کد خبر: ۹۲۰۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
بورس و ارز و مسکن در بدترین وضع قرار دارند

تله با اسب زین کرده برای پزشکیان؛ میراث دولت سیزدهم چیست؟

هدف از مطرح کردن گزاره «اسب زین‌شده»، پوشاندن اتفاقاتی است که در کشور افتاده / دولت سیزدهم در تحقق وعده‌هاش موفق نبود؛ قرار بود تورم نصف و سپس تک‌رقمی شود و سالانه یک میلیون شغل ایجاد و یک میلیون مسکن ساخته شود / باید مواظب باشیم دستاوردسازی نکند و کارنامه دروغین نسازد / اکثر اعضای کابینه سیزدهم بدترین عملکرد در ۴۵ سال گذشته را دارند/ احمد زیدآبادی: کیهان تصویری از شرایط کنونی اقتصاد کشور ارائه داده که گویی پزشکیان قرار است "بهشت موعود" را تحویل بگیرد/حقا که دغل‌بازترین دلالان نیز با کسی اینطور معامله نمی‌کنند/به پزشکیان توصیه می‌شود بدون اتلاف وقت، هیئتی مرکب از کارشناسان با گرایش‌های سیاسی متفاوت گزارشی از وضع موجود تهیه کنند تا روشن شود که دولت دقیقاً چه چیزی را تحویل گرفته و چه چیزی را تحویل می‌دهد
تله با اسب زین کرده برای پزشکیان؛ میراث دولت سیزدهم چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

تیترِ یکِ دیروز کیهان، این بود: «اسب زین‌شده زیر پای دولت چهاردهم»؛ و در ادامه آن گزارشی بود که سرویس‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این روزنامه تهیه کرده بودند.

در این گزارش به وضع مطلوب همه حوزه‌ها اشاره شده بود. ساختار گزارش به این صورت بسته شده است: خرابکاری دولت‌های یازدهم و دوازدهم، معجزه دولت سیزدهم. گزارش مذکور، اما و اگر‌های زیادی دارد. مثلاً فروش حدود ۲ میلیون بشکه نفت ذکر شده، اما از نحوه فروش آن، تاثیر جنگ اوکراین بر بازار انرژی، نادیده گرفتن تحریم‌ها و مذاکرات محرمانه و مستقیم با آمریکا در عمان در این گزارش خبری نیست.

سیدحمید حسینی، فعال و تحلیلگر اقتصادی درباره گزاره تحویل اسب زین‌شده به دولت چهاردهم، به هم‌میهن گفت: به نظر نمی‌آید که وضعیت اقتصادی کشور اسب زین‌شده‌ای باشد، آماده سواری آقای پزشکیان.»

این فعال حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی، ادامه داد: «صادقانه بگوییم، وعده‌های اشتغال، مسکن و ساماندهی بورس که داده شده بود، تحقق پیدا نکرد. بورس در این سال‌ها بدترین وضعیت را داشته است. نه‌تن‌ها بهبود پیدا نکرد، بلکه دچار ریزش شد. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که در حال حاضر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، رونق دارد. بخش خودرو، مسکن و صنعت دچار رکود است. موجودی کالا‌های بخش‌های صنعتی به ۶۰ درصد و میزان تولید به ۴۲ درصد رسیده است. در بخش برق، دچار ناترازی هستیم. دولت سیزدهم خدمات خوبی در زمینه صدور مجوزها، احیای واحد‌های تولیدی، آزادسازی سواحل، تکمیل عضویت در پیمان‌هایی مثل بریکس و شانگ‌های داشته، اما مردم آثار این اقدامات را در زندگی‌شان ندیده‌اند. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که دولت را بدون مشکل به دولت بعدی تحویل می‌دهند.

حسینی درباره مقایسه میزان افزایش قیمت ارز در دولت‌های روحانی و رئیسی، اظهار داشت: هنر دولت آقای روحانی این بود که توانست پنج سال نرخ ارز را تثبیت کند. افزایش نرخ ارز با خروج ترامپ از برجام و تشدید تحریم‌ها آغاز شد. در نهایت، قیمت ارز ۲۴۰۰۰ تومان در دولت آقای روحانی افزایش پیدا کرد، این افزایش در دولت سیزدهم، بیش از ۲۴۰۰۰ بود. افزایش ۱۰ برابری بازی با کلمات است. ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به بهانه رانت حذف شد و به ۲۸۵۰۰ افزایش پیدا کرد و قیمت کالا‌هایی که وابسته به این ارز بود، افزایش چشمگیر پیدا کرد. آن رانت نیز از بین نرفت.»

اگر دولت سیزدهم موفق بود، چرا نامزدش در انتخابات شکست خورد؟ 

محمد مهاجری، تحلیلگر سیاسی نیز گفت: «هدف از مطرح کردن گزاره اسب زین‌شده، پوشاندن اتفاقاتی است که در کشور افتاده و می‌توانیم آن را نوعی فرار رو به جلو بدانیم. می‌خواهند از کارنامه ضعیف دولت سیزدهم فرار کنند.

وی افزود: دولت سیزدهم به نسبت وعده‌هایی که داد، در تحقق آن‌ها موفق نبود. قرار بود تورم در این مدت نصف و سپس تک‌رقمی شود. سالانه یک میلیون شغل ایجاد و یک میلیون مسکن ساخته شود. دوستان در حال تلاش برای دستاوردسازی و فرار از واقعیت‌ها هستند. سعی می‌کنند مسائلی را در کارنامه‌شان قرار دهند، که وجود خارجی ندارد. به نظرم نیازمند این هستیم که تمام این اطلاعات و شاخص‌های اقتصادی ارائه‌شده از سوی دولت، توسط کارشناسان و رسانه‌های مستقل بررسی، راستی‌آزمایی و برای افکار عمومی منتشر شود. این ناتوانی باید نشان داده شود.»

عضو سابق شورای سردبیری کیهان افزود: «بحث ادامه راه رئیسی یک چیز و ادامه دولت سیزدهم یک چیز دیگر است. اکثر اعضای این کابینه بدترین عملکرد طی ۴۵ سال گذشته را دارند. باید مواظب باشیم این جناحی که شکست خورد، دستاوردسازی نکند و کارنامه دروغین نسازد. اگر این عملکرد مطلوب است، آن کسی که ادعا دارد دولت سیزدهم موفق بوده و ادامه‌دهنده این راه است، چرا نتوانست اقبال و آرای عمومی را به خود جذب کند؟ آن جناح و آن کاندیدا اگر دلشان می‌سوخت، چرا برنامه‌هایشان را به آقای رئیسی ندادند؟ چون برنامه‌ای وجود ندارد. اگر این کارشناسان وجود خارجی دارند، نام‌شان را اعلام کنند ببینیم چقدر از جامعه آن‌ها را می‌شناسند. بحث بررسی اطلاعات و شاخص‌های اقتصادی برای جلوگیری از کارنامه‌سازی را باید جدی گرفت.»

حقا که دغل‌بازترین دلالان نیز با کسی اینطور معامله نمی‌کنند

احمد زیدآبادی نیز در واکنش به مطلب کیهان نوشت: روزنامۀ کیهان در گزارش صفحۀ اول خود با عنوان "اسب زین‌شده زیر پای دولت چهاردهم" تصویری از شرایط کنونی اقتصاد کشور ارائه کرده است که گویی مسعود پزشکیان قرار است "بهشت موعود" را تحویل بگیرد!
 
حقا که دغل‌بازترین دلالان نیز با کسی اینطور معامله نمی‌کنند! دلال اتومبیلی را می‌شناختم که وقتی می‌خواست یک بنز آخرین مدل را از کسی بخرد، آنقدر تو سر مال می‌زد که پنداری گاری یا دوچرخه است و وقتی می‌خواست یک ژیان قراضه را به کسی بفروشد، آنقدر در تعریف از آن مبالغه می‌کرد که گویی می‌خواهد لامبورگینی به طرف بفروشد!
 
برای جلوگیری از ادامۀ این حقه‌بازی، بهترین پیشنهاد را شیخ مصطفی پورمحمدی در جریان تبلیغات انتخاباتی داد. پیشنهادش این بود که دولت جدید پیش از استقرار لازم است گزارش دقیق و کارشناسانه‌ای از وضعیت موجود تهیه و ارائه کند تا برای عموم مشخص شود که مشخصاً چه چیزی را تحویل می‌گیرد تا جای دبّه کردن باقی نماند!
 
از این رو اکیداً به آقای پزشکیان توصیه می‌شود که بدون اتلاف وقت، هیئتی مرکب از کارشناسان معتبر با گرایش‌های سیاسی متفاوت را تشکیل دهد تا آن‌ها گزارشی در بارۀ آمار فقر و فلاکت، میزان تورم، وضعیت نقدینگی و صندوق ذخیرۀ ارزی، موقعیت کسب و کار مردم و میزان رضایت آنان از وضع موجود، شرایط منابع آب و محیط زیست، وضعیت برق و گاز و بنزین و گازوئیل، نرخ بیکاری واقعی، نرخ بی‌سوادی، نحوۀ توزیع درآمدها، ضریب جینی، شرایط زندگی کارمندان و کارگران، وضعیت ساخت و اجاره و خرید مسکن، بدهی دولت و شرکت‌های شبه‌دولتی به پیمانکاران، ورشکستگی شرکت‌های خصوصی، میزان رضایت کارفرمایان، وضعیت صنعت و کشاورزی، موقعیت بورس و شرکت‌های بیمه و بانک‌ها، پدیدۀ مهاجرت، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، شرایط چاه‌های نفت و بندرگاه‌ها، قرارداد‌های خارجی، میزان استخراج و فروش نفت و نحوۀ فروش آن و همچنین ده‌ها موضوع دیگر در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تهیه و در اختیار عموم مردم قرار دهد، تا برای همه کاملاً روشن شود که دولت چهاردهم دقیقاً چه چیزی را تحویل گرفته و چه چیزی را تحویل خواهد داد!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین