کد خبر: ۹۱۲۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶

بازار پوشاک در ورطه نابودی/ هزینه تولید لباس در ایران از ترکیه هم بالاتر است

بررسی اعداد و ارقام مربوط به میزان تورم در بازار‌های اقتصادی نشان می‌دهد طی چند سال گذشته همواره خوراک و پوشاک در ایران بیشترین رشد قیمتی را تجربه می‌کنند؛ این دو بخش اقتصادی، بیشترین تعامل مستقیم را با مردم دارند و قدرت خرید مصرف‌کننده، تعیین‌کننده رونق بازار خوراک و پوشاک محسوب می‌شود.
بازار پوشاک در ورطه نابودی/ هزینه تولید لباس در ایران از ترکیه هم بالاتر است
آفتاب‌‌نیوز :

با ورود به فصل گرما و تغییر ماه، به نظر می‌رسد که بازار پوشاک باید نسبت به سایر مواقع سال وضعیت بهتری را سپری کند، اما فعالان این بخش معتقدند همچنان میزان تقاضا پایین است و این روند افول همچنان ادامه دارد. فعالان بازار پوشاک و صنعتگران آن، افزایش قیمت هزینه تمام شده تولید، تشدید فشار‌های تورمی بر مردم و در نهایت کمتر شدن سهم پوشاک در سبد خرید افراد را به عنوان وضعیت فعلی بازار پوشاک توصیف می‌کنند که شرایط مناسب و مساعدی به نظر نمی‌رسد.

محمد توکلی، دبیر کارگروه بررسی و پیگیری مواد اولیه پوشاک تهران و فعال صنعت پوشاک تغییر فصل را چندان موثر بر وضعیت بازار پوشاک ندانست و توضیح داد: رشد نرخ پوشاک در کنار وجود تورم در تمامی بخش‌های اقتصادی و تولیدی باعث شده تا مردم چندان تمایل و یا حتی توانی برای خرید نداشته باشند. نرخ مواد اولیه در ایران بسیار بالا رفته و همین موضوع، نرخ تمام شده تولید را افزایش داده است. در شرایطی که تولیدات داخلی گران‌تر شده‌اند، کالا‌های قاچاق با نرخی بسیار کمتر در بازار فروخته شده و همین باعث می‌شود تا حتی اگر مردم بخواهند خریدی انجام دهند، به سمت کالای ارزان‌تر قاچاق تمایل داشته باشند. از این رو میزان فروش تولیدات داخلی بسیار کاهش یافته و اگر بگوییم صنعت پوشاک ایران در مرز تعطیلی ایستاده، اشتباه نگفته‌ایم.

وی ادامه داد: بازار پوشاک مجموعه‌ای از حلقه‌های مختلف صنعتی و تجاری است که همه در کنار هم صنعت لباس را تشکیل می‌دهند. صنعت پوشاک در ایران درگیر بحران‌های مهمی بوده و بالابودن هزینه تولید مهم‌ترین دلیل کم بودن سهم پوشاک تولید ایران در بازار است. نبود ثبات اقتصادی نرخ کالا‌ها و بالا بودن بهای تمام شده، بازار پوشاک را تحت‌الشعاع قرار داده و کالای خارجی قاچاق، به دلیل دارا بودن مزیت‌های بی‌شمار نسبت به تولیدات داخلی، بازار خرید پوشاک ایرانی را کساد کرده است.

توکلی در ادامه وضعیت بازار پوشاک را نامناسب توصیف کرد و گفت: با تغییر فصل و یا مراسمات تقویمی، اغلب بازار‌ها منتظر افزایش خرید و درآمد هستند؛ برای بازار پوشاک وضعیت مناسبی حاکم نبوده و فروش به حد زیادی کاهش یافته است. وجود چالش برای صنعت نساجی در نهایت پوشاک، بازار عرضه و فروش را به رکود سوق داده است. از سویی دیگر به دلیل عدم ثبات اقتصادی در کشور، قیمت کالا‌ها و مواد اولیه در بازه‌های زمانی کوتاه تغییر کرده و افزایش یافته‌اند.

وی تصریح کرد: با مقایسه شرایط کلی مواد اولیه صنعت پوشاک در ایران و سایر کشور‌های مهم فعال در این بخش، خواهیم دید هزینه تمام شده تولید لباس در ایران نسبت به کشور‌های همسایه مانند ترکیه بالاتر است. این کالا‌های خارجی بازار داخلی ایران را تصاحب کرده‌اند و مردم که شرایط محدودی برای خرید دارند، کالای ارزان‌تر را ترجیح می‌دهند.

صنعت پوشاک به عنوان یکی از صنایع اشتغالزای کشور، می‌تواند نقشی جدی در توسعه اقتصاد کلان کشور داشته باشد. رقابت‌پذیر کردن صنعت پوشاک با هدف حذف کالای قاچاق از سبد خرید مردم و همچنین رونق صادرات، مهم‌ترین برنامه‌ای است که می‌تواند قدرت کشور در این بخش اقتصادی را افزایش دهد.

از سویی دیگر کاهش قیمت تمام شده تولید و کمک به بخش مصرف‌کننده، رونق را به بازار پوشاک باز خواهد گرداند؛ در چنین شرایطی هم فعالان پوشاک و هم مردم به عنوان مهم‌ترین قشر خریدار، از وضعیت راضی خواهند بود.

منبع: اقتصاد ۲۴

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین