کد خبر: ۹۲۶۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۴

گرما در اروپا، سالانه ۱۷۵ هزار اروپایی قربانی گرما می‌شوند

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا اعلام کرد سالانه بیش از ۱۷۵ هزار نفر در اروپا به دلیل گرمای شدید جانشان را از دست می‌دهند.
گرما در اروپا، سالانه ۱۷۵ هزار اروپایی قربانی گرما می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

اروپا سریع‌تر از دیگر قاره‌های جهان در حال گرم شدن است و هر ساله ده‌ها هزار نفر به دلیل گرمایش شدید در این قاره جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا اعلام کرد سالانه بیش از ۱۷۵ هزار نفر در اروپا به دلیل گرمای شدید جانشان را از دست می‌دهند.

براساس آمار بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، سالانه حدود ۴۸۹ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل گرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند و این بهای عدم اقدامات لازم برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی است.

اروپا در حال حاضر و بنابر داده‌های سال جاری (۲۰۲۴) سریع‌تر از دیگر قاره‌های جهان در حال گرم شدن است و بخش بزرگی از مرگ و میر‌های ناشی از گرمای جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

این آمار هولناک چند روز پس از درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از کشور‌های جهان برای اقدام علیه گرمایش زمین، ارائه شده است.

گوترش در ۲۵ ژوئیه و در پی سه روز گرمای شدید و شکسته شدن رکورد گرما گفت: میلیارد‌ها نفر با یک گرمای شدید و پژمرده شدن زیر امواج گرمای مرگبار فزاینده با دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد در سراسر جهان مواجه هستند.

او با اشاره به تغییرات آب و هوایی ناشی از سوخت‌های فسیلی افزود: این گرمای شدید جدید و غیرعادی است. اما خبر خوب این است که ما می‌توانیم تأثیر آن را محدود کنیم و زندگیمان را نجات دهیم.

اروپا با سرعتی حدود ۲ برابر میانگین جهانی در حال گرم شدن است. از ۴۸۹ هزار مرگ سالانه ناشی از گرمای شدید حدود ۳۶ درصد، یعنی تقریبا معادل ۱۷۶ هزار و ۴۰ نفر آن متعلق به اروپا است.

به گفته گوترش، گرمای سوزان تابستان امسال، برخی جاذبه‌های توریستی را در شهر‌های اروپایی به تعطیل کشانده است.

طی ۲۰ سال گذشته، مرگ و میر ناشی از گرمای شدید حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

دکتر هانس هنری پی. کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا نیز می‌گوید: در نهایت این مردم هستند که هزینه گرم شدن کره زمین را می‌پردازند.

او توضیح می‌دهد که دمای شدید باعث تشدید بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و عروق مغزی، سلامت روان و بیماری‌های مرتبط با دیابت می‌شود.

گرمای شدید برای افراد مسن به ویژه کسانی که تنها زندگی می‌کنند می‌تواند خطرناک باشد. از سوی دیگر این گرمای شدید می‌تواند مشکلاتی را نیز برای زنان باردار به وجود آورد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی هفته گذشته خود از نیویورک، چند محور مهم در خصوص مبارزات علیه تغییرات اقلیمی را تشریح کرد.

مراقبت از اقشار آسیب پذیر در درجه اول قرار دارد. یکی از این راه حل‌ها می‌تواند گسترش دسترسی به خنک کننده‌هایی باشد که کربن کمی تولید می‌کنند.

گوترش گفت که سیستم‌های هشدار اولیه نیز باید افزایش یابد. کشور‌های توسعه یافته باید به وعده‌های خود برای کمک به کشور‌های در حال توسعه و شهروندان خود در برابر گرم شدن کره زمین عمل کنند.

دومین مورد، افزایش حفاظت از کارگران است. دبیرکل سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گرمای بیش از حد عامل آسیب رساندن به ۲۳ میلیون نفر در محل کار در سراسر جهان است، ضروری است که قوانین و مقررات، مبتنی بر حقوق بشر به روز شده و اجرا شوند.

علاوه بر این، تقویت تاب آوری اقتصاد‌ها و جوامع، سومین دستور کار دبیرکل سازمان ملل بود. او گفت برنامه‌های اقدام گرمایی متناسب با علم و داده‌ها برای اقتصاد‌های ضد حرارت می‌تواند بخشی از این اقدامات باشد.

همه این‌ها منجر به محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد می‌شود.

آنتونیو گوترش از همه کشور‌ها خواست تا سال آینده برنامه‌های خود را در خصوص اقدامات ملی علیه تغییرات اقلیمی که مطابق با هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد است، ارائه دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین