آفتابنیوز : آفتاب: غلامعلی حداد عادل گفت: «متاسفانه امروز در روشهای تربیتی بیش از آنکه به «عقل» اهمیت داده شود به بالا بردن ضریب هوشی و «هوش» اهمیت داده میشود».
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی آموزش و پرورش که در دومین روز اجلاس روسای آموزش و پرورش سخن میگفت، خطاب به روسا و مدیران آموزش و پرورش حاضر گفت: «از شما میخواهم که پس از بازگشت به استانهای خود، یک برنامه عملی برای مدیران مدارس زیرمجموعه خود طراحی کنید و از آنها بخواهید تا جدولی از ارزشها، فضایل و رذایل اخلاقی را متناسب با دورههای تحصیلی دانشآموزان به وجود آورند و این ارزشها را به صورت عملی در وجود متربیان نهادینه کنند».
حداد عادل ضمن تاکید بر ضرورت تربیت فکری در دانشآموزان گفت: «باید در مدارسمان دانشآموزان را برای «فکر کردن» تربیت کنیم، بنابراین معلمان باید دانشآموزان را وادار به فکر کردن کنند، چرا که «تفکر» عبارتی از تعقل است در حالی که متاسفانه امروز در روشهای تربیتی بیش از آنکه به «عقل» اهمیت داده شود به بالا بردن ضریب هوشی و «هوش» اهمیت داده میشود».
عضو شورای عالی آموزش و پرورش خطاب به حاضران تصریح کرد: «کاری کنید تا دانشآموزان به فکر کردن آراسته شوند چرا که عقل گوهر گمشده و مدیر وجود آدمی است که به سایر قوای وجودی فرمان میراند و باید برای مدیریت، برنامهریزی و کار مفید صورت بگیرد، در حالی که متاسفانه در ساختار تعلیم و تربیت کشور و در دوره متوسطه، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش فقط 2 سال فرصت کار تربیتی و مدیریت دارند».
حداد عادل همچنین تاکید کرد: «پایبندی به قانون و ضرورت تربیت فکری مواردی است که باید در درون دانشآموزان نهادینه شود».
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: «تربیت، کاری علمی، مستمر و مداوم است که فقط با سخن گفتن حاصل نمیشود، چرا که گفتن، تنها مقدمه تربیت است».
حداد عادل با اشاره به جهاد علمی و اینکه تلاش علمی از جنس جهاد است گفت: «تلاش در مسئله تعلیم و تربیت به معنای منافات تعلیم با تربیت نیست، چرا که هر دو لازم و ملزومند اما بنده نگرانم که توجه به تعلیم ما را از پرداختن به تربیت غافل کند».
این نماینده مجلس درخصوص مسئله تربیت گفت: «مدرسههای ما باید محیط تربیت را از طریق طراحی کارهای عملی و تکرار مداوم این فعالیتها فراهم نمایند به طوری که این تربیت منتهی به اخلاق باشد».
بنابراین گزارش، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر مسئله لزوم یاددهی پایبندی به قانون به دانشآموزان گفت: «هیچ جامعهای در طول تاریخ بدون رعایت قانون دوام پیدا نمیکند اما باید توجه داشت که یادگیری پایبندی به قانون، نیز تنها با سخن گفتن از قانون حاصل نمیشود، بلکه باید با رفتاری عملی نسل آینده را برای رعایت قانون تمرین داد».
دکتر حداد عادل تصریح کرد: «اگر میخواهیم نسل آینده قانونپذیر باشد، باید این امر از دوران کودکی و توسط مدارس در کودکان و نوجوانان نهادینه شود و در ادامه ضمن برشمردن فضایل اخلاقی «صبر» و «حلم» این دو را از نشانههای رشدیافتگی و خردمندی آدمی عنوان کرد و افزود: بسیاری از مشکلات و مسائل مردم امروز در زندگیشان، به دلیل نهادینه نشدن این دو فضیلت است».
حداد عادل خطاب به روسای آموزش و پرورش حاضر در جلسه گفت: «برای تثبیت و نهادینه کردن مفاهیم اخلاقی باید کار عملی صورت بگیرد و این مسئلهای است که باید به عنوان یک اصل مسلم از جانب شما مدیران روسای آموزش و پرورش انجام پذیرد».
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: «ایران اسلامی به برکت تفکر و قانونمندی و به همت و تلاش مدیران تعلیم و تربیت ایرانی شود که چشم و چراغ کشورهای جهان باشد».
فرزندانمان را برای فکر کردن تربیت بکنیم که چه بشود؟
فکرکردن و اندیشیدن سر منشا چون و چرا ها است. در حالی که سیستم و ساختار کشور ما پذیرای اندیشمندان پر چون و چرا نیست!
ساختار کشور ما مهد افراد چاپلوس یا مطیع است. عاقبت اهل اندیشیدن در کشور ما یا به زندانافتادن است ، یا خانه نشینی و یا مهاجرت به خارج از کشور
اگر این سخنان را از سر شارلاتانیسم سیاسی و خطی خودتان میگویید که هیچ، تقبل الله، اجر کم عند[...]، ویا اگر از سر [...]ذاتی خودتان این سخنان را گفته اید باز هم که هیچ، اما اگر این[...] را برای مردم میبافید، والله که مردم اینقدر [...]نیستند که شما و [...] فکر میکنید. مردم به ریش شما و به حال زار خود و مملکتشان میخندند از شنیدن این [...] مداوم حال چه از دهان شما و چه از [...]