کد خبر: ۸۸۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۹
کنفرانس خبری کروبی و مشاورانش با رسانه‌های عربی

کروبی: با این دوستان و حمایت دانشجویان، دور دوم برنده‌ام

توضیحات عبدی و کرباسچی در مورد طرح توزیع نفت و سیاست خارجی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صبح امروز مهدی کروبی میزبان خبرنگاران رسانه‌های عربی بود. 

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، در این نشست مطبوعاتی که غلامحسین کرباسچی و عباس عبدی و عیسی سحرخیز نیز حضور داشتند خبرنگاران بیش از هر چیز از تفاوت برنامه‌های دستگاه دیپلماسی دولت کروبی نسبت به دولت احمدی‌نژاد پرسیدند.
 
در این کنفرانس خبری، خبرنگار الجزیره با اشاره به برنامه اقتصادی کروبی درباره سهام نفت به فضاسازی برخی از رسانه‌های محافظه‌کار درباره تیتر یک روزنامه اعتمادملی اشاره کرد و گفت امروز برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که این شعاری که شما آن را مطرح کرده‌اید شعاری پوپولیستی است شما چه پاسخی به منتقدان خود می‌دهید؟
 
کروبی در پاسخ گفت: «تقسیم سهام نفت در واقع به معنای ملی شدن صنعت نفت است و بدین معناست که مردم باید کاملا باید در درآمدهای نفتی سهیم باشند. تقسیم درآمدهای نفتی طرحی مترقی، مردمی و کارشناسی شده است که از سوی چهره‌های صاحب دانش و اقتصاددان مطرح شده است. همان طرح 50 هزارتومانی که در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری مطرح شد نیز از سوی افرادی کارشناس و اقتصاددان مطرح شده بود و بر این اساس بود که من آن طرح را قبول کردم و به دفاع از آن پرداختم».
 
همچنین عباس عبدی در پاسخ به این سوال نیز گفت: «این طرح در ادامه شعارهای قبلی است که به وسیله اقتصادانان لبیرال مطرح شده است. در واقع این طرح انتخاباتی نسبت بلکه برای حل مشکلات جامعه اقتصاددانان ماه‌ها قبل به طراحی این طرح پرداختند و اکنون نیز این طرح از سوی یک نامزد انتخاباتی پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد». 

وی افزود: «این اتفاق نشان دهنده این است که ایده و طرح‌های انتخاباتی در مسیری درست حرکت می‌کند چرا که یک فرد ابتدا نامزد انتخابات نمی‌شود تا اینکه سپس در اندیشه تدوین طرحی برای برنامه‌های خودش باشد بلکه از ماه‌ها قبل طرح تدوین شده و سپس یک نامزد انتخاباتی آن را می‌پذیرد و از ان دفاع می‌کند».
 
وی در پاسخ به کسانی که این طرح را پوپولیستی خوانده بودند گفت: «کسانی که در عرصه انتخابات به عنوان نامزد حضور می‌یابند موظف به عملیاتی کردن ایده‌های اقتصادی هستند و این ربطی به پوپولیستم ندارد. پوپولیسم یعنی اینکه پول نفت را از کسیه مردم به سیب زمینی تبدیل کنیم. هدف این طرح این است که درآمدهای نفتی را که به مردم منتقل کنیم درآمدهایی را که 30 سال در اختیار دولت بوده است و افزایش آن هم هیچ سودی را برای مردم در بر نداشته بلکه تورم و بیکاری را افزایش داده است و حتی با توجه به اینکه در 4 سال گذشته 300 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم وضعیت مردم بدتر از گذشته شده است».

خبرنگار الجزیره انگلیسی در پرسشی دیگر خطاب به کروبی گفت که آیا فکر می‌کنید تقسیم درآمدهای نفتی موجب می‌شود که آن ریشه استبداد زدگی که در در انحصار گری در درآمدهای نفتی دارد از بین برود؟

عباس عبدی پاسخ دهنده به این پرسش نیز بود. وی گفت: «به اعتقاد بنده این معنای سلب اختیارات از دولت نیست بلکه دولت با تقسیم درآمدهای نفتی وظیفه اصلی خود را انجام می‌دهد. این طرح از معدود طرح‌هایی است که چندین سال بر روی آن بحث و بررسی صورت گرفته است».

عبدی افزود: «در دروه‌های انتخابات قبل هم درباره این طرح بحث‌های بسیاری شده است، آقای احمدی‌نژاد می‌گوید که مردم ارباب هستند و ما هم نوکر آنها هستیم ولی این چطور است که نوکر به ارباب پول می‌دهد. اجرای این طرح این بحث را بلاموضوع می‌کند و در واقع می‌گوید که نفت مال ما نیست آن را به مردم بدهیم بلکه مال خودشان است».
 
وی تاکید کرد: «در هیچ جای دنیا نفت لیتری 100 تومان ارائه نمی‌شود و این ایده‌ها تنها از مسئولان دولتی ما بر می‌آید. چطور است که در ایران چند سال دلار حدود 850 تا 1000 تومان می‌باشد و این گونه با فشار تورم رو به رو هستیم. کسانی که این طرح را پوپولیسم می‌خوانند به این دلیل است که تبعات آن را می‌دانند».
 
خبرنگار تلویزیون امارات از برنامه‌های دستگاه دیپلماسی کروبی درباره همکاری با شورای هماهنگی خلیج فارس پرسید. کروبی در پاسخ با تاکید بر اینکه سیاست ما تعامل با کشورهای منطقه است گفت: «ما همه تلاشمان این است که با مردم منطقه و کشورهای عربی و اسلامی روابط حسنه‌ای داشته باشیم و بر اساس احترام متقابل و البته با تاکید بر حفظ آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران همکاری کنیم. مواضع ما صریح و آشکار است ما به دنبال هیچ گونه تحرکی که موجب شود اندکی در امنیت ملی و منافع ملی ایران خدشه‌ای وارد کند نخواهیم بود ولی دست تمامی برادران را برای دوستی و برقراری ارتباط می‌فشاریم».

غلامحسین کرباسچی نیز در پاسخ به این سوال از برنامه‌های سیاست خارجی ایران در دولت احتمالی کروبی سخن گفت و افزود: «در عرصه سیاست خارجی همه به دنبال تنظیم روابط با دیگر کشورها هستیم به طوری که در صلح و آرامش همه کشورهای منطقه به سوی توسعه حرکت کنند».
 
وی در ادامه به انتقاد از دستگاه دیپلماسی دولت نهم پرداخت و گفت: «در 4 سال گذشته با حرکت‌ها و شعارهایی که در مجامع مختلف بین‌المللی از سوی مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران سر داده شد حرکت مسائل سیاست خارجی ایران از روال عادی خارج شد. به جای طرح مباحثی عقلانی شعارهای حرف‌های احساسی و نسنجیده و بدون پشتوانه فکری مطرح شد که نه تنها معطوف به حل مسائل دو جانبه نشد بلکه شعارهایی سر داده شده که طرف مقابل هم احساس کرد که نمی‌تواند روابط خود را در حد معقولی تنظیم کند».

مهدی کروبی نیز برای این سوال پاسخی داشت. وی گفت: «بلافاصله پس از پیروزی در عرصه انتخابات همه چیز تغییر می‌کند».
 
خبرنگار شبکه المنار لبنان نیز از اولویت‌های برنامه‌های کروبی برای مسائل اقتصادی و سیاسی پرسید. کروبی در پاسخ گفت: «بارها گفته‌ام که اولویت برنامه‌های من مسائل اقتصادی و معشیت مردم، مهارتورم و رفع بیکاری است. در عرصه سیاست خارجی نیز تنظیم روابط میان کشورها برای من از الویت برخوردار است».
 
وی در پاسخ به این خبرنگار که شعار مهدی کروبی را جویا شد گفت: «شعار من تحول و تغییر است و البته در سه بیانیه‌ای که دادم این موضوع را مطرح کردم که در چه عرصه‌هایی باید تغییر صورت گیرد».

شبکه آفاق عراق نیز از برنامه‌های کروبی در ارتباط با عراق پرسید که کروبی چنین پاسخ داد: «در یک کلام کلی می‌گویم که برنامه من در عرصه سیاست خارجی تنش زدایی و تعامل با کشورهای دنیا به جز اسرائیل است ولی درباره عراق نیز وضع متفاوت‌تر خواهد بود. زیرا ایران با کشور عراق دارای مرزهایی است و همچنین ما با مردم عراق دارای علقه‌هایی هستیم».

وی در برابر پرسشی که از تفاوت‌های سیاست خارجی وی با احمدی‌نژاد پرسید گفت: «ما دو انسانیم و تفاوت‌هایی با یکدیگر داریم. من زمانی که مسئول بودم و در نهاد مجلس حضور داشتم در عرصه بین المللی کارنامه موفقی را داشتم. چه در مجلس سوم و چه در مجلس ششم من در عرصه روابط بین المللی موفق بودم. در مجلسی که من حضور داشتم کنفرانسی درباره فلسطین برگزار شد ولی بسیار منطقی و حساب شده بود و از همه کشورهای عربی به آن کنفرانس دعوت شده بودند. من و احمدی‌نژاد هر دو انسانیم ولی من در عرصه سیاست خارجی در مقابل او قرار دارم. گفتار ایشان در هر جایی که مطرح شده برای ما مشکل درست کرده است».

عباس عبدی نیز در پاسخ به این خبرنگار گفت: «تا زمانی که در عراق آرامش و امنیت به وجود نیاید نمی‌توان در منطقه آرامش را برقرار کرد بنابراین سیاست ملی ما دفاع بی قید و شرط از آرامش عراق است. در واقع برنامه آقای کروبی بازگشت به سیاست خارجی در دوره چهارساله قبل از دولت نهم است».

شبکه الفراط عراق نیز خطاب به کروبی گفت اگر برنامه شما این است که به سیاست 4 سال قبل برگردید باید در نظر داشته باشید که اتفاقات دیگری در آن دوره روی داد. شما مدنظر داشته باشید که در این دوره 4 ساله آقای احمدی نژاد رهبری ایران بیشترین تاکید را بر روی سیاست خارجی داشتند و البته موفقیت‌های خوبی نیز در عرصه پرونده هسته‌ای ایران روی داد. آیا شما می‌خواهید از این موفقیت‌ها به دوره قبل باز گردید؟

غلامحسین کرباسچی پاسخ دهنده به این سوال بود. وی گفت: «سیاست خارجی ایران ابعاد مختلفی دارد. بخش عمده آن در وزارت خارجه اتفاق می‌افتد البته سیاست‌های کلان ملی را مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند ولی همواره رهبری به دولت‌هایی که مستقر هستند و کار می‌کنند سیاست‌های اجرایی را ابلاغ می‌کنند و در دوره‌های آقای‌هاشمی و خاتمی هم این چنین بوده است. البته رهبری تنها سیاست‌های کلی نظام را ابلاغ می‌کنند ولی در اموراجرایی دخالتی ندارند و دولتی که مورد تایید ایشان قرار می‌گیرد کار می‌کند». 

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی احمدی نژاد گفت: «در این 4 سال گذشته بدترین اتفاقات در عرصه سیاست خارجی روی داد. تحریم‌هایی که علیه ایران شد و قطعنامه‌هایی که صادر شد از اتفاقاتی بود که در 30 سال گذشته روی نداده بود. در صورتی که اگر در مسیری معقول حرکت می‌کردیم چنین دستاوردهایی نداشتیم».

وی تاکید کرد: «بهایی که در این چند سال اخیر در عرصه سیاست خارجی پرداخت کردیم اگر که در مسیری کارشناسی و معقول حرکت می‌کردیم چنین بهایی پرداخت نمی‌شد».

مهدی کروبی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: «می‌توانستیم همین دستاوردهایی که اکنون به دست آورده‌ایم را با هزینه کمتری بدست بیاوریم. اکنون باید بسیار تلاش کنیم تا این خسارت‌ها را جبران کنیم و گره‌های کور را باز کنیم».

عباس عبدی نیز در پاسخ به این سوال گفت: «با توجه به اتفاقاتی که در این 4 سال در عرصه سیاست خارجی روی داده موجب شده تا تعامل ما در نظام جهانی از بین برود و اکنون چطور باید این خسارت را جبران کنیم».

خبرنگار ان بی سی از کروبی پرسید که تا چه اندازه احتمال پیروزی‌اش را در انتخابات می‌دهد. کروبی در پاسخ به این پرسش با اطمینان سخن گفت. وی افزود: «من در انتخابات دوره نهم تنها در عرصه حضور داشتم و حتی تشکیلات خودم که مجمع روحانیون مبارز بود از من حمایت نکرد ولی این دوره چهره‌های بسیاری از من حمایت کرده اند و البته استقبال دانشجویان نیز از بنده خوب بوده و اگر همین روال پیش برود من در مرحله دوم پیروز خواهم شد».

شبکه تلویزیونی دبی از نامه مشترک کروبی و موسوی به جنتی پرسید و خطاب به کروبی گفت که دغدغه و نگرانی‌های شما چیست؟ غلامحسین کرباسچی به این سوال پاسخ داد: «با توجه به اینکه مجریان انتخابات خودشان در عرصه رقابت حضور دارند به طور طبیعی شبهاتی درباره نحوه برگزاری انتخابات به وجود می‌آید. شورای نگهبان با توجه به وظیفه نظارتی که بر عهده دارد باید معتمدین هیات‌های اجرایی را از افراد مستقل تشکیل دهد تا شبهه‌ای در عرصه انتخابات به وجود نیاید».

وی در پاسخ به سوالی که درباره احتمال کناره گیری یک کاندیدای اصلاح طلب به نفع دیگری پرسیده شد گفت: «این سوالی است که باید از آقای موسوی پرسیده شود زیرا آقای کروبی ماه‌ها قبل اعلام کاندیداتوری کرده و ستادهایش را تشکیل داده است. البته ما در نظر داریم تا با هماهنگی ستادهای کاندیداهای اصلاح طلب از ظرفیت رای آقای موسوی در کنار ظرفیت رای آقای کروبی استفاده کنیم». 

اما مهدی کروبی نیز به سوالی که درباره نامه‌اش خطاب به جنتی پاسخ داد و گفت: «اکنون دولتی بر سر کار است که مسئولان اجرای آن در انتخابات این دوره از حق حضور در عرصه برخوردارند و البته بر خلاف دولت‌های قبلی مسئول دولت فعلی رقبای جدی را در برابر خود در عرصه انتخابات دارد. از سوی دیگر این دولت تمام ابزار و اختیارات را دارد و از آن برای تبلیغات همه جانبه استفاده می‌کند. وعده برای استخدام اداری، تقسیمات کشوری همه برای تبلیغات کارهای مسئول دولت است».
 
وی افزود: «این انتخابات یک رقابت جدی است و آزمایشی برای دولت و شورای نگهبان است. به ویژه با توجه به اینکه اعضای محترم شورای نگهبان بارها و بارها به مدح و ستایش از دولت پرداخته‌اند و بنابراین اکنون آنها باید ثابت کنند که بی‌طرف هستند البته گرایش سیاسی و علاقه مندیشان به دولت و اینکه می‌خواهند به ایشان رای دهند اشکالی ندارد ولی برای اینکه شان این نهاد نظارتی مصون بماند باید کمال دقت صورت گیرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۵
0
0
آقای کروبی اگر اصلاحات شکست بخورد هرگز شما بخشیده نخواهید شد !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین