کد خبر: ۸۸۲۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۲
در جمع دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان مطرح شد؛

موسوی:‌ از بیان کارهای خوب دولت توبه کردم

از بسیج گرفته تا کارگزاران و مشارکت به همه معتقدم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس موسوی در کرمان گفت: «با هر نوع نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها و محدودیت‌هایی که در این زمینه اعمال شده مخالف هستم».

به گزارش خبرنگار آفتاب در کرمان، میرحسین موسوی در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان که با شعارهای خود از وی حمایت می کردند، گفت: «نمی‌توان با فساد به این شکل مبارزه کرد که فقط ادعا کنیم مافیایی را کشف کرده‌ایم اما در حقیقت چنین نباشد».

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد، عزم، اراده و یک نگاه علمی می‌خواهد اضافه کرد: «مگر می‌شود با ویران کردن دستگاه‌های برنامه‌ریزی با فساد مبارزه کرد؟ آیا این مساله، فساد را بیشتر نمی‌کند و آیا این توجیهی برای هزینه‌های بی‌رویه‌ای که صورت می‌گیرد نیست»؟

موسوی، گام دوم در مبارزه با فساد را بهبود فضای کسب و کار در کشور عنوان کرد و گفت: «حرف من این است که فضای کسب و کار را بهتر کنید و ببینید آیا همین مساله موجب کاهش فساد در کشور نمی‌شود؟ این گام دوم در مبارزه با فساد است و دادگستری، نقطه آخر در این مساله است. اگر زمینه جرم‌خیزی را پایین بیاوریم، آن وقت در گام آخر می‌توان افراد سوءاستفاده‌جو و زورگو را تحویل مراجع قانونی داد اما با ادعا و سوال نمی‌شود با فساد مبارزه کرد».

موسوی با انتقاد از نحوه برخورد با مفاسد اقتصادی در کشور اظهار کرد: «مدام در سخنرانی‌های سیاسی، ادعاها و شعارهایی در رابطه با مبارزه با فساد مطرح می‌شود اما کجاست این مبارزه با فساد؟ آیا پیمانکارهایی که در کشور رشد می‌کردند اما الان به سمت کارهای دست دوم و سوم رفته‌اند، نشان‌دهنده یک راه درست اقتصادی و مبارزه با فساد اقتصادی است»؟

آخرین نخست وزیر ایران در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره برخی ساختارشکنی‌های صورت گرفته در چهار سال اخیر و نیز این پرسش که از چه چیزی احساس خطر کردید که به صحنه آمدید؟ گفت: «دلیل اصلی وضعیت امروز کشور مساله قانون‌گریزی است. ما در کشور قوانینی داریم که ممکن است برخی از آنها هم به نظر ما مناسب نباشد که برای تغییر آنها باید از راه قانونی وارد شویم زیرا هیچ نظامی بدون داشتن و رعایت قانون باقی نمی‌ماند».

موسوی افزود: «ما هم در کشور مکلف بودیم که به قانون پایبند باشیم و در ابتدای انقلاب حضرت امام (ره)، تاکید زیادی بر مساله قانون اساسی و شکل‌گیری آن داشتند و دولت‌هایی بر اساس همین قانون شکل گرفتند. تمام این رویه‌ها و قوانین، تضمین‌کننده این است که هر دولتی با هر گرایشی که روی کار بیاید باز هم موجب توسعه کشور شود اما آنچه در دولت فعلی با آن مواجهیم عدول از این قواعد بازی و قانون‌گریزی است».

وی با اشاره به شعار خود یعنی "ایران پیشرفته با قانون، عدالت و آزادی" بیان کرد: «اینکه دولت خودش قانون بگذارد و اجرا کند، پایه دیکتاتوری است. مساله قانون‌گریزی در کشور فقط مربوط به بودجه نمی‌شود و در مساله شوراها نیز این قانون‌گریزی را شاهدیم».

موسوی افزود: «ما شوراهای مختلفی نظیر شورای عالی آموزش و شورای عالی اقتصاد برای تصمیم‌گیری در کشور داشته‌ایم که متاسفانه در یک نشست و برخاست تمام این شوراها منحل شدند یا زیر نظر کمیسیون‌های دولت یعنی زیر نظر چند نفر محدود رفتند و بدین ترتیب مسیر عقلانی تصمیم‌گیری‌ها دچار مشکل اساسی شد. یکی از قدم‌ها در این انتخابات پرداختن به همین مساله است و اینکه بدانیم نقطه عزیمت ما به سوی هر پیشرفتی از طریق قانون است و دولت باید پاسخ دهد که این همه پول در این سال‌ها چه شده است»؟

در ادامه این جلسه، پرسشی درباره اعدام‌های صورت گرفته در اوایل انقلاب مطرح شد که موسوی در پاسخ گفت: «تازه انقلاب شده بود که کودتاها و ترورهای مختلفی در کشور صورت گرفت؛ به طوری که حتی افراد عادی را هم ترور کردند. ما در اول انقلاب بیشترین جراید و آزادی‌ها را در کشور داشتیم و محدودیت‌ها بعد از انفجارهای مختلف صورت گرفت».

وی افزود: «بعد از این عملیات‌ها در بندرعباس، ترکمن‌صحرا و مناطق مختلفی از کشور حرکت‌هایی صورت گرفت و بلافاصله بعد از آن هم جنگ تحمیلی آغاز شد. باید همه‌ این مسائل را به صورت منظومه‌ای در کنار هم نگاه کنیم و نمی‌شود این نظام را به آدم‌کشی در اول انقلاب متهم کرد. این نظام مظلوم بوده است». 

او عنوان کرد: «گفته می‌شود در زمانی که آن اعدام‌ها صورت گرفت من نخست‌وزیر کشور بودم و کاری نکردم! باید توجه کنیم که مسئله‌ تفکیک قوا در کشور از ابتدای انقلاب وجود دارد. می‌توانید از من راجع به عملکرد قوه‌ مجریه در دوران جنگ سوال کنید و من با شفافیت، صراحت و صداقت پاسخ خواهم داد. نمی‌شود بدون نگاه به موقعیت‌ها، ظرفیت زمانی و وقایع مختلف این سوال از من پرسیده شود. سوال مربوط به من را بپرسید، حتما پاسخ خواهم داد». 

موسوی تاکید کرد: «گروه‌های تروریستی تا پایان جنگ هم زیر نفوذ صدام علیه ما می‌جنگیدند و هنوز هم پشتیبانی آمریکا از آنها وجود دارد. نباید به مظلوم‌نمایی‌ آنها توجه کرد. چرا که اگر به قدرت برسند باز هم همان آش و همان کاسه است. تاکید ما باید بر خط اصلی انقلاب به معنی ارزش‌ها، حقوق و کرامت انسانی با رجوع به قانون باشد».

یکی از سوالات مطرح شده در این برنامه مربوط به مطالبات و وضعیت اهل تسنن بود. موسوی در این زمینه توضیح داد: «پایبندی خود را به کرات و کرات و کرات به اصول 15، 19 و 12 قانون اساسی اعلام کرده‌ام. حتی به مسئله‌ مهم‌تری در این زمینه اشاره کردم و آن این است که ما حدود هفت اصل در مورد شوراها و اختیارات آنها داریم. در ابتدای انقلاب بزرگانی نظیر مرحوم طالقانی، مرحوم بهشتی و دیگران به دنبال این مسئله بودند ولی این مسئله به طور ناقص اجرا شد و در دوران برادر عزیزمان آقای خاتمی تا حدودی تحقق پذیرفت». 

نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: «از اولین کارهایی که در صورت رای‌آوردن انجام خواهم داد، صدور دستور به وزارت کشور برای تهیه‌ قانون مربوط به هفت اصل شوراها در قانون اساسی برای افزایش وظایف و ظرفیت آنهاست. یکی از آثار و برکات این شوراها مسئله‌ توجه به قومیت‌ها و نقش آنها در کشور است».

او همچنین متذکر شد: «کسی که در انتخابات جلوی مردم صحبت می‌کند نمی‌تواند خود را از قید تعهدات فارغ بداند. چهار سال پیش گفته شد که می‌خواهیم نفت را سر سفره‌ مردم بیاوریم ولی هنوز نتوانسته‌اند خود را از زیر بار این تعهد خلاص کنند. من متوجه هستم چه می‌گویم و این عهدی است که با مردم در پیشگاه خدا می‌بندم. بازگشت من به عالم سیاست اگر حداقل منجر به شرکت بیشتر مردم در انتخابات شود همین مساله هم خدمت بزرگی محسوب می‌شود». 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «بارها گفته‌ام که نظام برای بقای خود باید بازوان بلندی برای در آغوش گرفتن همه‌ گروه‌ها داشته باشد. بسیاری از نیروها و گروه‌ها به قانون اساسی اعتقاد دارند و این مسئله را بیان می‌کنند ولی عده‌ای مدام می‌خواهند بگویند که آنها چنین اعتقادی ندارند. بنده به این نوع نگاه اعتقاد ندارم».
به گفته مهندس موسوی، امام خمینی(ره) به موضوع کثرت در اندیشه معتقد بودند و در عین حال همواره بر وحدت در جامعه تاکید می‌کردند؛ این به خیر و صلاح مملکت ماست که نگاه‌های متفاوتی در مسائل گوناگون وجود داشته باشد به شرط آن که به اسلام و قانون اساسی متعهد باشیم. 

او افزود: «من به تمام این گروه‌ها از بسیجی گرفته تا کارگزاران، مشارکت و سازمان مجاهدین معتقد هستم و به هیچ‌کدام از اینها تا زمانی که ساختارشکن نشوند و اعلام کنند که به قانون اساسی معتقد نیستند پشت نمی‌کنم. چرا که این مسئله خیانت است. در بطن این تنوع در گروه‌ها، بیشترین سرمایه‌های ما ذیل برخی عنوان‌ها پنهان شده است. مگر می‌شود از استفاده از نیروی انسانی بی‌نیاز باشیم؟ اگر چنین بشود وضعیتی مانند همین چهار سال به وجود می‌آید».

میرحسین موسوی گفت: «صحنه‌ مبارزه‌ سیاسی در انتخابات باید تبدیل به صحنه‌ای برای مسابقه‌ در امور خیر و طرح‌های مناسب برای رسیدن به ایران پیشرفته باشد. زمانی که نخست‌وزیر بودم تعداد زیادی از وزرا با مشی من مخالف بودند ولی می‌توانستیم دور یک میز جمع شویم و مسائل کشور را حل کنیم». 

او افزود: «من دو شانس بزرگ در دوران نخست‌وزیری داشتم؛ اول این که وزیر کشوری نظیر آقای ناطق‌نوری داشتم و شانس دوم هم این بود که وزیر کشوری همچون آقای محتشمی‌پور داشتم که این دو نفر از دو طیف متفاوت بودند ولی هر دو جزء قوی‌ترین وزیران من محسوب می‌شدند. بنابراین هر کجا فردی قوی و شایسته ببینم دستم را برای کمک دراز می‌کنم و مطمئنم که می‌توانم با نیروهای قوی کار کنم. اگر بخواهیم دولتی داشته باشیم که مشکلات را حل کند نباید به دنبال آدم‌های ضعیف و حرف‌شنو برویم بلکه باید به دنبال افراد قوی باشیم».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: «مواضع خودم را به طور روشن در ذیل 51 گزاره‌ اقتصادی روشن و واضح بیان کرده‌ام. فکر نمی‌کنم نقطه‌ ابهامی باقی مانده باشد. خط‌مشی اقتصادی من در مسیر حمایت از تولید ملی، حمایت از صنایع داخلی و حمایت از سیاست‌هایی است که اجازه ندهد پرتقال کرمانی‌ها و بمی‌ها روی زمین بماند ولی پرتقال چینی با مارک اسراییلی وارد بازار شود».

زمانی که چند نفر از حضار این برنامه، شعاری نسبت به بسیج سر دادند، موسوی در واکنش به این شعار اعلام کرد: «من جزو علاقه‌مندان به بسیج هستم و این شعار شما به من هم برمی‌خورد. ما به بسیجی اطمینان داریم که اگر صندوق رای به دست او داده شود مثل ناموس و دین خود از آن حفاظت کند».

موسوی عنوان کرد: «به طور مستقل به میدان آمده‌ام و به همه‌ احزاب و گروه‌هایی که به قانون اساسی اعتقاد دارند معتقد هستم. یکی از کارهایی که در نظر دارم در آینده انجام بدهم تشکیل احزاب نیرومند در کشور است. چرا که این امر را برای ثبات سیاسی در کشور بسیار موثر می‌دانم و به وسیله‌ همین احزاب نیرومند می‌توانیم بسیاری از پروژه‌هایی را که در آستانه‌ انتخابات بدون کار کارشناسی مطلوب مطرح می‌شوند در طول مدت زمان بیشتری با کار کارشناسی مطرح و اجرا کنیم. من حساسیتی به اسم حزب مشارکت، کارگزاران سازندگی و یا سازمان مجاهدین ندارم و اهل سهم دادن و پخش کردن پست‌های مختلف بین این و آن نیستم اما در هموراه شایسته‌سالاری را مدنظر دارم. احزاب باید تلاش کنند که بیشترین افراد نیرومند و متخصص را وارد مدیریت کشور کنند. دست و سینه‌ دولتی که من در ذهن دارم برای استفاده از هر نیروی قوی در کشور باز است».

او درباره این که چرا اسامی وزرای خود را پیش از انتخابات اعلام نمی‌کند؟ توضیح داد: «اگر در کشور ما دو حزب نیرومند وجود داشت از ابتدا معلوم می‌شد که وزرا چه کسانی هستند و این یک روال در جهان است. ولی در فضای فعلی که من حتی وقتی حرفی نزده‌ام ده‌ها خبر علیه من ساخته و پخش می‌شود فکر می‌کنم اگر بخواهم وزرا را از حالا معرفی کنم آنها نیز دچار همین مشکل می‌شوند و خدای نکرده مشکلی برای خود و خانواده‌شان به وجود می‌آید؛ چرا که متاسفانه وضع سالمی در فضای انتخاباتی کشور نیست».

نخست‌وزیر محبوب امام (ره) با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در عرصه انتخابات تصریح کرد: «قبلا از من این سوال پرسیده شد که آیا این دولت نقاط مثبتی ندارد که شما آن را بیان نمی‌کنید که من در پاسخ به این سوال‌ها گفتم ما وقت محدودی برای حرف‌های خود داریم و در مقابل صدا و سیما با شش کانال سراسری و 30 کانال استانی خود به طور 24 ساعته از عملکرد دولت تعریف و تمجید می‌کند. یک بار در جلسه‌ای یکی دو تا از کارهای خوب دولت را هم بیان کردم که همان شب دیدم اخبار 20/30 تلویزیون فقط همان قسمت صحبت‌های من را پخش کرد. به این صورت که موسوی گفته است دولت کارهای بسیار خوبی انجام داده و اینها هم نمونه‌های آن است؛ یعنی از کل حرف‌های من تنها همان قسمت را به این شکل پخش کردند. از آن زمان توبه کردم که دیگر در این رابطه صحبت نکنم».

میرحسین همچنین درباره سوال یکی از دانشجویان توضیح داد: «با شانی که زن در جمهوری اسلامی به لحاظ قانونی دارد، هیچ مانعی برای شرکت زنان در عرصه‌های مختلف حتی وزارت و ریاست جمهوری نداریم. من معتقدم خانم‌ها باید در کابینه حضور داشته باشند. مسئله‌ زنان در کشور ما وجوه متنوعی دارد یکی از این وجوه این است که ما تعداد زیادی دانشجوی دختر در دانشگاه‌ها داریم که اینها برای ورود به بازار کار مشکلات فراوانی دارند. در مورد زنان خانواده هم مشکلات مختلف دیگری وجود دارد. من معتقدم که حل مشکلات کشور با انجام کار وسیع از سوی مردان و زنان در کشور امکان‌پذیر خواهد بود».

او راجع به فضای دانشگاه‌ها و لزوم استقلال مراکز آموزشی عنوان کرد: «همیشه به دانشگاه‌ها به چشم فضایی که فرصت هستند و نباید با دید امنیتی به آنها نگاه کرد نگاه می‌کنم. با هر نوع نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها مخالفم و با محدودیت‌هایی که در این زمینه اعمال شده است نیز مخالف هستم. چرا که این رفتارها نه به نفع آزادی اندیشه است و نه به نفع منافع ملی. انتخاب یک وزیر مناسب برای وزارت علوم که با این ایده‌ها موافق و به آن پایبند باشد می‌تواند گامی بزرگ در جهت تحقق این آرمان باشد». 

مهندس موسوی تاکید کرد: «نظام ما در حال تجدید قوای خود در هر انتخابات است. به عنوان مثال در دوم خرداد 76 ما در معرض خطرهای زیادی بودیم ولی حضور گسترده‌ مردم در انتخابات بسیاری از تهدیدها را از ما دور کرد. در این سه چهار سال اخیر هم مشکلات زیادی در کشور داشته‌ایم و کار دولت بعدی دشوارتر از همه‌ دولت‌های دیگر است. البته در یک محیط گفت‌وگو که به صورت تک‌صدایی نباشد همه‌ مشکلات ما قابل حل است».

به گزارش خبرنگار آفتاب در کرمان، هواپیمای حامل میرحسین موسوی راس ساعت 9 و نیم صبح چهارشنبه 16 اردیبهشت در فرودگاه کرمان به زمین نشست. دانشجویان، جوانان و اقشار مختلف مردم که ساعتی قبل از حضور مهندس موسوی جهت استقبال از کاندیدای اصلاح طلب ریاست جمهوری به فرودگاه آمده بودند با سرودهای «ای‌ایران و یار دبستانی...» تداوم حرکت اصلاحات را توسط میرحسین موسوی خواستار شدند و با شعارهای موسوی قهرمان امیرکبیر ‌ایران، صل علی محمد ناجی ملت آمد به وی خوش آمد گفتند.

میرحسین موسوی در ادامه سفر به همراه جمعی از شخصیت‌ها و نمایندگان اصلاح‌طلب استان به دیدار امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان کرمان رفتند.

میرحسین موسوی در ادامه سفر خود به شهر کرمان با حضور در گلزار شهدا و قرائت فاتحه نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. 

وی همچنین با حضور بر آرامگاه‌ایت الله روحانی و حقیقی مدرسان برجسته حوزه علمیه و مسعود محمودی استاندار سابق کرمان یاد ‌ایشان را گرامی‌ داشت.

گفتنی است در ‌این سفر حجت الاسلام سیدمحمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات، سید حسین مرعشی و جمعی از شخصیت‌ها و نمایندگان اصلاح طلب موسوی را همراهی کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۶
0
0
از همه خواننده های عزیز خواهش می کنم برای پیروزی سید سربلند و محبوب امام آقای موسوی یک صلوات برای شهدای کربلا بفرستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۶
0
0
این بسیجی ها نبودن از 4 سال پیش از احمدی نژاد دفاع می کردند آقای موسوی ما باید هزینه اشتباه آنها را می دادیم ! ما آبمان با آنها داخل یک جوی نمیشود باز تکرار می کنم در صورت فاصله نگرفتن اصولگر اها رای ها به سمت کروبی خواهد رفت !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین