کد خبر: ۸۹۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۸
از رهبران سیاسی و مذهبی تا یک مجری تلویزیونی

20 ایرانی پرنفوذ به انتخاب نیوزویک

یک شبکه تلویزیونی هم در این فهرست قرار دارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در شماره این هفته خود که 2 خرداد منتشر شده است، در گزارشی به معرفی 20 ایرانی پرنفوذ به زعم خود پرداخته است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، این هفته‌نامه در این گزارش مجموعه‌ای از رهبران سیاسی و مذهبی و نیز دو چهره غیرسیاسی را گنجانده است. علاوه بر این، یک شبکه تلویزیونی نیز در میان این 20 شخصیت قرار دارد.

آن‌چه در پی می‌آید، متن کامل این گزارش است، با اندکی تلخیص:

1. آیت‌الله علی خامنه‌ای
باید بیشتر به رفتارهای او توجه کنید. او پیش از آن که رهبری را در دست بگیرد به عنوان فردی عمل‌گرا مشهور شده بود.

2. محمود احمدی‌نژاد – رییس جمهور
رهبر انقلاب [مطابق قانون اساسی] می‌تواند حرف‌های او را نقض کند اما تا همین اواخر تلاش داشته از رویارویی علنی با او بپرهیزد. گفته می‌شود که [آیت‌الله] خامنه‌ای به ویژه از عملکرد او در مذاکرات هسته‌ای لذت برده است.

3. آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی – رییس مجلس خبرگان
این رییس جمهور سابق به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، کار حل مشاجرات بین مجلس و شورای نگهبان را به عهده دارد. او محرم اسرار [آیت‌الله] خمینی بود و با تمام شالوده نظام آشنا است. او نقشی آرام و بی‌صدا در مذاکرات ایران و آمریکا دارد.

4. محمد خاتمی – رییس جمهور سابق
ایرانی‌ها پس از 18 سال حکومت محافظه‌کاران، از پیروزی خاتمی در انتخابات 1997 شگفت‌زده شدند: رای آنها به حساب آمده بود! البته خاتمی ناتوان از عمل به وعده‌هایش بود، ولی بسیاری از جوانان هنوز او را بهترین امید برای تغییر می‌دانند. وقتی او از انتخابات امسال کناره‌گیری کرد آنها بسیار ناراحت شدند.

5. آیت‌الله احمد جنتی – رییس شورای نگهبان
شورای نگهبان انقلاب اسلامی، شورایی متشکل از شش روحانی و شش وکیل است که بر تمام قوانین مصوبه مجلس نظارت دارند و تصمیم می‌گیرند که چه کسی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شرکت کند. رییس 83 ساله این شورا از طرفداران پرشور احمدی‌نژاد است.

6. علی لاریجانی – رییس مجلس
رییس عمل‌گرای مجلس شورای اسلامی پسر ثروتمند یک روحانی بانفوذ است. او همچنین مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود. او از نزدیکان [آیت‌الله] خامنه‌ای است. احمدی‌نژاد در انتخابات سال 2005 لاریجانی را شکست داد و مجادلات این دو از آن هنگام تا حالا تبدیل به یکی از موضوعات مورد توجه مردم شده.

7. سردار محمدعلی جعفری – فرمانده سپاه پاسداران
در جریان جنگ ایران با عراق متخصص عملیات چریکی و جنگ‌های نامتعارف بود. او به دلیل محبوبیت در میان پاسداران جوان و برنامه‌های به‌روزش برای دفاع مقابل تهدیدهای احتمالی اسراییل و آمریکا به فرماندهی سپاه رسید.

8. محمدباقر قالیباف – شهردار تهران
فرمانده سابق سپاه و رییس سابق پلیس پس از شکست در انتخابات سال 2005، پست سابق احمدی‌نژاد را به عنوان شهردار تهران گرفت. طرفداران می‌گویند او خرابکاری‌های احمدی‌نژاد در تهران را درست کرده و امیدوارند در سال 2013 همین کار را برای ایران انجام دهد.

9. آیت‌الله عباس واعظ طبسی – تولیت آستان قدس رضوی
او مدیریت حرم امام رضا [ع] ، ثروتمندترین موسسه ایران را به عهده دارد که دارای صدها شرکت، معدن و زمین کشاورزی است. هر سال میلیون‌ها زائر از حرم امام‌رضا [ع] بازدید می‌کنند. امام‌رضا [ع] تنها امامی است که در ایران به خاک سپرده شده است.

10. آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی – محقق رادیکال
مدیر موسسه تحقیقاتی و آموزشی امام خمینی [ره] یکی از تندروترین و بانفوذترین مفسران آموزه‌های اسلامی در قم است. دانش‌آموختگان او سیاسی‌شده‌ترین افراد شهر قم هستند.

11. سید جواد شهرستانی – نماینده [آیت‌الله] سیستانی
با وجود آن که 30 سال اسلام سیاسی در ایران ترویج شده، اما بسیاری از شیعیان آیت‌الله‌العظمی علی سیستانی ساکن عراق را مرجع دینی خود می‌دانند. شهرستانی که به شدت بی‌علاقه به امور سیاسی است داماد آیت‌الله سیستانی است و نماینده او در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

12. سعید مرتضوی – دادستان تهران
او مسئول بستن ده‌ها روزنامه و محکوم ساختن روزنامه‌نگاران و فعالان به حبس‌های بلندمدت است. گروه‌های حقوق بشری او را به اعمال روش‌های خشن بازجویی متهم می‌کنند. او اخیراً یک گروه از وکلا تشکیل داده تا جنایاتی که اسراییل به انجام آنها در غزه متهم است را مورد پیگرد قرار دهند.

13. آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی – رییس قوه قضاییه
او [یک ایرانی] متولد عراق است و یکی از رهبران مبارزه علیه دیکتاتوری صدام حسین بود. او در سال 1979 از این کشور به ایران آمد. او از سال 1999 که رییس قوه قضاییه شد پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه اصلاحات قضایی داشته ولی بسیاری از قضات فراتر از حوزه قدرت او هستند.

14. مجتبی ثمره هاشمی – رییس ستاد انتخاباتی
دوست دوران کودکی احمدی‌نژاد و معمار پیشرفت سیاسی او بوده. ثمره را «کارل روفه» ایران می‌دانند. او اخیرا از سمت خود به عنوان مشاور ارشد رییس جمهور استعفا داد تا با وقتی آزاد به ریاست ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد بپردازد.

15. میرحسین موسوی - نخست‌وزیر سابق
می‌تواند برنده غیرمنتظره انتخابات پیش روی ریاست جمهوری باشد. او یک معما برای تقریبا همه مردم ایران است. ایرانی‌های مسن‌تر به یاد دارند او نخست‌وزیر ایران بود و از دوستان نزدیک خمینی در دهه 80 میلادی به شمار می‌رفت. او 20 سال گذشته را به نقاشی و معماری ساختمان پرداخته. موسوی حالا دارد به عنوان یک اصلاح‌طلب نظر رای‌دهندگان جوان را جلب می‌کند.

16. محسن رضایی – مشاور رهبری
فرمانده سابق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مشاوران نزدیک و وفادار و صادق رهبر معظم انقلاب است. او بسیار سنت‌گراست ولی از رییس جمهور فعلی عمل‌گراتر است و امیدوار است باعث شود احمدی‌نژاد در انتخابات 12 ژوئن دوباره انتخاب نشود.

17. حسین شریعتمداری – سردبیر کیهان
نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان، اصلی‌ترین روزنامه محافظه‌کار ایران است. سرمقالات، گزارش‌های ویژه و مقالات «نیمه پنهان» او (که اختصاص به نیمه تاریک‌تر چهره‌های مشهور مورد تنفر او دارد) چیزی بین گزارش‌های امنیتی و نسخه ایرانی فاکس نیوز است.

18. تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی – شبکه غیرمجاز تلویزیونی
در ایران نصب آنتن‌های ماهواره ممنوع است ولی بسیاری این را نادیده می‌گیرند. ایرانی‌ها به دنبال اخباری هستند که به آن اطمینان داشته باشند، نه اخبار تلویزیون. شبکه صدای آمریکا را عده‌ای بیش از حد طرفدار آمریکا می‌دانند. از اوایل امسال، بسیاری تصمیم گرفتند رو به بی‌بی‌سی و مجریان محبوب آن مثل فرناز قاضی‌زاده بیاورند.

19. عادل فردوسی‌پور – گزارشگر فوتبال
به آسانی می‌توان او را محبوب‌ترین مجری تلویزیون دانست. فوتبال ایران که مورد تعصب ملی ایرانیان قرار دارد در بحران است و بحران و بازی ضعیف آن را احاطه کرده. وقتی مقامات خشمگین ورزشی ایران خواستند او به دلیل انتقادهایش در برنامه هفتگی نود برکنار شود، بیش از 3 میلیون طرفدار وفادار پیام‌های کوتاه فرستادند تا او در جایگاهش باقی بماند.

20. مهران مدیری – طنزپرداز اجتماعی
او بیش از 20 سال چالش‌هایش را انتخاب کرد و به بقا ادامه داد. کمدی‌های تلویزیونی او بر امواج تلویزیونی ایران حکمفرما است. تماشاگران برنامه‌های او به حدی زیاد هستند که مدیران تلویزیون کاری به هجو او از زندگی ایرانی ندارند. سیاستمداران اصلاح‌طلب آرزوی حمایت او را دارند، اما او ترجیح می‌دهد کار فعلی‌اش را نگاه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۴
2
0
"...او نخست‌وزیر ایران بود و از دوستان نزدیک خمینی در دهه 80 میلادی به شمار می‌رفت..."
همه بخشها اصلاح شده. پس چرا به این جمله [امام] اضافه نشده؟!! حتما تصححیش کنید. انشاالله که عمدی در کار نبوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۴
5
0
این تحلیل هم راهی به بیراهه است آخه فردوسی پور!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
1
0
اینکه چرا نیوزویک هنوز سرپاست
اینکه چرا نیوزویک نیوزویک است
اینکه چرا نیوزویک در امریکاست
واینکه چرا امریکا هنوز در حال پیشرفت است و سرانجام اینکه چرا همه حتی اروپایی ها دوست دارن به انجا مهاجرت بکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
0
1
خیلی جالبه! و البته با اندکی تامل در میابیم که مدیری و فردوسی پور واقعا هم آدم های پر نفوذی هستند. در این مورد شکی نیست.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین