کد خبر: ۹۱۲۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۱
نماینده دادستان اعلام کرد؛

متهمان پرونده «سقوط مریم» بی گناه شناخته نشدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده دادستان در دادگاه كیفری استان تهران با رد قرار منع تعقیب صادره از سوی بازپرس ویژه قتل، اتهام متهمان سقوط دختری جوان از طبقه‌ ششم یك برج مسكونی واقع در شمال پایتخت را مشمول حكم ماده 326 قانون مجازات اسلامی اعلام كرد.

به گزارش ایسنا، ساعت 30 دقیقه بامداد جمعه 25 مردادماه سال گذشته افسر نگهبان كلانتری 101 تجریش از طریق گزارش مردمی، قاضی حسین اصغرزاده بازپرس كشیك قتل پایتخت را در جریان مرگ مشكوك دختری 24 ساله با هویت «مریم» قرار داد كه بلافاصله بازپرس در راس اكیپی تخصصی از عوامل بررسی صحنه‌ی جرم در محل حادثه حضور یافت.

بازپرس پس از حضور در صحنه واقع در منطقه‌ الهیه در حالی با جسد خون‌آلود دختر جوان روبه‌رو شد كه شهود اظهار كردند متوفی از طبقه‌ ششم ساختمان سقوط كرده است.

با آغاز بررسی‌های اولیه مشخص شد در واحد مسكونی طبقه ششم این برج، 12 پسر و دختر جوان با حضور در پارتی شبانه اقدام به مصرف مقادیر زیادی مشروبات الكلی كرده‌ كه ساعاتی پس از آغاز مهمانی، دو نفر با معرفی خود به عنوان مامور وارد آپارتمان شده و شروع به بازرسی از منزل كرده‌اند.

در همین حین ماموران گشت انتظامی نیز كه در حال گشت‌زنی بودند متوجه سر و صدای زیاد از منزل مذكور شده‌اند و داخل محوطه‌ داخلی برج رفته‌اند اما به دلیل عدم دستور قضایی، داخل آپارتمان نرفته‌اند.

تحقیقات بعدی و اظهارات شهود حاكی از آن بود كه وقتی یكی از دخترها برای پوشیدن لباس خود وارد اتاق واحد مسكونی شده، ناگهان صدای جیغ و فریاد وی آمده و در همین زمان یكی از دو مامور وارد شده به منزل، با عجله از همان اتاق، خارج شده و به پایین دویده است.

سپس 11 پسر و دختر دیگر كه هركدام به دنبال فرصتی برای گریختن بودند به آن اتاق رفته و دریافته‌اند كه «مریم» از طبقه‌ ششم به پایین سقوط كرده است.

در تحقیقات انجام شده همچنین مشخص شد كه منزل متعلق به فردی مقیم خارج كشور بوده و كلید آن در اختیار دو جوان قرار داشته است كه عكس‌های یافت شده در منزل حاكی از برگزاری چندین پارتی شبانه در این منزل بود. علاوه بر این، داخل منزل مقادیر زیادی مشروبات الكلی یافت شد كه نشان می‌داد مربوط به مصرف شخصی نیست.

اولین نكته‌ مورد بررسی از سوی بازپرس جنایی این بود كه آیا دختر جوان خودش اقدام به سقوط كرده یا فردی او را هل داده است؟

نكته‌ای كه در این میان وجود داشت آن بود كه دو نفر از دختران حاضر در خانه اظهار كردند «مریم» چند بار به آنها اشاره كرده از همان پنجره فرار كنند و علاوه بر این دو طبقه پایین‌تر از آن واحد، یك تراس بزرگ وجود داشته كه ممكن بود دختر جوان با توهم این‌كه می‌توانسته از آن طریق فرار كند، اقدام به پریدن كرده باشد.

بررسی‌های بازپرس ویژه قتل نشان داد كه شیار و ارتفاع لبه‌ بالكن به بالای زانوی دختر جوان می‌رسیده و احتمال هل دادن، ضعیف بوده است. ضمن این‌كه آثار انگشت روی لبه‌های بالكن مشاهده شد و مورد بهره‌برداری عوامل تشخیص هویت قرار گرفت.

همچنین بر اساس اظهارات هر 12 نفر، ماموران انتظامی به هیچ وجه داخل منزل نرفتند و یكی از دو مامور قلابی نیز در سالن بودند.

تحقیقات پلیسی حاكی از آن بود كه فقط یكی از آنها داخل اتاق بوده كه هرگونه ارتكاب جنایتی را انكار كرد و در تن‌پیمایی او نیز هیچ‌گونه آثار درگیری مشاهده نشد.

با استعلامات صورت گرفته توسط قاضی اصغرزاده، مشخص شد دو متهم به هیچ مرجعی وابسته نبوده‌اند و تنها ادعای آنها این بود كه از طریق یكی از افسران ارشد انتظامی دستور ورود به منزل گرفته‌اند.

در جریان تحقیقات در مورد این سقوط مرگبار، یك افسر ارشد انتظامی نیز به عنوان مطلع در شعبه ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران حضور یافت.

با توجه به اظهارات متهمان، این افسر ارشد ناجا صبح روز شنبه 26 شهریور سال گذشته از سوی بازپرس ویژه قتل تهران تحت تحقیق قرار گرفت كه در جریان تحقیق گفت: «دو متهم را فقط به عنوان مخبر برای ستاد مورد تایید قرار داده‌ام و هرگز اجازه‌ای برای ورود آنها به منزل صادر نكرده‌ام».

با توجه به آن كه سقوط دختر جوان، جنایی تشخیص داده نشد و فرضیه قتل بنا به ادله موجود در صحنه، اظهارات شهود و تحقیقات بازپرس منتفی به نظر رسید، برای متهمان به اتهام ورود غیرقانونی به منزل و جعل عنوان مامور، قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر شد و بازپرس جنایی برای متهمان از بابت قتل، قرار منع تعقیب صادر كرد.

این در حالی است كه صبح روز دوشنبه قاضی شكاری دادیار اظهار نظر دادسرای امور جنایی تهران پس از مطالعه پرونده، با استناد به ماده 326 قانون مجازات اسلامی، عنوان اتهامی دو متهم را مشمول حكم این ماده دانست و قرار منع تعقیب را رد كرد.

در این ماده آمده است: هر گاه كسی دیگری را بترساند و موجب فرار او گردد و آن شخص در حال فرار خود را از جای بلندی پرت كند یا به درون چاه بیفتد و بمیرد در صورتی كه آن ترساندن موجب زوال اراده و اختیار و مانع تصمیم او گردد ترساننده ضامن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین