کد خبر: ۹۲۸۷۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸

عارف، پیری دولت پزشکیان را توجیه کرد!

معاون اول رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که جایگاه زنان باید کجا باشد؟ اظهار کرد: اگر بخواهم در یک جمله بگویم، تبدیل نظام حکمرانی مردسالار به شایسته‌سالار است و هیچ چیز دیگر نمی‌خواهیم.
عارف، پیری دولت پزشکیان را توجیه کرد!
آفتاب‌‌نیوز :

 محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در آیین تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید امور زنان رئیس‌جمهور، در سخنانی، گفت: به خواهر گرامی سرکار خانم بهروز آذر تبریک می‌گویم که بانشاط جوانی و عقبه علمی وارد این عرصه شدند.

وی افزود: برای ما مایه افتخار است که در دولت در خدمت خانمی جوان، متعهد و پرتلاش هستیم. به دختران جوان و ورزشکاران قهرمانمان در رقابت‌های المپیک تبریک می‌گویم که هم در عرصه رقابت و هم در عرصه اخلاق پیروز شدند. 

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: از همه زحمات ۲۰ سال گذشته تشکر می‌کنم، در سال ۸۳ یک سوال از خانم زهرا شجاعی پرسیدم که این سؤال را از خانم بهروزآذر هم می‌پرسم که اگر این معاونت نبود، چه اتفاقی می‌افتاد و به دنبال آن مطرح کردم که با چه جامعه‌ای کار می‌کنیم.

عارف با بیان اینکه زنان در هشت سال دفاع مقدس در دو جبهه جنگیدند و آن خط مقدم و در پشتیبانی از جنگ بوده است.

وی با تأکید بر اینکه زنان ما در دانشگاه‌ها درخشیدند، اظهار کرد: نرخ باسوادی زنان ما از ۱۵ درصد اوایل انقلاب به بالای ۸۵ درصد امروز رسیده است.

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به معاون جدید امور زنان ریاست‌جمهوری، ادامه داد: خانم بهروز آذر به ما پاسخ دهند که زنان کجای کار هستند، آیا با اهداف بلند و شعاری می‌توانیم به کمک نیمی از جمعیت کشورمان برسیم؟ شاخص‌های پیشرفت علمی دختران در مقابل پسران را دنبال کنید، مطمئن هستم که در اکثر شاخص‌ها، دختران ما بهتر هستند.

عارف با طرح این سؤال که جایگاه زنان باید کجا باشد؟ اظهار کرد: اگر بخواهم در یک جمله بگویم، تبدیل نظام حکمرانی مردسالار به شایسته‌سالار است و هیچ چیز دیگر نمی‌خواهیم.

وی اضافه کرد: خانم‌ها نیازی به تبعیض ندارند؛ نیازی به سهمیه‌ای که گاهی خودمان دادیم و در مجلس دهم ۳۰ درصد لیست نمایندگان تهران را به زنان سهمیه دادیم که موفق هم بود و عملکرد ۹ نماینده تهران نسبت به عملکرد نمایندگان ۲۱ مرد در مجلس دهم می‌چربد؛ این واقعیت است، من کمتر شعار می‌دهم، می‌توانید بررسی کنید.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه می‌خواهیم نظام شایسته‌سالار داشته باشیم، اما امروز نظام مردسالار است، گفت: در جلسات گاهی از خانم‌ها تعریف می‌کنیم، چون می‌خواهیم شب در خانه دعوا نداشته باشیم، این راهش نیست، این رفتار یک حکومت مردمی نیست.

عارف تصریح کرد: دنبال شرایطی هستیم که هیچ تبعیضی بین زن و مرد در حکمرانی و پذیرفتن مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها نباشد؛ ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یک اصل است.

وی با بیان اینکه برخی از حرکات و رفتار، حداکثر یک نگاه مسکّنی به مشکلات دارد، گفت: جامعه ما از نظر روانی، آمادگی زعامت، هدایت و رهبری زنان را ندارد. هنوز پس از گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، برای حضور زنان در بعضی از مجامع، چالش جدی داریم.

برگزاری اولین جلسه شورای راهبری را با حضور وزرای دولت سیزدهم

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: برنامه هفتم که از امروز آن را به‌خوبی و با حضور وزرای دولت سیزدهم کلید زدیم، اولین شورای راهبری را با اعضای دولت شهید رئیسی برگزار کردیم. 

عارف تصریح کرد: وزرای دولت سیزدهم تا امروز با صمیمیت با ما همکاری کردند، صندلی‌ها عوض می‌شود، مسئولیت‌ها تغییری نمی‌کند. بنا نیست ضعف‌های خودمان را با بدگویی از وزرای دولت قبل بپوشانیم و آن‌ها را نفی کنیم؛ بناست نقد کنیم تا بهتر جلو برویم.

جوانان باید برای پذیرش مسئولیت آماده شوند

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این روز‌ها به منش ارزشمند پزشکیان بی‌انصافی می‌شود، گفت: معتقدم جوان‌گرایی با جوان‌سوزی متفاوت است، می‌شود جوانی را در یک مسئولیت گذاشت و بعد از دو ماه پرونده‌اش برای همیشه بسته شود.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: افراد با پتانسیل زیادی به‌اشتباه در جایی گذاشتیم که آمادگی نداشتند، چون توانمندسازی نکردیم، بنابراین امروز مسئولان را بین افراد خاصی پیدا می‌کنیم.

عارف با تأکید بر اینکه جوان‌گرایی و شایسته‌سالاری کار ساده‌ای نیست، اظهار کرد: باید زحمت کشید و جوانان بااستعداد را کشف کرد تا آماده پذیرش مسئولیت شوند، چون این روند را طی نکرده‌ایم، امروز به‌اجبار سهمیه می‌گذاریم.

وی ادامه داد: راهبرد ما این است که در پایان چهار سال دولت، چند صد نفر نیروی توانمند در زمینه‌های مختلف را تحویل جامعه دهیم، کسانی که بشود در مدیریت کشور از آن‌ها استفاده کرد.

آماده پذیرش طرح‌ها برای تربیت زنان نخبه و توانمند هستیم

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آمادگی داریم طرحی را به کمک سازمان جوانان، بنیاد امور نخبگان و سازمان امور اداری و استخدامی آماده کنیم تا چند صد نفر را تربیت کنیم، گفت: یکی از زنان جوان بسیار برجسته را برای اولین بار در یک وزارتخانه زیربنایی به مجلس معرفی کردیم، از مجلس درخواست داریم به این راهبرد عنایت داشته باشند. 

عارف اضافه کرد: گاهی سؤالات بی‌ربطی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد هنوز زنان ما را نشناختند و یا به دنبال همان جامعه مردسالار هستند و نمی‌خواهند بین ۱۹ وزیر مرد، یک وزیر زن را تحمل کنند، این‌ها اشتباه است. باید نظام شایسته‌سالاری به جای مردسالاری حاکم شود. 

وی ادامه داد: سازمان‌هایی که نام بردم، طرح‌های خود را در اسرع وقت به دولت ارائه کنند و جغرافیای ایران را در آن‌ها در نظر بگیرند. 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید کمک کنیم نخبگان کشور، مستقل از تفکرات سیاسی را تربیت کنیم، اظهار کرد: این راهبرد را برای دولت الزامی می‌دانم. 

عارف خاطرنشان کرد: به وزرایی که رأی اعتماد می‌گیرند، بدون استناد به بخشنامه‌های ما، از بانوان با اولویت استفاده کرده و کمک کنند در مسیر شایسته‌سالاری قرار بگیریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
0
1
سلام
آقایان عارف و پزشکیان
زنان و دختران ایران منجمله فرزندان خودتان خیلی وقت است از این حرف های کلیشه ای عبور کرده اند!
آقای عارف حوادث ۲ سال پیش را بخاطر نمی آورد و ۵۰ سال پیش را می گوید! فکر کنم هنوز همانجا توقف کرده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین