کد خبر: ۹۱۳۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴

تب عمومی همستر!

تب عمومی ربات همستر کامبک، در جامعه ایرانی فراگیر شده، به شکلی که همه در حال انگشت زدن برروی عکس همستر در موبایلشان هستند که با کت و کروات، جنتلمنانه در وسط یک دایره ایستاده است.
تب عمومی همستر!
آفتاب‌‌نیوز :

تب عمومی ربات همستر کامبک، در جامعه ایرانی فراگیر شده، به شکلی که همه در حال انگشت زدن برروی عکس همستر در موبایلشان هستند که با کت و کروات، جنتلمنانه در وسط یک دایره ایستاده است. این روز‌ها تفاوتی ندارد، زن یا مرد، کودک یا سالمند، سرکار باشید یا در خانه یا مشغول آشپزی، یک انگشت شما مرتب به دایره فرود می‌آید برای جذب سکه بیشتر و به امید به درآمد اقتصادی آینده است، در حالی که بیش از ۸۵ درصد کاربران حتی نمی‌دانند چقدر سکه می‌گیرند، اما آن‌ها رویای این را دارند که توکن‌های این بازی را در صرافی‌های ارز دیجیتال، تبدیل به پول واقعی شود. هشدار پلیس فتا با توجه به فراگیر شدن این ربات تلگرامی که حالا ۱۱۶ میلیون کاربر دارد این موضوع را نشان می‌دهد. سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا درباره بازی همستر گفت: «فعلا در حال ارزیابی تهدیدات و آسیب‌ها هستیم و نتیجه ارزیابی‌ها را به زودی اعلام خواهد شد. در حال ارزیابی تهدیدات و آسیب‌های احتمالی بازی «همستر کامبت» هستیم. اگر این روز‌ها شاهد عضو شدن افرادی به تلگرام و پیام‌هایی از سوی آن‌ها هستید، تعجب نکنید. در واقع آن‌ها شما را یاد نکرده‌اند و به خاطر «همستر» به شما پیام داده‌اند و شاید در حال جمع کردن ارز‌های دیجیتال هستند.» البته این تاکیدات پلیس فتا، فقط موضوعات عمومی است و تا زمانی که کیف پول و امنیت برنامه همستر کامبک در سبک Tap to Earn مشخص نشود، همه توضیحات در حد حدس و گمان است.

آیا بازی همستر حرام است؟

در این شرایط حتی پای جامعه‌شناسان هم به تحلیل‌های رمزارزی باز کرده و آن را با بورس مقایسه می‌کنند و استقبال از آن را حاصل کم‌سوادی می‌دانند و می‌گویند افرادی که به فکر یک شبه پولدار شدن هستند به سراغ چنین پروژه‌هایی می‌روند. حتی مراجع تقلید و برخی از امام جمعه‌ها نیز در این رابطه اظهار نظر کرده اند. در متن پرسشی که از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید در مورد حکم شرعی بازی‌هایی همانند همستر آمده است: «با توجه به ابهامات زیادی که این نوع ارز‌ها دارند، از جمله اینکه منشاء استخراج آن روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده و همچنین منشاء سوء استفاده‌های زیادی شده است، معامله، سرمایه گذاری و درآمد حاصل از آن‌ها جایز نیست. همچنین، دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به سئوالی در مورد خرید و فروش ارز‌های دیجیتال، موضع سال‌های گذشته را اعلام و تصریح کرد: با توجه به ابهامات زیادی که ارز‌های دیجیتال دارند، خرید و فروش و معامله آن‌ها دارای اشکال است.» در شرایطی که نظر آیت الله مکارم، بر جایز نبودن است نه حرام، یک امام جمعه درآمد از همستر و نات‌کوین را حرام اعلام کرد. سید هدایت محمودی اصل در خطبه‌های این هفته از نماز جمعه شهر لنده (در ۳۰ کیلومتری شمالغربی دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد) با بیان اینکه نات کوین و همستر از مصادیق کلاهبرداری است، گفت: یکی از مصادیق کلاهبرداری امروز مسئله نات کوین و همستر است. این مال از راه حرام کسب می‌شود و خانواده‌ها باید در رابطه با تبلیغات فریبنده دشمنان نهایت دقت را داشته باشند.

حقایقی درباره بازی همستر که شاید نمی‌دانستید

آغاز بازی همستر کامبت مربوط به ماه مارس یا همان فروردین است، ولی در آن زمان بازیکن چندانی نداشت. اتفاقی که برای نات‌کوین افتاد و ایردراپ پرسودی که به بازیکنان نات‌کوین رسید، توجهات را به بازی‌های مشابهی مثل همستر کامبت و تپ‌سواپ جلب کرد. به علاوه سیستم رفرال به کمک همستر کامبت آمد تا بتواند در مدت زمان بسیار کوتاهی و در حدود سه روز بتواند یک رشد انفجاری را تجربه کند که میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا به همستر کامبت بپیوندند. بسیاری از فرصت‌های طلایی در بازار رمزارز با همین اصطلاح «پنیر مفت در تله موش است» از دست می‌روند. مشکل کار آنجاست که خیلی از تحلیل‎‌گران قدرت کامیونیتی یا به زبان فارسی سخت، گروه طرفداران را دست کم می‌گیرند. همین کامیونیتی باعث شد که نات‌کوین بتواند از هیچی، بیش از دو میلیارد دلار ارزش بازار خلق کند و در بین ۱۰ رمزارز پرمعامله در دنیا قرار بگیرد. دوج‌کوین هم زمانی با همین شرایط فعالیت خود را آغاز کرد و از آن مثل لایک کردن توئیت‌ها استفاده می‌شد، ولی اکنون در بین بزرگترین رمزارز‌ها قرار گرفته و ارزش بازار آن به ۲۳ میلیارد دلار می‌رسد! اتفاقا با پروژه‌هایی مثل نات‌کوین و همستر، می‌توان از این پنیر مفت خوشمزه لذت برد… در حالی که این روحیات صرفا محدود به ایرانی‌ها نیست و حتی باید گفت بقیه کشور‌ها استقبال بسیار بالاتری نسبت به ایرانی‌ها دارند. نتایج گوگل ترند نشان می‌دهد مردم کشور‌هایی مثل ارمنستان، مولداوی، اتیوپی، ازبکستان، بلاروس، مالزی، اوکراین، نیجریه، روسیه و الجزیره به ترتیب بیشترین جستجو را درباره همستر کامبت داشته‌اند. در بازی همستر کامبت، شما مدیرعامل یک صرافی رمزارزی هستید که باید با مدیریت بودجه بیشترین درآمد را کسب کنید. شما باید با سکه‌هایتان روی پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید. مثلا بازار‌های جدید راه بیاندازید، منابع انسانی را توسعه دهید، در کشور‌های مختلف فعالیت خود را گسترش دهید و کمپین‌های مارکتینگ برگزار کنید..

در این مسیر اصل درآمد از همین پروژه‌ها و پیدا کردن کد‌های مخفی روزانه است و ضربه زدن روی صفحه گوشی درآمد چندانی برای شما ایجاد نمی‌کند. توسعه‌دهندگان پروژه همستر هم در کانال تلگرام خود اعلام کرده‌اند که در نهایت ایردراپ نه براساس میزان سکه بلکه براساس میزان درآمد ساعتی هر بازیکن انجام خواهد شد. این یک حقیقت قطعی نیست، اما بعضی تحلیل‌گران خوش‌بینانه پیش‌بینی می‌کنند که ایردراپ همستر ارزشمندتر از نات‌کوین باشد. این موضوع از شواهد اولیه پیداست. چراکه همستر توانسته کامیونیتی بسیار گسترده‌تری نسبت به نات‌کوین جمع‌آوری کند و این را می‌توان از فعال شدن بسیاری از حساب‌های کاربری تلگرام مشاهده کرد. از سوی دیگر تیم توسعه‌دهنده اعلام کرده درآمد در بازی به جای سکه‌های بازی مبنای ایردراپ قرار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که احتمالا تنها بازیکنان فعال و تحت شرایط مشخصی ایردراپ دریافت کنند. با این حساب مجموع کل درآمد به دست آمده از جذب کامیونیتی ۷۸میلیونی، به بازیکنان فعال تعلق خواهد گرفت که باعث بیشتر شدن سهم آن‌ها از این ایردراپ خواهد بود. البته همه این موارد در حالتی است که تیم توسعه‌دهنده همستر، کلاهبردار نباشد و برنامه مشخصی برای ایردراپ و لیست شدن آن در صرافی‌ها ارائه کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین