کد خبر: ۸۹۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۹
وزیر بازرگانی خبر داد:

برخی کالاهای کالابرگی حذف می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر بازرگانی اعلام کرد: «دولت قصد دارد کالاهای کالابرگی را ساماندهی و در مواردی حذف کند».

مسعود میرکاظمی امروز دوشنبه در نشست صبحانه با مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: «سپردن بانک تجارت به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جای مذاکره دارد که اگر یک نماینده از اتاقهای کشور‌این امر را پیگیری کند قطعا می‌توان وزارت امور اقتصادی و دارایی و اتاقهای بازرگانی تهران و‌ایران را به هم نزدیک تر و توافقاتی را حاصل کرد».

وزیر بازرگانی افزود: «طبق تحقیقات انجام شده در وزارت بازرگانی، ضریب همبستگی بین قیمت کالاهای وارداتی با قیمت تمام شده تولید داخل محاسبه شد و بر‌این اساس از سال 1338 تا 1386‌این ضریب بالغ بر 95 درصد اعلام شد».

وی تصریح کرد: «سهم کالاهای واسطه‌ای از مجموع واردات‌ ایران 12/68 درصد، سهم کالاهای سرمایه‌ای 8/20 درصد و سهم کالاهای مصرفی 11 درصد بوده است، بنابراین کسانی که ‌این انتقاد را به دولت وارد می‌کنند که واردات افزایش یافته است قطعا باید ‌این موارد را نیز در نظر بگیرند».

به گفته میرکاظمی، ساختار اقتصادی باید تغییر یابد و راهکارهایی در نظر گرفته شود که در آن صادرات، کنترل نقدینگی و تورم و نیز تولید لحاظ شود تا مجموعه عوامل در کنار هم رشد یابند، چراکه اگر تنها یک فاکتور را رشد دهیم قطعا مضرات عدم توسعه یافتگی دیگر فاکتورها بیشتر از رشد فاکتور دیگر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: «ایران جزء 5 کشور جهان در افزایش تعرفه‌ها است که ‌این روند باعث مشارکت نیافتن‌ ایران در ترتیبات منطقه‌ای است و قطعا نمی‌توان در چشم انداز 20 ساله کشور اول منطقه در عرصه تجارت شد».

میرکاظمی گفت: «متوسط تعرفه ‌ایران هم اکنون 33 درصد است و‌این امر باعث افزایش واردات شده است. از سوی دیگر، گاهی اوقات به دلیل حمایت از بخش تولید، تعرفه‌ها را بیش از 100 درصد افزایش داده‌ایم که ‌این رقابت و بهره‌وری را مختل می‌کند».

وی تاکید کرد: «تعرفه به تنهایی نمی تواند سیستم حمایتی باشد».

وزیر بازرگانی در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی نمایندگان بخش خصوصی مبنی بر عدم ارتباط خوب رئیس جمهور با بخش خصوصی گفت: «‌این امر به شدت تکذیب می‌شود و شما می‌توانید نمونه‌های علاقمندی رئیس جمهور به بخش خصوصی را در رابطه‌های وی با اصناف ببنید، ضمن‌اینکه رئیس جمهور برای حمایت از تولید به بنده اختیار تام داده‌اند و در‌این راستا هرپیشنهادی که از سوی بخش خصوصی مطرح شود، بعد از کار کارشناسی قطعا پیگیری و اجرا می‌شود».

میرکاظمی خطاب به بخش خصوصی گفت: «همانطور که ادعا دارید که باید فضای کلان اقتصاد کشوربهبود یابد باید فضای بنگاههای خود را نیز بهبود داده و به سمت افزایش بهره‌وری پیش برید».

وی اظهار داشت: «تراز تجاری کشور منفی نیست بلکه تراز غیرنفتی کشور منفی است. از سوی دیگر، دولت به دنبال کم کردن کالاهای دو نرخی در بازار است که در‌این راستا قصد داریم کالاهای کالابرگی را ساماندهی و در مواردی حذف کنیم».

وی در خصوص ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن گفت: «اگر نگاه برون مرزی به ‌این قضیه حاکم شود قطعا موافق هستیم، ‌این درحالی است که هم اکنون وزارت بازرگانی تنها به مسائل داخلی می‌پردازد، در صورتی که هدف ما صادرات غیرنفتی و پیشبرد کارها براساس صادرات غیرنفتی و نگاه برون مرزی بوده است».

میرکاظمی در پاسخ به انتقاد بخش خصوصی که وزیر بازرگانی قبلی کمک مالی بیشتری را به بنگاههای اقتصادی ارائه می دادند، گفت: «از بخش خصوصی خواست تا جیب ساعتی خود را بتکاند و در طرحهای اقتصادی سرمایه گذاری کند، ضمن ‌اینکه ‌ای کاش آقای شریعتمداری (وزیر سابق بازرگانی) نیز در آن زمان پول به شما می‌دادند تا طرحهای خود را پیش برید».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین