کد خبر: ۸۸۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
در جمع دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بیان شد

کولایی: چرا باید در کنار سودان و سومالی قرار بگیریم؟

وابستگی به روسیه هیچ فرقی با وابستگی به آمریکا ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: الهه کولایی گفت: «امروز در آستانه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم و باید نامزدی انتخاب شود که در شرایطی که دائم در حال تحول است، قدرت درک و تطبیق داشته باشد و اجازه‌ توهین به کشوری با این عظمت را ندهد. باید شرایطی فراهم شود که حقوق ایرانیان در سطح بین‌المللی حفظ شده و برخوردها با ایران مترمانه باشد».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، دکتر الهه کولایی نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه روز سه‌شنبه در جمع دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، درباره عملکرد سی سال گذشته دستگاه سیاست خارجی ایران سخنرانی کرد.

الهه کولایی در ابتدای سخنان خود با مروری بر سیاست خارجی دولت‌های بعد از انقلاب و طرح پرسش‌های تاریخی به مسایل روز، اظهار داشت: «در این چهارچوب ابتدا به این نکته توجه می‌کنیم که 30 سال پیش در کشور ما انقلاب اسلامی بر علیه نظامی وابسته شکل گرفت».

این نماینده سابق مجلس افزود: «انقلاب اسلامی با تاکید بر استقلال و بر اساس رویکرد ایدئولوژیک و آرمان‌گرایانه شکل گرفت که کمک به مسلمانان جهان به عنوان رویکرد اصلی سیاست خارجی‌اش مطرح شد و این اندیشه با وقوع جنگ خیلی زود مورد آزمون قرار گرفت».

کولایی با بیان اینکه درس‌هایی که در طول جنگ گرفتیم نشان داد، تصور وحدت و یکپارچگی کشورهای اسلامی برای حمایت از جمهوری اسلامی ایران اندیشه‌ای است که کمتر به واقعیت تبدیل می‌شود، گفت: «در دوره جنگ با سیطره‌ ایدئولوژی بر سیاست خارجی مواجهیم و بعد از جنگ براساس فضایی که به وجود می‌آید واقع‌گرایی هم در کنار آرمان‌گرایی ایجاد می‌شود. در این دوره مسئله‌ سلمان رشدی در سیاست خارجی به یک چالش تبدیل می‌شود».

وی با اشاره به پیام انتخابات دوم خرداد 76 برای جامعه‌ جهانی مبنی بر تنش زدایی و تمایل ایران به همراهی با جامعه جهانی و تلاش برای به نمایش گذاشتن ایرانی که بازیگر فعال عرصه سیاست بین‌الملل خواهد بود، گفت: «در این زمان ایران به دنبال ایفای نقش سازنده‌ای بود که نیازهای جامعه‌ ایرانی هم تأمین شود چرا که نظام‌های دموکراتیک ماجراجویی نمی‌کنند بلکه نقش آفرینی می‌کنند و به دنبال، امنیت، آرامش،تعامل و رشد و توسعه حرکت می‌کنند. این نوع از گفتمان و برخورد بسیاری از مخالفان کشور را در موضع ضعف قرارداد».

کولایی ادامه داد: «در سال 2001 قبل از حادثه 11 سپتامبر اجلاس دوربان در آفریقای جنوبی برگزار شد که در آن ایران در کنار جامعه‌ جهانی قرار گرفت و صهیونیسم برابر با نژاد پرستی معرفی شد، و بعد از آن در جریان حادثه 11 سپتامبر 19 نفر از مظنونین اتباع عربستان سعودی بودند و در این ماجرا هیچ ردپایی از جمهوری اسلامی وجود نداشت و هیچ اتهامی به ایران زده نشد و در این خصوص واکنش دولت و مجلس این خطر بزرگ که ایران هدف قرار بگیرد را از کشور ما دور کرد».

وی افزود: «در این دوره با تمام مشکلات موجود در راه مذاکره با روسیه، منافع‌ ما در خزر حفظ شده و زمانی که خاتمی فهمید منافع‌ ما در نشست عشق آباد زیر سؤال رفته است، نشست را ترک کرد در حالی که بسیاری منتقدان می‌گفتند نشست بدون نشر حتی یک جمله، ارزشی ندارد. ولی در سال 2007 در تهران در شرایطی که فشار بین‌المللی بسیار شدید بود و چهار قطعنامه علیه ایران صادر شد، سهم ایران از دریای خزر 2. 11 درصد اعلام شد و بعد برای اصلاح گفتند که اشتباه شده و به ترتیب این رقم را به دروغ 21 و 40 درصد اعلام کردند».

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به نمونه‌ دیگری از عملکرد نامناسب دستگاه سیاست خارجی احمدی نژاد، ادامه داد: «در اجلاس ژنو (دوربان 2)  حرکت و برخوردهای بسیار زشتی که در عرف دیپلماتیک قابل قبول نیست، با ایران شکل گرفت. در عشق آباد سیاست خارجی دولت خاتمی، سیاست تهاجمی است، ولی رئیس دولت نهم در یک اجلاس، زیر نقشه‌ای می‌نشیند که در آن از عبارت مجعول خلیج ع.ر.ب.ی استفاده شده بود».

وی با بیان اینکه به دلیل سیاست خارجی غلط دولت نهم، ترکمنستان گاز را به روی کشور بست،‌ گفت: «افرادی که امروز در حوزه سیاست خارجی فعال‌اند باید در قبال این مسائل پاسخگو باشند. امروز در آستانه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم و باید نامزدی انتخاب شود که در شرایطی که دائم در حال تحول است، قدرت درک و تطبیق داشته باشد و اجازه‌ توهین به کشوری با این عظمت را ندهد. باید شرایطی فراهم شود که حقوق ایرانیان در سطح بین‌المللی حفظ شده و برخوردها با ایران محترمانه باشد».

کولایی در ادامه پاسخگوی سوالات دانشجویان بود. وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با وضعیت پرونده هسته‌ای در سالهای اخیر و نحوه عملکرد مسئولان کشور گفت: «باید به شرایط و فضایی که این همکاری بین ایران و روسیه شکل گرفت توجه کرد. امروزه کشورها خواستار تعامل با کشورهای دیگر هستند وایران نیز از این مساله مستثنی نیست».

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «شما می بینید اوباما هم در پیام نوروزی خود برای اولین بار وجود ایران در منطقه به عنوان یک قدرت مهم را می پذیرد. واقعیتی که تا به حال انکار شده بود. ما می‌خواهیم ایران تبدیل به قدرت اصلی منطقه شود. در مورد پرونده هسته‌ای و همکاری ایران و روسیه، اگر فکر کنیم روسیه پذیرفته که ایران تبدیل به یک قدرت شود، درست نیست و با واقعیت‌های این کشور تطابق ندارد».

وی با بیان اینکه نمی‌توان نتایج و آثار چهار قطعنامه شورای امنیت را نادیده گرفت، گفت: «میزان سرمایه‌گذاری خارجی را قبل و بعد از صدور قطعنامه‌ها باید بررسی کرد. ما نمی‌توانیم ضرورت تعامل سازنده با جهان را نادیده بگیریم. چرا باید در کنار سودان و سومالی قرار بگیریم و در برابر جامعه جهانی؟ آمریکایی‌ها می‌دانند در حل مسائل‌شان در پاکستان و افغانستان باید از ایران کمک گرفت که تحقق این هدف نیازمند سر کار آمدن دولتی با پشتوانه‌ محکم و با رأی مردم است».

نماینده سابق مجلس در دوره‌ ششم در پاسخ به سؤالی در مورد راهکار توقف صدور قطعنامه علیه ایران، گفت: «باید مذاکرات را به گونه‌ای پیش برد که قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشود. صدور قطعنامه یک خط قرمز بود که بعد از دولت خاتمی این خط قرمز از بین رفت و صادر شدن قطعنامه علیه یک کشور یعنی این که این کشور باعث ناامنی در جهان است؛ یعنی قصد بر هم زدن امنیت‏، آرامش و ایجاد تهدید هسته‌ای را دارد. بازی سیاست قاعده خودش را دارد و نمی‌توان قواعد آن را نادیده گرفت. ما در عصر جهانی‌شدن هستیم و باید روابطمان را گسترش دهیم. در سال 2001 پیشنهاد ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تایید می شود. ولی الان شاهد آن هستیم که 4 قطع نامه علیه ما صادر می شود».

در ادامه پرسش و پاسخ‌ها ایشان در پاسخ به سوالی در مورد سرمایه‌های اجتماعی و نقش آنها در تعیین سیاست خارجی گفت: «ایران از سرمایه اجتماعی لازم برای ایجاد تغییر برخوردار است. اما نه این که از فردا همه چیز درست شود. از بین بردن بی‌اعتمادی و بدبینی زمان می‌برد. این تغییر، دفعی و یکباره نخواهد بود و باید جبران غفلت‌هایی که کردیم را با تلاش‌هایی مستمر انجام دهیم».

وی در پاسخ به نظرات دانشجویی که سازمان ملل را قبول نداشت و اظهار می‌کرد تعداد قطعنامه‌های صادره بر ضد ایران مهم نیست، گفت: «به خاطر امام(ره) و شهدا و انقلابی که قرار بود آرزوهای ایران و ایرانیان در تحقق جمهوری اسلامی را محقق کند، نباید بگذاریم موجودیتمان با صدور چنین قطعنامه‌هایی زیر سوال برود. جمهوری اسلامی بدون ایران معنا ندارد. و در قرآن هم آمده است که از سرنوشت گذشتگان خود عبرت بگیرید. باید به این توجه داشته باشیم تا دچار سرنوشت دیگران نشویم. منافع مردم ایران شاقولی است که رفتارهای ما را در سیاست خارجی تنظیم می‌کند. باید رفتارها را به گونه‌ای تغییر بدهیم که منافع ایران زیر سوال نرود و باید روابط خارجی را طوری تنظیم کنیم که سیاستهایمان بنیان بر انداز نباشد».

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در مورد سیاست خارجی اصلاح‌طلبان و روابط با افغانستان، عراق و غزه گفت: «به دلیل جایگاه و ویژگی‌هایمان در منطقه باید رفتارهایمان را به سمت ایجاد صلح و ثبات در کشورهای همسایه پیش ببریم».

وی در پاسخ به سوالی در مورد سیاست خارجی اصلاح‌طلبان که از نظر سوال‌کننده باعث تضعیف جایگاه ایران شد، اظهار داشت: «رئیس دولت نهم از 45 سفری که به کشورهای دنیا می‌کند فقط از 15 تای آنها پاسخ دریافت می‌کند. به عنوان یک دانشگاهی تاسف می‌خورم که از منابع دروغ استفاده می‌شود و اتهامات دروغ زده می‌شود. هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و نباید برای دفاع از جریاناتی که حق می‌پنداریم هر اتهامی را باور کنیم. در مورد خود من بارها دروغ گفته‌اند و اتهاماتی زده‌اند که هیچ کدام را باور ندارم».

کولایی در پاسخ به این پرسش که چرا روابط با ونزوئلا را نادیده می‌گیرید،‌ الان خیلی از کشورهای اروپایی که در جنگ حامی عراق بوده‌اند حامی ما هستند و چرا حمایت آمریکا را می‌خواهید؟، گفت: «چرا فکر می‌کنید قرار است به آمریکا امتیاز بدهیم. الان کدام یک از کشورهای حامی عراق در جنگ با ما رابطه دارند. کشورها منافعی دارند و این موضوع انکارناپذیراست. وابستگی به روسیه هیچ فرقی با وابستگی به آمریکا ندارد. اگر بر علیه وابستگی با آمریکا انقلاب کردیم نمی‌توانیم آن را با وابستگی به روسیه ادامه دهیم. چرا فکر می‌کنیم تمام دنیا با ما سر جنگ دارند. آیا این که کشوری را دوست ابدی یا دشمن ابدی ترسیم کنیم منافعمان را تامین می‌کند؟ باید تحلیل خودمان را درست کنیم».
{$old_album_88220}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین