته این مساله بر عهده مجلس و رهبری است، اما بنده این کارها را پیگیری خواهم کرد و استدلال‌های لازم را برای اجرای آن در کشور خواهم داشت».

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ارزیابی از سیاست هسته‌یی احمدی‌نژاد گفت: «من بیشتر ادبیات احمدی‌نژاد را ماجراجویانه می‌دانم وگرنه از نظر سیاست خارجی مدیریت‌هایی که صورت می‌گیرد باعث شده است تا از افراط‌ها در بسیاری از موارد جلوگیری شود».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز عقیده کرد: «شتاب‌زدگی در نامه نوشتن‌ها و حضور ضعیف در برخی از محافل بین‌المللی تاکنون َآسیب‌آور بوده است. ما می‌خواهیم این مدل رفتاری را در سیاست خارجی عوض کنیم و این دیپلماسی را یک دیپلماسی هدفمند همراه با فرآیندسازی مورد توجه قرار دهیم».

وی با بیان این‌که " حرفه‌ای‌گری در دیپلماسی و فرآیندسازی در سیاست خارجی را دنبال می‌کنیم" اظهار کرد: «آمریکا مدعی ایجاد امنیت در منطقه و ما نیز طرفدار امنیت هستیم و این نقطه‌ خوبی است که در واقع صداقت‌ها مشخص شود؛ چراکه معتقدیم وقتی امنیت در منطقه به وجود آید توسعه نیز شکل خواهد گرفت و با وجود دموکراسی خونین در عراق و آزادی‌های خونین که آمریکا‌یی‌ها مدعی آن هستند هیچ‌گاه ملتی به سمت توسعه نخواهد رفت».

وی گفت: «ما آمادگی داریم که در بحث امنیت منطقه و حفظ ثبات برای پیشرفت برنامه‌ریزی داشته باشیم».

رضایی همچنین در باره مساله هولوکاست نیز با بیان این‌که " این بحث یک بحث تاریخی است و باید از ادبیات سیاسی خارج شده و وارد بحث‌های آکادمیک شود" تاکید کرد: «نفی یا اثبات این مساله به ما ربطی ندارد».

وی در بیان رویکرد خود به مساله فلسطین نیز اظهار کرد: «‌سیاست ما در مورد فلسطین نیز مشخص است، معتقدیم که همه کسانی که در سرزمین فلسطین هستند ـ چه یهودی، چه مسلمان و چه غیر از آن ـ باید خود بنشینند و با نظارت سازمان‌هایی مثل سازمان کنفرانس اسلامی و یا سازمان ملل قانون اساسی خود را تدوین کنند تا از این طریق به یک فلسطین مستقل با قانون اساسی مشخص برسیم و من در این راستا همه‌ تلاش‌های خود را انجام خواهم داد که فضای جدیدی در این میان شکل بگیرد».

خبرنگاری پرسید: «آیا شما با اصرار آقای هاشمی رفسنجانی وارد عرصه شدید و اصلا از نظر ایشان برای ورود به این عرصه استفاده کردید یا نه؟

رضایی پاسخ داد: «اتفاقا خیلی از دوستان به من گفتند که چرا چنین تصمیمی گرفتی».گفتم من جانم را برای ملت ایران گذاشتم و این روند انتخابات و نتیجه محتمل آن را قبول ندارم. همچنین اصرار داشتم شخص دیگری که دولت ائتلافی را قبول دارد وارد شود که این امر تحقق نیافت؛ بنابراین خودم تصمیم گرفتم و صحبتی نیز با آقای هاشمی در این مورد نداشتم. اگرچه ما هر دو دوست و همکاری قبل از انقلاب هستیم اما من تا الان اجازه نداده‌ام که کسی برای من تصمیم بگیرد».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره تعامل ایران با آمریکا و همکاری رضایی با آمریکا در مساله افغانستان سوال کرد با تاکید بر این‌که " بنده هیچ همکاری با آمریکا نداشته‌ام" در عین حال گفت: «در گذشته چند تست انجام دادیم، اما هیچ مردی در عرصه سیاست خارجی آمریکا پیدا نشد که در مورد رابطه ایران با آمریکا طرح درستی داشته باشد جز ریگان که مک فارلین را به ایران فرستاد و تست ما این بود که وسایل جنگی از آمریکا بخریم. آمریکا این وسایل را به ما نداد و اسرائیل را در کنار خود مطرح کرد که ما متوجه شدیم آمریکا منافع خود را مصرف اسرائیل می‌کند».

وی اظهار کرد: «تست جدید ما با اوباما است که تا چقدر می‌تواند راه و رفتار درست را با ایران داشته باشد. اما باز تاکید می‌کنم که هیچ همکاری با عراق در خصوص افغانستان نداشتم».

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوتش با احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: «تفاوت من با آقای احمدی‌نژاد در بعد فکری و اعتقادی و در بعد مدیریت است. اعتقاد دارم که انحرافاتی در اطراف ایشان به وجود آمده که آن را قبول ندارم و برای خود ایشان و کشور وجود این انحرافات را مضر می‌دانم. معتقدم اگر رییس‌جمهور شوم به نحوی از حضور آقای احمدی‌نژاد در یکی از وزارتخانه متناسب با توانمندی ایشان از وی استفاده خواهم کرد. همچنین تاکید می‌کنم که هیچ کینه شخصی با کسی ندارم. حتی با کسانی که به نوعی به اهانت کرده‌اند و یا مخالفم هستند. به مصلحت کشور نمی‌دانم که ایرانی‌هایی که آماده کمک به پیشرفت کشور هستند را از صحنه خارج کنیم، البته اعتقاداتی دارم که به همان اعتقادات عمل خواهم کرد».

وی تاکید کرد: «معتقدم اصولگرایی اصیل با پشتوانه انقلاب می‌تواند ایران را به پیشرفت برساند».

وی در پاسخ به سوالی درباره ناظران بین‌المللی گفت: «در هر انتخابات بیش از هزار خبرنگار و تحلیل‌گر حضور دارند و تحلیل‌گران سیاسی زیادی در رشته‌های مختلف در انتخابات ما به ایران می‌آیند. این جای بحث نیست. اما اگر بخواهند انتخابات ما را زیرسوال ببرند و بگویند که این انتخابات قابل قبول نیست بحث دیگری است».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی از حضور کاندیداهای دیگر در طرح دولت ائتلافی گفت: «ما طرح دولت ائتلافی را چهار سال است که با جمعیت اصولگرایان پیگیری می‌کنیم و از تیرماه سال گذشته نیز پیگیر آن بوده‌ایم و با تعدادی از دوستان اصولگرایان به این نتیجه رسیدیم که باید دولت گروهی باشد، اما این امر با حضور خاتمی در عرصه انتخابات تا حدودی منتفی شد اما پس از این‌که خاتمی از عرصه انتخابات خارج شد، فرصت اجرای این طرح فراهم شد تا این ایده را دنبال کنیم. آمدن میرحسین موسوی نیز هیچ تاثیری در دولت ائتلافی ندارد و قبل از آمدن میرحسین نیز ما این طرح را به طور جدی دنبال می‌کردیم».


وی همچنین در پاسخ به سوالی که نوع نگاه او را در مورد مسائل حقوق بشر و زندانیان سیاسی پرسید، گفت: «معتقدم که قانون و اخلاق دو بعد و دو بال اداره کشور هستند و برای داشتن یک اقتدار عالمانه و آگاهانه و قانونمند نیازمند پشتوانه اخلاق و قانون هستیم. ما به اندازه کافی قانون داریم اما اجرا نمی‌شود».

وی همچنین با تاکید بر این‌که " من از آزادی‌های مشروع حمایت خواهم کرد" گفت: «اجازه نمی‌دهم که فردی با پشتوانه قدرت از سایت‌ها و روزنامه‌های خود استفاده و شخصیت بزرگ انقلاب را خدشه‌دار کند و هر روز طرح ترور شخصی کسی را شکل دهد. نباید دین به آزادی لطمه زند همچنین آزادی نیز نباید به دین لطمه‌ای وارد کند. اصلا از دوران نوجوانی برای تحقق شعار استقلال، ‌آزادی به زندان رفتم و به هر ترتیب معتقدم باید بین دین و آزادی یک مجموعه‌ کارآمد بسازیم».

رضایی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر به کارگیری زنان در کابینه‌اش گفت: «من پیش از این نیز گفته‌ام برای این‌که توانایی بانوان ایرانی را در داخل و خارج از کشور به نمایش بگذارم در مقابل کلینتون وزیر امور خارجه‌ زنی را قرار خواهم داد، البته یک مثال بود و ممکن است من در رابطه با وزارتخانه‌ای غیر از وزارت خارجه به این نتیجه برسم».

خبرنگاری پرسید: «آقای رضایی یکی از دلایل انصراف شما از عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری نهم این بود که احساس کرده بودید از حمایت گسترده‌ای برای تحقق ایده‌ها و تغییرات موردنظر خود برخوردار نیستید».حال شما فکر می‌کنید که از چنین حمایت گسترده‌ای برخوردار خواهید بود که طی آن می‌خواهید تا آخر در صحنه بمانید؟

رضایی پاسخ داد: «در آن‌جا تکلیفی داشته‌ام ولی به دلیل حضور هشت کاندیدای دیگر و این‌که صورت مساله دموکراسی پاک شده و آن انتخابات به انتخابات شورای شهر تبدیل شده بود، تصمیم گرفتم کنار بروم، ولی در حال حاضر با همان تکلیف قبلی به همراه دغدغه‌های دیگری وارد عرصه شده‌ام. در حال حاضر با انتخابات قبلی از لحاظ برنامه اشتراک دارم، ضمن این‌که احساس می‌کنم مردم بر سر دوراهی هستند و ادامه همین مسیر که یک پرتگاه است و بازگشت به گذشته یک شکست است، حضورم سبب می‌شود راه سومی باز شود».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری که پرسید آیا حاشیه‌نشین‌های زاگرس از شما حمایت خواهند کرد و فکر می‌کنید چقدر رای لرها از آن شما باشد؟ نیز گفت: «اقوام ایرانی قبل از تعلق به خود به ایران تعلق دارند و ایران طی سال‌های طولانی که مورد اشغال دشمنان قرار گرفت اقوام ایرانی از یکدیگر جدا نشده‌اند. از یک بعد می‌توانم بگویم ایرانیت من فراگیر است، البته من افتخار می‌کنم به این‌که جزو قوم لر هستم».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیمان اسلو مبنی بر تشکیل یک دولت فلسطینی در یک دولت اسراییلی گفت: «دو دولت بودن را یک طرح شکست خورده می‌دانم و معتقدم این عملی نیست. طرحی که از اساس دچار شکست شده، احتیاج به رد کردن ندارد و برای مساله فلسطین باید طرح‌های جدیدی ارائه کرد. باید طرح آینده فلسطین را بر اساس دموکراسی و انسانیت پایه‌ریزی کرد در نتیجه دولتی که از دل این طرح بیرون می‌آید، موفق خواهد بود».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره استفاده از اعضا یا همان گروه‌ منصورون در دولت موردنظر خود گفت: «من از همه‌ گروه‌های اصولگرای ارزشی و کارآمد در کابینه استفاده خواهم کرد. همچنین از همه گروه‌های کارآمد در اتاق فکر خود بهره خواهم برد و روابط مذهبی و رفاقتی را در تشکیل این اتفاق دخیل نخواهم کرد».

وی در برابر کسانی که گفته‌اند دولت در سایه برای این است که اگر برای احمدی‌نژاد مشکلی پیش بیاید از آن استفاده کنیم، و این گفته که رضایی در این عرصه ثبات قدم نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: «وقتی من با وجود احساس تکلیف به عرصه آمده‌ام همه می‌دانند که ثبات قدم داشته‌ام و یکی از علل تاخیر من این بود که می‌خواستم همه‌ موانع را از پشت‌سر خود بردارم و به صحنه بیایم؛ لذا این کار را کردم و با ثبات قدم به صحنه آمدم».

وی گفت:‌ از این‌که دوستان دیگر من دولت سایه را نقد کنند استقبال می‌کنم. اما به هر ترتیب که در این سال‌ها به فعالیت‌های سیاسی بیشتر روی آورده‌ام دولت ائتلافی را در جهت ظرفیت‌سازی برای مدیریت کشور مناسب می‌دانم».

خبرنگاری پرسید: «مشخصا بگویید که کدام جناح‌ها یا انجمن‌ها پشتوانه‌ شما هستند؟ آیا نیروهای بسیج به عنوان نیروهای انقلابی نه نظامی پشتوانه شما خواهند بود؟

رضایی با بیان این‌که " اعتقادی ندارم که نیروهای بسیج یا نظامی بخواهند در مناقشات سیاسی دخالت کنند" گفت: «خود من وقتی وارد عرصه‌ سیاست شدم لباس نظامی را درآوردم و حتی از وقتی سپاه بیرون آمدم با خود یک خودرو نیاوردم و با دست خالی آمدم تا ثابت کنم در بحث اعتقادی‌مان باید بیش از منافع شخصی‌مان پایدار بمانیم. هم‌اکنون که به صورت مستقل وارد عرصه‌ انتخابات شده‌ام با گروهی یا جناحی در مورد حمایت از خود رایزنی نداشته‌ام و این نوع حمایت را به خودشان واگذار کردم و احتمال می‌دهم که آن‌ها طی روزهای آینده نظرات خود را مطرح کنند».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمیته‌ صیانت از آرا و یا عضویت در آن گفت: «من کار خود را مستقل انجام می‌دهم و بین سی تا چهل هزار نفر ناظر به وزارت کشور معرفی می‌کنم تا به طور جدی نظارت داشته باشند».

وی در عین حال با بیان این‌که " البته ‌در این خصوص به نتیجه نرسیده‌ام و باید جلو رویم" با انتقاد از رسانه ملی در این راستا گفت: «رسانه ملی در گذشته خوب عمل می‌کرد اما ما در حال حاضر شاهد تبلیغات یک طرفه هستیم».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که " با پول‌پاشی‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد مخالف هستیم" گفت: «خدمتگزاری به مردم نباید وسیله‌ای برای تبلیغات شود. من اگر جای این دولت بودم همین سه چهار سال سفر را کافی می‌دانستم و در این مدت باقی‌مانده جایی نمی‌رفتم».

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم پیروزی درانتخابات دولت در سایه را ادامه خواهید داد؟ گفت: «این دولت باید با ارتباط مستمر با نخبگان به کار خود ادامه و طرح دولت سایه را برای هر کسی که رییس‌جمهور شود ارائه دهد».

وی در ارائه طرح مشخصی برای بهبود رابطه با آمریکا گفت: «سقف یک حرکت جدید در این راستا توسط مقام معظم رهبری زده شد که طی آن اگر آمریکا تغییر کند ما هم تغییر می‌کنیم».لازم نیست که ما منتظر شویم آمریکایی‌ها طرح دهند، ما باید توپی که به میدان آمریکا زده شده است را گل کنیم».اوباما باید مشخصا طرحی دهد و صراحتا بگوید که در خصوص رابطه با آمریکا حرفی دارد یا نه».من خود در این راستا طرحی دارم که آن را در آینده طی یک مصاحبه تلویزیونی اعلام خواهم کرد».

رضایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ضرورت وجود اخلاق در سیاست گفت: «به نظر من پیروزی انقلاب اسلامی سرآغاز وجود اخلاق و ارزش‌ها به سیاست بود، اما شاهد کم‌رنگ شدن ارزش‌ها هستیم؛ بنابراین باید مراحلی طی شود که ارزش‌های معنوی جایگزین ارزش‌های مادی شود».

وی با تاکید بر این‌که " باید ابتدا در این مسیر از دولتمردان شروع کرد و بدنه‌ دولت را به سمت توجه به ارزش‌های اخلاقی روانه ساخت" تاکید کرد: «باید از روحانیت، ‌مرجعیت و حوزه‌های علمیه در راستای بحث فرهنگ‌سازی بهره‌مند شد. این در حالی است که می‌توان گفت یکی از مشکلات کنونی به نوعی جدایی دین از سیاست در بخش‌هایی از دولت است که البته در گذشته نیز وجود داشت. این در حالی است که از مرجعیت و روحانیت باید در مسائل اخلاقی و ارزشی استفاده بیشتری شود».

وی در پاسخ به این سوال که شما مشخصا پایگاه رای خود را کجا می‌بینید؟ گفت: «دردرجه اول پایگاه رای من مردم ایران هستند، همچنین نیروهای ارزشی اصولگرا که اعتقادات خود را فدای شخص یا حزب نمی‌کنند. رزمندگان، خانواده‌های آنان نیز از جمله پایگاه‌های رای من هستند و می‌توانم بگویم که بخش زاگرس مرکزی مکمل این پایگاه‌ها رای خواهند بود».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که چقدر از افراد اهل تسنن در کابینه خود استفاده خواهید کرد؟ گفت: «قانون اساسی بخش‌هایی از جمله مشارکت فعال و برابر برای اقوام در اداره کشور را دارد که باید به آن توجه شود».

وی در ابتدای اظهارات خود نیز با اشاره به مکان برگزاری این نشست گفت: «از من برای حضور در خبرگزاری فارس دعوت شد و برای برگزاری نشست به این خبرگزاری آمدم و از آن‌جا که خودم را سرباز ملت می‌دانم هیچ نوع تبعیضی بین رسانه‌ها قائل نیستم و اگر خبرگزاری‌های دیگر نیز از من دعوت کنند برای برگزاری نشست به آن‌جا هم خواهم رفت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Spain
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
ایشون از زاویه دستور زبان فارسی خیلی جاها اشکال دارند مگر ایشون دکترای دانشگاه ندارند پس چطور است که اینهمه ضعف ادبی دارند؟ در حکمی هم که به آقای دانش جعفری دادند این ضعف دیده میشه جمله مقدمش زمان آینده است و جمله تالی زمان حال ساده!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
اقاي دكتر
سايت باز تاب را دوباره راه اندازي نماييد.
البته قبل از انتخابات.
متشكرم.
داوود زهدي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
بنضر من ایشان مگر جقدر رای دارند که40000 نفر نما ینده می خا هند سرصندو ق بگما رند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
رقیب فقر بیکاری و گرانی؟ یعنی همین احمدی نژاد دیگه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
ما که باور می کنیم تا اخر می مانی !!!!!!!!!!!!!!!!
مثل سری قبل.
فقط یک ابادانی می تونه اینگونه قول بد ه و روی قولش وایسته.
ناشناس
|
Sweden
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
احمدی خوب است!!!!!!هه هه!
برو دکی جون اگر خوب بود که به خودش رای میدادیم نه تو!!
از کجا معلوم که ایشان پدر اون وزارت خونه را در نیارن؟؟؟؟
ایشان به درد مدیر مدرسه یک کلاسه هم نمیخوره.
ناشناس
|
Singapore
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
دوست من وقتی احمدی‌نژاد تو این مملکت دکتر باشد انتظار داری رفیق حکیم ابوالقاسم فردوسی باشه؟
ولی مرامش را عشق است که نمی‌ِزاره رفیق‌اش بیکار و خانه‌نشین بشه و بهش پست وزرات می‌ده!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
من وزارت جهاد کشاورزی را پیشنهاد می کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
وزارت خانه جدید آب و فاضلاب در مکان برنامه و بودجه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
به جای نمکدان شکنی کمی واقع بین باشید. آقای احمدی نژاد کم به این مملکت خدمت نکرده است و ان شااله مجدداً رأی خواهند آورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
من گردشگری را پیشنهاد می کنم !
ناشناس
|
Spain
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
آقای رضایی گفتند: "یکی از علل تاخیر من این بود که می‌خواستم همه‌ موانع را از پشت‌سر خود بردارم و به صحنه بیایم"
چون موانع پشت سر را بر میدارند میشه نتیجه گرفت که میخواهند موقع عقب نشینی با مانعی روبرو نشند پس معلومه که این دوره هم با نیت پشت کردن به مبارزه و خالی کردن میدون تشریف آوردند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین