حسین معافی- رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به افت تحصیلی دانش آموزان گفت: در مجموع اُفت نمرات دانشآموزان را شاهد بودیم، سال گذشته میانگین نمرات در شاخه نظری 11.62 و امسال به 10.02 رسید.
محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره دلایل اُفت نمرات امتحانات نهایی خرداد 1402، گفت: راهبرد مطالعه دانشآموزان صحیح نیست و در مطالعه دروس به مفاهیم مهم، کلیدواژهها و حفظ کردن توجه داشتند. متأسفانه نظام ارزشیابی چهارگزینهای، روش مطالعه دانشآموزان را به سمت حافظه محوری سوق داده و شرایط به گونهای شده است که دانشآموز میگوید من دروس را مطالعه کردم اما در حقیقت به حفظ مطالب اکتفا کرده است و یادگیری مبنا نبوده، این روند باعث شده است عملکرد او خوب نباشد در حالیکه در خرداد 1402 سؤالات امتحانات نهایی استنباطی بود.
به طور کلی میانگین معدل نمرات دانشآموزان در سال 1402 نسبت به چهار سال قبل در تمامی رشته ها با افت حدود 2 نمرهای در امتحانات نهایی روبرو بوده است که امر نگرانیهایی را در آموزش کشور به دنبال دارد.
افت تحصیلی میتواند به عوامل متعددی نسبت داده شود که عبارتاند از:
تعطیلی مدارس در دوران همهگیری کرونا یا تعطیلی در اثر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و روی آوردن به آموزشهای مجازی تأثیرات منفی بر آموزش و یادگیری دانشآموزان داشته که پایه علمی دانشآموزان را ضعیف کرده و همچنین از بنیه علمی خوبی برخوردار نیستند. در زیر به برخی از تأثیرات منفی این تعطیلات اشاره میکنیم:
نتایج ضعیف دانشآموزان ایرانی در آزمونهای تیمز و پرلز نیز نشان از ضعف آموزشی در کشور و افت تحصیلی بین دانشآموزان ایرانی دارد که مسئولین باید فکری اساسی برای این موضوع کنند و با آسیب شناسی و بررسی دقیق این افت تحصیلی، راهکارهای لازم را به کار ببندند. امسال نیز که در پایههای دهم و یازدهم امتحانات به صورت نهایی برگزار میگردد که معدل نمرات نیز در کنکور تأثیر50 درصدی دارد، حتماً افت نمرات در این پایهها نیز نسبت به سالهای قبل بیشتر خواهد بود.