نام «بنیامین بهادری» با آهنگهای «لُکنت»، «عاشق شدم»، «خاطرهها»، «کجای دنیای»، «عاشقی با تو» و… به موسیقی پاپ دهه ۸۰ و ۹۰ گِره خورده است.
خوانندهای که با آهنگهایش سبک و سیاق متفاوتی را در موسیقی پاپ به وجود آورد و آثارش امضای خاصِ خودش را داشت؛ این روزها حضورش در صحنه کمرنگتر شده و به جای آن لایوها و چلههایی عجیب در فضای مجازی برای مخاطبانش برگزار میکند.
به همین بهانه گپوگفتی با بنیامین بهادری در خصوص دلیل عدم برگزاری کنسرت، وضعیت این روزهای موسیقی پاپ، اجراهای لایو جنجالبرانگیز، همکاری با تُهی و شادمهر عقیلی و… داشته است که در ادامه میخوانید.
حاضرم با کسانی که میگویند حالت عادی ندارم برویم آزمایشگاه!
برنا: در این سالها «اولین بودن» همیشه یکی از دغدغههای بنیامین بهادری بودهاست. مدتی است که با به اشتراک گذاشتن لایوها و چِلههای گوناگون، اجرا روی میز، کفِ خیابان و… جنجال به پا کردهاید. برخی معتقدند بنیامین در حالت طبیعی نیست. آیا به دنبال نوآوری هستید؟
بنیامین بهادری: در حالت طبیعی نیست، یعنی چه؟
یعنی اینکه از مواد مخدر استفاده میکنید.
بنیامین بهادری: این حرف را اینجا به یادگار میگذارم؛ هرکسی ادعای این موضوع را داشت، حاضرم یکبار امتحانی با او به آزمایشگاه بروم و آزمایش بدهم. با یک شخصی که سرش به تنش بیارزد یکبار این کار را انجام میدهم. ما یک گروه هستیم، وقتی این مسئله را به من نسبت میدهند و میگویند بنیامین در حالت طبیعی نیست یعنی گروه و دوستان من هم در حالت طبیعی نیستند. این حرفها توهین است. ما خیلی جدی نمیگیریم. چرا؟ چون این بین اثری منحصر به فرد تولید شده است که فقط در حالت طبیعی تولید میشود. اگر همچنان دیگران معتقدند آثار ما در حالت غیرطبیعی تولید شده، موزیکِ ۳ساعتهای را بدون توقف، تعطیلی و تکرار مانند ما بسازند. موزیکی که ۵۲ مود مختلف دارد و اپلیکیشنی که در دو طرف عالم هنوز به آن نرسیدهاند و مشخصاتش وجود دارد، همه و همه مجموعه چیزهایی است که به عنوان کار اتفاق افتاده است. خوردن و کشیدن اگر چنین بازدهی دارد شما هم بخورید و بکشید، اما به کسی که کار میکند اَنگ چیزی را که خودتان و اطرافیانتان هستند را نزنید. در نهایت مراجع دیگری در این خصوص تصمیمگیری میکنند، بهتر است که اعتماد کنیم.
من یکی از منتقدان شما بودم. سالها پیش گزارشی نوشتم و در اینستاگرام برای شما ارسال کردم. شما در پاسخ تشکر کردید. این واکنش برایم جالب بود. همیشه برخورد با منتقدانتان اینگونه است؟
بنیامین بهادری: بله، چون آن فرد پنج دقیقه بعد دوست من میشود. مهم این است که شما متنی نوشته و ۵ بار اسم من را در آن آوردهاید. فرض کنید هر کلیک، کُنش و رفتاری در اینترنت یک سِنت برای سوژه قیمت دارد. حالا اگر یک زمانی منتقد باشید و کلیک اعتراضی یا فحش بدهید، پیام شما ضریب پیدا میکند و مثلا میشود یک سِنت و خوردهای. انتقاد توجه همه را به خودش جلب میکند. من باید آدمی را استخدام میکردم تا معضلات کار من را بگوید. اینگونه ۱۰تا منتقد وجود دارد که هرلحظه من را میبینند. پس فقط کافی است مطالب آنها را بخوانم و کمی منصف باشم، چون احتمالا چندنفر درست میگویند.
راجع به مداحی حرف بزنیم. شما از مداحهای خیلی خوب بودید و برای ماه محرم چند آهنگ خواندید…
بنیامین بهادری: در سن ۱۶_ ۱۷ سالگی عاشق میکروفن بودم. بهتر است بگویم این بخش کار را برای خواندن دوست داشتم. گاهی در جمعهای دوستانه مداحی میکردم و در کل این فضا را دوست داشتم.
ماجرای پدر شهیدی که بنیامین را خواننده کرد
همچنان هم در ماه محرم مداحی میکنید؟
بنیامین بهادری: احتمالا اسم نادعلی کربلایی را شنیدهاید. ایشان پدر چندین شهید بودند، وَجنات مداحهای قدیمی را داشتند و حدود بیست سال پیش فوت کردند. به یاد دارم حدود چند سال پیش به واسطه یکی از دوستانم در مراسمی که نادعلی کربلایی هم حضور داشتند مدح حضرت علی (ع) را خواندم. جمع خلوتی بود. ایشان من را صدا کرد و گفت: چرا میخوانی؟ گفتم: خواندن را دوست دارم. گفت: خب برو بخوان. آن موقعها مُدام در ذهنم تفسیر میکردم که معنای حرف نادعلی کربلایی چه بود. بعدها فهمیدم انگار من را از یکجایی برداشت و در جای دیگری گذاشت. البته بعدها من آثاری را برای ماه محرم خواندم، برخی را برای دیگران ساختم، اما با صدای خودم بیرون آمد و مردم شنیدند.
مهران مدیری به آهنگ «لکنت» گفت اثر فاخر!
«کوروش یغمایی» سالها پیش در گفتوگویی بیان کرد: درِ موسیقی پاپ را باید بست. نگاه شما چیست؟ آیا به موسیقی پاپ امیدوارید؟
بنیامین بهادری: هیچ دری را نباید بست. حتما رفتوآمدی وجود دارد که دری باز و بسته میشود. اگر کسی میرود و میآید، محترمانهاش این است که بپرسیم چرا میروی و میآیی؟ در را تخته کردن و گِل گرفتن را نمیپذیرم. شاید آقای یغمایی در شرایط خاصی این حرف را زده باشند، نمیخواهم حرفشان را رد کنم، اما اساسا اینگونه برخورد کردن با هیچ مقوله و پدیدهای را قبول ندارم. تخته شدن در، حفره و پنجرهای را ایجاد میکند. عدهای نگرانند که چرا مردم از موسیقی پاپ استقبال میکنند. چرا مردم استقبال نکنند؟ موسیقی پاپ زمانی موسیقی کوچه و خیابانی بود که کمی لُمپنیزم داشت که حالا دیگر آن را هم ندارد. موسیقی اصلی چیزی است که الان دارد اتفاق میافتد و نمونهاش شنیده نشده است و مردم همیشه دنبال آن هستند. در مصاحبهای که در برنامه «دورهمی» داشتم مهران مدیری از من پرسید: قطعه «لُکنت» که از آثار فاخر شماست… من سوالشان را دیگر نشنیدم و فقط خندیدم. گفت: چرا میخندی؟ گفتم: باورم نمیشد یک روز یک نفر به قطعه لکنت بگوید اثر فاخر. اگر کسی میخواست سردستی با من شوخی کند با این حالت با من شوخی میکرد. این قطعه یک اثر طبیعی است و سوال شما برایم عجیب بود. میخواهم بگویم اگر به صدایی میگویند فاجعه در اثر جو است. به مردم اعتماد کنید وقتی اکثریت به یک سمتی میروند قابل اعتمادند. ممکن است ۱۰تا غلط هم در آن پیدا شود، اما ۱۰۰تای دیگر درست است.
خودتان بیشتر صدای چه خوانندههایی را گوش میدهید؟
بنیامین بهادری: شادمهرِ همیشه، سیاوش قمیشی دهه۷۰ و نصف آهنگ معروفهای تتلو. برخی از آهنگهایش را نشنیدهام، اما در کل صدایش را دوست دارم.
تتلو خشِ جدیدی را وارد دایره صوت زبان فارسی کرد
چند وقت پیش یکی از لایوهایتان با آهنگی از «امیر تتلو» آغاز شد. برخی مخالف و معترض این شخصیت هستند و میگویند موسیقی را به قهقرا کشاندهاست و عدهای دیگر طرفدار پروپاقرص او هستند… نظر شما چیست؟
بنیامین بهادری: تتلو از جهت هنری بینظیر است. اگر کسی غیر این میگوید بیاید تا بگویم چه اندازه قرائن مختلفی وجود دارد تا بگوییم او هنرمند تاپی است. هم تکستهایی که مینویسد، هم ملودیهایی که ساخته و هم موزیکهایی که دور و برش جمع شده. مهمتر از همه لحن خواندنش خشِ جدیدی را وارد دایره صوت زبان فارسی کرده است. از سوی دیگر تصویر و اینکه آیا او بلد است مصاحبه کند و جواب بدهد و مخاطب را در سطح انبوه هدایت بکند هم موضوع مهمی است. نمید انم دیگر از جهت هنری آدم باید چه کارهایی بلد باشد که به او بگویند هنرمند. من طرفدار او هستم. وقتی آدم بیست تا آهنگ از خوانندهای را گوش میدهد و ۱۰تای آن را حفظ است، طرفدار بودن محسوب میشود.
صدای بنیامین بهادری در چه زیرشاخهای مینشیند؟ یا بهتر است بپرسم صدای بنیامین چه امضایی دارد؟
بنیامین بهادری: عاشقانه…
آیا بنیامین بهادری در دایره تردید قرار گرفته است؟
بنیامین بهادری: اساسا در کارهایی که میکنم آدم مرددی نیستم.
چرا کم کنسرت میگذارید؟ حضورتان چرا کمرنگ شده است؟
بنیامین بهادری: آخرین کنسرت قبلِ کرونا یا بهتر است بگویم اولین کنسرت کرونایی، روی پشتبام خانه ما انجام شده است. پیش از آن چنین ایدهای وجود نداشت و کسی نمیدانست باید چه کار کند. روزهای کرونا برای ما از لحاظ کاری روزهای خوبی بود. به سمت ساخت موزیکی طولانی رفتیم. چند نفر از ما بهم رسیدیم و تصمیم گرفتیم مسافرت برویم و در سفری ۲ماهه موزیک بسازیم. به خودمان آمدیم دیدیم موزیک بیست، بیست و پنج دقیقهای ساختهایم که تنوع فضا و موضوع در شعر دارد بنابراین به این نتیجه رسیدیم که آن را طولانیتر کنیم و به موزیکی پاپ که بیش از یک ساعت است برسیم.
درخصوص آهنگ جدیدی که با حسین تُهی به نام چارچوب به تازگی منتشر شده است بگویید. این همکاری چگونه شکل گرفت؟
بنیامین بهادری: دو سه سال پیش حسین تهی در مناسبتی مذهبی در استوریاش اعلام کرد که سید است. سر همان حرف پدرش را درآوردند و قیچیاش کردند. از آن موقعیتها که انگار آدم کسی را ندارد. برای همین من، چون دیدم دوستی تنهاست پیشقدم شدم و او را فالو و حمایت کردم.
شادمهر عقیلی شاخ موسیقی پاپ است
آهنگ چارچوب را چند سال پیش ساخته بودم برایش فرستادم و گفت: من یک تکه وِرس برایش ساختم، آهنگ را خواند و فرستاد که حدود یکماه پیش منتشر شد. برایم خارج و داخل کشور ندارد. برای مثال با شادمهر عقیلی هر زمان اراده کند میتوان کار کرد، تبعاتش اهمیتی ندارد. شادمهر شاخ موسیقی پاپ است ما بالاتر از او نداریم.
کار کردن با شهریار قنبری را هم دوست دارم. میگویم استاد کار ما هم مثل کار شماست. احساس میکنم توی دلش میگوید لول ما متفاوت است. اگر فضا برای کار کردن با ایشان ایجاد شود عالی است. البته آقای قنبری استقبال کردهاند. به هرحال کار کردن با همه این افراد برایم دلایل علمی دارد.
درخصوص ساخت اپلیکیشن «تایملاین» برایمان بگویید.
بنیامین بهادری: با توجه به اپلیکشن «خونمون» با دوستانی که کار تخصصیشان این بود جلساتی داشتیم و با آنها در این خصوص مشورت کردیم. من یک ایدهای داشتم آنها هم ایدهای تکمیلی را به آن اضافه کردند و اَپی را ساختند که این موزیک طولانی را به نحوی که ما دلمان میخواست به مخاطب برساند. ممکن است بگویید به چه دردی میخورد؟ این اَپ در دنیا منحصر به فرد است. اگر امروز جای دیگری ساخته شود من باید یقه آنها را بگیریم، چون من مشخصاتش را اعلام کردهام. اَپِ تایم لاین یعنی خط زمان را با دوستانم که از نوابغ دانشگاه شریف هستند، در بهترین کیفیت در ایران ساختهایم. در حقیقت از آن کنسرت بالا پشت بامی مدل تکمیل شدهای را اجرا میکنیم.
اپلیکشن تایملاین فرآیند تولید، نشر و بازتولید موسیقیهای مختلف را سادهتر میکند
درخصوص اپلیکیشن تایم لاین، بیشتر برایمان توضیح بدهید. سازوکار و نحوه کار کردن با آن چگونه است و چه کمکی میتواند به مارکت موسیقی کند؟
محمودی (برنامهنویس): این اپلیکشن فرآیند تولید، نشر، بازتولید و تلفیق موسیقیهای مختلف را سادهتر میکند. در عین اینکه کاربری آن ساده است امکانات پیشرفتهای را به کاربران میدهد. در آن از هوش مصنوعی استفادههای به جایی شده که تجربه کاربری کسی که میخواهد وارد حوزه موسیقی شود را راحتتر میکند.
به جز موزیک گوش دادن، این اَپ چه کارایی برای مخاطب دارد؟
محمودی (برنامهنویس): مخاطب میتواند با این اَپ موسیقی گوش کند و موسیقی و پادکست و… بسازد. در حقیقت هرچیزی که مبتنی بر صوت است.