کد خبر: ۸۸۴۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
ضمن تشریح دلایل اعلام حمایت از مهندس موسوی بیان شد

اظهار تأسف شدید نوبخت از تبلیغ ناعادلانه صدا و سیما برای دولت

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه: سردار جعفری دوباره وصیتنامه امام را بخواند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ دکتر محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه رسما حمایت این حزب از مهندس میرحسین موسوی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی و در خصوص مواضع حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری سخن می‌گفت تاکید کرد: «براساس تحلیلی که حزب اعتدال و توسعه از شرایط کشور ترسیم کرده است از دو منظر مواضع خود را اعلام می‌کنیم».

وی با اشاره به وضعیت نامناسب خاص اقتصادی که کشور در آن قرار گرفته است، گفت: «حزب اعتدال و توسعه استقرار این وضعیت را برای چهارسال آینده در راستای اهداف ملی نمی‌داند».

وی توضیح داد: «دولت نهم در اجرای اهداف ملی برنامه چهارم توسعه که مطابق سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه کشور است و در آن دستیابی به جایگاه نخست علمی،‌اقتصادی، فرهنگی و فناوری تصریح شده موفق نبوده است».

دکتر نوبخت تاکید کرد: «قانون برنامه چهارم توسعه اولین گام برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز است ولی آمار و ارقام نشان می‌دهد که تقریبا هیچ یک از شاخص‌های توسعه‌ای برای رسیدن به جایگاه نخست جمهوری اسلامی ایران در منطقه تحقق پیدا نکرده است».

وی افزود:‌«در چهار سال گذشته دولت نهم نه در دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی که در برنامه پنجم نیز دوباره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار داشت و نه در رسیدن به رشد سرمایه‌گذاری 12.2 درصد توفیقی داشته است».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: «از طرف دیگر در مدت مسئولیت دولت نهم نرخ بیکاری به 8.4 درصد مصوب قانون برنامه و نرخ تورم به 8.6 درصد نرسید».

وی ادامه داد:‌ «متاسفانه نه تنها در چند سال گذشته اهداف کمی برنامه چهارم که در چارچوب سند چشم‌انداز 20 ساله کشور قرار داشت تحقق نیافت بلکه وضعیت اقتصاد کشور حتی نسبت به سال 84 که زمان شروع فعالیت دولت نهم بود نامناسب‌تر شده است».

نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد نوعی عدم تعادل در اقتصاد کشور گفت: «متاسفانه امروز نرخ تورم از 12.8 درصد سال 86 به 25 درصد،‌ نرخ بیکاری از 10.9 به 12.5 درصد در زمستان 87، و حجم نقدینگی از 67.1 هزار میلیارد تومان به 170 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است».

دکتر نوبخت افزود:‌ «همچنین در بازار بورس و سرمایه شاخص کل، از 12 هزار و 400 واحد در سال 84 به زیر 8 هزار و 400 واحد تنزل پیدا کرده است».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: «این تنزل شاخص‌های اقتصادی بیانگر این واقعیت است که ادامه فعالیت دولت نهم در چهار سال آینده در جهت اهداف ملی ایران نیست و آزموده را آزمودن خطاست».

دکتر نوبخت با تاکید بر اینکه از دست دادن یک زمان چهارساله دیگر برای کشور منطقی نیست، گفت: «با این حال ضمن اینکه از تلاش و دقت دولت محترم تشکر می‌کنیم معتقدیم که در مقابل وقت صرف شده منابع زیادی نیز به مصرف رسیده که بازدهی لازم را نداشته است».

وی ادامه داد: «در چهار سال گذشته درآمد دولت از فروش نفت به حدود 300 میلیارد دلار رسید که در تاریخ ایران بی‌سابقه است».

نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «با توجه به وقت، سرمایه و فرصتی که از طریق حمایت مقام معظم رهبری از دولت نهم فراهم بود،‌ دولت نهم نتوانست در جهت اهداف ملی گام بردارد و موفق عمل کند».

نوبخت افزود: «به اعتقاد حزب اعتدال و توسعه، کشور نیازمند نوعی تغییر شرایط است و مناسبات بین‌المللی نیز موید این تحول برای دستیابی به جایگاه بلند منطقه است. بنابراین تحلیل اعضای حزب بر این اصل استوار بود که باید برای بهبود اوضاع در چهارچوب منافع ملی تلاش شود».

وی با اشاره به حضور کاندیداهای مختلف در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: «حزب اعتدال و توسعه با توجه به کارنامه موفق مهندس میرحسین موسوی در دوران دفاع مقدس و تاییدی که از طرف امام(ره) بر این کارنامه ماندگار شده است،‌ او را کاندیدای منتخب خود اعلام و از وی در انتخابات ریاست جمهوری با هر آنچه که دارد حمایت می‌کند».

دکتر نوبخت در ادامه بیان دلایل انتخاب مهندس موسوی به عنوان کاندیدای حزب اعتدال و توسعه گفت: «کارنامه دولت مهندس موسوی با توجه به امکانات و منابع محدود کشور و فضای بیشتر در آن زمان در مقایسه با امکانات و منابعی زیاد و فشار کمتر که دولت نهم در دست دارد نشان می‌دهد که او از قدرت مدیریتی بیشتری برخوردار است و می‌تواند موقعیت مناسبی را برای کشور ایجاد کند».

وی با اشاره به اینکه دولت مهندس موسوی در زمان فعالیت موفق شد تا نرخ تورم را به 6.9 درصد کاهش دهد،‌ تاکید کرد: «بررسی نتایج عملکرد دولت مهندس موسوی با عملکرد دولت نهم در تمام سال‌های فعالیت نشان می‌دهد که دولت موسوی توانست با درآمد نفت کمتر از 52 میلیارد دلار در مقایسه با 275 میلیارد دلار درآمدهای نفتی دولت نهم به رشد اقتصادی 6.7 درصدی دست یابد».

دکتر نوبخت ادامه داد: «نرخ بیکاری نیز در دولت موسوی از 19.5 درصد به 6.9 درصد رسید». 

وی افزود: «از سوی دیگر نوع نگاه فراجناحی و استفاده از تمام نیروهای متخصص در دولت مهندس موسوی متناسب با شرایط کنونی کشور است. چرا که برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید از تمام توان نیروهای متخصص فراجناحی کشور برخوردار شویم در حالی که اکنون چنین شرایطی فراهم نیست».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: «مهندس موسوی در دوره جنگ تحمیلی توانست امور کشور را بهتر از امروز مدیریت کند».

وی افزود: «مواضعی که مهندس موسوی در ارتباط با توسعه و واقعیت‌های موجود دارد و همچنین تقید به اجرای قوانین که امروز بیش از همیشه برای اداره کشور لازم به نظر می‌رسد موجب شده است که او در بین کاندیداها متمایز باشد».

دکتر نوبخت همچنین با بیان اینکه اقبال و توجه افکار عمومی به مهندس موسوی بیشتر از دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری است،‌ گفت: «ویژگی‌های مهندس موسوی باعث شد که حزب اعتدال و توسعه آن تحولی را که برای کشور احساس می‌کند در وی ببیند و از این جهت رسما مواضع خود را در حمایت از کاندیداتوری مهندس میرحسین موسوی اعلام کند. بر این اساس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه در جهت حمایت از مهندس موسوی فعالیت خود را از امروز آغاز می‌کند».

دکتر نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود به عادلانه نبودن فضای رقابت برای تمام کاندیداها اشاره کرد و تصریح کرد: «دولتی که شعار عدالت سر می‌دهد شرایط را برای همه کاندیداها برای انجام تبلیغات مساوی و عادلانه فراهم نکرده است».

وی ادامه داد:‌ «از رسانه ملی با توجه به حضور شخصیت‌های برجسته در هیات امنای آن انتظار نداریم که این چنین بی‌پروا از دولت و کاندیدای خاصی حمایت نکند».

وی افزود: «صدا و سیما با قطع کردن سریال‌های پربیننده اقدام به تبلیغ برای دولت نهم می‌کند. البته دولت حق دارد که از عملکرد خود دفاع کند و برای این کار می‌تواند کارنامه چهارساله خود را در جای دیگر مطرح کند نه اینکه با قطع سریال‌های پربیننده در زمان پخش آگهی به تبلیغ خود بپردازد».

دکتر نوبخت تصریح کرد: «این سوال مطرح است که آیا دولت برای تبلیغات به صدا و سیما پول می‌پردازد! اگر چنین باشد جای تاسف است که از بیت‌المال به منظور تبلیغات و آگهی استفاده می‌کند و اگر اینگونه نباشد باید برای صدا و سیما تاسف خورد که به طور رایگان در خدمت اهداف تبلیغاتی دولت و یک کاندیدا قرار گرفته در حالی که از دیگران برای انجام تبلیغات پول دریافت می‌کند».

وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما تاکید کرد: «امروز صدا و سیما در دست جریان خاص قرار گرفته که حتی اصولگرایان نیز با آن مخالف هستند». 

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با اشاره به چهار دوره سابقه تقنینی خود در مجلس، یادآور شد: «من به یاد دارم که از شش ماه مانده به انتخابات مجلس تلاش می‌شد مصاحبه با نمایندگان قطع شود تا فضا برای رقابت سایر کاندیداهای انتخابات مجلس عادلانه باشد. البته ما انکار نمی‌کنیم که انعکاس اخبار رییس جمهور در برخی مسائل ناگزیر است اما به نظر می‌رسد رویکرد خاصی در این رابطه اتخاذ می‌شود».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: «با این حال حزب اعتدال و توسعه در این رقابت ناسالم و ناعادلانه از میرحسین موسوی حمایت و این اقدام را در چارچوب پیشرفت و توسعه کشور تلقی می‌کند».

دکتر نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات سردار جعفری مبنی بر حمایت بسیج از یک کاندیدای خاص با وجود منع دخالت نظامیان از سوی حضرت امام(ره) گفت: «این برادر بزرگوار و عزیز باید در نگاه‌شان تجدیدنظر کرده و بار دیگر وصیت‌نامه امام (ره) را مطالعه کنند. ما تردید نداریم که سپاه ارگانی اصیل برای کشور و بسیج دارایی بزرگ و ارزشمند برای جامعه است و نباید با قائل شدن استثنائاتی از این گنجینه‌ بزرگ در این رابطه استفاده کرد. حزب اعتدال و توسعه به وصایای حضرت امام(ره) معتقد و پایبند است و بنابراین آ‌نگونه که امام(ره) در وصیتنامه خویش صراحتا ورود بسیجیان به امر انتخابات را منع کرده و آن را نوعی سم دانسته، حزب اعتدال و توسعه نیز با حضور بسیجیان در انتخابات به نفع یک کاندیدای خاص مخالف است».

وی ادامه داد: «بسیج یک سرمایه ملی است و نباید از آن به نفع یک جریان خاص استفاده کرد و یا در مواردی استثناء قائل شد».

نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کناره‌گیری برخی کاندیداها به نفع موسوی گفت: «در شرایطی قرار داریم که هر حزبی نمی‌تواند یک کاندیدا را برای انتخابات معرفی کند. اما ما نمی‌توانیم به کاندیدا‌ها توصیه کناره‌گیری از انتخابات را داشته باشیم».

وی افزود: «در حالی که یک کاندیدا از تمام امکانات رسمی به طور غیررسمی بهره می‌برد،‌ باید به گونه‌ای عمل کرد که حضورمان باعث شکست آرا نشود».

دکتر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره علت نبود فضای نشاط انتخاباتی در کشور پرسید،‌ گفت: «در ایجاد چنین فضایی کسانی که آگاهانه و یا غیرآگاهانه طوری تبلیغ می‌کنند که در هر صورت آقای احمدی‌نژاد پیروز انتخابات است، مقصر هستند».

وی افزود: «حزب اعتدال و توسعه این موضوع را کاملا رد می‌کند و معتقد است آنچه که مردم می‌خواهند، در انتخابات ظهور می‌یابد».

دکتر نوبخت درباره کمیته صیانت از آ‌را نیز گفت: «با اینکه این کمیته در قانون پیش‌بینی نشده است اما خلاف قانون نیست که آرای مردم در معرض دید همه قرار گیرد».

وی گفت: «شرایط در این انتخابات به گونه‌ای است که هم دستگاه اجرایی و هم شورای نگهبان حمایت خود از کاندیداتوری احمدی‌نژاد را کتمان نمی‌کنند؛ پس حتی برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی تشکیل و فعالیت کمیته صیانت از آرا می‌تواند موثر و مثبت باشد». 

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش برای کنار رفتن محسن رضایی و مهدی کروبی به نفع موسوی گفت: «ما تلاشی در این راستا نخواهیم کرد؛ چراکه شخصیت آقای محسن رضایی و حجت‌الاسلام و المسلمین آقای کروبی را شایسته‌ترین از این می‌دانیم که به آن‌ها تذکراتی بدهیم اما واقعیت این است که هر نوع تشتت آراء در این عرصه و عدم تقویت حرکت در مسیر تحول و تغییر بعدها مسوولیت سنگینی را به بار می‌آورد. پس منافع ملی ما ایجاب می‌کند در راه تحول و تغییر شرایط فعلی گام برداریم و با تجزیه‌ آراء باعث نشویم کسی که شانس بیشتری دارد از پیروزی باز بماند؛ چراکه این قابل پاسخگویی در آینده نیست و انتظار ما این است که شخصیت‌ها با تحلیل درست به گونه‌ مناسبی رفتار کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین