کد خبر: ۸۸۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۲:۲۰
حیات خلوت خود را گم کرده‌ایم و به ونزوئلا چسبیده‌ایم

موسوی: مدیریت دنیا با چه؟ با کشاورزان به خاک سیاه نشسته؟

چرا مزارع چای را نابود ‌کردید و زیر تابلو خلیج عربی نشستید؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی با بیان اینکه هویت ما پایه وحدت و عظمت ما است بیان کرد: «ایران وقتی نیرومند باشد می‌تواند به دوستان خود کمک کند، نه زمانی که این ایرانیت تحت‌الشعاع مسایلی قرار بگیرد که تنها چیزی که در آنها مطرح نیست همین ایرانیت است».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، نخست‌‌وزیر دوران دفاع مقدس در اجتماع چندین هزار نفری مردم رشت در سالن تختی ورزشگاه شهید عضدی این شهر با بیان اینکه «ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم»، تاکید کرد: «هیچ قدمی در جهان نمی‌توانیم برداریم و به ایده‌آل‌های خود نمی‌توانیم برسیم مگر این‌که بر روی هویت خود بایستیم».

موسوی تاکید کرد: «ما از مسوولان خود انتظار داریم که از کلیدواژه و نام ملت خود بیشتر استفاده کنند، نه از نام کشورهای دیگر».

وی در ادامه با بیان این‌که مساله اقتصاد ملی بسیار مهم است، افزود: «همه می‌دانند که راه عظمت یک ملت از نیرومندی اقتصاد می‌گذرد. اگر اقتصاد ملی ضعیف باشد یعنی ارتش، سپاه، امنیت و مردم، ضعیف هستند و فحشا و اعتیاد وجود دارد. زمانی می‌توانیم عظمت داشته باشیم که هویت ملی را از یاد نبریم و اقتصاد ملی ما هم در جهت همین هویت باشد».

موسوی خطاب به مسوولان کشور گفت: «اگر برای کشور خود دل می‌سوزاندید، یقیناً رنج می‌بردید از این‌که کشاورز ایرانی به خاک سیاه بنشیند و شما تنها برای گرفتن چند رای این واردات عظیم را صورت بدهید؛ پس اعتقاد ما به هویت ملی کجا رفت؟ دوستان می‌گویند می‌خواهیم دنیا را مدیریت کنیم، با چه ابزاری می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ با ایران ضعیف؟ با کارگران و کشاورزان بیکار شده و به خاک سیاه نشسته»؟

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: «وقتی می‌بینیم در حالی که برنج گیلانی در انبارها می‌پوسد از همین گمرک گیلان برنج هندی و پاکستانی وارد می‌شود، معلوم است که در زمینه هویت ملی خود مشکل داریم. اگر عشق به ایران داشتیم اجازه نمی‌دادیم مزارع چای ما نابود شود، این‌طور نیست که مسایل اقتصادی با مسایل هویتی بی‌ارتباط باشد. متاسفانه امروز سر ما به جاهای دیگری گرم است و نمی‌بینیم که این کالاهای فرنگی، پرتقال‌های چینی با مارک اسراییلی و 16 میلیون تن واردات محصولات کشاورزی چه بر سر ما آورده است. من این را ناشی از ضعف درک هویت ایرانی می‌دانم».

وی با طرح این پرسش که آیا در وضعیت فعلی دولت و مسوولان ما که مظهر هویت ملی ما هستند، به اندازه کافی بر روی ایران تکیه دارند یا نه؟ اظهار کرد: «ما کشوری با چند هزار سال میراث تاریخی و ظرفیت‌های عظیم به عنوان جزئی از یک تمدن بزرگ در منطقه‌ای حساس هستیم. هویت ما پایه وحدت و عظمت ماست. ایران وقتی نیرومند باشد می‌تواند به دوستان خود کمک کند، نه زمانی که این ایرانیت تحت‌الشعاع مسایلی قرار بگیرد که تنها چیزی که در آنها مطرح نیست همین ایرانیت است».

موسوی با بیان این جمله از امام خمینی (ره) که «راه قدس از کربلا می‌گذرد» گفت: «معنی این حرف حضرت امام (ره) این بود که شما مشکل جنگ خود را با عراق حل کنید و اگر نیرومند شوید، آن‌گاه می‌توانید به دوستان لبنانی خود کمک کنید. معنای این حرف این بود که اولویت‌ها را بشناسیم. اولویت اصلی در تمام سیاست‌ها باید عظمت ایران باشد. حتی اگر بخواهیم مدیریت جهانی کنیم که این آقایان ادعای آن را دارند، اول باید عظمت ایرانی را پاس بداریم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با انتقاد از برخی سیاست‌های خارجی دولت فعلی اظهار کرد: «متاسفانه در حالی که بخش‌های وسیعی از منطقه ما ظرفیت‌های بسیار عظیمی دارد، به آمریکای لاتین چسبیده‌ایم. ما حیات خلوت خود را گم کرده‌ایم. ما آسیای مرکزی و قفقاز را فراموش کرده‌ایم و به ونزوئلا و اروگوئه چسبیده‌ایم. هیچ اشکالی ندارد که با کشورهای مختلف جهان ارتباط داشته باشیم ولی نباید ایرانیت و هویت خود را فراموش کنیم».

موسوی با تاکید بر این‌که در سیاست خارجی هم باید هویت و عظمت خود را رعایت کنیم، افزود: «طوری عمل نکنیم که گذرنامه‌های ما در جهان مورد قبول نباشد، به ایرانی‌ها بی‌احترامی کنند و در شاخص‌های توسعه و اقتصاد در رتبه‌های پایین قرار داشته باشیم. باید دردمان بیاید از این‌که بگویند ایران 30 یا 40 نمره در زمینه فساد سقوط کرده است».

موسوی در ادامه بیان کرد: «وقتی سیاست‌های توزیع پول و امکانات دولت در شب انتخابات را می‌بینم به این فکر می‌کنم که آیا می‌شود دولت علاقه‌ای به ایران داشته باشد؟ امیدوارم این‌طور باشد ولی ما که در سیاست‌ها این را احساس نمی‌کنیم».

وی در ادامه با اشاره به مساله اشتغال، عدم اشتغال را به معنای تیره و تار بودن آینده برای جوانان، اعتیاد، بداخلاقی و بیچارگی ملت دانست و گفت: «ما هر روز باید یک برنامه از دولت ببینیم که در جهت رفع بیکاری حرکت می‌کند، نه این‌که ببینیم مرتب به آمار بیکاران اضافه می‌شود. بزرگ‌ترین دغدغه نسل جوان این است که آیا کاری برای آنها وجود دارد یا نه. خوف از آینده‌ای نامعلوم، دلهره‌ای را در دل جوانان ایجاد می‌کند که آثار آن منجر به بسیاری از بداخلاقی‌ها و مشکلات می‌شود».

موسوی هم‌چنین به مساله تورم اشاره کرد و با بیان این‌که هیچ دولتی در جهان نیست که رابطه افزایش تورم را با مشکلات دیگر نداند، اظهار کرد: «علت این‌که وزارت رفاه ما گروه‌های زیر خط فقر را اعلام نمی‌کند، این است که آن گروه‌ها امکانات کافی را برای امنیت، سلامت و آموزش خود کم دارند و وقتی 25 درصد تورم به وجود می‌آید همان امکانات هم 25 درصد کمتر می‌شود».

وی با بیان این‌که ظاهرا اولویت دولت رفع تورم نیست، تصریح کرد: «اگر این مساله اولویت دولت بود، در عرض کمتر از سه سال نقدینگی کشور را به بیش از دو برابر نمی‌رساند. یکی از اساسی‌ترین مشکلات دولت آینده، نقدینگی عظیم و توزیع پول در خدمت پروژه‌های سطحی و پول تلف کن است. متاسفانه امروز تقریبا تمام طرح‌های بزرگ دوران انقلاب تعطیل یا رو به تعطیلی است؛ البته گاهی شعارهایی در این زمینه داده می‌شود ولی در قالب هزینه‌های شب انتخاباتی برای گرفتن رای مردم گم می‌شود».

موسوی از ارایه برنامه‌های خود در زمینه‌های مختلف در قالب جزواتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «در روزهای آتی برنامه‌های خود مربوط به اقتصاد، فرهنگ و دیگر حوزه‌ها را در قالب جزواتی ارایه خواهم داد و انتشار «کلمه سبز»‌ هم شروع شده است و ان‌شاءالله به گسترش رنگ سبز کمک خواهد کرد».

وی در ادامه گفت: «اگر به ایران علاقه داریم، باید کارهای درازمدت را شروع کنیم و نگرانی از این نداشته باشیم که این پروژه‌ها بعد از دوره ما به ثمر برسد؛ چرا که عظمت ایران مهم است، نه عظمت من و شما. من وجود این مشکلات را ناشی از کمبود حساسیت نسبت به هویت ملی‌مان می‌دانم».

وی در ادامه سخنانش در جمع پرشور مردم گیلان، اظهار کرد: «وقتی تنگ‌نظری‌ها را در مقابل مردم، روشنفکران و دانشجویان می‌بینم و نگاه امنیتی را نسبت به جوانان مشاهده می‌کنم، احساس می‌کنم که حس ایرانی بودن ضعیف شده است. ایران مجموعه‌ای از استان‌ها، اقشار، فرهنگ‌ها و قومیت‌هاست و ما باید به این مساله توجه داشته باشیم».

زمانی که برخی از مردم از موسوی خواستند تا درباره سهم ایران از دریای خزر نیز صحبت کند، وی گفت: «این مساله باید در مقابل چشمان مردم باز و سیاست‌های درست در این زمینه اتخاذ شود».

در ادامه، جمعی از حاضران در سالن نام خلیج فارس را فریاد زدند و بر فارس بودن خلیج فارس تاکید کردند که مهندس موسوی در همین رابطه گفت: «اگر به ایرانیت خود اعتقاد داشتیم زیر پرچمی با نام خلیج ع.ر.ب.ی نمی‌نشستیم».

موسوی در پایان این مراسم از مردم دیگر شهرستان‌ها و روستاهای استان گیلان که به دلیل کمبود وقت نتوانسته بود به آن‌جا سفر کند، عذرخواهی کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین