کد خبر: ۹۳۲۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷

پنجشنبه بهتر است یا شنبه؟

برخی عقیده دارند که مقتضیات فرهنگی و دینی ایرانیان خواهان تعطیلی پنجشنبه در کنار جمعه است. در سوی دیگر، سیاستگذارانی هستند که تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران و تعطیلی شنبه و یکشنبه در بسیاری از طرف‌های مبادله با ایران را عملاً به‌معنای قطع ارتباط تجاری در بیش از نیمی از هفته می‌دانند.
پنجشنبه بهتر است یا شنبه؟
آفتاب‌‌نیوز :

استدلال بخش بزرگی از کارشناسان کشور و نیز تجربه زیسته جهان حاکی از آن است که دوروزه شدن تعطیلات پایان هفته ضرورتی است که به شیوه‌های مختلف بر اقتصاد، سلامت و بهبود سبک زندگی و حتی محیط‌زیست تأثیر خواهد گذاشت.
مطالعات بسیاری بر پیامدهای مطلوب کاهش ساعات کار و مدیریت تعطیلات، در قالب تعطیلات همگون‌شده در طول سال، تأکید دارند. به‌طور کلی، آخر هفته‌های دوروزه نقش مهمی در ارتقای تعادل میان کار و زندگی، بهبود رفاه، کاهش استرس و تقویت بهره‌وری ایفا می‌کند. دو روز استراحت به افراد اجازه می‌دهد تا دوباره شارژ شوند و در فعالیت‌هایی شرکت کنند که خارج از مسئولیت‌های حرفه‌ای، شادی و رضایت را برایشان به ارمغان می‌آورد. صرف‌نظر از مزایای تعطیلات دوروزه که به‌نظر می‌رسد دیگر از دید سیاستمدار پنهان نیست، اختلاف نظر در بهارستان و شورای نگهبان و کارشناسان اما به ظاهر حول محور مسائل اعتقادی می‌چرخد. برخی عقیده دارند که مقتضیات فرهنگی و دینی ایرانیان خواهان تعطیلی پنجشنبه در کنار جمعه است. در سوی دیگر، سیاستگذارانی هستند که تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران و تعطیلی شنبه و یکشنبه در بسیاری از طرف‌های مبادله با ایران را عملاً به‌معنای قطع ارتباط تجاری در بیش از نیمی از هفته می‌دانند.

تعطیلی‌ شنبه‌ها به کجا رسید؟
دیروز عضو کمیسیون امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تلاش مجدانه برخی برای مخالفت با تعطیلی شنبه‌ها، مجلس با استناد به اینکه تعدادی از مراجع شاخص این موضوع را مغایر با قوانین شریعت ندانستند، تعطیلی شنبه را در دستور کار قرار می‌دهد.
 ابوالفضل ترابی، نماینده مجلس، گفت: با وجود تلاش مجدانه برخی برای مخالفت با تعطیلی شنبه‌ها، مجلس با استناد به اینکه تعدادی از مراجع شاخص این موضوع را مغایر با قوانین شریعت ندانستند تعطیلی شنبه را در دستور کار قرار می‌دهد تا بعد از بررسی‌های لازم، تصمیم‌گیری شود.
 ترابی افزود: تعطیلی شنبه‌ها می‌تواند در بهبود مناسبات اقتصادی-تجاری ما با کشورهای منطقه تأثیرگذار باشد و حتی کشور عراق هم تصمیم به تعطیلی شنبه‌ها گرفته‌است.
نماینده مردم شهرستان‌های نجف‌آباد، تیران و کرون، خاطرنشان کرد: برای تعطیلات شنبه‌ها موضوع پیگیری و مجدد به شورای نگهبان ارسال خواهد شد و پس از طی مراحل قانونی ابلاغ و اجرایی می‌شود.

 اجازه ندهید طرح تعطیلی شنبه بار دیگر بررسی شود!
اما روز گذشته آیت‌الله سبحانی از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست اجازه ندهند طرح تعطیلی بار دیگر وارد کمیسیون‌های مجلس شود، چراکه از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهاد نظارت بر مصوبات مجلس نیز آن ‌را مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته‌اند.در نامه آیت‌الله سبحانی آمده است:
تصدیع می‌دهد؛ در خبرها آمده است «تعطیلی شنبه مجدداً در مجلس بررسی می‌شود»! علت بازگشت به مجلس چنین بیان شده تعطیلی شنبه به نفع کشور و اقتصاد است و این کار براساس تعطیلات جهانی است تا در مراودات جهانی و اقتصادی دچار مشکل نشویم.
نظر جنابعالی و همه نمایندگان مجلس را به امور ذیل جلب می‌کنم:
۱- مصوبه‌ای که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهاد نظارت بر مصوبات مجلس نیز آن‌ را مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته‌اند چگونه این طرح بار دیگر به مجلس برمی‌گردد.
۲-در متن خبر تعطیلی روز شنبه چنین توجیه شده است: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد کشور است. این استدلال عجیب است. تعطیلی شنبه یعنی تعطیلی کلیه دستگاه‌های مولد. آیا چنین کاری به نفع اقتصاد کشور است؟!
۳-جمعی که با خارج ارتباط دارند از ۵ درصد از جمعیت کشور فزون‌تر نیست، چگونه یک اکثریت فدای اقلیت شود.
۴-چگونه می‌توان فرهنگ ملی و دینی را که سابقه هزار و چهارصد سال و اندی دارد، با یک قیام و قعود به هم زد؟
۵- محور تنها مسائل اقتصادی نیست. تعطیلی روز شنبه، تعطیلی مراکز تحصیلی، دانشگاه‌ها و مدارس و حوزه‌ها و مراکز پژوهشی را در پی دارد؛ آیا این به نفع کشور است.
۶-از همه‌گذشته، تعطیلی شنبه برخلاف قانون اساسی است که می‌گوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنان‌ که دو اصلی که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: "زبان فارسی" که زبان رسمی کشور است (اصل ۱۵). آیا می‌توان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده(اصل ۱۸) آیا می‌توان رنگ چهارمی به آن افزود.
اینجانب از حضرتعالی و سایر نمایندگان تقاضا می‌کنم اجازه ندهید چنین طرحی بار دیگر وارد کمیسیون‌های مجلس شود. امروز کشور مشکلات فراوانی دارد و نباید وقت مجلس را با امثال این مسائل تلف کرد.

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین