کد خبر: ۹۳۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۰۰:۵۴

محسن رضایی: حوادث پس از انتخابات سكوی اشتباهات پی‌درپی نشود

سیاسی‌کردن محیط اجتماعی یک انحراف بزرگ و عقب‌گرد است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «اگر از مسائل حاشیه‌‌ای دست برداریم و با نگاه به آینده حرکت کنیم می‌توانیم از تمامی حوادثی که بعد از انتخابات به وجود آمد، یک فرصت بسازیم؛ وگرنه این فرصت‌ها به تهدید تبدیل خواهد شد».

محسن رضایی که صبح پنج‌شنبه در اولین مجمع عمومی جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی سخن می‌گفت، با گرامیداشت یاد و خاطره‌ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: «آزادی، دموکراسی، استقلال و هر آن چیزی که داریم در پرتو زحمات این عزیزان به دست آمده و در خون شهدا ریشه دارد؛ از این رو امیدواریم در پرتو این همه فداکاری انقلاب اسلامی در میان این همه هیاهوی جهانی و تلاش‌های وسیع برای خدشه‌دار کردن انقلاب، هم‌چنان پرچمداری خود را به عنوان یک نهضت و تفکر در عالم داشته باشید».

وی ادامه داد: «زمانی نهضت حسینی در زمان مبارزه با استبداد و زمانی در دوران دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفت و هم اکنون نیز برای ساختن یک جامعه‌ نمونه در عالم جریان دارد».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که اگر نتوانیم در کنار حکومت و جمهوری اسلامی یک جامعه‌ اسلامی بسازیم به هدف نهایی‌مان نرسیده‌ایم، گفت: «شاید قریب به 20 سال است که نخبگان و اندیشمندان ما برای ساختن یک جامعه‌ اسلامی در تلاش هستند. زمانی در دوره‌ سازندگی، زمانی در دوره‌ جامعه‌ مدنی و امروز هم در دوره عدالت، همه گفتمان‌ها به رسیدن به جامعه اسلامی که مکمل جمهوری اسلامی است، معطوف شده‌اند».

رضایی در بیان ویژگی‌های چنین جامعه‌ا‌ی اظهار کرد: ‌«این که ما چگونه می‌خواهیم با هم زندگی و تفاهم و تعامل و هویت خود را بازیابی کنیم، در مسیر ساختن جامعه‌ اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد. ضمن این که لازم است توجه کنیم این چگونگی‌ها بر اساس اسلام و ایرانیت ما چگونه می‌خواهد تبیین و برنامه‌ریزی شود».

رضایی در ادامه با بیان این که سیاسی کردن مسائل اجتماعی از مشکلات عصر امروز ماست، گفت: «محیط ملی ایران عوض شده و امروز این محیط سیاسی نیست، بلکه اجتماعی است. دیروز که جمهوری اسلامی را می‌ساختیم حوادث رنگ و بوی سیاست داشت، اما امروز مسائل رنگ و بوی اجتماعی دارد. دیروز شعار «نان، مسکن، آزادی» یک شعار انحرافی بود و امروز سیاسی کردن محیط اجتماعی یک انحراف بزرگ و عقب‌گرد است».

او در ادامه با تاکید بر این که جمهوری اسلامی به هیچ وجه سقوط نخواهد کرد و اگر همه‌ عالم برای خدشه‌دارکردن آن دور هم جمع شوند، هم‌چنان سرجای خود باقی می‌مانند، افزود: «اگر عده‌ای به جای پیشرفت به جلو به دفاع از همین‌ امکانات بپردازند، ولو این که کار درستی می‌کنند، باید بدانند این کار عقب‌ماندن و درجا زدن است؛ چرا که باید همه‌ تلاش‌ها را به ساختن جامعه‌ اسلامی معطوف کرد».
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که امروز برادری، تفاهم و همکاری باید امر مهمی قلمداد شود، با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: «نباید به خاطر حادثه‌ای که با همه‌ اشتباهاتش و از طرفی گذشته است، بخواهیم سکویی برای اشتباهات پی‌در پی درست کنیم».

رضایی، جمهوری اسلامی، پشتوانه‌ فکری معنوی امام (ره) و شهدا، اصل مترقی ولایت فقیه و قانون اساسی را از زیرساخت‌های مناسب برای ساختن یک جامعه‌ آرمانی دانست و خاطرنشان کرد: «البته در این مسیر باید این امر را مورد توجه قرار دهیم که آیا جامعه‌ اسلامی به خوبی تبیین شده است و آیا برای این که چگونه باید با هم در جمهوری اسلامی زندگی کنیم نظریه‌پردازی کرده‌ایم؟ آیا اخلاق، خانواده، مدرسه، کوچه و خیابان، شهرها و معماری‌مان را برای این نوع جامعه ساخته‌ایم»؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن این که این موارد را مهم‌ترین مساله‌ امروز ما دانست خاطرنشان کرد: «اگر توانستیم این گام دوم انقلاب را برداریم بعد از آن می‌توانیم به یک تمدن بزرگ در منطقه تبدیل شویم و اگر نتوانیم جامعه‌ اسلامی را در کنار جمهوری اسلامی بسازیم به تمدن دست پیدا نخواهیم کرد و در اثر ناشکری‌ها، ندانم‌کاری‌ها و جهالت‌ها و درجا زدن‌ها آن چه را به‌دست آورده‌ایم نیز از دست خواهیم داد».

وی ادامه داد: «من به عنوان سرباز از همه تقاضا می‌کنم اولاً به آینده بنگریم و از مسائل حاشیه‌‌ای دست برداریم، که در این صورت می‌توانیم از تمام مسائلی که بعد از انتخابات به وجود آمده یک فرصت بسازیم؛ وگرنه این مسائل می‌تواند به یک تهدید تبدیل شود».

او سپس با اشاره به حضور علی مطهری در این نشست گفت: «من غصه‌ام می‌شود چرا به اندیشه‌های اجتماعی شهید مطهری در جامعه‌ ما توجه نمی‌شود. شهید مطهری در کتاب فلسفه تاریخ تا یک قدمی فتح یک تئوری بزرگ رسیدند، ولی این موضوع مورد توجه قرار نمی‌گیرد. هم‌چنین من از این مساله که هم اکنون عده‌ای فلسفه را نیز سیاسی کرده‌اند، متاسف‌ترم».

رضایی تاکید کرد: «عده‌ای که از برگشت از جمهوری اسلامی صحبت می‌کنند و یا گام‌هایی فراتر از اندیشه سیاسی امام (ره) برمی‌دارند باید بدانند هر دو این تفکرسازی‌ها ما را به انحرافی می‌کشاند که طی آن موقعیت خود را از دست خواهیم داد».

وی در پایان سخنانش از اعضای جمعیت آبادگران جوان که در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم حامیش بودند تشکر کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران هم تاکید کرد: «افکار و عقاید مختلف می‌توانند مشروط بر این که قانون زیر پا گذاشته نشود، حقوق‌شان را پیگیری کنند».

محسن رضایی در پاسخ به این پرسش که برای دوری از سر دادن شعارهای انحرافی در حال حاضر چه اقداماتی باید انجام بگیرد؟ گفت: «در زمان امام چون موضوع اصلی ساختن دولت، ملت و جمهوری اسلامی بود شعارهای اقتصادی و اجتماعی سر دادن انحراف تلقی می‌شد؛ اما امروز بحث بحث ساختن جامعه است و روزی است که باید با هم زندگی کردن را یاد بگیریم. در این راستا اگر امور کشور سیاسی باشند و به مسائل سیاسی بسنده کنیم، انحراف دیگری به وجود می‌آید».

وی افزود: «در راستای توجه به حوادث بعد از انتخابات شاهد هستیم با وجود این که این حوادث ماهیتش اجتماعی است ولی خیلی‌ها دنبال این هستند که این مسائل را سیاسی کنند که این یک انحراف تلقی می‌شود».

رضایی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تفاوت سیاست‌بازی با سیاست‌مداری چیست و کدام‌یک از این‌ها در حال حاضر میدان‌دار عرصه سیاسی کشورمان هستند‌ نیز اظهار کرد: «سیاست‌بازی سوءاستفاده کردن از سیاست است و سیاست‌مداری یعنی تدبیر و عقل به خرج دادن و از فضای جامعه و حکومت سوء‌استفاده نکردن. در حال حاضر سیاست‌مداری در کشور وجود دارد؛ چرا که در غیر این صورت کشور اداره نمی‌شد. سیاست‌بازی و جناح‌گرایی نیز در کشور ما در 10 ساله اخیر زیاد شده است».

در ادامه خبرنگاری پرسید: «در بحث تشکیل کمیته ملی انتخابات چه پی‌گیری‌هایی را انجام داده‌اید»؟ که رضایی اظهار کرد: «این موضوع را باید مجلس شورای اسلامی در قانون جامع انتخابات مورد بحث و بررسی قرار دهد؛ چرا که هر پیشنهادی تا زمانی که به قانون تبدیل نشود، قابل عمل نیست. این موضوع به دوستان مجلس گفته شده و به مرکزهایی هم که در حال پیگیری قوانین انتخابات هستند، ارجاع شده است».

خبرنگاری در ادامه پرسید: «با توجه به این که بعد از حوادث انتخابات معترضان برای بیان اعتراضات‌شان از مناسبت‌های مختلف استفاده می‌کنند، به نظر شما چه تدبیری باید اندیشید که هم این اعتراضات تمام شود و هم معترضان به حقشان برسند»؟ رضایی در پاسخ گفت: «قبل از انتخابات برنامه دادن و اخلاق محور بودن و بعد از انتخابات قانون‌گرایی و تمکین به قانون مهم است. ما نباید با کسی که به قانون تمکین می‌کند، مشکلی داشته باشیم. افکار و عقاید مختلف می‌توانند مشروط به این که قانون زیر پا گذاشته نشود، حقوق‌شان را پیگیری کنند».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چه کنیم در مناسبت‌های آینده این قانون زیر پا گذاشته نشود؟ نیز گفت: «به هر ترتیب محور قانون است و نخبگان کشور در تشویق مردم نسبت به رعایت قانون بسیار موثر واقع می‌شوند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین