کد خبر: ۸۸۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۱:۴۲
ضمن پاسخ به مسأله اعدام‌های دهه 60 مطرح شد:

موسوی: با حمایت‌های هاشمی و خاتمی در صحنه هستم

به عنوان یک بسیجی حامی آزادی‌های مصرح در قانون هستم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میرحسین موسوی اظهار کرد: «اعتقاد دارم که وهن نظام است که یک دانشجوی منتقد، زندانی یا گرفتار شود یا مورد اهانت قرار بگیرد».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در اجتماع پرشور هزاران دانشجوی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه کافی نیست که دولت امنیت داشته باشد بلکه مهم، امنیت مردم است افزود: «من از این مساله استفاده می‌کنم و می‌گویم که مهم است دانشگاه امن باشد اما مهم‌تر از امنیت دانشگاه، امنیت خود دانشجوست. یکی از اولین وظایف دولت‌ها برآورده کردن نیازهای اولیه مردم جامعه است و در عین حال یکی از وظایف آنها، رهایی مردم از خوف و ترس است».

در ادامه این جلسه یکی از دانشجویان این پرسش را از مهندس موسوی مطرح کرد که به نظر شما پاشنه آشیل مشکلات کشور کجا است؟ موسوی پاسخ داد: «ما امروز مشکلات پیچیده‌ای در کشور داریم؛ همین الان در بیشتر سایت‌ها این مساله مطرح شده که سومین رییس بانک مرکزی هم استعفا داده است».

در این لحظه برخی دانشجویان در اعتراض به این صحبت مهندس موسوی سعی کردند، نظم جلسه را بر هم بزنند که دانشجویان دیگر در مخالفت با آنها شعار "توپ تانک... دیگر اثر ندارد" سر دادند.

موسوی در برابر این شعار دانشجویان به آنها گفت: «آرام باشید و این شعار را ندهید». 



وی افزود: «ما هم دعا می‌کنیم که این خبر دورغ باشد زیرا خیرخواه کشور هستیم اما به هر حال یکی از مشکلات کشور عدم ثبات در مدیریت‌ها است و در طول این سه، چهار سال، حداقل سه رییس بانک مرکزی عوض کرده‌ایم».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس ادامه داد: «در کشور آمریکا که آن را دشمن خود می‌دانیم، در زمان کمتر از 10 سال، یک مدیر بانک مرکزی خود را عوض نمی‌کنند. یکی از نقاط قوت آنها ثبات در مدیریت است، در حالی که این، یکی از مشکلات کشور ما است».

موسوی عدم ثبات در سیاست‌ها و عدم احترام به مدیریت‌های کشور را از دیگر مشکلات امروز عنوان کرد و با اشاره به نمونه‌ای از برخوردهای نادرست با یکی از مدیران در استان‌ها، ‌گفت: «آیا به این ترتیب می‌شود کشور را اداره کرد و آیا این نحوه برخورد درست و علنی و در سطح ملی با یک مدیر در کشور است؟ تا سه، چهار سال قبل نشنیده‌ بودیم که فردی در بالاترین سطوح کشور بگوید من گوش این وزیر و آن وزیر را می‌پیچانم. ادبیات ما متاسفانه عوض شده است»!

وی با بیان اینکه قانون گریزی یکی دیگر از مشکلات در کشور است، افزود: «مهمترین وظیفه بانک مرکزی و همه بانک‌های کشور حفظ ارزش پول ملی و مراقبت از اقتصاد کشور است و چنین نهادهایی را نباید یک فرد اداره کند بلکه باید از طریق شوراهایی نظیر شورای پول و اعتبار اداره شود. وقتی شما بر خلاف قانون، این شوراها را منحل می‌کنید و بعد مجلس، شورای نگهبان و بعد هم مجمع تشخیص مصلحت نظام تذکر می‌دهند و مصوب می‌کنند که این شوراها احیا شوند اما در مقابل این مساله می‌ایستید، غیر از این که کشور را دچار مشکل می‌کنید، سفره خانواده‌ها را نیز هر روز کوچک‌تر می‌کنید و بیشتر در معرض مشکلات اقتصادی و عدم امنیت قرارشان می‌دهید».

در این مراسم، چند تن از دانشجویان با برافراشته کردن پلاکادرهایی در مخالفت با مهندس موسوی، سعی در به تشنج کشیدن جو سالن داشتند که با اعتراض شدید دیگر دانشجویان مواجه شدند.

مهندس موسوی در این لحظه خطاب به دانشجویان گفت: «وجود پلاکادرهای مختلف در اینجا فضا را زیبا‌تر کرده است، پس از این‌ها نترسید؛ بگذارید همه این پلاکاردها باشند زیرا اینها باید نشان دهنده فضای آزاد دانشجویی باشند. چه ایرادی دارد که هر کس بتواند حرف خود را بزند»؟

وی ادامه داد: «دانشجو، کشور و میراث فرهنگی خود را دوست دارد و طرفدار و دلسوز کشور خود است و آینده کشور در گرو رشد و شکوفایی دانشجویان است و این فضا محقق نمی‌شود، مگر با آزادی فکر و‌اندیشه. من یقین دارم حرمت آزادی‌اندیشه و پاسداشت این آزادی، کل کشور را نگه می‌دارد؛ همان طور که یکی از شعارهای اصلی ما در انقلاب، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود».

موسوی با اشاره به مناظره‌های تلویزیونی شهید بهشتی با افرادی از تفکرات مختلف، اظهار کرد: «انقلاب برای این ایجاد شد که از آزادی‌ها حراست کند و این، یک پرسش اساسی است که چرا امروز در مقابل اعتراض، نظرات مختلف و انتقادات دانشجویان با برخورد تند و وهن‌آور رو به رو می‌شوند».

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بازگشت قانون چگونه ممکن است؟ اظهار کرد: «هر نوع نقطه عزیمت به کرامت انسانی از مسیر اجرای قانون می‌گذرد؛ ممکن است مضمون قانون گاهی مطابق خواست عمومی نباشد اما برای تغییر آن باز هم باید از طریق قانون عمل کنیم. آنچه امروز شاهد هستیم گریز از قانون است که هم در امنیت و هم در آزادی و اقتصاد کشور مشکلاتی به وجود آورده است». 



موسوی به وظیفه مهم مجلس در نظارت بر بودجه نیز اشاره کرد و گفت: «درگام اول سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را منحل کردند و در قدم بعدی شوراهای تصمیم‌گیری را منحل و ادغام نمودند. در گام سوم هم ردیف بودجه‌ها را به میل خود عوض کردند که بعد هم دیوان محاسبات عمومی گزارش داد هزاران تخلف در بودجه یک سال وجود دارد و تکلیف میلیاردها دلار معلوم نیست و ریشه بسیاری از مشکلات کشور ناشی از همین روحیه قانون گریزی است و این رویه باید اصلاح شود و من این را اصلاح می‌کنم».
موسوی در ادامه سخنان خود به خبر اعلام شده مبنی بر استعفای آقای بهمنی از ریاست بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: «ما هم‌اکنون یک خبر خوش شنیدم مبنی بر اینکه وزیر اقتصاد و دارایی، خبر استعفای آقای بهمنی را تکذیب کرده است و ما از این مساله خوشحالیم و امیدواریم درست باشد».

در ادامه جلسه یکی دیگر از دانشجویان با انتقاد از اظهارنظرهای مهندس موسوی درباره نهضت آزادی و نیز انتقاد از خود آن‌ها، این پرسش را از موسوی مطرح کرد که موضع صریح شما نسبت به نهضت آزادی چیست؟ که وی پاسخ داد: «مگر در زمان درگذشت مرحوم بازرگان و مرحوم سحابی،‌ رهبر و شخصیت‌های بزرگ ما تسلیت نگفتند؟ مگر اینها انسان‌های کافر یا خائنی بودند و مگر خدمت نکرده بودند»؟

وی تاکید کرد: «توصیه من به دوستانی که این مسایل را مطرح می‌کنند، این است که بحث اختلاف سیاسی را به جایی نبرند که آخرت خود را به خطر بیندازند. آیا باید از این اختلافات سیاسی در جهت تکفیر، سرکوب کردن و سر زیر آب کردن استفاده کنیم؟ من اهل این کار نیستم».

در ادامه این جلسه یکی از دانشجویان این پرسش را مطرح کرد که چه تفاوتی بین شما و آقای خاتمی وجود داشت که با وجود اعلام کاندیداتوری ایشان، شما اعلام کاندیداتوری کردید؟

موسوی در پاسخ به این سوال گفت: «دکتر خاتمی، برادر عزیز و گرامی ما است و نزدیک به سی سال است که با هم دوست هستیم و بسیار به هم نزدیکیم اما دوست و همکار بودن را نباید به معنی این‌همانی گرفت. من و آقای دکتر خاتمی در بسیاری از مسیرها و اهداف بسیار نزدیک به هم هستیم. بیانیه مفصلی که ایشان دادند و جوابی هم که من دادم به‌اندازه کافی این مساله را باز کرد و مطرح کردن این مسایل جز اینکه بین نیروهای انقلاب ایجاد شبهه کند، نتیجه‌ای ندارد».

وی اضافه کرد: «از آقای دکتر خاتمی تشکر می‌کنم. ایشان قویا از من حمایت می‌کنند و من از این حمایت مفتخرم. من با حمایت بسیاری از نیروها نظیر آقای خاتمی و آقای هاشمی رفسنجانی و نیروهای امام (ره) در صحنه حاضر هستم».

موسوی با بیان اینکه ما نیاز به تغییر در کشور داریم وگرنه نظام با مشکلات جدی مواجه می‌شود، اظهار کرد: «من حتی مخالفان را هم به حمایت از خودم دعوت می‌کنم و از این مساله استقبال خواهم کرد».
وی با اشاره به تشویق‌های پیاپی دانشجویان، پس از شنیدن نام سیدمحمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی خطاب به دانشجویان گفت: «من ابراز محبت شما به آقایان خاتمی و هاشمی را به آن عزیزان خواهم رساند».

همچنین در این جلسه یکی از دانشجویان پرسید که مگر اصلاح‌طلبان از چه اصولی عدول کرده‌اند که شما می‌خواهید به اصول برگردید؟‌ مهندس موسوی هم پاسخ داد: «اصلاح‌طلبان واقعی کسانی هستند که به اصول انقلاب پایبند‌ند و ساختارشکنی نمی‌کنند. اصلاح‌طلبی واقعی را عین اصول‌گرایی و اصول‌گرایی واقعی را عین اصلاح‌طلبی می‌دانم و دلیل اساسی این مساله هم این است که امروز تمام نیروهای معتقد به تغییر وضع موجود بر محور یک موضوع و شعار جمع می‌شوند».
 
او تصریح کرد: «ما در اول انقلاب بسیج و ارتش 20 میلیونی داشتیم، اینها کسانی بودند که طوری به جبهه‌ می‌رفتند که اگر هم شهید شدند حتی اسم آنها برده نشود و شناخته نشوند. آنها حافظان ارزش‌ها بودند که از همه اقشار به ویژه قشر مستضعف در میان آنها حضور داشتند. آنچه من دائما به آن رجوع می‌کنم این است که بسیج ویژگی‌هایی نظیر حراست از انقلاب، حراست از ناموس، فراتر از جناح‌ها حرکت کردن و عدم دخالت نظامیان در انتخابات دارد و ما این بسیجی را قبول داریم. بسیجی خوب و واقعی حتی اگر اختلاف سلیقه‌ای داشته باشد احترام برادر و دوست دانشجوی خود را نگه می‌دارد و در محدود کردن او مشارکت نمی‌کند. من خودم را چنین بسیجی می‌دانم و معتقدم که باید به عنوان یک بسیجی حامی آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باشم. اگر امام (ره) هم امروز بودند از چنین بسیجی دفاع می‌کردند و امروز بسیجی‌های واقعی هم چنین هستند. بسیجی عزیز ما در فضای دانشگاهی، فضای امنیتی ایجاد نمی‌کند».

نخست وزیر محبوب امام (ره) در بخش دیگری از پاسخگویی به سوالات حاضرین تاکید کرد: «من در بسیاری از مقاطعی که بسیاری از افراد ساکت بودند ساکت نبودم. در رابطه با تعطیلی گسترده جراید که بسیاری افراد سکوت کردند، من موضع صریح گرفتم و به اصطلاح توقیف فله‌ای مطبوعات که هنوز هم به کار می‌برند در این رابطه موضع‌گیری کردم. در طول مدت این چند سال رسانه‌هایی که حتی همین امروز هم از نشان دادن برنامه کوچکی از من طفره می‌روند حتی یک بار هم به سراغ من نیامدند. شما به من می‌گویید که در این سال‌ها سکوت کردم ولی من به هیچ وجه سکوت نکردم بلکه در معرض محرومیت از فضای رسانه‌ای بودم ولی در حد محدودی که می‌توانستم، نظریات خود را صراحتاً بیان می‌کردم. طبیعی است من دانشجو نبودم که در دانشگاه به همراه دانشجویان شعار بدهم ولی به عنوان یک سیاستمدار خارج از این فضا همیشه مدافع آزادی‌اندیشه و عقیده آنها در دانشگاه‌ها بوده‌ام و این‌ اندیشه دیرین من بوده است». 



موسوی در پاسخ به سوالی درباره مساله اعدام‌های صورت گرفته در اواخر دهه 60 در کشور توضیح داد: «پیش از آن که این پرسش را مطرح کنید باید بافت و ساختار نظام جمهوری اسلامی را در نظر بگیرید و سوال را از کسی بپرسید که در آن رابطه مسئولیت دارد. می‌توانید از من راجع به مسئولیت‌های دولت که بارها مورد تایید حضرت امام، رزمندگان و ملت ما قرار گرفت سوال کنید ولی راجع به قوه قضائیه نمی‌توانم پاسخی بدهم. اگر بخواهیم برای سوال‌های خود جواب‌های درخوری داشته باشیم باید آنها را در چارچوب درست خود مطرح کنیم. من عضو شورای انقلاب فرهنگی و وزیر امور خارجه بودم و شهادت می‌دهم آزادی‌هایی که منجر شد شخصی چون شهید بهشتی در کنار دیگران نظیر آقای پیمان یا مثلا رهبر حزب توده در تلویزیون مناظره کند را کسانی تنگ کردند که بدن مطهر شهید مطهری، بهشتی و 72 تن دیگر را تکه تکه کردند. این همان چیزی است که نسل جوان ما باید مطالعه کند و ببینید از کجا به اینجا رسیده‌ایم».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین عنوان کرد: «من هنوز شبی را که به حزب جمهوری اسلامی رفتم و آن سقف فروخوابیده را دیدم و 72 تن شهید را از زیر آن آوار بیرون کشیدند که همگی از دوستان نزدیک من بودند به یاد دارم. من هنوز شهادت رجایی، باهنر و یا شهادت مظلومانه آیت‌الله دستغیب را از یاد نبرده‌ام. البته هیچ کدام از این حرف‌ها به این معنا نیست که اگر کار خلافی صورت گرفته از آن دفاع می‌کنم بلکه حرف من این است که برای اینکه بتوانیم گام‌های خود را محکم برداریم باید همه جوانب را مطالعه کنیم. من در مورد سیاست‌های خود همواره شفاف و روشن بوده و هستم».

موسوی با تاکید بر این که برخوردها و فشارهای صورت گرفته نسبت به دانشجویان را محکوم می‌کند تصریح کرد: «مهمترین مساله‌ای که باید در این رابطه به آن توجه کنیم این است که ما باید نگاه خود به محیط دانشگاهی را عوض کنیم. نگاه امنیتی موجب می‌شود به جای آنکه دانشگاه را به عنوان یک فرصت در کنار کشور قرار دهد، آن را در مقابل نزاع قرار بدهد و چنین نگاهی محکوم است. ما بیش از سه میلیون دانشجو در کشور داریم و این یعنی همه ملت‌ ما. اگر نظامی نتواند به سه میلیون دانشجو و فرزند خود اعتماد کند مشکلات زیادی پیدا خواهد کرد و من چنین نگاهی ندارم. من مخالف هر نوع فضای تک صدایی و معتقد به فضای چندصدایی در کل جامعه از جمله فضای دانشگاه هستم. استقلال دانشگاه‌ها غیر از اثرات مثبت برای خود دانشگاه، اثرات مثبت مدیریتی هم در کل کشور خواهد داشت و من در این راه گام خواهم برداشت و وزیر علومی را انتخاب خواهم کرد که دستاوردهای خوبی که پیشتر در این رابطه داشتیم نظیر ماده 49 یا وظایف مجامع دانشگاه‌ها را دنبال کند و من در این راه گام برخواهم داشت».

بنابراین گزارش دکتر زهرا رهنورد همسر مهندس میرحسین موسوی نیز که در این جلسه در کنار وی حضور داشت در رابطه با دغدغه دانشجویان گفت: «انتظار از ریاست جمهوری دهم این است که تمام امکانات سخن گفتن و تحصیل کردن را در آزادانه‌ترین شرایط برای دانشجویان فراهم کند و تمام تعلیقی‌ها و تحریم‌ها، ستاره‌دارها و محروم‌ها را دوباره به شرایط تحصیل برگرداند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
0
0
با تشکر از آفتاب که نظرات مهندس را آورده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
0
0
اینکه آقای موسوی با همسرشان حضور پیدا کردند بسیار کار قشنگی است امیدوارم ادامه داشته باشد و امیدوارم ایشان را به عنوان معاون اول معرفی کنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین