کد خبر: ۹۱۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۱

واگذاری با چراغ خاموش

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در خفا و به عنوان رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد. 

موضوع واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تداوم اجرای اصل ۴۴قانون اساسی در سال‌های اخیر همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های فعالان حوزه تجارت بوده، زیرا به هر میزان حساسیت‌ها و ملاحظات ناظر بر واگذاری‌های بند ج اصل 44 در این روند بیشتر مورد تأمل قرار گیرد، منافع کوتاه مدت و بلند مدت آن بیش از پیش بخش بازرگانی کشور را به ویژه در حوزه تجارت خارجی تحت پوشش قرار می‌دهد.

براساس آخرین تصمیم دولت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به سازمان تأمین اجتماعی یکی از نهادهای دولتی واگذار شد که بی‌ارتباط بودن نحوه فعالیت این نهاد واکنش‌های متعددی را به همراه داشت. این در حالی‌است که واگذاری شرکت‌های دولتی در فضای شفاف از مهمترین بندهای ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44 اصل است.

واگذاری این نمایشگاه به تأمین اجتماعی و تغییر کاربری آن در حالی صورت گرفته است که مدیر نمایشگاه بین‌المللی از آن بی‌اطلاع است و البته معتقد است که تغییر کاربری نمایشگاه بین‌المللی پس از واگذاری به مالک جدید هدر دادن منافع ملی است. واگذاری شرکت‌های دولتی به صورت چراغ خاموش و پشت پرده از جمله نگرانی‌های کارشناسان این حوزه بوده است. گرچه نمایشگاه بین‌المللی جزو شرکت‌های اصل 44 نیست اما عدم اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی دراین امر باعث نگرانی‌هایی درخصوص رانتی بودن این واگذاری شده است. این واگذاری در حالی به تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد شبه دولتی صورت گرفته است که اتاق بازرگانی ایران از جمله متقاضیان خریداری این نمایشگاه بوده است.

این واگذاری غیرقانونی است
دبیرکل اتاق تعاون مرکزی ایران و عضو شورای عالی اصل 44 قانون اساسی واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به عنوان رد دیون از سوی دولت را غیرقانونی اعلام کرد. حسین رحمانی‌نیا درخصوص آخرین اقداماتی که برای واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به اتاق تعاون شده است، گفت: «نمایشگاه بین‌المللی جزو شرکت‌هایی است که باید به بخش غیردولتی واگذار شود».

دبیرکل اتاق تعاون مرکزی اظهار داشت: «اخیراً بحث‌هایی در زمینه واگذاری نمایشگاه بین‌المللی از سوی دولت به یکی از سازمانهای تابعه تأمین اجتماعی به عنوان رد دیون مطرح شده است. رحمانی نیا با غیرقانونی دانستن این کار، تصریح کرد: در مورد شرکت سهامی نمایشگاه در هیأت واگذاری بحثی صورت نگرفته است و ما نیز به عنوان اعضای هیأت واگذاری از آن اطلاعی نداریم».

وی با بیان این مطلب که نمایشگاه بین‌المللی به عنوان پیشانی بخش تجارت در منطقه و کشور مطرح است، خاطر نشان کرد: «واگذار شدن نمایشگاه به سازمانی غیرتخصصی به عنوان رد دیون ظلم بزرگی به تجارت در ایران خواهد بود». 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در واکنش به این نوع واگذاری به حمایت از بخش خصوصی پرداخت و به خبر گفت: «واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به اتاقهای تعاون و بازرگانی مورد حمایت مجلس قرار می‌گیرد».

حمایت مجلس از واگذاری به بخش خصوصی
فتحی‌پور گفت: برای داشتن بخش تعاون قوی باید نمایشگاه به تعاونی‌ها و بخش خصوصی واگذار شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «واگذاری نمایشگاه بین‌المللی از سوی دولت به سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح مصوبه هیأت وزیران را ندارد و مجلس نیز از واگذاری نمایشگاه به اتاقهای تعاون و بازرگانی حمایت می‌کند».

وی تأکید کرد: «باید اداره نمایشگاه بین‌المللی تهران به اتاقهای تعاون و بازرگانی در جهت حمایت از این دو بخش بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذار شود. » وی واگذار شدن امور مربوط به نمایشگاه بین‌المللی به غیر از اتاقهای تعاون و بازرگانی را هدر دادن منابع و امکانات دانست و گفت: در این بخش متأسفانه تجربیات خوبی نداریم. فتحی‌پور اهلیت اتاقها را برای در اختیار گرفتن اداره نمایشگاه را یک اصل مهم خواند و تصریح کرد: «در این زمینه با وزیر امور اقتصادی و دارایی رایزنی شده است».

این نماینده مجلس گفت: «فقط اینکه نهاد و سازمانی بودجه خرید نمایشگاه را داشته باشد برای فروش کافی نیست، بنابراین داشتن اهلیت و انگیزه کافی برای توسعه فضاهای واگذار شده نیز باید مد نظر قرار گیرد».

مهدی غضنفری افزود: «واگذاری شرکت سهامی نمایشگاهها به نهادی غیرمرتبط درحالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رفت که به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.» وی افزود: «شاید بخشی از اطلاعات مربوط به مالکیت زمین‌های نمایشگاه و برخی موضوعات دیگر در دسترس مسئولان واگذارکننده نبوده است».

نهاوندیان: در جریان نبودیم
در حالی که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده 95 درصد از سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی بابت رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شده و پنج درصد مابقی آن نیز به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان این شرکت اختصاص خواهد یافت، اما پیش از این، سازمان خصوصی‌سازی در خرداد ماه امسال اعلام کرده بود که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی از زیرمجموعه وزارت بازرگانی در فهرست واگذاری در پاییز قرار دارد و قرار است 100 درصد آن از طریق مزایده واگذار شود.

پیش از این اتاق بازرگانی ایران یکی از متقاضیان اصلی خرید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی بود. اما هنوز علت رد درخواست آنها مشخص نیست. رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره این واگذاری با چراغ خاموش به ایسنا گفته است: «در این زمینه هنوز مذاکرات ادامه دارد و بخش خصوصی در جریان این تصمیم‌گیری نبوده است».

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قبل از واگذاری این سهام به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، این موضوع به بخش خصوصی اعلام شده بود؟ اظهار کرد: «مذاکرات صورت گرفته بود، ولی در جریان این تصمیم‌گیری به هیچ‌وجه نبودیم».

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران نیز در این مورد از اعلام اعتراض دو اتاق بازرگانی و تعاون کشور از طریق نامه‌نگاری به مسئولان مربوطه در این زمینه نیز خبر داد و اظهار کرد: «این واگذاری فقط براساس مصوبه دولت نباشد و باید در هیأت واگذاری نیز این موضوع تصویب شود».

ابراهیم جمیلی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز می‌گوید: «براساس توافق دو اتاق قرار شده بود که به صورت یک کنسرسیوم این نمایشگاه اداره شود و در این مورد حرکت‌های جدیدی صورت بگیرد و در این مورد کار مشترکی بین بخش تعاون و خصوصی انجام شود.» اما با وجود این، دولت این سهام نماشگاه بین‌المللی را بابت دیون به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار کرده است. جمیلی اضافه کرد: «این واگذاری فقط براساس مصوبه هیأت دولت نباید باشد و باید در هیأت واگذاری نیز تصویب شود که هنوز در این هیأت مطرح و تصویب نشده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین