در این بیانیه آمده است که «هیچ توجیه قانونی برای هدف قرار دادن عمدی» کشتیهای غیرنظامی و ناوهای نظامی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، قایقهای کوچک و موشک وجود ندارد.
این بیانیه که توسط ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، کانادا، ژاپن، استرالیا، بحرین، بلژیک، دانمارک، ایتالیا، هلند و نیوزیلند به امضا رسیده، در آستانه جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص بررسی حملات حوثیها منتشر شده است.
این کشورها خواستار «پایان فوری این حملات و آزادی کشتیها توقیف شده همراه با خدمه آنها» شدند و تاکید کردند در صورتی که حوثیها تهدیدهایشان در دریای سرخ را ادامه دهند، خودشان مسئول تبعات اقداماتشان خواهند بود.
در این بیانیه آمده است که حدود پانزده درصد تجارت جهانی از طریق دریای سرخ صورت میگیرد و این حملات تبعات سنگینی بر تجارت جهانی دارد.
شبه نظامیان حوثی به دنبال جنگ اسرائیل و حماس، حملات خود را به کشتیهای باری در دریای سرخ و خلیج عدن آغاز کردند.
با شروع این حملات برخی شرکتهای بزرگ کشتیرانی نظیر مرسک، سیامای سیجیام، هاپاگ لوید همچنین غول نفتی بریتانیا بی پی اعلام کردند که فعالیتهای خود را در دریای سرخ متوقف خواهند کرد.
به خطر افتادن امنیت دریای سرخ که موجب افزایش قیمت نفت و هزینههای حمل و نقل دریایی شده، کشتیها را مجبور کرده تا با دور زدن دماغه امید نیک در جنوب آفریقا مسیر خود را چندین برابر طولانی کنند و حدود ۱۰ تا ۱۴ روز به مدت سفر خود بیفزایند.