کد خبر: ۸۹۷۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۶
گزارش کامل انفجار تروریستی در زاهدان

آخر هفته خونین در زاهدان

بیش از 100 شهید و مجروح/ عوامل دستگیر شدند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حدود ساعت 19:45 روز پنجشنبه، انفجاری مهیب مسجد علی‌بن ابی‌طالب (ع) در شهر زاهدان را لرزاند. این در حالی بود که به فاصله اندکی از وقوع این انفجار، اعلام شد که یک بمب دیگر در حوالی این مسجد کشف و خنثی شده است.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده توسط مقام‌های مسؤول در استان سیستان و بلوچستان، تاکنون شمار شهدای انفجار در این مسجد به 23 تن رسیده و بیش از 80 نفر نیز زخمی شده‌اند.

استاندار سیستان و بلوچستان تعداد مجروحان این حادثه را 125 نفر اعلام کرد که برخی از آنان بعد از درمان سرپایی از مراکز درمانی ترخیص شدند و 80 مجروح اکنون در بیمارستانهای زاهدان بستری هستند. به گفته وی در بین مجروحان این انفجار کودک چهارساله ای نیز مشاهده می‌شود که به همراه والدین خود برای اقامه نماز به مسجد رفته بودند.

بنیاد شهید تاکنون اسامی 18 تن از شهدا را اعلام کرده است. پیکرهای پاک سایر شهدای این حادثه شناسایی نشده است. اسامی شهدا به شرح زیر است:

1. مهدی صادقی
2. نصی مرعشی
3. قربانعلی میری
4. کورش فیروزی
5. ابراهیم عسکری
6. عباس میر
7. علی یوسفی
8. علی رضا عسکری
9. جواد لگزایی
10. علی اکبر کده
11. خسرو بازیار
12. علی رضا ابیز
13. محمود آبیز
14. قرابانعلی حمید
15. محمد سعیدی
16. باقر اصغری
17. مهدی غدیری
18. حمید رضا کاظمی



تعداد چهار نفر از شهیدان از شهرهای اصفهان، تهران، کرمان و دره گز می‌باشند. همچنین چهار نفر از مجروحان نیز به دلیل شدت جراحت قابل شناسایی نیستند. پیکرهای پاک شهداء قرار است فردا شنبه تشییع شود.

مسجد امام علی‌ابن ابی طالب (ع) زاهدان پس از مسجد جامع این شهر دومین مسجد اصلی شیعیان است. این مسجد محل اصلی گردهمایی‌های شیعیان این شهر می‌باشد به طوری که در زمان دفاع مقدس این مسجد محل اعزام رزمندگان به جبهه‌ها بوده است.

نماینده مردم زاهدان در خانه ملت با اشاره به حادثه شب گذشته در مسجد امیرالمومنین که منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از هموطنان شده بود، تصریح کرد: «احتمال انتحاری بودن این حادثه بسیار زیاد است».

حسینعلی شهریاری افزود: «در این حادثه حدوداَ‌ 20 نفر جان باخته‌اند و تعدادی نیز زخمی شده‌اند».

وی افزود: «در این حادثه مساله قومیتی وجود نداشته است و به احتمال زیاد وهابیون این جنایت را انجام داده‌اند».

شهریاری تاکید کرد: «‌در حال حاضر اطلاعات دقیقی در رابطه با فرد دستگیر شده از سوی وزارت اطلاعات به عنوان مقصر در این حادثه در دست نیست».

وی خاطر نشان کرد: «مسوولان در حال بررسی‌ این حادثه هستند».

هشدار امام جمعه اهل سنت
از سوی دیگر، امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان در بیانیه‌ای حادثه تروریستی انفجار در مسجد علی بن ابیطالب (ع) زاهدان و شهادت نمازگزاران را شدیداً محکوم کرد.

در بیانیه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی آمده است: «این حمله ناجوانمردانه افراد از خدا بی‌خبر به صفوف نمازگزاران مسجد علی بن ابیطالب (ع) و به شهادت رسیدن و مجروح شده عده‌ای از نمازگزاران مظلوم در حال نماز و اهانت به خانه خدا که قلب اینجانب و سایر مردم استان اعم از شیعه و سنی را به شدت جریحه‌دار کرد، محکوم می‌کنم».

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: «ضمن محکومیت شدید این جنایت هولناک و ضد بشری و انسانی و توهین به مسجد، به خانواده شهدای این حادثه تسلیت عرض کرده و به طراحان و توطئه‌گران این جنایت هولناک هشدار می‌دهم که دست از جنایت بردارند».

در بیانیه امام جمعه اهل سنت زاهدان تأکید شده است: «طراحان و توطئه‌گران این جنایت هولناک به قهر خدا و خشم مردم شریف استان اعم از شیعه و سنی که در کنار هم زندگی ‌می‌کنند خود را گرفتار نکنند».

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: «به مردم فهیم استان نیز توصیه می‌شود و تأکید می‌کنم که با هوشیاری و بیداری کامل هر نوع توطئه دشمنان اسلام را که موجب برهم زدن آسایش مردم استان طراحی شده است، خنثی کنند».

در بیانیه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی خاطر نشان شده است: «از مسئولان امنیتی استان مجدانه تقاضا دارم که با هر نوع ناامنی و هرج و مرج مقابله کنند».

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «از خداوند متعال برای شهدای این حادثه علو درجات و برای مجروحان آرزوی بهبودی و برای بازماندگان اجر و صبر مسئلت دارم».

اعلام سه روز عزای عمومی
نماینده ولی فقیه در استان و استاندار سیستان و بلوچستان در مورد حادثه جنایتکارانه بمبگذاری مسجد علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان بیانیه مشترکی صادر کردند.

در بیانیه مشترک آیت الله عباسعلی سلیمانی و علی محمد آزاد آمده است: «بار دیگر دست جنایتکار مزدوران تروریست و جیره خواران استکبار جهانی به خون مظلومان آغشته شد».

در ادامه این بیانیه اعلام شده است: «در شام غریبان شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در هنگام اقامه نماز جماعت جمعی از مردم موحد و خداجوی شهرمان زاهدان در بمبگذاری مسجد علی ابن ابیطالب (ع) به لقاء الله پیوستند».

همچنین در این بیانیه مشترک ذکر شده است: «این فاجعه غم انگیز و جنایت ددمنشانه را به محضر امام زمان (عج) و مقام معظم رهبری و خانواده‌های داغدار و مردم صبور استان تسلیت عرض نموده و به پاسداشت شهدای مظلوم این حادثه سه روز عزای عمومی اعلام می‌داریم».

در بیانیه مشترک نماینده ولی فقیه در استان و استاندار سیستان و بلوچستان تصریح شده است: «دشمنان کوردل بدانند با اینگونه حرکات مذبوحانه نمی‌توانند خللی در اراده ملت بزرگ ایران ایجاد نموده و ملت سلحشور ما با حضور در انتخابات پرشور پیش رو پاسخ کوبنده ای به آنان خواهند داد».

دستگیری عوامل
با این وجود صبح روز جمعه استاندار سیستان و بلوچستان از دستگیری اعضا گروه تروریستی عامل انفجار در مسجد علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان خبر داد.

علی محمد آزاد صبح جمعه در حاشیه عیادت از مجروحان این انفجار در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «با تلاش نیروهای جان بر کف امنیتی و اطلاعاتی، تعدادی از اعضا گروه تروریستی عامل انفجار در مسجد علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان دستگیر شدند».

وی افزود: «یک تیم تروریستی که عامل این انفجار بودند دستگیر شدند و بازجویی از آنها در اداره کل اطلاعات استان ادامه دارد».

آزاد تأکید کرد: «پس از انجام تحقیقات لازم در این زمینه اعضای این گروهک تروریستی به عنوان عوامل بمبگذاری به سزای عملشان خواهند رسید».

به گفته آقای آزاد، این افراد قصد داشتند در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و با استفاده از نا امنی‌های افغانستان وپاکستان در مناطق دیگر استان وکشور هم دست به اقدامات خرابکارانه بزنند.

استاندارسیستان وبلوچستان با بیان اینکه، عامل انفجار درمسجد امام علی ابن ابیطالب یک نفر بوده است، خاطرنشان کرد: «دشمن می‌خواهد از احساسات پاک مردم ما سوء استفاده کند تا بتواند وحدت بسیار خوب بین مردم استان سیستان و بلوچستان را ازبین ببرند».

استاندار سیستان و بلوچستان از مردم خواست همچون گذشته با همکاری خوب خودشان مسئولان انتظامی و امنیتی استان را در دستگیری عوامل ناامنی کمک کنند.

محکومیت
جامعه روحانیت، دانشگاهیان، فرهنگیان، معتمدان و ریش سفیدان اهل سنت زاهدان نیز در بیانیه‌ای اقدام تروریستی در مسجد علی بن‌ابیطالب (ع) زاهدان را محکوم کردند.

این نهادها همچنین در بیانیه خود شهادت جمعی از نمازگزاران زاهدانی را به مقام معظم رهبری و امت شهیدپرور ایران اسلامی تسلیت گفتند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است بار دیگر استکبار جهانی که توان دیدن صفوف به هم فشرده امت اسلامی را ندارد، جنایت دردناک و غم انگیز دیگری را در حمله به جمع نمازگزاران مسجد علی بن ابیطالب زاهدان مرتکب شد و عمق کینه و ددمنشی خود را به طور وحشیانه‌ای به نمایش گذاشت.

در این بیانیه ضمن محکومیت شدید این حادثه و ابراز تنفر و انزجار از عاملان این حادثه تروریستی،ازمردم خواسته شده است با حفظ وحدت نگذارند دشمن به هدف نهایی خود که ایجاد تفرقه است،برسند.

از سرگیری امور مسجد
نخستین نماز جماعت مسجد علی بن ابیطالب زاهدان پس از جنایت تروریستی برگزار شد.

مردم نمازگزار شهرستان زاهدان صبح جمعه با حضور در مسجد علی ابن ابیطالب و شستن محراب خونین این مسجد با گلاب، اولین نماز جماعت پس از جنایت تروریستی را در مسجد علی ابن ابیطالب به پا کردند.

همچنین مردم مناطق مختلف زاهدان از گوشه و کنار شهر با حضور خود جوش در مسجد علی ابن ابیطالب به ساماندهی امور این مسجد پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۸
0
0
سازمانهای امنیتی جنوب کشور به شدت ضعیف عمل می کنند که نیاز به تغییرات در نوع عملکردشان وجود دارد وباید بازنگری شوند
علی اصغری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۸
0
0
همه این جنایات زیر سر [...]عبدالشیطان [...] است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین