کد خبر: ۹۱۳۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷

آغاز خیزش موج اجتماعی «برای ایران»

اکنون که این گزارش را می‌خوانید تنها ۱۶ روز تا انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فاصله باقی مانده است. انتخاباتی که هیچکس منتظرش نبود ولی حالا رفته رفته موج انتخاباتی جامعه را در بر می‌گیرد چه آنهایی که قصد شرکت ندارند و چه آنهایی که از هم اکنون کاندید مورد نظر خودشان را انتخاب کرده‌اند.
آغاز خیزش موج اجتماعی «برای ایران»
آفتاب‌‌نیوز :

اکنون که این گزارش را می‌خوانید تنها ۱۶ روز تا انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فاصله باقی مانده است. انتخاباتی که هیچکس منتظرش نبود، ولی حالا رفته رفته موج انتخاباتی جامعه را در بر می‌گیرد چه آن‌هایی که قصد شرکت ندارند و چه آن‌هایی که از هم اکنون کاندید مورد نظر خودشان را انتخاب کرده‌اند. حضور یک کاندید اصلاح‌طلب در بین ۵ کاندید اصولگرای تندرو خود به خود فضایی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که این رقابت یک طرفه خواهد شد، ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر «مسعود پزشکیان» بتواند در ادامه راه نظر شهروندان را برای حضور در پای صندوق رای جلب کند می‌تواند رییس جمهوری بعدی باشد. در روز‌های اخیر حضور پزشکیان در فضای مجازی بازخورد زیادی داشته است به‌نوعی که توانست برخی از رکورد‌ها را به خود اختصاص دهد در ادامه این گزارش و در گفتگو با یک سیاستمدار در مورداینکه روند «موج انتخاباتی اصلاح‌طلبان» چه روندی را در پیش گرفته است بررسی می‌کنیم. همچنین به آخرین واکنش‌ها به حضور نمانیده اصلاح‌طلب ادوار مجلس در رقابت‌های ریاست جمهوری را بررسی می‌کنیم.

پزشکیان پاستور را تسخیر می‌کند

«کمال‌الدین پیرموذن»، سیاستمدار و سخنگوی اصلاح‌طلبان در مجلس نهم در پاسخ به این سوال که آخرین بررسی‌های انتخاباتی در مورد حضور مسعود پزشکیان در رویداد انتخاباتی ۸ تیرماه، چه شاخص‌هایی را نشان می‌دهد، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که بعد از دوم خرداد ۷۶ که اصلاح‌طلبان توانستند دولت را در اختیار بگیرند این برای دومین بار است که یک شخصیت اصلاح‌طلب که در سال‌های اخیر توانایی اجرایی، پاکدستی، مردمی بودن و حضور در کنار ملت را نشان داده است به‌عنوان تنها گزینه ما وارد رقابت با گروهی از تندرو‌ها خواهد شد.» او در همین مورد و با اشاره به دیگر شاخص‌های پزشکیان ادامه می‌دهد: «با حضور پزشکیان می‌توانیم زمزمه‌هایی از موج مردمی دیگری مانند آنچه در دوم خرداد دیدم را مشاهده کنیم حالا یک اصلاح‌طلب باید با ۵ اصولگرا مبارزه کند که به‌نظر پزشکیان در روز‌های مناظره که احتمالا به موضوعات «رفاهی» و «معیشتی» می‌پردازد مورد استقبال عمومی قرار خواهد گرفت و آنجا است که می‌توانیم نشانه‌های دوم خرداد را به‌راحتی مشاهده کنیم. در این مورد باید نگاه پزشکیان به شرق را هم مورد بررسی قرار دهیم. او باتوجه به اشرافی که به دستگاه قانون‌گذاری دارد به‌دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل چالش ایران و غرب خواهد بود تا در این وضعیت اقتصادی نشانه‌هایی از بازگشایی را مشاهده کنیم. شهروندان خودشان به خوبی می‌دانند که اکنون و با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی نیاز به یک دولت رفاهی داریم که این نشانه‌ها در مورد پزشکیان و افرادی که اطراف او حضور دارند دیده می‌شود.»

این نمانیده ادوار مجلس در همین مورد و در پاسخ به این سوال که پزشکیان چقدر برای حضور در راس دولت چهاردهم شانس دارد اضافه می‌کنید: «اگر مردم بخواهند که یک رییس جمهوری از جنس خودشان را انتخاب کنند باید بگویم که از هم اکنون پزشکیان پاستور را تسخیر کرده است. طبق بررسی‌های انجام شده توسط برخی مراجع شانس اینکه پزشکیان بتوان ۲۰ میلیون رای را از آن خود کند وجود دارد و در این صورت باید او را رییس جمهوری بعدی ایران بدانیم که با نگاه «شهروند محور» و با اتکا به «اقوام ایرانی» وارد رقابت‌های ۸ تیر خواهد شد.»

مسعود پزشکیان در صدر سرچ‌های گوگل

پس از اعلام نتایج نهایی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، نام پزشکیان در سرچ‌های گوگل صدرنشین شد. بر اساس آنچه هم میهن نوشته است، لحظاتی پس از اعلام نتایج نهایی احراز صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، نام مسعود پزشکیان، با جهشی چشم‌گیر در گوگل در صدر لیست نامزد‌ها قرار گرفت.

۵ دلیل برای ریاست جمهوری پزشکیان

حامیان پزشکیان امیدوارند که او پیروز انتخابات باشد. شاید مانند پیروزی سال ۷۶ که چهره‌ای گمنام مانند سید محمد خاتمی، رقیبی قدرتمند مانند علی اکبر ناطق نوری را از پیش رو برداشت. دست‌کم ۵ دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد این امیدواری چندان کمرنگ نیست.

اول: پزشکیان دو روز پیش از اعلام نهایی نتایج صلاحیتها، از سوی اصلاح‌طلبان به‌عنوان یکی از سه نامزد اصلاح‌طلب حاضر در میدان انتخابات معرفی شد و از خاتمی نقل شد که شرط او برای مشارکت در انتخابات، تایید دست‌کم یکی از این ۳ نامزد است.

دوم: در نبود چهره‌های میانه رو مانند علی لاریجانی، بخشی از حامیان جریان اعتدالی به مسعود پزشکیان رای خواهند داد.

سوم: پزشکیان سبد رای مهمی در مناطق آذری زبان دارد. او محبوبیت بالایی در خطه آذربایجان داشته و بسیاری از افراد در این مناطق صرفا به دلایل قومیتی و نه سیاسی، به پزشکیان رای خواهند داد.

چهارم: پزشکیان تنها نامزد غیراصولگرای این انتخابات است.

پنجم: و در نهایت اینکه به‌طور سنتی، افکارعمومی در ایران حامی چهره‌های این چنین است. در سال ۱۳۷۶ یکی از دلایل پیروزی سیدمحمد خاتمی این بود که احساس می‌شد او در برابر رقبای قدرتمند، مظلوم واقع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین