کد خبر: ۹۳۰۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

نیمه پنهان وکالت| کشته شدن ۲۰ وکیل در ۱۰ سال گذشته

یک مسئول قوه قضائیه می‌گوید وکلا به استهلاک علمی رسیده‌اند.
نیمه پنهان وکالت| کشته شدن ۲۰ وکیل در ۱۰ سال گذشته
آفتاب‌‌نیوز :

برای بسیاری از افرادی که این روز‌ها دغدغه انتخاب رشته دانشگاهی دارند؛ حقوق می‌تواند یک رشته مناسب تلقی شود چرا که پس از آن امکان رسیدن به مشاغلی مثل وکالت وجود دارد و خب ایده برخی این است که رسیدن به این شغل می‌تواند به معنای یک درآمد عالی و یک جایگاه اجتماعی بالا در جامعه باشد. اگرچه این موضوع برای برخی از وکلا صدق می‌کند، ولی در عین حال، وکالت هم مشکلات خاص خود را دارد. این هفته دو خبر اعلام شد که به خوبی نشان از مشکلات حرفه وکالت دارد. مشکلاتی که شاید بتواند تصویر آرمانی ما از این حرفه را کمی تعدیل کند. 

وکلا امنیت جانی ندارند

جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران این هفته اعلام کرد که طی ۱۰ سال گذشته، حدود ۲۰ مورد قتل و بیش از ۶۰ مورد سوء قصد شدید علیه وکلای دادگستری گزارش شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس نتایج یک تحقیقات دانشگاهی و بر پایه یک نظرسنجی صورت گرفته از میان بیش از ۱۴۱۳ وکیل دادگستری (۹۵۷ وکیل عضو کانون وکلا و ۴۵۶ وکیل عضو مرکز وکلا)، ۸.۴ درصد از وکلای دادگستری به سبب انجام وظایف وکالتی، طی یک سال گذشته مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند. این میزان در هلند ۴ درصد، نروژ، ۴ درصد و در آمریکا ۶.۴ درصد است.

رئیس اسکودا افزود: ۵۵ درصد وکلا نیز در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند در طی یک سال گذشته به میزان یک تا سه مرتبه مورد تهدید واقع شده‌اند. این میزان در کشور نروژ ۱۸ درصد، در هلند ۱۸ درصد و در آمریکا هم ۱۸.۵ درصد گزارش شده است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: در این راستا ما در اتحادیه کانون‌های وکلا کمیته حمایت از وکلای در معرض خطر را تشکیل داده‌ایم و هر وکیلی که در معرض خطر قرار می‌گیرد با ما ارتباط برقرار می‌کند و ما نیز از طریق مکاتبات با نهاد‌های ذیصلاح، حمایت‌های لازم را از او انجام می‌دهیم، اما در اصل باید بر موضوع فرهنگ در کشور کار شود چرا که مشکلات به کل جامعه برمی‌گردد.

وکلا خیلی دنبال علم نمی‌روند

مسعود یوسفی، رئیس اداره آموزش و پژوهش وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه به خبرگزاری میزان گفت: افراد (برای وکیل شدن) یک دوره آموزشی الزامی تحت عنوان کارآموزی را می‌آموزند و پس از آن تبدیل به وکیل پایه یک دادگستری می‌شوند.

پس از اینکه وکلا پروانه وکالت را دریافت می‌کنند آموزش اجباری ندارند و قانونا دیگر الزامی به گذراندن دوره‌های آموزشی ندارند این از معضلاتی است که حسب مورد باعث این می‌شود که بخش قابل توجهی از وکلا به سمت تحصیل علم نمی‌روند و صرفاً با کسب تجربه فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند و همین باعث می‌شود که در بسیاری موارد شاهد استهلاک علمی وکلا باشیم.

در حوزه‌های تخصصی قوانین دائماً در حال تغییر و بخشنامه و دستورالعمل محور در برخی از بخش‌ها عمل می‌شود و همچنین رویه‌های قضایی در حال تغییر است اصولاً باید آموزش وکلا نیز جدی‌تر گرفته شود هرچند که وجود رقابت در دنیای وکالت و همچنین افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به قوانین و مقررات حقوق خودشان این نکته را برای وکیل ایجاب کرده است که حتماً در یک مسیر رشد علمی بخواهد قرار بگیرد.

یکی از معضلاتی که در بین کارآموزان و وکلا وجود دارد این است که با رشته‌های تخصصی، حوزه‌های تخصصی، بازار کار نحوه مطالعه در بخش‌های تخصصی آشنایی ندارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین