کد خبر: ۸۹۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۴
در دیدار سفیر هند با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک عنوان شد:

روحانی: ‌4 خطر مهم منطقه را تهدید می‌کند

حضور بیشتر نیروهای آمریکا در منطقه می‌تواند نگران‌کننده باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه آمریکا و ناتو تصمیم جدی برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه نداشته‌اند، گفت: «متأسفانه برخی کشورهای منطقه که ارتباط نزدیکی با آمریکا دارند، به طالبان کمک می‌کنند و خیلی بعید است که آمریکا از این ارتباطات بی‌خبر باشد».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، دکتر حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از ظهر امروز ضمن دیدار با سانجی سینگ، سفیر هندوستان در دفتر کار خود، اظهار داشت: «امیدوارم که حضور جنابعالی که به تازگی به ایران آمده‌اید، باعث تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور شود. از گزارش شما نسبت به پیشرفت و توسعه هندوستان خوشحالم، بی‌تردید توسعه هندوستان تأثیرگذار در کل منطقه خواهد بود».

وی با بیان اینکه در منطقه‌ای که ما قرار گرفته‌ایم، کشورها از لحاظ اقتصادی و امنیتی به هم پیوسته هستند، افزود: «هندوستان در کنار توسعه خود، تقاضای انرژی بیشتری دارد که این تقاضا در روابط جمهوری اسلامی ایران و هند در زمینه انرژی و سایر زمینه‌ها تأثیرگذار است همچنین رشد و توسعه علمی دو کشور نیز در روابط علمی نزدیکتر دو کشور تأثیرگذار است».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «وجود هزاران دانشجوی ایرانی در هندوستان و دانشجویان هندی در ایران مشترکات عمیق فرهنگی دو کشور نشان دهنده ارتباط مناسب ایران و هند است و به هرحال هندوستان به عنوان کشوری بزرگ، در منطقه و آسیا تأثیرگذار خواهد بود».

وی نتیجه انتخابات هندوستان و پیروزی دولت حاکم را نشان دهنده ادامه راه گذشته این کشور در پیگیری سیاست‌های قبلی خواند و یادآوری کرد که جمهوری اسلامی ایران در برقراری روابط اقتصادی با هندوستان، حرکتی رو به جلو داشته است و اگر چه روابط تجاری ١٣ میلیارد دلاری دو کشور خیلی رقم بالایی نیست، اما نسبت به گذشته نشان از رشد روابط دارد و شرایط منطقه نیز تقاضا می‌کند که روابط اقتصادی دو کشور رو به گسترش باشد».

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل روابط دوستانه و سازنده خود با هندوستان در طول سالیان دراز از توسعه روابط با این کشور استقبال می‌کند، گفت: «محور جنوب ـ شمال نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند یک مسیر ترانزیت مطمئن برای هند باشد؛ چه مسیری که این کشور را به افغانستان و آسیای میانه برساند و چه مسیری که شما را به قفقاز و اروپای شمالی و شرقی متصل کند».

وی به همکاری‌های خوب جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای نیز اشاره کرد و ادامه داد: «دو کشور در رابطه با مسائل افغانستان به خصوص قبل از حمله آمریکا به این کشور همکاری‌های خوبی داشتیم و امروز هم شرایط افغانستان به ما می‌گوید که نیاز به روابط بیشتری در این زمینه داریم؛ چون حضور پررنگ آمریکا در منطقه مسئله نگران‌کننده‌ای است که کشورهای منطقه باید با دقت بیشتری آن را رصد کنند».

دبیر اسبق شورایعالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: «یکی از تصمیمات اولیه دولت اوباما انتقال بخشی از نیروهای این کشور در عراق به افغانستان بود. حضور بیشتر نیروهای آمریکا در منطقه می‌تواند نگران‌کننده باشد، آنها به ظاهر می‌گویند که برای مبارزه با تروریسم به منطقه آمده‌اند اما ما تاکنون شاهد یک مبارزه جدی از سوی آمریکایی‌ها علیه تروریسم در منطقه نبوده‌ایم».

وی با بیان اینکه براساس اطلاعات ما برخی کشورهای اروپایی و حتی آمریکا با بخش‌هایی از طالبان درحال مذاکره هستند، اشاره کرد که بعید می‌دانم ناتو و آمریکا یک تصمیم جدی برای ریشه کن کردن افراطی‌گری در منطقه داشته باشد، از سویی حتی برخی کشورهای منطقه که ارتباط نزدیکی با آمریکا دارند به طالبان کمک مالی می‌کنند و خیلی بعید است که آمریکایی‌ها از این ارتباطات بی‌خبر باشند».

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی همچنین دخالت‌های آمریکایی‌ها در مسایل پاکستان را نگران‌کننده خواند و گفت: «آمریکا در پی اهداف بلندمدت در منطقه و منجمله کنترل کشورهای تأثیرگذار منطقه است».

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «آنها می‌گویند برای مبارزه با مواد مخدر به منطقه آمده‌اند، در حالی که قبل از ورود آمریکایی‌ها تولید موادمخدر در افغانستان حدود ٢ هزار تن بود. اما این رقم امروز به ٩ هزار تن رسیده است، اینکه در طول چند سال اخیر تولید مواد مخدر در این منطقه بیش از ٤ برابر شده است جای سؤال دارد».

وی تأکید کرد که علی‌رغم حضور نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، طالبان به غیر از یکی دو ایالت در سایر ایالت‌های این کشور به راحتی در حال رفت و آمد هستند؛ لذا ما احساس می‌کنیم که تروریسم، افراطی‌گرایی، موادمخدر و حضور نیروهای خارجی به عنوان ٤ خطر برای همه کشورهای منطقه وجود دارد و علی‌رغم حضور آمریکا و ناتو در افغانستان طی ٨ سال گذشته بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه رو به افزایش بوده است».

دکتر روحانی با اشاره به روابط مناسب و خوب بین وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی دو کشور از سالیان گذشته، گفت: «بحث‌های راهبردی و استراتژیک دو کشور از این دو کانال همواره پیگیری می‌شد و امیدوارم هنوز بحث‌های دو کشور از طریق این دو نهاد ادامه داشته باشد».

سانجی سینگ، سفیر هندوستان نیز در این دیدار خطاب به رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «از اینکه امروز در خدمت شما هستم، بسیار خوشحالم و مفتخرم که این فرصت به من داده شد که ضمن حضور در اینجا، از جملات خردمندانه شما در مورد مسایل مورد علاقه دو کشور بهره ببرم».

وی فرهنگ ایران را نشان دهنده تاریخ و تمدن درخشان خواند و ایران را گهواره تمدن بشری دانست و اظهار داشت: «روابط تاریخی و روابط مردم دو کشور ایران و هند به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد و مردم هند با سنت‌ها و روش‌های زندگی ایرانیان آشنا هستند».

سفیر هند با بیان اینکه در روابط مدرن این کشور، برقراری روابط با دیگر کشورها بر پایه اقتصاد و مسایل دیگر است، افزود: «هندوستان امروز درگیر فرآیندی برای دگرگونی فضای اقتصادی خود است و سیاست‌های دولت هند باعث رشد سریع اقتصادی این کشور در چهار سال اخیر شده است به نحوی که هر ساله ٨ درصد رشد اقتصادی برای این کشور را به همراه داشته است و امیدواریم امسال با وجود رکود اقتصادی جهانی به رشد ٧ درصدی نائل شویم».

وی با تأکید بر اینکه هندوستان برای تحقق رشد اقتصادی خود ابتدا باید منابع انرژی‌اش را تقویت کند، تصریح کرد: «هندوستان برای توسعه عظیم زیرساخت‌های خود و رشد و پیشرفت این کشور تصمیم دارد که تا سال 2013 منابع انرژی خود را ٢ تا ٣ برابر و منابع برق را به ٥ برابر ظرفیت کنونی ارتقاء دهد و تا ٥ سال آینده ٥٠٠ میلیارد دلار صرف زیرساخت‌ها کند».

سانجی سینک رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های هند را که باعث رشد منطقه‌ای و جهانی خواهد شد، نیازمند ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی و زیرساخت‌ها دانست و یادآور شد، این فرصتی است برای پرداختن به منافع مشترک دو کشور در راستای رشد و آبادانی.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور دانشجویان ایرانی در هند و متقابلاً حضور دانشجویان هندی در دو شهر مشهد و قم، گفت: «تجارت جمهوری اسلامی ایران و هند حدود ١٤ میلیارد دلار است، اما پتانسیل بیشتری در این باره وجود دارد که ما روی ارتقاء حجم مبادلات تجاری دو کشور کار خواهیم کرد».

سفیر هند به اهمیت محور جنوب - شمال و رایزنی‌‌های خود در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: «هم اکنون کارشناسان ایرانی، هندی و روسی درخصوص مرحله سوم این محور در حال مذاکره‌اند و ما هم اقدامات اولیه برای برگزاری سمیناری مهم برای تشریح اهمیت و خدمات این محور را صورت داده‌ایم؛ چون قطعاً این محور می‌تواند درهای آسیای میانه را به روی ما باز کند».

وی در بخش پایانی سخنان خود خواستار همکاری‌های علمی و ارتباط متفکرین و اندیشمندان مراکز تحقیقاتی هندوستان با مرکز تحقیقات استراتژیک شد که مورد استقبال رئیس این مرکز قرار گرفت. {$old_album_89550}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین