کد خبر: ۸۸۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۰:۴۹

الهام: باید به احمدی‌نژاد جایزه ارتباطات بدهند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی دولت با بیان این‌که «امروز جهان در عرصه جنگ نرم است و ابزار این جنگ هم رسانه است» گفت: «در شرایط کنونی کشور جنگ نرم ما در عرصه انتخابات است و متاسفانه از نظر برخی انتخابات همه چیز را مباح می‌کند».

غلامحسین الهام که در دومین جشنواره برترین‌های روابط عمومی‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی سخنرانی می‌کرد، با اشاره به این‌که «شور انتخاباتی طبیعی و خوب است، ولی شور انتخاباتی را می‌توان با اصول و اخلاق و قانون هم حفظ کرد» ‌گفت: «الان در فضایی هستیم که دفاع از کارکرد دولت تکلیف و حق مردم است و ربطی هم به تبلیغات انتخاباتی ندارد».


وی ادامه داد: «من در عمر نیم قرن خودم اولین بار است که این نوع خاص از تبلیغات در انتخابات را می‌بینم. در هیچ دوره‌ای این روش را ندیدم و آن هم این است که رسالت همه نامزدها تخریب دولت موجود است. همه آمده‌اند که مشت به صورت دولت بزنند و انگار پیام دیگری نیست».

الهام افزود: «هر چه روزی در شرایط آرام نقطه قوت دولت بوده، امروز زیر سوال می‌رود. بنگاه‌های زودبازده مهمترین کارکرد دولت در عرصه مردمی کردن اقتصاد و ایجاد اشتغال در جهت حمایت از تولید است. سهام عدالت گام بلندی در سهیم کردن مردم در سرمایه‌های ملی و مبارزه با فقر است بدون صدقه دادن و تحقیر، ولی امروز این موضوعات زیر سوال رفته است».

وی با اشاره به این‌که «حفظ عزتمندی ملت سخت است که باید حفظ شود و ارزش بزرگی است که امروز زیر سوال رفته است»‌ ادامه داد: «دستگاه‌های دولتی در این تشنج بازار تبلیغ که همه چیز را خراب می‌کند و زیر سوال می‌برد، باید شفاف‌سازی کنند؛ البته تعارض نکنید و تبلیغ نکنید، بلکه فقط اطلاع‌رسانی کنید و ما چیزی بیش از این نمی‌خواهیم».

الهام ادامه داد: «هر کس حق دارد به هر کسی که می‌خواهد رای دهد. انتخابات جدی‌ترین موضوع در تصمیم‌گیری سیاسی کشور است. انتخابات وقت تصمیم‌گیری مردم است و باید فرصت تصمیم‌گیری و قدرت تصمیم‌گیری را برای مردم فراهم کنیم. اگر به مردم‌سالاری به جد اعتقاد داریم، تصمیم مردم وقتی درست است که دانش مبنای تصمیم‌گیری آن‌ها باشد».

سخنگوی دولت با بیان این‌که «معیار مردم در انتخابات انقلاب اسلامی است و فصل انتخابات، فصل ارزیابی کارکرد مسئولان با محک انقلاب اسلامی است» گفت: «راه امام، ‌‌اندیشه امام، ارزش‌های اسلام و نظام در انتخابات محک می‌خورد. انتخابات عبور از نظام نیست؛ تقویت کارکرد و کارآمدی نظام با تصمیم مردم است. کارکردهای دستگاه‌های دولتی باید نقد شود و معیار نقد هم گفتمان انقلاب است. مردم باید نقد کنند و بدانند که نقد حق‌شان است و تصمیم درست هم البته در گرو دانستن درست و فرصت نقد درست است».

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «اشاعه دروغ و کذب فرصت تصمیم‌گیری را از بین می‌برد و خلاف رسالت "دانستن حق مردم است" است» افزود: «‌مردم باید بدانند و روابط عمومی‌های دستگاه‌ها هم باید اطلاعات درست را منتشر کنند و اگر در جاهایی اطلاعات مختلف است، آن‌ها را تحلیل کنند و تحلیل‌ها را در اختیار مردم بگذارند».

الهام ادامه داد: «دانستن گزارش هر دستگاهی حق مردم است و این هم تکلیف روابط عمومی‌ است و تبلیغ انتخاباتی هم نیست. کسی حق ندارد وقت دستگاه‌های دولتی و امکانات آن‌ها را مصروف جهت‌گیری‌های تبلیغاتی و انتخاباتی کند. دستگاه اداری باید پویا و پرکار باشد و بدون کمترین اغماض مسیر خودش را برود، اما این مانع از آن نیست که کارکردها را روشن کنیم».

وی در ادامه با بیان این‌که « ملاک روابط عمومی‌ها همین ارزیابی توانمندی‌هاست» گفت: «به نظر من باید یک جایزه در زمینه ارتباطات به آقای احمدی‌نژاد بدهیم؛ چرا که ایشان هم جلسه دانشگاه کلمبیا را خوب مدیریت کرد، ‌هم در ژنو خوب مدیریت کرد و هم در ارتباطات با مردم نمونه‌ای از تعامل را رقم زده است».

سخنگوی دولت تاکید کرد: «روابط عمومی در دولت نهم کارکردی حرکت می‌کند، نه به صورت دستورالعملی و بخش‌نامه‌ای».

سخنگوی دولت همچنین با تاکید بر این‌که «روابط عمومی یک پیوند اضافی در دستگاه‌های اجرایی نیست» گفت: «پیوند روابط عمومی با دستگاه مربوطه باید پیوندی عمیق باشد، در این حوزه، پیوندهای صوری جواب نمی‌دهد؛ در واقع این یک پیوند فرزندی است نه یک پیوند فرزندخواندگی».

الهام با تاکید بر این‌که «روابط عمومی باید دستگاه و وزیرش را دوست داشته باشد و اگر آن را باور نداشته باشد تنها یک رابطه حقوقی دارد نه یک رابطه حقیقی» افزود: «کسی که با این اعتقاد کار می‌کند تعصب دارد، البته تعصب داشتن جاهلانه بد است، ولی آگاهانه‌اش خوب است. تعصب خانواده و میهن را نگه می‌دارد؛ اگر با علم و منطق باشد».

وی هم‌چنین با تاکید بر این‌که «تلاش روابط عمومی باید نشر آگاهی باشد» شناخت مخاطب و پاسخ مناسب به او را فن، هنر و علم روابط عمومی دانست و گفت: «دستگاه بدون روابط عمومی مثل انسان گنگ است؛ چرا که زبان گویا، زبان ارتباط با مردم است. ما باید تلاش کنیم که بگوییم و زودتر از بقیه هم بگوییم».

الهام در ادامه با بیان این‌که «بیش از یک سال در مورد موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها اطلاع‌رسانی شده و هنوز هم ظرفیت‌های دیگری در این زمینه وجود دارد» اظهار کرد: «باید برای تصمیمات کلان در کشور این مسیر را دنبال کنیم. پیوست اطلاع‌رسانی باید در موضوعات مختلف تقویت شود تا جلو گزارش‌های غیرمستند گرفته شود».

او با تاکید بر اهمیت ارتباطات خبری افزود: «تنوع و خستگی کار گاه ممکن است وزرا را برای ارتباط با رسانه‌ها سرد کند؛ در حالی که این ارتباط مهم است و نشست‌های خبری باید پیوسته برگزار شود».

الهام هم‌چنین با بیان این‌که «پیش از بروز شایعه و مطالب نادرست و سست‌کردن پایه‌ها باید اطلاع‌رسانی از سوی روابط عمومی‌ها صورت بگیرد و هدایت کننده خبر روابط عمومی‌ها باشند» گفت: «جامعه‌ای که روی معیشت و اقتصاد می‌چرخد به خبرهای بازار، مالی و اقتصادی اهمیت زیادی می‌دهد؛ چرا که تیترها در این زمینه می‌توانند در بازار نواسان ایجاد کنند و باعث آشفتگی شوند؛ بنابراین باید با مدیریت خبر آشنا باشیم و به ویژه اخباری را که باعث به هم خوردن عرصه‌های اجتماعی می‌شوند، کنترل کنیم».

وی با تاکید بر این‌که « تحلیل‌های خام و غلط زیادی در جامعه وجود دارد» ‌گفت: «انتظار ویژه از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و زیرمجموعه‌های آنها این است که پایگاه اطلاع‌رسانی‌شان مرجع گرفتن اطلاعات برای مردم باشد».

الهام در ادامه با اشاره به این‌که «رسانه‌ها ضمن اطلاع‌رسانی می‌توانند به ایجاد احساس عدالت و رفاه در جامعه کمک کنند» گفت: «ممکن است سیستمی به عدل عمل کند ولی مردم از آن اطلاعی نداشته باشند. باید احساس امنیت به جامعه منتقل شود».

وی در پایان در بیان ماموریت دیگر روابط عمومی گفت: «امروز جهان در عرصه جنگ رسانه‌ای است، ما در صلح همه‌جانبه به سر نمی‌بریم و تهدید رسانه است و از این نمی‌شود غافل بود. جنگ نرم اذهان را مشوش می‌کند و در قانون مجازات تشویش اذهان جرم است؛ چرا که ثبات را از بین می‌برد و تعاملات اجتماعی و اقتصادی را برهم می‌زند. این جنگ را باید اداره کرد. رسانه سرباز مردم در دفاع از آن‌ها در جنگ نرم است و اصحاب رسانه مدافعان ملت و مصالح دینی‌اند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین