شورای اروپا روز ۱۵ ژوئیه در بیانیهای اعلام کرد تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ایران را که به دلیل حمایت تهران از روسیه و همینطور ادامه اقدامات بیثباتساز در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ وضع شده بود، برای یک سال دیگر تمدید کرده است.
بنابر بیانیه منتشره توسط این نهاد اروپایی، اقدامات محدودیتزا با توجه به «حمایت ایران از روسیه در جنگ در اوکراین و همینطور پشتیبانی از گروهها و نهادهای مسلح در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ» تا ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۵ تمدید شده است.
شورای اتحادیه اروپا گفت: «تدابیر محدودکننده موجود به طور سالانه بازنگری خواهند شد.»
شورای اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳ با توجه به موضع ایران د خصوص جنگ روسیه علیه اوکراین چارچوب جدیدی را برای اقدامات محدودکننده خود ایجاد کرد که صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید پهپاد از اتحادیه اروپا به ایران را هدف میگرفت.
بنا به تصمیم ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ایران مطابق این تحریمها اجازه ندارد قطعاتی را از اتحادیه اروپا وارد کند که میتواند در تولید و ساخت پهپاد مورد استفاده قرار گیرند.
اتحادیه اروپا همچنین تدابیری برای اعمال محدودیت مسافرتی و توقیف اموال علیه افرادی که مسئول برنامه پهپادی ایران هستند و یا در این برنامه نقش دارند، در نظر گرفته است.
در حال حاضر، نظام تحریمها بر ۱۲ فرد و ۹ سازمان اعمال میشود. داراییهای این افراد مسدود شده و تامین مالی یا ارتباط با منابع اقتصادی آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم ممنوع است.
به علاوه این افراد از سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع شدهاند.
شورای اروپا پیش از این در مارس ۲۰۲۴ از ایران خواسته بود فورا حمایت از جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین را متوقف کند.
شورای اروپا همچنین در بیانیههای منتشره بعدی خود بر تعهدش به اقدامات محدودیتساز علیه ایران، بهویژه در مورد هواپیماهای بدون سرنشین و موشکها، تاکید کرده بود.
پیش از این در ۱۴ مه ۲۰۲۴ این شورا دامنه اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا در ارتباط با حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین را گسترش داده بود.
این اتفاق پس از آن رخ داد که دولت سیزدهم با دیپلماسی ضعیف خود نتوانست برجام را …
…تیر ۱۴۰۳) با انتشار پیامی در شبکه ایکس ضمن تبریک به پزشکیان نوشت که ما آماده تعامل با دولت جدید مطابق با «سیاست تعامل انتقادی اتحادیه اروپا» هستیم.
مؤلفه اصلی «سیاست تعامل انتقادی اتحادیه اروپا»، استفاده از تحریمها یا اقدامات به اصطلاح محدودکننده است.
تمایز بین «تحریم» و «اقدامات محدود کننده» نیز مهم است؛ چرا که عملا دیدگاه اتحادیه اروپا را در مورد این اقدامات نه به عنوان یک تنبیه، بلکه به عنوان بخشی از سیاست یکپارچه و گستردهتر اروپایی شامل گفتگوی سیاسی، ارائه مشوقها، مشروطسازی و روشهای دیگر برای دستیابی به اهداف «سیاست خارجی و امنیتی مشترک» نشان میدهد.
در این زمینه، تحریم تنها یکی از جنبههای رویکرد دوگانه اتحادیه اروپا به تعامل انتقادی است. جنبه دیگر این سیاست، شامل گفتگو در مورد حقوق بشر و مسائل سیاسی است. با این حال، به نظر میرسد که در برهه فعلی، تحریمها به برجستهترین و شاید تنها عنصر واقعا فعال این استراتژی در قبال ایران تبدیل شده است.
بیشتر اختیارات رئیس جمهور ایران عمدتاً به مسائل داخلی محدود میشود و تصمیمگیریهای کلان بهویژه در امور خارجی و برنامه هستهای ایران در سطوح عالی اتخاذ میشود.
دکتر ری تکیه، کارشناس مسائل ایران در اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در تحلیلی نوشت: «محور مقاومت ایران آنقدر موفق بوده است که جای تعجب دارد چرا کسی باید به دنبال برهم زدن سیاستی باشد که به تهران اجازه داده تا قدرت خود را بدون مواجهه با پیامدهای مهم گسترش دهد.».
اما علی واعظ، مدیر گروه ایران در اندیشکده اروپایی «گروه بینالمللی بحران» معتقد است که «رویکرد جلیلی [در دوران ریاست جمهوری احمدینژاد]منجر به انزوای ایران شد. ولی فکر میکنم شانس پیشرفت دیپلماتیک [در دوره پزشکیان]افزایش خواهد یافت.»
در این میان دکتر پزشکیان گفته است که مصمم است سیاست تعامل بینالمللی و بهبود روابط با غرب برای پایان دادن به تحریمها را پیشگیرد. هدف او تقویت ارتباط با اکثر دولتهای سراسر جهان است.
با این حال به گفته علی واعظ، پزشکیان نسبت به اتکای بیش از حد به اتحاد با روسیه و چین بدبین است، زیرا این امر میتواند منجر به انزوای بیشتر ایران در سطح جهانی شود.