کد خبر: ۹۲۶۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

از تهران تا نیویورک؛ بازار‌های مالی زیر سایه جنگ

ریزش سنگین بورس تهران ادامه دارد و سایه جنگ بر بازار سرمایه ایران گسترده شده و دلار شتابان در حال بالارفتن است. از آن سو تنش‌ها در خاورمیانه بورس‌های جهانی و از جمله بورس نیویورک را تحت تاثیر گذاشته است.
از تهران تا نیویورک؛ بازار‌های مالی زیر سایه جنگ
آفتاب‌‌نیوز :

در هفته‌های اخیر بازار‌های سرمایه ایران و آمریکا تحت تاثیر تنش‌های سیاسی در خاورمیانه و تحولات اقتصادی جهانی به شدت افت کرده‌اند. در ایران، کارشناسان دلیل این ریزش‌ها را عمدتاً به دلایل بنیادی و تنش‌های سیاسی نسبت می‌دهند. در آمریکا نیز، سقوط سه‌تریلیون دلاری ارزش بورس به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، احتمال کاهش نرخ بهره و نگرانی‌ها از رکود اقتصادی مرتبط است.

ریزش بازار سهام ایران

ریزش‌های اخیر بازار سرمایه ایران شدت گرفته و کارشناسان علت اصلی این افت سنگین را دلایل بنیادی می‌دانند. بازار سرمایه در هفته‌های گذشته با نوسانات منفی مواجه شده، اما کارشناسان تاکید می‌کنند که ارزش ذاتی سهم‌ها در بورس همچنان بیشتر از بازار‌هایی مانند خودرو و مسکن است. نقدشوندگی بالای بازار سهام نیز از دلایل مهم این برتری نسبت به سایر بازارهاست. با این حال، پیش‌بینی دقیق ادامه‌دار بودن این ریزش‌ها دشوار است، زیرا علاوه بر تحلیل‌های تکنیکال، تحلیل‌های بنیادی و حتی سیاسی نیز باید در نظر گرفته شوند.

فردین آقا‌بزرگی، کارشناس اقتصادی، اظهار داشت که تمامی بازار‌های مالی دنیا تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیک قرار می‌گیرند و بازار سرمایه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی افزود که بازار سرمایه از لحاظ ارزش ذاتی و ارزندگی نسبت به بازار مسکن و خودرو اولویت دارد. به گفته آقا‌بزرگی، نقدشوندگی بالای بورس ایران یکی از مزایای مهم آن است که در بازار‌های مسکن و خودرو مشاهده نمی‌شود.

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه، نیز اظهار داشت که اتفاقات سیاسی اخیر باعث رنج منفی در اکثر سهم‌های بازار سرمایه شده و این نوسانات منفی تا بازگشت ثبات و آرامش به بازار ادامه خواهد داشت. وی افزود که نحوه پاسخگویی ایران به اقدام تروریستی اخیر یکی از مهم‌ترین ابهامات پیش روی بازار سرمایه است.

سقوط بازار بورس آمریکا

برآورد‌ها نشان می‌دهد که طی روز‌های اخیر ارزش کل بورس آمریکا با ریزشی کم‌سابقه به میزان سه‌تریلیون دلار کاهش یافته است. کارشناسان سه عامل اصلی را دلیل این ریزش می‌دانند: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا و نگرانی از رکود اقتصادی.

دومینوی ریزش بازار

شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد که سهامداران مدت‌ها در انتظار کاهش نرخ بهره بودند و پس از تایید این موضوع توسط رئیس بانک مرکزی، ارزش بازار سهام به شدت کاهش یافت. نگرانی‌ها از عدم اقدام سریع فدرال رزرو و گزارش‌های کسب و کار‌های ضعیف، باعث افزایش نگرانی‌ها در آمریکا شده است. بازار‌های سهام داوجونز، S&P و نزدک نیز به ترتیب ۶۰۰ واحد، ۵/ ۱ درصد و ۵/ ۲ درصد کاهش را ثبت کرده‌اند.

نظرات کارشناسان

کارشناسان معتقدند که این ریزش‌ها موقتی هستند و گزارش‌ها از افزایش تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماهه دوم سال حکایت دارند. با این حال، ابهامات درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و سیاست‌های آتی فدرال رزرو همچنان وجود دارد. طبق گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، کاهش رشد اشتغال در ماه جولای نیز یکی از دلایل ریزش بازار سهام بوده است. بازدهی ۱۰‌ساله خزانه‌داری آمریکا نیز به پایین‌ترین حد خود از ماه دسامبر رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین