کد خبر: ۸۹۲۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
وضعیت در غزه هر ساعت و هر دقیقه در حال تشدید است

وحشت در بیمارستان ناصر؛ نیرو‌های ویژه اسرائیل به مرکز درمانی اصلی در نوار غزه حمله کردند

لیزا ماچینر از گروه پزشکان بدون مرز حاضر در بیمارستان گفت که «مردم مجبور شده‌اند در شرایط غیرممکنی قرار بگیرند؛ یا باید برخلاف دستور ارتش اسرائیل در بیمارستان ناصر بمانند و یا به یک هدف بالقوه تبدیل شوند یا از محوطه خارج شوند و به محیط آخرالزمانی بیرون بروند که در آنجا هم بمباران و دستور تخلیه بخشی از زندگی روزمره است.»
وحشت در بیمارستان ناصر؛ نیرو‌های ویژه اسرائیل به مرکز درمانی اصلی در نوار غزه حمله کردند
آفتاب‌‌نیوز :

ساعاتی پس از آن که تیراندازی ارتش اسرائیل به اصلی‌ترین بیمارستان جنوب نوار غزه منجر به کشته شدن یک بیمار و زخمی شدن شش نفر دیگر شد، نیرو‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به این مجتمع درمانی یورش بردند.

ارتش اسرائیل مدعی شده است که این یک عملیات محدود برای جستجوی بقیه افرادی است که توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند.

این حمله یک روز پس از آن انجام شد که ارتش اسرائیل هزاران آواره فلسطینی که به بیمارستان ناصر در شهر خان‌یونس پناه آورده بودند را از آنجا تخلیه کرد. 

خان‌یونس در هفته‌های اخیر کانون حملات اسرائیل علیه حماس بوده است و شرایط به گونه‌ای است که هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ مشاهده نمی‌شود؛ چه بسا با تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب الله لبنان، به ویژه پس از حملات مرگبار روز چهارشنبه خطر درگیری گسترده‌تر نیز در حال افزایش باشد.

با این حال، ارتش اسرائیل مدعی است که «اطلاعات موثقی» دارد که نشان می‌دهد حماس گروگان‌ها را در این بیمارستان نگه داشته و ممکن است گروگان‌ها هنوز هم در داخل آن باشند. 

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل ابراز داشت که نیرو‌ها در حال انجام یک عملیات «دقیق و محدود» هستند. 

اسرائیل بار‌ها حماس را به استفاده از بیمارستان‌ها و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی برای محافظت از جنگجویان خود متهم کرده است. یکی از گروگان‌های آزاد شده اسرائیلی ماه گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که او و ده‌ها اسیر دیگر در بیمارستان ناصر نگهداری می‌شدند. 

از نظر مقررات بین‌المللی هدف قرار دادن مراکز پزشکی ممنوع است، اما اگر برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند از این قاعده مستثنی شوند.

اشرف القدره، سخنگوی تشکیلات بهداشتی غزه اعلام کرد که اسرائیل این «تهاجم گسترده» را با تیراندازی شدید آغاز کرد و باعث زخمی شدن آوارگانی شد که هنوز در آنجا پناه گرفته بودند. او گفت که ارتش به پزشکان دستور داده است که همه بیماران را به ساختمان قدیمی‌تری که البته فاقد تجهیزات درمانی است، منتقل کنند.

او در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره گفت: «بسیاری از افراد مانند کسانی که دچار قطع اندام تحتانی یا سوختگی شدید هستند و همچنین افراد مسن را نمی‌توان از محل تخلیه کرد.»

علاوه بر حملات جاری در خان‌یونس، اسرائیل به طور جداگانه و در پاسخ به حمله راکتی چهارشنبه که منجر به کشته شدن یک سرباز اسرائیلی و زخمی شدن تعدادی دیگر شد، برای دومین روز متوالی به حملات هوایی خود در جنوب لبنان ادامه داد. 

بر اثر حملات تلافی‌جویانه روز چهارشنبه اسرائیل به جنوب لبنان نیز ۱۰ غیرنظامی و سه نیروی حزب الله کشته شدند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، این مرگبارترین تبادل آتش در امتداد مرز اسرائیل و لبنان بود. چه بسا اسرائیل و حزب‌الله از هفتم اکتبر تاکنون تقریبا هر روز با یکدیگر به تبادل آتش پرداختند.

حزب‌الله مسئولیت حمله راکتی روز چهارشنبه را بر عهده نگرفته است؛ اما یکی از اعضای ارشد حزب‌الله به نام «شیخ نبیل قاووق» اعلام کرد که «برای گسترش احتمالی جنگ آماده است» و «تنش‌زایی را با تنش‌زایی، آوارگی را با آوارگی، و تخریب را با ویرانی» پاسخ خواهد داد.

در همین حال، به نظر می‌رسد که مذاکرات بر سر آتش بس در غزه متوقف شده است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل وعده داده است تا زمانی که حماس نابود نشود و تعداد زیادی از گروگان‌ها آزاد نشوند، به حمات خود ادامه می‌دهد.

وحشت در بیمارستان

بیمارستان ناصر تازه‌ترین کانون عملیات اسرائیل است که بخش‌های درمانی در سرتاسر باریکه غزه را در بمباران‌های روزانه نابود کرده است.

ویدئویی از پیامد‌های حمله شبانه دیشب نشان می‌دهد که پزشکان با برانکارد از راهرویی پر از دود و غبار، بیماران را به مکان دیگر منتقل می‌کنند. یک پزشک از چراغ قوه گوشی تلفن همراه خود برای روشن کردن یک اتاق تاریک استفاده کرد که در آن مردی مجروح از شدت درد فریاد می‌زد و صدای شلیک گلوله هم از بیرون می‌آمد.

 خبرگزاری آسوشیتدپرس نتوانست این ویدیو‌ها را مستقلا تأیید کند، اما به نظر با گزارش‌های واصله مطابقت داشتند.

دکتر خالد السر، یکی از جراحان حاضر در بیمارستان ناصر، به آسوشیتدپرس گفت که هفت تن از بیمارانی که در اوایل روز پنجشنبه مورد حمله قرار گرفتند، قبلاً هم به دلیل جراحات قبلی خود تحت درمان بودند.

او گفت: «وضعیت هر ساعت و هر دقیقه در حال تشدید است.»

ارتش اسرائیل ماه گذشته دستور تخلیه بیمارستان ناصر و مناطق اطراف آن را صادر کرده بود. اما مانند سایر مراکز بهداشتی، پزشکان گفتند که بیماران قادر به ترک و جابجایی ایمن نیستند و هزاران نفر از مردمی که به دلیل جنگ در جا‌های دیگر آواره شده بودند، در آنجا ماندند.

لیزا ماچینر از گروه پزشکان بدون مرز حاضر در بیمارستان گفت که «مردم مجبور شده‌اند در شرایط غیرممکنی قرار بگیرند؛ یا باید برخلاف دستور ارتش اسرائیل در بیمارستان ناصر بمانند و یا به یک هدف بالقوه تبدیل شوند یا از محوطه خارج شوند و به محیط آخرالزمانی بیرون بروند که در آنجا هم بمباران و دستور تخلیه بخشی از زندگی روزمره است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین