کد خبر: ۹۰۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۲

سرمقاله دنیای اقتصاد؛ روز تاریخی ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز 21 خرداد 88 آورده است:

فضای انتخابات در ایران گرم و شورانگیز و رقابت بین نامزدها بسیار فشرده است و براساس پیش‌بینی‌ها، میزان مشاركت در رای‌گیری فردا، از همه دوره‌های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر خواهد بود.

از همین‌رو گفته می‌شود احتمالا 22 خرداد 1388 از روزهای تاریخی ایران و 23 خرداد، روزی دیگر خواهد بود. اهمیت این انتخابات بیش از آنكه در نتیجه‌اش نهفته باشد، در تحولات پیش از انتخابات یعنی وعده‌های نامزدها، داعیه‌ها و اتهامات آنها علیه یكدیگر در رزمایش‌های تلویزیونی ریشه دارد؛ زیرا آنچه پس از 22 خرداد رخ خواهد داد، لاجرم برآیند تحولات هفته‌های اخیر به ویژه 10 روز پیش تاكنون خواهد بود. 

در 10 روز اخیر در صحنه سیاسی و انتخاباتی ایران حوادثی رخ داد كه در گذشته هرگز سابقه نداشت و در آینده هم بعید است تكرار شود. مهم‌ترین رخداد 10 روز گذشته، كشاكش بی‌پرده نامزدها در مناظره‌های تلویزیونی بود. در این مناظره‌ها نامزدها، یكدیگر را به خلاف‌گویی، فساد سیاسی و اقتصادی، بی‌كفایتی و بی‌تدبیری و نظایر اینها متهم كردند. 

این اتهامات و ادعاهای چند سویه، شأن حقوقی نهاد و منصب ریاست‌جمهوری و شمار دیگری از اركان نظام سیاسی را به چالش كشید و شاید مبالغه نباشد اگر گفته شود كه در هر شرایطی غیر از شرایط انتخاباتی، این سخنان می‌توانست، بحران سیاسی بیافریند.
این مباحث و بازتاب‌های آن نشانه‌ای تاسف‌آور از فاصله بین شأن حقوقی نهادهای قانونی و رفتار سیاسی بازیگران بود. به همین علت این وضع لاجرم به دوران پس از انتخابات هم كشیده خواهد شد. 

در روزگار پس از انتخابات 22 خرداد، تفوق هر یک از نامزدهای انتخابات مسیری را پیش روی ایرانیان می‌گذارد كه اولا، با مسیر نامزدهای دیگر حتما تفاوت بنیانی دارد و ثانیا، دورانی را رقم می‌زند كه شباهت زیادی با روزگار كنونی نخواهد داشت. بنابراین حضور هر یک نفر رای‌دهنده، حتما به مسیری كه پس از 22 خرداد آغاز شد، تاثیر جدی و حیاتی خواهد داشت. پس دیدار پای صندوق‌های رای، جمعه 22 خرداد. رای ما، تضمین آینده ما و پسران و دختران ما. 

محمود صدری


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین