کد خبر: ۹۳۰۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۲۱:۱۷
گزارش کامل پاسخ‌های ضرغامی به خبرنگاران:

ضرغامی: خودمان هم خط قرمزها ‌را نمی‌دانیم

هیچ شبکه‌ ماهواره‌‌ای به اندازه‌ صداوسیما دولت را نقد نمی‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید عزت‌الله ضرغامی در آستانه آغاز دور دوم ریاستش بر سازمان صدا و سیما ضمن پاسخگویی سه ساعته به خبرنگاران، خطاب به آنان گفت: «علاقه‌مندم از نقطه نظرات، ایده‌ها و نقدهای شما در برنامه‌ریزی‌هایم استفاده کنم».

سیدعزت‌الله ضرغامی درباره‌ی بحث ممنوع‌التصویر شدن برخی از افراد گفت: «ما چیزی به نام ممنوع‌التصویر نداریم».

وی ادامه داد: «بعضی تصور می‌کنند اگر هنرمندی به دلیل برخی مشکلاتی که دارند یا توصیه‌های شورای نظارت مدتی کار نمی‌کند یا این‌که بخشی از تولیدات گذشته خود را پخش نمی‌کنیم به دلیل ممنوع‌التصویری برخی است که این دلیل‌اش ممنوع‌التصویر بودن نیست».

رییس سازمان صدا‌وسیما افزود: «هم‌چنین پس از انتخابات با فضایی که پیش آمد درباره‌ برخی افراد به دلیل بعضی صلاحیت‌های عمومی که برای ما کاملاً محرز شد، نهادهای مسوول وظیفه‌ داشتند توصیه‌هایی به ما کنند، که البته من به آن توصیه‌ها توجه نکردم؛ چرا که در این فضای مسموم ممکن بود این‌طور تعبیر شود ‌که درباره‌ برخی از آن‌ها به‌دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی که هرگز هم چنین موضع‌گیری نداشتند، تصمیم‌گیری شده است».

خودمان نمی‌دانیم خط قرمز‌ها چیست؟!

رییس سازمان صدا‌وسیما در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تعیین و اعلام شاخص‌های خطوط قرمز و ممیزی در برنامه‌های سازمان صدا‌وسیما گفت: «بعضی از کارت زرد‌هایی که می‌گیریم این است که خودمان نمی‌دانیم خط قرمز‌ها چیست»؟!

اگر قانون احقاق حق در صداوسیما اجرا شود یا نشود...

ضرغامی در پاسخ به دیگر پرسشی مبنی‌بر این‌که هفت سال طول کشید تا قانون احقاق حق در برنامه‌های صدا‌وسیما تصویب شود اما هنوز راهکار اجرایی برای آن از سوی سازمان ارائه نشده است. این راهکارها چه زمانی اعلام می‌شود و آیا تا به حال تقاضای شکایت رسمی بعد از این قانون داشته‌اید؟ اظهار کرد: «این قانون گذشته‌ بسیار مفصلی دارد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاحات گسترده‌ای تصویب شد و در آن اصل موضوع مورد تاکید قرار گرفت».

وی با بیان این‌که اگر به‌صورت جزئی و ریز بخواهیم به این قانون بپردازیم احتمالاً قابل اجرا نخواهد بود، اظهار کرد: «برخی از اصلاح‌طلبان مثل بهروز افخمی در مخالفت با این قانون اعلام کردند که "اگر این قانون تصویب شود باید در صدا‌وسیما را ببندیم"».

وی درباره‌ مشکلات اجرای این قانون گفت: «شاید در سریالی کسی به کنایه چیزی گفته باشد که آبروی فردی را ببرد آن فرد چگونه باید بیاید و در رسانه مثلا در دو برابر زمان جواب بدهد»؟!

ضرغامی ادامه داد: «همه‌ آقایان به دلیل این‌که اصل قانون خوب است معتقد بودند که نباید با آن مخالفت شود، اگر رسانه استباط کند که باید این قانون اجرا شود از طریق گفت‌وگوی متقابل می‌تواند این موضوع را حل کنند که صدا‌وسیما تقریباً روزانه این کار را انجام می‌دهد؛ لازم نیست این موضوع را فریاد بزند؛ مثلا آخرین مورد صحبت‌های آقای روحانی در شب سیزده آبان بود که برخی از نقطه نظرات خود را درباره‌ فیلم مستند هسته‌ای که از سیما پخش شده بود مطرح کردند».

وی ابراز امیدواری کرد که سازمان صدا‌وسیما بتواند راهکارهای اجرایی درست را برای این‌که کسی مورد ظلم واقع نشود پیدا کند و اظهار کرد: «من معتقدم اگر به کسی در رسانه ظلم شود و ما پاسخ‌های مناسبی نداشته باشیم عقوبتش از لحاظ اعتقادی پای همه‌ ما را می‌گیرد».

مبنای دستمزد‌های بازیگران تلویزیون

سیدعزت‌الله ضرغامی به این پرسش خبرنگاری که به خبر افشای دستمزدهای بالای بازیگران برمی‌گشت و می‌پرسید «مبنای دستمزد‌های بازیگران تلویزیون به ویژه سریال‌های الف ویژه چیست؟ و آیا سقف مشخصی دارد» اظهار کرد: «دستمزد عوامل تولید به‌ویژه بازیگران از موضوع‌هایی است که اگر خوب کنترل نشود در روند تولید در سیما و سینما مشکل ایجاد می‌کند».

وی با بیان این‌که دستور بررسی مجدد همه دستمزد‌ها را صادر کردم اظهار کرد: «ارزیابی دستمزد‌ها با توجه به توانمندی بازیگران، شرایط و زمان طولانی که یک بازیگر در طول ساخت یک سریال صرف می‌کند صورت می‌گیرد، اما با این حال این امر مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت».

انتقادات زیادی به عملکرد سازمان به‌ویژه قبل و پس از انتخابات انجام شده

خبرنگاری از ضرغامی پرسید: «در پنج سالی که شما رییس سازمان صدا‌وسیما هستید انتقادات زیادی به عملکرد سازمان به‌ویژه قبل و پس از انتخابات انجام شده است به‌گونه‌ای که اکنون درخیابان‌ها، دانشگاه‌ها و حتی روزنامه‌ها انتقاد زیادی به صدا‌وسیما می‌شود و حتی یک دانشجوی نخبه این انتقاد را در محضر مقام معظم رهبری نیز مطرح کرد. این درحالی است که عملا تغییری در برنامه‌های صدا‌وسیما شاهد نیستیم، آیا صدا‌وسیما این انتقادات را نمی‌شنود یا این‌که نمی‌خواهد بشنود؟ چرا که به نظر می‌رسد اعتماد مردم به رسانه‌ی داخلی از بین رفته است، این درحالی است که راه‌های دیگری برای مردم وجود دارد»؟

ضرغامی با بیان این‌که من این را رد نمی‌کنم که آسیب‌ها و نقص‌هایی وجود داشته است گفت: «من فکر می‌کنم که آمادگی رسانه‌ ملی درباره‌ پذیرش نقد فراوان است که به چند نمونه از آن اشاره می‌کنم».

ضرغامی هم چنین گفت: «رسانه به خاطر گستردگی و طیف وسیع مخاطبانی که دارد می‌تواند در معرض انتقاداتی قرار گیرد. از نظر سیاسی نیز اگر مثلاً از روزنامه‌ شما (مردم‌سالاری) شروع کنیم که مدیرمسوول آن مصطفی کواکبیان است آن قدر وی را دعوت کردیم که خودش می‌گوید این‌قدر ما را دعوت نکنید، فراکسیون اقلیت مجلس نیز در جریان انتخابات بیش از 60 جلسه تشکیل داد و از جناح‌های مختلف آمدند و دولت و رسانه ملی را نقد کردند».

ضرغامی افزود: «رسانه‌ ملی علی‌رغم برخی از محدودیت‌هایی که در بعضی حوزه‌ها دارد زمینه را برای حضور افراد مختلف در یک فضای سالم و عقلانی فراهم کرد».

***
خبرنگاری از ضرغامی پرسید: «پس از حکم مقام معظم رهبری درباره‌ تمدید ریاست شما، برخی از منتقدان این برداشت را داشتند که در این حکم نوعی التیماتوم به شما داده شده است مبنی‌بر این‌که اگر در یکسال آینده تحول چشم‌گیری نداشته باشید برکنار می‌شوید»؛ وی در پاسخ گفت: «ماموریتی که از طرف رهبر انقلاب به من محول شده پنج‌ ساله است که این هم به صورت شفاهی و هم کتبی این مساله تاکید شده است».

وی ادامه داد: «شاید دوستی که این شبهه برایش ایجاد شده با آیین نگارش آشنایی ندارد که زیبایی یک متن را وقتی پنج سال اول تبدیل می‌شود به پنج سال دوم و به زمان اشاره می‌شود درک نمی‌کند یعنی چه»؟

رییس سازمان صدا‌وسیما اظهار کرد: «ما به رهبر معظم انقلاب قول دادیم که یک تحول واقعی را در همه‌ بخش‌ها فراهم کنیم و بدون تردید انتظار ایشان این است که نشانه‌های این تحول در سال اول قابل مشاهده باشد، در دوره پنج سال قبل نیز در همان سال اول اقدامات زیادی انجام دادیم که به عنوان تحولات بزرگ از آن یاد شد».

***
ضرغامی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر این‌که شما گفتید که رسانه‌ ملی آمادگی پذیرش انتقاد و ایجاد فضا برای طیف‌های مختلف را دارد با این حال آیا رسانه حاضر است برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی فرصتی را اختصاص دهد که وی در پاسخ اظهار کرد: «بعد از انتخابات حوادث خاصی در کشور اتفاق افتاد که من به‌طور خلاصه به آن اشاره می‌کنم. سازمان صدا‌وسیما ماه‌ها قبل از تاریخی انتخابات ظرفیت‌ها و امکانات گسترده‌ای را دراختیار نامزدها گذاشت».

وی ادامه داد: «دو سه روز بعد از انتخابات در گفت‌وگویی که با میرحسین موسوی داشتم به او گفتم که شما در ماه‌های کم با استفاده از برنامه‌های تبلیغی سازمان جایگاهی را در بین مردم پیدا کردید که این سیزده میلیون رای، رای بسیار بالایی است. این را قدر بدانید و با پذیرش قواعد بازی و دموکراسی در صحنه‌ رقابت سیاسی حضور داشته باشید ما هم آمادگی داریم با شما همکاری کنیم».

رییس سازمان صدا‌وسیما خاطرنشان کرد: «قبل از دوران انتخابات بارها از میرحسین موسوی دعوت کرده بودیم که در میزگرد‌هایی حضور پیدا کنند که ایشان نپذیرفتند، در حالی‌که ما هیچ مشکلی با این شخصیت نداریم».

وی ادامه داد: «اما بعد از انتخابات و در همان روزهای اول پس از انتخابات با توجه به این‌که رسانه‌ ملی وظیفه‌اش حفظ مصالح ملی، ایجاد و تقویت ثبات در منطقه است و اصلاً بنای این توسعه در همه‌جای دنیا برثبات اجتماعی است، در آن فضای ناپایدار نمی‌توانست آمدن این شخصیت‌ها‌ را به رسانه که تقاضا داشتند مستقیماً به مردم پیام بدهند مبنی‌بر این‌که این انتخابات باطل است و تا مشخص‌نشدن نتیجه‌ انتخابات به خانه‌هایشان برنگردند، بپذیریم».

وی با بیان این‌که این حرف‌ها باطل و غیرواقعی بود تصریح کرد: «طبیعی است رسانه‌ ملی به‌خاطر مسؤولیت سنگینی که دارد نمی‌تواند این پیشنهاد را بپذیرد. چرا که این مساله مثل آن است که در انتخابات سال 86 آقای ناطق نوری بگوید من می‌خواهم به تلویزیون بیایم و بگویم رییس‌جمهور حقیقی من هستم و مردم تا روشن‌شدن نتیجه حقیقی در خیابان‌ها بمانند».

ضرغامی ادامه داد: «من یکی دو روز بعد پیغام دادم که ما حاضریم به‌صورت مناظره با افراد دیگر گفت‌وگو کنیم، اما آنها نپذیرفتند و فقط خواستند که مستقیماً به مردم پیام بدهند که به نظر من این امر ثبات کشور را دچار تزلزل می‌کرد. چرا که ایشان توانایی کنترل اغتشاشاتی را که در تهران به خاطر بیانیه‌های ایشان رخ داده بود نداشتند و در همان شب اول تعدادی کشته شدند، ما اگر این مساله را به صورت عمومی مطرح می‌کردیم باعث توزیع این ناپایداری و بی‌ثباتی در همه‌جای کشور می‌شد و برای کسانی که با شادابی و اشتیاق در پای صندوق‌های رای حاضر شده بودند مناسب نبود».

ضرغامی تاکید کرد: «نه‌تنها درباره‌ شخص ایشان بلکه درباره‌ همه‌ شخصیت‌های دیگر این چنین است که اگر ما چارچوب دموکراسی و قواعد حاکم بر کل کشور را پذیرفته و رعایت کنیم باید رسانه‌ ملی متعلق به همه‌ است و به جناح خاصی تعلق ندارد».

وی افزود: «هر کسی که در رسانه‌ ملی صحبت می‌کند اگر این قواعد را بپذیرد و بحث‌هایی را مطرح کند که موجب رشد و شکوفایی جامعه شود حضور او در رسانه چه اشکالی می‌تواند داشته باشد».

رییس سازمان صدا‌وسیما ادامه داد: «در این صورت هیچ منعی برای شخصیت خاصی وجود ندارد و ما می‌توانیم مانند گذشته این فضای شاد را فراهم کنیم».

وی درباره‌ی مهدی کروبی نیز گفت: «به‌خاطر دوستی و علاقه‌ای که به آقای کروبی داریم او را زیاد در رسانه نشان می‌دادیم که خود ایشان و بستگانشان می‌گفتند این کار را نکنید، شاید باعث ایجاد برخی شبهه‌ها شود؛ اما الان با توجه به بحث‌هایی که در بالا گفتم این وضع کاملا مقطعی است و بحث‌های ایجاد ثبات و پایداری و حفظ قواعد دموکراسی را اگر آقایان رعایت کنند ما برای حضور آن‌ها در صداوسیما مشکلی نداریم».

رییس سازمان صدا‌وسیما ادامه داد: «حتی درباره‌ فیلم‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز رسانه‌ ملی با سعه‌صدر و ظرفیت بالا فیلم کروبی را به‌طور کامل پخش کرد و حتی یک فریم از آن حذف نشد؛ اما روزنامه‌ی آقای کروبی (اعتماد ملی) با تیتر بزرگی بحث سانسور در رسانه‌ ملی را مطرح کرد».

وی ادامه داد: «در مجلس ششم نیز که مجلس نامرادی‌های زیادی می‌دید یکی از کسانی که بسیار به ما کمک می‌کرد کروبی بود به او گفتم که دلیل این‌که شما رای‌تان کم شد این بود که خودتان نبودید، اگر کروبی با سوابق انقلابی که داشت می‌آمد و حرف می‌زد مسلماً رایش چیز دیگری بود، چرا که جایگاه کروبی خیلی بیشتر از این بود».

ضرغامی ابراز امیدواری کرد که امروز دست رسانه برای حرکت‌های گسترده و تاثیر‌گذار بیشتر شود.

تاکید مجدد ضرغامی به سپردن جلسات نقد به بیرون از تلویزیون در صورت کم‌کاری

رییس سازمان صدا‌وسیما گفت: «ما در خصوص برنامه‌های پربیننده جلسات نقد و بررسی را تشکیل می‌دهیم و از همکاران رسانه‌ای می‌خواهیم که بی‌رحمانه نقد کنند؛ البته شاهد محافظه‌کاری‌هایی در این خصوص بودیم که بنده تذکر دادم که اگر محافظه‌کاری کنند من کل این ماموریت را به حوزه سینما و هنر محول خواهم کرد». 

سینه‌مان برای پذیرش انتقاد باز است

وی اظهار کرد: «ما تند‌ترین کلام‌ها و گفت‌وگو‌ها را درباره‌ خود سازمان پخش کردیم که این نشان می‌دهد سینه‌مان برای پذیرش انتقاد باز است». 

ضرغامی ادامه داد: «ما برای شنیدن نظرات شما در جهت رفع نقص‌ها و دیده‌شدن جریان‌های مختلف با نظرات متفاوت و متضاد آمادگی داریم».

تبعات تغییر مدیریت شبکه گفت‌وگو و جوان

رییس صداوسیما در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی‌بر این‌که علی‌رغم این‌که شما گفتید شما نگاه ویژه‌ای به توسعه‌ حوزه‌ صدا دارید ولی ما شاهد بودیم بعضی از شبکه‌های رادیویی خوب ما مثل رادیو جوان و رادیو گفت‌وگو به دلیل برخی تغییرات مدیریتی مخاطبان خودشان را از دست دادند، گفت: «در حوزه‌ سیما تخصصی‌کردن شبکه‌ها امروز یک امر پذیرفته شده در تمام دنیاست چون رسانه رادیویی رسانه گرمی است و مخاطبان خاص خودش را دارد. رویکرد تخصصی کردن، رویکرد علمی و صحیحی بود. اما قبول دارم کیفیت برنامه و محتوای خوب نسبت به تکثر اولویت دارد».

ضرغامی جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته در شبکه‌ها رادیوگفت: «هم در رویکردی که در رادیو جوان در سال‌های گذشته داشته است و هم در راه‌اندازی رادیو گفت‌وگو یک رویکرد جدید مبتنی بر نیازهای جامعه و مخاطبان را دنبال کردیم که رادیو گفت‌وگو جای خودش را در میان مخاطبان باز کرد و رادیو جوان نیز با شیوه‌های نو و ابتکاری شمار مخاطبان خود را افزایش داد. اما معاون صدای وقت که از کارشناسان ما نیز هست معتقد است که وقتی حرکت جدید و همه‌جانبه‌ای با ورود به همه‌ عرصه‌ها کارش را آغاز می‌کند پس از مدتی باید بار دیگر ساماندهی و هدفمند شود و با سازماندهی جدیدی پیش برود که ما این موضوع را در همه‌ حوزه‌های سازمان داریم».

ضرغامی گفت: «در بعضی بخش‌ها مخاطبان رادیو‌جوان به خاطر پایه‌گذاری خوب تقویت شده است و رادیو گفت‌وگو نیز به‌صورت نهادینه و هدفمند به فعالیت‌های خودش ادامه می‌دهد. این درحالی است که در شرایط امروزی ظرفیت رادیو گفت‌وگو بیش از آن چیزی است که اکنون وجود دارد».

درباره‌ استفاده از نخبگان در رسانه

رییس سازمان صدا‌وسیما در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره استفاده از نخبگان در رسانه گفت: «رسانه بدون استفاده از نخبگان اداره نمی‌شود و ما در تمامی بخش‌ها وظیفه داریم از بهترین آن‌ها و صاحبنظران به‌روز آن ها استفاده کنیم اخیراً نیز لیست کارشناسانی که سازمان همکاری می‌کنند را دیدم که این تعداد به بیش از 1000 کارشناس متخصص و دارای جایگاه ارزشمند می‌رسد».

وی افزود: «تقاضای من این است که در حوزه‌های مختلف کارشناسان خود را به ما معرفی کنند. متاسفانه بعضی از افراد نظارت خود را به‌صورت غیرکارشناسی و سرهم بندی شده می‌گویند، ولی وقتی فضای نقد سالم برای آن‌ها فراهم می‌شود از حضور امتناع می‌کنند».

درباره تبدیل شبکه دو به شبکه کودک

سید عزت‌الله ضرغامی در پاسخ به پرسشی درباره تبدیل شبکه دو به شبکه کودک، گفت: «بدون تردید گروه‌های برنامه‌سازی سازمان صدا و سیما مقاطع مختلف سنی و اقشار گوناگون مردم را هدف قرار می‌دهند و در این بین برنامه‌های کودک به خاطر حساسیت، از توجه مضاعفی برخوردار هستند».

وی با بیان این که شبکه دو هنوز به شبکه کودک مبدل نشده‌است، خاطرنشان کرد: «ما با روند فعلی موافق هستیم؛ در برنامه‌ریزی‌های شبکه دو، نیاز‌های کودکان و نوجوانان، تهدیدهای پیش‌رو و آموزش این گروه سنی طی 5 سال آینده بحث می‌شود. البته به صورت مقطعی جلسات و نشستهایی هم داشته‌ا‌یم».

هم‌چنان مخالف ساخت سینمایی در صداوسیما هستم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صدا و سیما سیاست عدم ساخت فیلم‌های سینمایی را هم‌چنان دنبال می‌کند و آیا تبدیل تله‌فیلم‌ها به 35 میلی ‌متری منافاتی با این سیاست ندارد؟ گفت: «کماکان سیاست‌گذاری سازمان صدا و سیما عدم سرمایه‌گذاری روی فیلم 35 میلی متری است؛ چرا که یکی از نیازهای ساخت فیلم سینمایی تأمین اعتبار است. البته اگر از دل یک سریال تاریخی که به شیوه 35 میلی متری ضبط شده، سینمایی دربیاید، استقبال می‌کنیم».

ضرغامی با تاکید بر این که سیمافیلم هم تولید فیلم 35 میلی متری را در دستور کار ندارد، گفت: «در این مرکز هم برخی فیلمها با دوربین HD تصویربرداری می شوند که قابلیت تبدیل به 35 را دارد؛ اما ما توصیه نمی‌کنیم که چنین اتفاقی بیفتد؛ چرا که ورود به بحث‌ اکران سنگین است؛ اما گاهی سازندگان و مدیران اصرار بر سینمایی شدن دارند که من مخالفت نمی‌کنم».

او در این ارتباط به ذکر مثالی پرداخت و گفت: «"اتوبوس شب" یک تله‌فیلم بود که با بودجه‌ای محدود توانست پس از تبدیل به سینمایی، در جشنواره‌ها موفق شود».

رییس صداوسیما بار دیگر تاکید کرد که هم‌چنان مخالف ساخت سینمایی در صداوسیما هستم.

تغییرات ساختاری و مأموریتی در شبکه‌ها تداوم دارد

رییس صداوسیما در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تغییر مأموریت شبکه‌ها، گفت: «تغییرات ساختاری و مأموریتی در شبکه‌ها تداوم دارد؛ تولید و پخش، نیاز به طراحی جدید و نوآوری دارد. برای مثال در راه‌اندازی شبکه ورزش، نگاه جوان خواهیم داشت؛ در راه‌اندازی شبکه‌های دیگر نیز نگاه متناسب اعمال می‌شود».

وی افزود: «البته در کنار تخصصی کردن شبکه‌ها اعتقاد دیگری هم دارم؛ این که نباید امکان دیدن برنامه‌های تخصصی را در دیگر شبکه‌ها از اقشار مختلف مردم بگیریم؛ برای مثال در کنار شبکه قرآن، شبکه‌های دیگر هم می‌توانند به طرح موضوعات قرآنی بپردازند».

در نقد تبلیغات زودهنگام انتخابات در صداو سیما

ضرغامی درباره‌ اظهار نظر مقام معظم رهبری در نقد تبلیغات زودهنگام انتخابات در صداو سیما، به خبرنگاران گفت: «مدت قانونی تبلیغات رسمی نامزدها و حجم بالای برنامه‌های زنده می‌توانست برای انتخابات کفایت کند؛ فرمایشات مقام معظم رهبری هم این بود که اگر چنین می‌شد، ثواب‌تر بود».

وی ادامه داد: «سخنان رهبری برای ما دستور است و ما مطیع هستیم و در ادامه می‌توان بررسی کرد که آیا تبلیغات انتخابات در صدا و سیما زودهنگام بود؛ جمع‌بندی رسانه را در این زمینه می‌توان بررسی کرد و این که آیا اقدامات صداوسیما در دامن‌زدن به اغتشاشات موثر بوده‌است یا خیر»؟

رییس سازمان صدا و سیما در عین حال گفت: «با وجود نقش مناظره‌ها در برانگیختن احساسات عمومی، اما تاثیر این برنامه‌ها در جریانات اخیر پایین بود».

مهم‌ترین چالش فراروی مدیران تلویزیون

در این نشست همچنین خبرنگاری با تشکر از ساخت سریال «در چشم باد» و «روزگار قریب» و ابراز امیدواری برای ساخت سریال‌هایی مشابه در پنج ساله دوم، این پرسش را مطرح کرد که چرا اساساً درباره تولید سریال‌های مناسبتی برنامه مدونی وجود ندارد؟

ضرغامی به این پرسش پاسخ داد: «مردم هم این پرسش را زیاد مطرح می‌کنند؛ این درد کهنه‌ای در تولیدات هنری است که ممکن است با وجود تأمین موارد لازم برای ساخت یک اثر، این اثر هنری به موقع نرسد».

وی ادامه داد: «برای مثال ماه رمضان سال گذشته این مشکل را حل کردیم که ساخت یک سریال مناسبتی از یکسال قبل شروع شود، اما این سریال به هر دلیلی بازهم به ماه رمضان امسال نرسید».
وی اضافه کرد: «این‌که چرا این‌طور می‌شود نیاز به بحث دارد».

رییس سازمان با بیان این که مهم‌ترین چالش فراروی مدیران تلویزیون، تبدیل یک پروژه به اثری ماندگار است، در این باره گفت: «من و مدیران که هنرمند نیستم؛ هنرمندان با تمام انگیزه و وجود، باید بتواند چنین کاری را انجام دهند. ما خودمان در این خصوص بیشترین چالش را با هنرمندان داریم و البته درکشان هم می‌کنیم».

وی گفت: «اگر ما بالاترین جلسات تولیدی را بگذاریم، نهایتا کار به سازنده اثر برمی‌گردد. در حقیقت این سازنده اثر است که علاقه و انگیزه دارد و از طرفی نمی‌توان خواسته‌ها را دستوری کرد؛ نهایتاً شاید خیلی از کارهایی که روی آنتن می‌رود، مدنظر ما نباشد، اما هنرمند پای اثرش ایستاده است و آن را با انگیزه خود می‌سازد؛ از این رو تا زمان روی آنتن رفتن، برخی آثار با مشکلاتی همراه هستند».

ضرغامی در عین حال گفت: «سعی می‌کنیم با شیوه‌های جدید تولید، این ضایعات را به حداقل برسانیم».

در نقد رفراندم‌های پیامکی در تلویزیون

رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به پرسشی که رفراندم‌های پیامکی در تلویزیون را مطرح می‌کرد و همچنین پرسش درباره‌ راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی گفت: «درباره شبکه‌های خصوصی چون منع قانونی وجود دارد، نظر شخصی‌ام را نمی‌گویم؛ اما شاید بتوان در موقعیتی دیگر درباره‌اش صحبت کرد. چرا که این موضوع صفر و 100 نیست و باید با مکانیزم‌هایی این موضوع را جمع کرد».

وی در ادامه رفراندم پیامکی را خالی از آسیب ندانست و گفت: «از نظر من در بسیاری موارد، این پیامک‌ها وجاهت و سندیت ندارند و نظرسنجی و تأثیرسنجی را شامل نمی‌شوند. مرکز تحقیقات به نظرسنجی ساده بسنده نمی‌کند. اما برای شادابی و جذابیت، می‌توان پیامک را مورد استفاده قرار داد و البته مخابرات هم سود می‌برد».

ضرغامی سپس از برنامه «نود» به عنوان برنامه‌ای خوب یاد کرد و افزود: «مجری این برنامه خطوط قرمز را به خوبی رعایت می‌کند؛ البته خیلی موافق نیستم به صورت پیامکی عملکرد یک مدیر نظرسنجی شود».

فقط تا سال 2014 وقت داریم

ضرغامی در بخشی از سخنانش درباره تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال گفت: «صداوسیما برای انجام پروژه تبدیل سیستم‌های تولید، ارسال و پخش به دیجیتال، یک برنامه پنج ساله ارائه داد و اعتبارات پنج ساله مد در نظر گرفت. اما پنج سال گذشت و برنامه‌ زمان‌بندی برای این اعتبارات صورت نگرفته است. تاخیر و تغییر در این زمان‌بندی موجب می‌شود اعتباری به مراتب بیش از هزار میلیارد نیاز باشد».

وی اعلام کرد: «تا سال 2014 برای این سرمایه‌گذاری وقت داریم وگرنه به لحاظ جهانی دچار مشکل می‌شویم».

رییس سازمان صدا و سیما گفت: «شاید برای مردم جالب باشد که بدانند برای افزایش شبکه‌ها چاره‌ای جز دیجیتالی‌شدن نداریم؛ از این پس حتی یک شبکه هم نمی‌توانیم به آنالوگ اضافه کنیم. الآن هم اگر روی موبایل تعداد بیشتری شبکه قابل دریافت است به خاطر پخش دیجتیال است».

وظیفه تولید نماهنگ را به مرکز موسیقی داده‌ایم

وی به پرسش‌هایی در حوزه موسیقی در صدا و سیما هم پاسخ گفت و درباره‌ رویکرد صداوسیما در موسیقی برای جذب مخاطب جوان و عام اظهارکرد: «ساماندهی موسیقی از مهم‌ترین اولویت‌های رسانه‌ی ملی است؛ توجه به محتوای فاخر و آبرومند و هم‌چنین توجه به محتویات‌، فراز بالای ملی از رویکردهای ماست».

ضرغامی گفت: «متأسفانه بسیاری از موسیقی‌های بیرون از صداوسیما، مشکل محتوا و مضمون دارند».

وی با بیان این که حرمت شرعی بسیاری از آثار موسیقایی به محتوا برمی‌گردد، ادامه داد: «تصویرگذاری برای آثار موسیقایی هم اهمیت زیادی در نماهنگ‌ها دارد؛ چراکه از تصاویر نامتناسب، تعابیر نامتعارف برداشت می‌شود».

رییس صدا و سیما گفت: «وظیفه تولید نماهنگ را به مرکز موسیقی داده‌ایم که می‌تواند با استفاده از محتوای خوب، آثار فاخر بسازد؛ چرا که تصویر مناسب حتی می‌تواند سخیف بودن ترانه‌ای چون «گلپری جون» را بگیرد».

رییس صداوسیما با بیان این که بیشتر رسانه‌ها روی خبرهایی درباره تعداد قطعات موسیقی، متمرکز شده‌اند گفت: «نوع مخاطب، نوع برنامه و میزان موسیقی در استفاده از قطعات موسیقایی اهمیت دارد؛ رهبر انقلاب نیز نگاه مثبتی به موسیقی فاخر دارند».

چرا زیرمجموعه شما بعضا پاسخگو نیستند؟

ضرغامی در ادامه با این پرسش مواجه شد که چرا زیرمجموعه شما بعضا پاسخگو نیستند و گفت‌وگو با رسانه را نیاز خود نمی‌بینند؟ او تاکید کرد: «مدیران رسانه ملی باید در مقابل اصحاب رسانه پاسخگو باشند! و اطلاع‌رسانی مناسب هم باید صورت بگیرد؛ البته گاهی یک تولید به دلیل پاره‌ای اخبار، ممکن است دچار حواشی شود. یکی از مشکلات سریال‌های شبانه لورفتن قصه است. متأسفانه گاه عده‌ای پایان قصه را لو می‌دهند و اظهارنظرهایی می‌کنند که مربوط به حوزه کاریشان نیست که مشکل پیدا می‌شود».

آیا نیاز شبکه‌های برون مرزی باید با معیارهای داخلی همگون باشد؟

وی در پاسخ به این که آیا نیاز شبکه‌های برون مرزی باید با معیارهای داخلی همگون باشد؟ گفت: «شبکه‌های برون‌ مرزی باید متناسب با نوع مخاطب فعالیت کنند؛ چرا که برای مثال نگاه به پرس‌تی‌وی از خانه‌های لندن با خانه‌های تهران متفاوت است. ما سعی کردیم در این راه مشاوره و راهنمایی بگیریم؛ البته این مسأله به نوع حجاب و پوشش مجریان و گویندگان ما در شبکه‌های برون‌مرزی ربط چندانی ندارد. البته حجاب پرس‌تی‌وی در استاندارد ما نیست و باید اصلاح شود».

درباره شخصیت‌های منفی سریال‌ها

ضرغامی یکی از وظایف صداوسیما را الگوسازی برای جوانان دانست و گفت: «به خصوص برنامه‌های نمایشی ما باید بیشترین اثربخشی را داشته باشند؛ چرا که سریال‌های «تینیجری» (نوجوان پسند) در غرب نیز بسیار تأثیرگذار است که اغلب غیراخلاقی است. وقتی برای سریال‌سازی برنامه‌سازی می‌کنیم باید بهترین الگوها را داشته باشیم که البته حداقل باورپذیری را هم داشته باشد».

رییس سازمان صدا و سیما گفت: «البته درباره شخصیت‌های منفی سریال‌ها مصوبات زیادی داشتیم؛ کلا فضای جوان و نوجوان، شرایط خاصی دارد که برای دیگران شاید باورپذیر نباشد. برای مثال فیلم «لیلی با من است» کمال تبریزی را آن‌زمان نمی‌پذیرفتند، اما من به توصیه‌ها توجه نکردم و حتی نام آن را تغییر ندادم و امروز این فیلم بسیار پربیننده است؛ بنابراین باید در تمام حوزه‌ها فضایی ایجاد کرد که مخاطب باور کند».

ضرغامی در عین حال اذعان داشت: «وجود برخی از آسیب‌ها را در برخی از برنامه‌ها منکر نمی‌شوم که با آسیب‌شناسی و برنامه‌های تکمیلی می‌توان آن را جبران کرد».

هدفمندشدن اداره تأمین برنامه‌ خارجی سیما و تغییر مدیران این رسانه

وی درباره‌ی هدفمندشدن اداره تأمین برنامه‌ خارجی سیما و تغییر مدیران این رسانه گفت: «در راستای تحولات سازمان، تحولات ساختاری و تغییر مدیران نیز صورت گرفت که زمانش طولانی نیست».

وی افزود: «ما تلاش می‌کنیم از برنامه‌هایی که توسط اداره تأمین برنامه‌ خارجی خریداری می‌شوند، بهترین‌ها را انتخاب کنیم. رویکرد ساخت سریالی مانند «افسانه جومونگ» می‌تواند مورد استفاده داخلی قرار گیرد؛ چرا که با سال‌ها تحقیق و ممارست یک سریال خوب خارجی ساخته می‌شود».

رییس صداوسیما گفت: «سریال سامورایی به دلیل ماهیت عدالت خواهی برای ما کاربرد دارد. ما دست خود را برای گرفتن فیلم‌های جذاب و خوب برای سرگرم‌کردن مخاطب بازگذاشتیم».

***

سید عزت‌الله ضرغامی در ادامه این نشست با این پرسش مواجه شد که چه برنامه‌هایی بر تعمق‌بخشی نگاه سیاسی مردم تاثیر مثبت دارند؟

او گفت: «یکی از برنامه‌های ما استفاده از ظرفیت بالای سیما در حوزه سیاسی است. شاید نام سیاسی نام درستی برای معاونت سیاسی نباشد چون حوزه اجتماعی و غیره را هم دربرمی‌گیرد. سعی می‌کنیم از فرمایشات مقام معظم رهبری دین و اخلاق و امید و آگاهی در ویژگی‌های حرفه‌‌ای استفاده کنیم».

***

وی در پاسخ به این که نیروهای شبکه‌های جدید چگونه تأمین می‌شوند؟گفت: «درباره تامین نیروهای انسانی، به‌خاطر پیچیدگی این مساله دچار اشکال هستیم. در پنج سال اول به خاطر پرداخت چند برابر دستمزد بیشتر از جاهای دیگر برخی از نیروها را از دست دادیم. در پنج ساله دوم حداقل ساماندهی برای بقیه نیروهای استخدام نشده صورت خواهد گرفت».

درباره‌ شبکه فیلم و سریال عربی

ضرغامی درباره شبکه فیلم و سریال عربی هم گفت: «قرار است تمام فیلم و سریال‌های ایرانی از این شبکه پخش شوند؛ بنابراین برای این شبکه سریال ساخته نمی‌شود؛ تنها آثار داخلی دوبله می‌شوند و در چنین شرایطی این شبکه نیروی انسانی زیادی نمی‌خواهد».

مهندسی کنداکتور و جدول پخش

رییس صداوسیما در ادامه به مهندسی کنداکتور و جدول پخش اشاره کرد و گفت: «از محاسن مدیریتی پنج سال گذشته این مهندسی بوده‌است».

ضرغامی خاطرنشان کرد: «امروز جدول پخش ما علمی‌ترین جدول پخش است. جدول پخش انتخاباتی از آن جمله است که یکی از دقیق‌ترین و بی‌اشکال‌ترین جدول‌ها بود. درباره برنامه‌های نمایشی و غیره برنامه‌ریزی کردیم که هیچ وقت آنتن از این برنامه‌ها خالی نباشد و هر وقت مخاطب تمایل داشته باشد بتواند برنامه نمایشی ببیند».

***

ضرغامی درباره‌ لزوم تحولات جدی در برنامه‌های غیرسیاسی رادیو و تلویزیون گفت: «یکی از تلاش‌های صداوسیما باید این باشد که با توجه به گستردگی‌ که دارد از سایر رسانه‌ها از جمله کتاب استفاده کند. وظیفه ما تقویت رسانه‌های دیگر است؛ ما وظیفه داریم که تازه‌های کتاب را معرفی کنیم و به طور جدی این قضیه در برنامه‌ها دنبال می‌شود».

***

خبرنگاری با اشاره به بحث نظارت کیفی سازمان در برنامه‌ها پرسید: «گاهی کارشناس یا مجری برنامه موضوعاتی را مطرح می‌کند که اصلاً به مردم ربطی ندارد و یا در بعضی برنامه‌های ورزشی حتی دعواهایی که شاید واقعی هم نباشند روی آنتن مطرح می‌شوند که این‌ها اصلاً درست نیست و باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود».

آیا بحث نظارت در برنامه پنج سال دوم که هدف آن تحول اساسی است انجام می‌شود که ضرغامی در پاسخ گفت: «یکی از مواردی که مورد توجه جدی ماست بحث مجریان سازمان است و ما برای پنج ساله دوم در این حوزه سعی می‌کنیم نوآوری‌هایی داشته باشیم و از کارشناسان و متخصصان صاحب‌نام به عنوان مجری در برنامه‌های‌ گفت‌وگو محور در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم».

***

وی درباره‌ بخش‌هایی از کشور که هنوز قادر به دریافت شبکه‌های رادیو و تلویزیونی نیستند نیز گفت: «یکی از دلایلی که شبکه‌های استانی را روی ماهواره قرار می‌دهیم این است که امکان استفاده‌ بهتر از سیگنال‌رسانی را فراهم کنیم».

***

ضرغامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ رابطه‌ دولت با صدا‌وسیما در خصوص تامین بودجه‌های صدا‌وسیما و این‌که چرا گاهی صدا‌وسیما پیرو رسانه‌های خارجی می‌شود، گفت: «رسانه‌ ملی تلاش می‌کند همواره استقلال خود را حفظ کند و اگر به لحاظ کاری با نهادهای مختلف مرتبط است باعث بی‌توجهی آن نهاد خاص نشود».

وی ادامه داد: «وظیفه‌ صدا‌وسیما پوشش سفرها و یا اخبار مربوط به وزرا یا کابینه‌ دولت است؛ اما در هفته‌های منتهی به انتخابات دستور دادیم که پوشش برخی سفرها و اقدامات دولت محدود شود که دولت نیز به این امر اعتراض کرد».

ضرغامی اعلام کرد: «بخش زیادی از بودجه‌ای که دریافت می‌کنیم از دولت است که البته تاکنون با ما مساعدت کردند».

ادعا می‌کنم هیچ شبکه‌ای‌ به اندازه‌ صداوسیمای ایران دولت حاکم را نقد نمی‌کند

وی با بیان این‌که امیدوارم علی‌رغم نیازی که سازمان صدا‌وسیما به نهادهای مختلف دارد بتواند استقلال خودش را حفظ کند گفت: «تحملی را که دولت و رییس دولت در برابر انتقادات صدا‌وسیما دارند خیلی از افراد مدعی ندارند این یک تجربه‌ روزانه است که عرض می‌کنم».

رییس صداوسیما گفت: «ادعا می‌کنم هیچ شبکه‌ ماهواره‌ای در دنیا به اندازه‌ صداوسیمای ایران دولت حاکم را نقد نمی‌کند و ما به لحاظ کمی و کیفی نسبت به شبکه‌های خارجی بیشتر نقد دولت را داریم اما نقدی که سازنده و تاثیر‌گذار است».

ما همیشه تبلیغات را به عنوان یک منبع درآمد حفظ‌ می‌کنیم

ضرغامی در پاسخ به این پرسش که بودجه‌ کلی اعتبارات سازمان در حال حاضر چقدر است و اگر چه میزان از این اعتبار در اختیار سازمان باشد رسانه می‌تواند قدم‌های موثری را بردارد و آیا این درست است که سه‌چهارم از اعتبارات سازمان صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها یک‌چهارم آن صرف تولید می‌شود گفت: «بودجه‌ امسال سازمان حدود 500 میلیارد تومان است و 300 میلیارد تومان نیز از بودجه ناشی از درآمدهای تبلیغاتی به آن اضافه می‌شود که اگر این دو رقم با هم کنیم کمتر از یک هزار و 600 میلیارد تومان نیاز بالفعل صداوسیماست».

وی با اشاره به این‌که کمتر از نیمی از این ارتباط ناشی از تبلیغات است گفت: «ما همیشه تبلیغات را به عنوان یک منبع درآمد حفظ‌ می‌کنیم هرچند به خاطر برخی محدودیت‌هایی که داریم کالاهای خارجی و خیلی از کالاهای داخلی را تبلیغ نمی‌کنیم، کسانی که ماهواره نگاه می‌کنند می‌دانند که تبلیغات بازرگانی ما بسیار کوتاه‌تر از بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای است».

ضرغامی در ادامه گفت: «در طول سه سال گذشته توجه به تولید، مورد بودجه‌ریزی قرار گرفت و در بازدیدی که اخیرا معاونان دولت از سازمان داشتند اذعان داشتند که این بودجه‌ریزی کارشناسی در سازمان نسبت به تمامی دستگاه‌های دیگر بهترین است».

تنها یک چهارم بودجه صداوسیما صرف تولید می‌شود؟

وی درباره‌ این که گفته می‌شود تنها یک چهارم بودجه صداوسیما صرف تولید می‌شود و بقیه برای هزینه‌های جاری است گفت: «در جایی مثل صدا‌وسیما نمی‌توان تفکیک دقیقی میان بودجه جاری و تولید داشته باشیم. چرا که بسیاری از پروژه‌های تولیدمان ضمن این‌که بودجه‌ مشخصی دارد بخش زیادی از بودجه صرف کسانی می‌شود که در حوزه‌ی تولید فعالیت می‌کنند».

بارها تذکر دادم

ضرغامی درباره‌ این که «خیلی وقت‌ها ممکن است در برنامه‌های خبری با رویکرد چند صدایی و طرح موضوعات مختلف، خبری پخش شود که با آبروی افراد بازی شود» گفت: «من دراین باره بارها تذکر دادم و آخرین بار درباره‌ گزارشی که با موضوع لباس‌هایی که از مرز مهاباد ( به اصطلاح تاناکورا) وارد کشور می‌شوند، تذکر دادم، چرا که با فردی مصاحبه می‌کرد که به دلیل فقر مالی از این لباس‌ها می‌خرید و معتقدم نباید از طریق رسانه این گفت‌وگو و تصویر پخش می‌شد».

وی خاطرنشان کرد: «درباره‌ خبرهایی که به جایگاه و آبروی فرد توهین می‌شود من نمی‌گویم که رسانه‌ ملی از خطا مصون است».

ضرغامی درباره‌ی خبری که چندی پیش درباره بحث اهدای خون یکی از مسوولان دریزد از رسانه پخش شد نیز گفت: «یک تیم تحقیقی در این باره تعیین کردم و پس از مشخص‌کردن نتیجه‌ این تیم، تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنم».

خبرنگاری پرسید: «در خصوص نحوه‌ نگاه صدا‌وسیما به انتخابات توضیحاتی دادید ولی آن چه به وفور از طرف مردم نقد می‌شود این است که بخش‌های خبری صدا‌وسیما اخباری را اعلام می‌کند که به حقوق شهروندی نگاه دوگانه‌ای دارد؛ مثلا وقتی به نماینده حامی دولت حمله می‌شود، آن خبر صدا‌وسیما با تفصیل منعکس می‌کند، اما وقتی پنج تن از منتقدان دولت مضروب می‌شوند، نه تنها خبری اعلام نمی‌شود، بلکه اگر هم اعلام شود خبری آن وارونه منعکس می‌شود و هیچ فرصت دفاعی هم به آن افراد که به زعم برنامه‌سازان رسانه‌ ملی مورد اتهام قرار می‌گیرد، داده نمی‌شود».

وی در پاسخ به این مطلب گفت: «ما همه‌ی آسیب‌دیدگان را از هر طیف و جریان سیاسی که بودند نشان دادیم؛ که بسیجی‌ها و فرزند آقای روح‌الامینی را هم شامل می‌شدند. با برخی از این افراد هم خواستیم مصاحبه کنیم، اما به دلیل ناراحتی زیادی که داشتند صحبت نکردند و یا این‌که به‌دلایل دیگری، نخواستند همکاری کنند».

رییس سازمان صدا‌وسیما گفت: «دکتر مرندی که شما به آن اشاره کردید (حمله به ماشین حامی دولت) اصلاً طرفدار دولت نیست و یک شخصیت مستقل است؛ اما ما حمله به ماشین ایشان را پخش کردیم و گزارش خوبی هم در این باره رفتیم».

وی با تاکید بر این‌که ما باید خشونت را نفی کنیم و به سمت پذیرش قواعد دموکراسی برویم گفت: «اگر تجمعی غیرقانونی است از صدا‌وسیما توقعی نیست که آن را به‌صورت یک حرکت قانونی منعکس کند».

ضرغامی هم‌چنین درباره‌ روند یک خبر دیگر تصریح کرد: «مثلاً در جریان حوادث پس از انتخابات در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) بمبی منفجر شد و ما با این‌که از این امر مطلع شدیم آن را اعلام نکردیم؛ چرا که نمی‌توانیم بدون هماهنگی با دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی چنین خبری را اعلام کنیم».

وی در ادامه‌ این مطلب با اشاره به این که «دو ساعت پس از شبکه‌ الجزیره این خبر را اعلام کردیم» گفت: «شاید مردم خبر الجزیره را شنیده باشند، اما به آن اعتماد نکنند ولی وقتی آن را از رسانه‌ خودشان بشنوند از صحت آن اطمینان بیابند. بنابراین تاخیر ما در اعلام برخی اخبار به‌دلیل آن است که خبر درست را منعکس کنیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین