کد خبر: ۹۱۵۴۰۳
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲

نکات مهم دومین مناظره انتخاباتی: یارانه برای چه کسی؟

طبق قرار، دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری امروز پنجشنبه 31 خرداد از حوالی ساعت 8 عصر تا 12 شب برگزار می شود. در این گزارش به شکل روایی نکات مهم تر و کلیدی مناظره به شکل هم زمان منتشر خواهد شد.
نکات مهم دومین مناظره انتخاباتی: یارانه برای چه کسی؟
آفتاب‌‌نیوز :

با طی تشریفات، مناظره دوم حدود هشت و ربع شروع شد. این بار مختصری دکور برنامه هم تغییر کرده بود و برای نامزد‌ها میز گذاشته شده بود.

قاضی زاده هاشمی، این دفعه هم نفر اول بود. در این مناظرات پرسش‌ها به ترتیب نشستن نامزد‌ها مطرح می‌شود. نحوه نشستن نامزد‌ها هم با قرعه کشی مشخص می‌شود. این نامزد انتخابات که خود را ادامه دهنده راه ابراهیم رییسی معرفی می‌کند صحبت خود را با تبریک برد تیم والیبال ایران اغاز کرد.

نکته این تبریک آن بود که قاضی زاده تاکید کرد این برد‌ها با مربی ایرانی اتفاق افتاد. او که در مناظره سابق هم یک بار به نیکی از دوره احمدی نژاد یاد کرد این بار نیز گفت که یارانه‌ای که در آن دوره پرداخت می‌شد معادل، ۴۵ دلار بود. به گفته قاضی زاده، ارز دلاری این یارانه در دوره روحانی ۳ دلار شد و آن طور که او گفت «سید محرومان» تلاش کرد و این عدد را به ۱۱ دلار رساند.

قالیباف، اما صحبت‌های خودش را با تسلیت آتش سوزی بیمارستان گیلان و زلزله کاشمر شروع کرد. آن طور که این نامزد انتخابات گفت، یارانه‌ها هیچ گاه در ایران «هدفمند» پیش نرفت. قالیباف تاکید کرد که تورم که عملا دستبرد زدن به توان مصرف مردم است در دل بودجه است که زاییده می‌شود. این نکته همان است که می‌گویند کسری بودجه است که باعث نقدینگی می‌شود.

او همچنین تاکید کرد که موافق با توزیع یارانه به مصرف کننده است و نه تولید کننده. قالیباف توضیح داد که از دو روش پرداخت این یارانه ممکن است، اول به شکل پول و دوم به شکل کالا‌های اساسی.

پورمحمدی، پدیده مناظره قبل بود. او این بار هم با توپ پر آمد. پورمحمدی توضیح داد که در حدود دو دهه اخیر بحث هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد و یارانه‌های زیادی هم در این سال‌ها پرداخت شده است، اما نکته اینجاست که رفاه مردم در این سال‌ها کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که سیاست‌های رفاهی شکست خورده اند.

از اینجا بود که او بحث را به تحریم‌ها و اف‌ای تی اف وصل کرد. پورمحمدی ذهنیت مسوولین را در خصوص تحریم‌ها در طول زمان شرح داد. او گفت که در ابتدا کسی این موضوع را جدی نمی‌گرفت. این نامزد انتخاباتی بدون اشاره به نامزد مشخصی گفت که برخی که الان هم اینجا هستند تحریم‌ها را جدی نگرفتند تا وقتی مشخص شد که چقدر این مساله بر رفاه ایرانیان اثر گذاشت.

زاکانی نقطه مقابل پور محمدی بود. او حرف‌های پور محمدی را آدرس غلط خواند و توضیح داد مشکل ایران «توزیع نا درست ثروت» است. زاکانی که در مناظره قبل هم از ایده وصل کردن یارانه‌ها به طلا گفته بود این بار هم گفت که به اندازه ۲۰ گرم طلا می‌توان در هر سال به هر ایرانی یارانه پرداخت کرد. به گفته زاکانی هر خانواده ۵ نفره در ایران در سال باید معادل ۱۱۰ میلیون یارانه بگیرد. با این حرف‌ها می‌توان گفت که پرچم دار سیاست‌های توزیعی در این انتخابات زاکانی است. 

پزشکیان بحث خود را این طور شروع کرد که باید ابتدا بدانیم کجا هستیم تا بعد بگوییم کجا می‌توانیم برویم. این فتح باب پزشکیان بود و بعد از این به سراغ توضیح دادن بی عدالتی در دهک‌ها متفاوت و البته توزیع جغرافیایی متفاوت رفت. او با نشان دادن نمودار‌هایی توزیع داد که یارانه‌ها کاملا ناعادلانه توزیع می‌شوند و دهک‌های ثروتمندتر اتفاقا بهرهمندتر می‌شوند. نقشه ایران نیز که سطح رفاه را نشان می‌داد از خطیر بودن وضعیت استان‌ها حاشیه‌ای خبر می‌داد.

جلیلی بعد از تسلیت به گیلان و کاشمر، برد ایران مقابل آمریکا را تبریک گفت و افزود «مگر اینکه کسی بگوید خود آمریکا خواسته که ببازد»، به احتمال زیاد این نکته کنایه‌ای بود به حرف ظریف که گفته فروش نفت در این دوره را به آمدن بایدن و نرم‌تر شدن تحریم‌ها ربط داده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین