کد خبر: ۹۱۶۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
مخالفان واردات واکسن کرونا و کاسبان تحریم حالا طلبکار شده اند

کرونا در مناظرات انتخاباتی؛ چه کسانی مخالف واردات واکسن بوده‌اند؟

 حسن روحانی به تازگی در یک افشاگری و در واکنش به سخنان برخی نامزد‌های انتخاباتی گفت: «به دروغ می‌گویند که کسی به ما واکسن نداد، ما در داخل تولید و تزریق کردیم و آن وقت به ما واکسن دادند، معاونت غذا و داروی ما اواخر خرداد به این‌ها مجوز داد و واکسن داخلی تزریق شد، اولین ورود واکسن به ایران در بهمن ۹۹ اتفاق افتاد. آمدند مصاحبه کردند، رو به روی دوربین دروغ گفتند، گفتند ما ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کنیم، ما که گول این حرف‌ها را نخوردیم با اسپوتنیک و سینوفارم مذاکره کردیم، از آن ۵۰ میلیون هم گفتیم می‌خریم، حالا به جای آنکه یک عده‌ای محاکمه و مواخذه شوند برای دروغ هایشان، طلبکار هم شده اند»
کرونا در مناظرات انتخاباتی؛ چه کسانی مخالف واردات واکسن بوده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

هر چند تعداد واقعی جانباختگان ویروس کووید_۱۹ در ایران به شدت زیر تیغ سانسور قرار دارد، اما برخی منابع پزشکی حداقل تلفات در ایران را ۱۳۰ هزار نفر اعلام کرده اند. روش برخورد با این ویروس عالمگیر از ابتدا در ایران متفاوت بود، صداوسیما رسماً اعلام کرد که با این توطئه (کرونا) می‌خواهند انتخابات با شکوه را از رونق بیاندازند.

قم اولین شهری بود که ویروس کرونا در آن شناسایی شد، پزشکان معتقد بودند که اگر از ابتدا قرنطینه در این شهر به درستی اجرا می‌شد، امکان داشت تلفات کشوری بسیار کمتر باشد.

با این همه ائمه جمعه سراسر کشور مخالفت‌های گسترده‌ای را با قرنطینه، ماسک و دیگر روش‌های حفاظتی ابراز کردند. برخی روحانیون در قم سریعاً با قرنطینه و تعطیلی مراکز زیارتی در این شهر و مشهد مخالفت کردند.

یک مسئول برکنار شده یکی از نهاد‌های نظارتی با ذکر اینکه «قم آبروی اسلام است» به شدت با تعطیلی مراکز حوزوی و زیارتی این شهر مخالفت کرد، وزارت بهداشت در آن برهه نگران بود که طلاب و زوار خارجی قم و مشهد به گسترش همه گیری کمک کنند.

سید محمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه و امام جمعه قم، در واکنش به شیوع کروناویروس در قم و احتمال قرنطینه این شهر گفته بود: «ترامپ، این مرد خبیث و کثیف و شرور، شهر مقدس قم را هدف قرار داده و به بهانه پدیده کرونا می‌خواهد ضربه فرهنگی و حیثیتی به قم بزند. ترامپ خائن و مزدوران داخلی آرزوی شکست قم را به گور خواهند برد، قم دارالشفاء است!»

شهر قم یکی از بیشترین آمار تلفات کرونا در کشور را داشت. عبدالکریم حسین‌زاده نمایندهٔ وقت نقده در مجلس در توییتی نوشت: «تلنبار شدن اجساد در قم و درماندگی مردم رشت، گواه ناکارآمدی‌های صورت گرفته است.»

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با نشریهٔ پیام نو گفته بود کاملاً مشخص است که این ویروس از یک ماه قبل در کشور توسعه پیدا کرده بود و اگر از ابتدا که در قم این ویروس مشاهده شد شفاف سازی کرده بودند در حال حاضر کشور با چنین رشدی مواجه نمی‌شد.

فساد

شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، مدعی شد در جریان واردات تست‌های ویروس کرونا از کره جنوبی بعضی از ارگان‌های وابسته به نهادهای خاص، مرتکب  تخلفات مالی و اداری شده و در حال جنگ درونی برای تحت کنترل گرفتن حق انحصاری واردات و پخش کیت‌های آزمایشی از شرکت «مای‌کو بایومد» کره جنوبی هستند. ده‌ها گزارش دیگر از تخلفات متعدد نهاد‌های خصولتی در این باره در رسانه‌ها بازتاب یافت.

مخالفت با واردات واکسن

 حسن روحانی به تازگی در یک افشاگری و در واکنش به سخنان برخی نامزد‌های انتخاباتی گفت: «به دروغ می‌گویند که کسی به ما واکسن نداد، ما در داخل تولید و تزریق کردیم و آن وقت به ما واکسن دادند، معاونت غذا و داروی ما اواخر خرداد به این‌ها مجوز داد و واکسن داخلی تزریق شد، اولین ورود واکسن به ایران در بهمن ۹۹ اتفاق افتاد. آمدند مصاحبه کردند، رو به روی دوربین دروغ گفتند، گفتند ما ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کنیم، ما که گول این حرف‌ها را نخوردیم با اسپوتنیک و سینوفارم مذاکره کردیم، از آن ۵۰ میلیون هم گفتیم می‌خریم، حالا به جای آنکه یک عده‌ای محاکمه و مواخذه شوند برای دروغ هایشان، طلبکار هم شده اند»

این سخنان روحانی پاسخی بود به سخنان محمد مخبر رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که در مصاحبه‌ای مدعی شد که تا پایان شهریور قطعاً ۵۰ میلیون واکسن تحویل خواهیم داد. اتفاقی که هرگز رخ نداد.

رقابت برای کندن بودجه از دولت

در همان برهه رسانه‌های اصولگرا با آلوده و غیر کارآمد خواندن واکسن آمریکایی، دولت را به بیگانه پرستی متهم کرده و خواستار حمایت آن‌ها از نهاد‌های داخلی شدند، دولت تدبیر و امید تلاش داشت با واردات واکسن هر چه زودتر آمار تلفات کاهش یابد، اما با تشدید فشارها، نهاد‌های بسیاری هرکدام ۳ هزار میلیارد تومان برای تولید واکسن بودجه گرفتند، برخی از این واکسن‌ها هرگز تولید نشد.

کوو ایران برکت، پاستوکووک، رازی کوو پارس، فخرا، نورا، mrna و آسوید از جمله پروژه‌های تولید واکسن توسط خصولتی‌های جهادی_ انقلابی و نظامی بودند که بودجه کلانی دریافت کردند. به گفته منابع پزشکی هیچ رفرنس و نهاد معتبر بین المللی تا کنون حاضر نشده که اثرگذاری و کیفیت این واکسن‌ها را تایید کند.

روزی ۷۰۰ نفر فوت شدند

محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در واکنش به جعل تاریخ توسط طیف اصولگرا در یک همایش پزشکی گفت: «تیر ۱۴۰۰ روزی ۷۰۰ نفر در این مملکت به خاطر نبود واکسن کرونا از بین می‌رفتند، ما بیانیه دادیم، التماس کردیم گفتیم برای حفظ سلامت مردم هیچ حرامی وجود ندارد، از هر راهی شده به مردم واکسن برسانید، بیانیه دادند تا شهریور واکسن تولید می‌کنیم، اما یک دهم آن را تولید نکردند و روزی ۷۰۰  نفر مردند.»

جالب توجه آنکه برخی تاریک خانه‌ها و رسانه‌های ارزشی همان زمان فیلم‌های تولید کردند با عنوان «ظفرقندی مسئول پروژه سیاسی کردن واکسن در ایران» و وی را به صورت ناملموس به بیگانگان منتسب کردند!

مخالفت با واردات واکسن با کیفیت فایزر

واکسن آمریکایی فایزر به گواه مراکز معتبر بین المللی و سازمان بهداشت جهانی بهترین واکسن تولید شده علیه کرونا در جهان است. آمریکایی‌ها بار‌ها به مقامات ایران گفتند که ما حاضریم این واکسن را به ایران صادر کنیم، کافی است بخواهید! دولت حسن روحانی برای واردات فایزر تلاش کرد، اما برخی به شدت با این امر مخالفت کردند، برخی از این افراد مدعی شدند «آمریکا خودش ویروس کرونا را به وجود آورده و ممکن است در واکسن کرونا چیزی باشد که باعث تشدید بیماری شود»!

همایون سامه‌یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت در پاسخ به این سؤال که چرا روند واردات واکسن بسیار کند انجام شد، خاطرنشان کرد: «به دلیل منع شرکت‌های تولیدکننده داخلی بود که اجازه واردات واکسن کرونا را نمی‌دادند.» «به طبع مقام معظم رهبری تمایل داشتند که از تولیدات واکسن کرونای داخلی استفاده شود. از طرفی دیگر مشکلات ارزی و انتقال آن و تحریم‌ها باعث مشکلاتی در واردات واکسن به داخل ایران شد.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: کدام دستگاه پروفورمای (پیش فاکتور) ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟ کدام دستگاه به مهم‌ترین تأمین کننده خارجی واکسن کشور (هلال احمر) هر روز حمله می‌کند؟

در همان برهه قیمت هر ویال واکسن فایزر در ایران به ۲۵ میلیون تومان نیز رسید و بسیاری از ثروتمندان و افراد خاص از آن استفاده کردند.

رئیس وقت مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: واکسن سینوفارمی که به افراد سالمند بالای ۶۰ سال تزریق شده اثربخشی لازم را نداشته و این موضوع براساس مطالعات جهانی اثبات شده که یکی از معایب واکسن سینوفارم است. این واکسن اهدایی کشور چین بود و رسانه‌های مانند فارس و صداوسیما مانور زیادی روی آن دادند.

واکسن کرونا در مناظرات انتخاباتی

اشاره برخی نامزد‌های اصولگرا به واکسن کرونا خشم زیادی را در بین مردم و خانواده‌های داغ دیده بر انگیخت، به ویژه که آن‌ها خود در آن برهه در مجلس و شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهاد‌ها برای جذب بودجه به نهاد‌های انقلابی مدعی تولید واکسن تلاش می‌کردند و از مخالفین سر سخت واردات واکسن بودند.

در دی ماه سال ۹۹ بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از تولید واکسن کرونا توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و موسسات علمی و دانش‌بنیان حمایت کردند و از دولت خواستند واردات واکسن‌های ساخت آمریکا، انگلیس و فرانسه را ممنوع نمایید.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری ادعا کرد: «زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم روزی ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر کشته می‌شدند، به خاطر اینکه ما ادعا می‌کردیم کار با دنیا را بلدیم، اما ۴ تا عدد واکسن نمی‌توانستیم وارد کنیم. آقایان معطل واکسن مانده بودند.»

علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نیز در دور سوم مناظره انتخاباتی ادعا کرد: «اگر یکسال دیگر کرونا ادامه پیدا می‌کرد تعداد کشته‌ها از تعداد شهدای جنگ بیشتر می‌شد، اما دولت آقای رئیسی آمد و مسئله واکسن را حل کرد.»

این درحالیست که، زاکانی دومین نفر لیست ۲۵۰۰ پزشکی است که مخالف واردات واکسن کرونا بودند. این تضاد در گفتار و رفتار خشم زیادی را برانگیخت و واکنش شدید محمد جواد ظریف را در پی داشت و این افراد را دروغگو خواند. تمام این ۲۵۰۰ امضا کننده از طیف موسوم به ارزشی و اصولگرا هستند.

حسن روحانی در پاسخ به آن‌ها گفت: دروغ می‌گویند! ما ۱۰۰ میلیون دوز واکسن خریدیم و گفتیم آن ۵۰ میلیون دوز واکسن داخلی را هم اگر تولید کردند ما می‌خریم.

تولیدی که البته هیچ گاه کامل نشد و تنها چند میلیون دوز در نهایت تولید شد که در خصوص کیفیت آن‌ها نیز شبه‌های جدی وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین