کد خبر: ۹۳۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۲۳:۳۱
مناظره مرعشی و مرتضی نبوی در دانشگاه تهران؛

مرعشی: کارگزاران به‌دنبال یک رئیس‌جمهور میانه‌رو و اصولگرا بود

نبوی: قبول دارم که حمایت بعضی اعضای شورای نگهبان از یک کاندیدا، خلاف تدبیر بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مناظره‌ای با حضور مرتضی نبوی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با موضوع "بررسی ابعاد پنهان حوادث پس از انتخابات" بعد از ظهر روز سه‌شنبه، از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

مرتضی نبوی در ابتدای این مناظره گفت: «ما یک انتخابات برگزار کردیم که از نظر مشارکت در سطح بی‌سابقه‌ای بود به دلیل آنکه در این انتخابات استانداردهای یک انتخابات کاملا خوب را داشتیم؛ هم از نظر سطح مشارکت و هم از نظر جدی بودن رقابت انتخاباتی».

وی افزود: «این انتخابات در شرایطی برگزار شد که احمدی‌نژاد برای دور دوم می‌خواست کاندیدا شود و براساس تجربه‌ای که در ایران وجود دارد یک رییس‌جمهور برای بار دوم نیز انتخاب می‌شود اما با این حال رجال جریان رقیب به میدان آمده بودند. آقای کروبی و موسوی آمده بودند و آقای خاتمی هم که به میدان آمده بود با کاندیدا شدن موسوی کناره‌گیری کرد. اینها از شخصیت‌های شناخته شده جریان دوم خرداد بودند و فضای رقابتی در انتخابات نیز در اوج قرار گرفت و رقابت‌های انتخاباتی به خیابان‌ها کشیده شد و در سطح شهرها و حتی شهرهای کوچک و خیابان‌ها نیز شاهد رقابت‌های انتخاباتی بودیم و طرفداران کاندیداها نیز در صحنه بودند».

نبوی خاطرنشان کرد: «در جریان اصولگرا گرچه محسن رضایی وارد انتخابات شده بود، اما عمدتاً رقابت در انتخابات بین آقایان موسوی و احمدی‌نژاد شکل گرفت و یک دو قطبی ایجاد شد. مناظرات، این رقابت‌ها را به اوج رساند و نتیجه این شد که احمدی‌نژاد برنده شود. در شهرهای بزرگ رای میان احمدی‌نژاد و موسوی برابر بود به جز شهر تهران که موسوی 300 هزار رای بیشتر داشت، اما در روستاها و شهرهای کوچک رای قاطع از آن احمدی‌نژاد بود».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: «رقیب احمدی‌نژاد از موضع نفی وارد صحنه‌ انتخابات شده بود نه از طریق اثبات خود و اتهاماتی مثل دروغگویی، ‌تقلب و سیاه‌نمایی را مطرح کرد و حتی قبل از انتخابات نیز اعلام پیروزی. عصر انتخابات نیز اعلام کرد که در انتخابات پیروز شده و حتی یکی از طرفدارانش گفته بود که اگر نتیجه غیر از پیروزی باشد طرفداران ما به خیابان‌ها بیایند. با این فضا بود که طرفداران به خیابان آمدند و آن همه حوادث پس از انتخابات شکل گرفت». 

وی افزود: «یک هفته‌ای در تهران تظاهرات‌ها استمرار داشت تا اینکه رهبر معظم انقلاب در اولین نماز جمعه‌ بعد از انتخابات خطبه خواندند و از سوابق کاندیداهای انتخابات و رییس مجلس خبرگان تجلیل کردند و همگان را دعوت به آرامش کردند، اما حوادثی پیش آمد که تاسف‌آور بود. چقدر خوب بود که همه به روند قانونی تن می‌دادند و اعتراضات به شکل قانونی پیش می‌رفت».

نبوی گفت: «همانطور که چند روز پیش آقای حدادعادل در نطق خود گفتند آمار کشته شدگان در حوادث بعد از انتخابات 37 نفر بودند 20 نفر از آنها بسیجیان بودند به هر حال هر کس که در این کشور در این حوادث کشته شد تاسف‌آور بود و کسانی که چنین فضاهایی را پیش آوردند باید به هوش بیایند و از مسیری که در پیش گرفته‌اند برگردند و بیش از این مزاحمت ایجاد نکنند؛ چراکه کشورمان در آستانه دهه‌ آینده است و باید به سمت پیشرفت و عدالت پیش برود».

در ادامه‌ این مناظره حسین مرعشی گفت:‌ «باید این واقعیت را بپذیریم که انتخابات ریاست جمهوری دهم یک انتخاب باشکوه بود و من که یک جوان سال 57 بودم و در طول 27 سال گذشته مسوولیت‌های مختلفی داشته‌ام در خود احساس غرور می‌کردم از این نظر که چه نظامی پی‌ریزی کردیم که میان خود و جوانان رابطه‌ صمیمانه و مثبت برقرار کرده است». 

وی ادامه داد: «در روزهای انتخابات خیابان‌های تهران و شهرهای بزرگ به عرصه‌ای برای فعالیت‌های انتخاباتی تبدیل شده بود و اعتماد بی‌سابقه‌ای بین مردم و نظام ایجاد شده بود، اما با توجه به حوادث پس از انتخابات باید بگویم اگر قرار بود با برگزاری انتخابات باشکوهی در این سطح حوادث پس از انتخابات پدید آید بهتر بود که این حوادث پیش نیاید و ما یک انتخابات معمولی برگزار می‌کردیم». 

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «ما به عنوان کارگزاران در این انتخابات خواهان حضور یک رییس‌جمهور میانه و اصولگرا بودیم تا کشور از این گذرگاه خارج شود و اصراری به حضور موسوی و خاتمی نداشتیم. من به آقای ناطق نوری گفته بودم که ما یک ریاست جمهوری به شما بدهکاریم شما بیایید تا این ریاست جمهوری را به شما بدهیم و مملکت از این تنش فرسایشی خلاص شود. اما سیاست‌گذاران این را مصلحت ندانستند و در رقابت ما هم سراغ کسی رفتیم که گفتمان انقلاب اسلامی را داشت».

مرعشی در مورد موسوی گفت: «میرحسین موسوی در دانشگاه کرمان در برابر سوال یک دانشجو که مورد تشویق حاضران هم بود از دهه‌ اول انقلاب دفاع کرد و حتی از تصمیماتی که در دولت او گرفته نشده بود نیز دفاع کرد».

مرعشی تصریح کرد: «روند انتخابات در انتخابات ریاست جمهوری دهم با چند مشکل جدی مواجه بود که باعث ایجاد مسائل تلخی شد. سرمایه‌های کشور در این انتخابات بالا رفت و زمین خورد و اگر قرار بود که ما تحمل نکنیم به نظر من نباید وارد این میدان می‌شدیم».

وی در ادامه گفت: «سه حادثه در این انتخابات داشتیم اول اینکه دولت خود مجری انتخابات بود و ما نمی‌توانستیم مجری بی‌طرف در انتخابات ببینیم. مساله‌ دیگر ناظران و نهادهای نظارتی نیز بی‌طرفی خود را رعایت نکردند ما توقع نداشتیم که آنها چنین کنند اما دیدیم که از 12 عضو شورای نگهبان 7 عضو رسما از یک کاندیدا حمایت کردند».

عضو حزب کارگزاران سازندگی مشکل دوم را مداخله غیرقابل وصف دولت در امر انتخابات خواند و گفت: «درحالی که یک سال و نیم از تصویب قانون نظام پرداخت هماهنگ گذشته بود دولت در فصل انتخابات به استانداران و کارگزینی‌ها دستور داد که با سرعت حقوق‌های جدید را محاسبه و در حساب‌های مردم واریز کنند. همچنین سهام عدالت که دارای یک نظام پیچیده است به‌گونه‌ای که شرکت‌های مادر آن باید سود‌شان را اعلام و آن سود میان سهام‌داران توزیع شود اما رییس‌جمهور مستقیم از تهران یک گروه گذاشت که از شرکت پخش و پالایش دو هزار میلیارد تومان برداشت کنند و براساس آن به هر روستایی 80 هزار تومان پول پرداخت کنند. با چنین کارهایی دموکراسی مفهوم خود را از دست می‌دهد».

مرعشی تصریح کرد: «یکی دیگر از مشکلات، بداخلاقی‌هایی بود که در مناظره‌ها پیش آمد و آن وارد کردن موضوعاتی که در انتخابات سهمی نداشت و همچنین اجازه ندادن به دیگران برای پاسخگویی از مشکلات مناظره بود. یکی از نکات این انتخابات این بود که برخلاف انتخابات‌های قبل که تهران با توجه به مهاجر‌پذیر بودن همواره نسبت مشخصی از نظر نتایج با شهرهای دیگر داشت و 10 درصد کل آرا تشکیل می‌داد در این انتخابات این نسبت برقرار نبود. همچنین انتخابات در میان ایرانیان خارج از کشور 50 تا 54 درصد با نتایجی که در ایران شاهد بودیم تفاوت داشت».

مرعشی خاطرنشان کرد: «روز شنبه 23 خرداد یعنی فردای انتخابات، تهران از نتایج بهت‌زده بود و در این فضا طرفداران احمدی‌نژاد شیرینی پخش می‌کردند. یکشنبه‌ آن روز طرفداران احمدی‌نژاد اعلام کردند که جشن پیروزی خواهند گرفت این مراسم که در میدان ولیعصر(عج) برگزار شد را سازمان تبلیغات اسلامی پشتیبانی می‌کرد و در تلویزیون در کانال‌های مختلف این برنامه اعلام شد اما دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک نشان می‌دهد که 50 تا 60 هزار نفر بیشتر در این مراسم حاضر نشدند اما فردای آن روز بدون هیچ تبلیغاتی یک راهپیمایی توسط معترضان برگزار شد که آن را هم دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک ثبت کرده‌اند». 

وی یادآور شد: «معترضان به نتیجه‌ انتخابات حتی حق برگزاری یک میتینگ را هم نداشتند و نظامی که با حوصله این انتخابات را برگزار کرده بود و رقابت‌ها را تحمل کرده بود یک مرتبه حتی یک اجتماع و راهپیمایی و حتی صحبت‌های موسوی در تلویزیون را هم نتوانست تحمل کند. من باز هم می‌گویم اگر قرار بود که به افکار عمومی و اعتراض‌ها این گونه پاسخ بدهیم بهتر آن بود که انتخاباتی معمولی برگزار کنیم. حتی مسوولیت اتفاقی مانند آنچه در کهریزک افتاد را بپذیریم. اینها افرادی بودند که سالم دستگیر شده بودند. یکی مسئولیت این حوادثی را که در کهریزک افتاد را به عهده بگیرد».

مرعشی گفت: «اگر قرار بود ما نظر مخالف را تحمل نکنیم بهتر بود که این سفره را پهن نمی‌کردیم واین انتخابات را با 20 میلیون شرکت‌کننده برگزار می‌کردیم که بهتر بود از یک انتخابات با شرکت 40 میلیون نفر و کج‌خلقی‌های پس از آن».

به گزارش ایسنا در ادامه این مناظره مرتضی نبوی گفت: «آقای مرعشی و دوستانش پیشنهادی به نام کابینه‌ی ملی داشتند که با شرایط ایران تناسب نداشت. دو جریان رقیب در کشور شخصی مانند ناطق نوری و اجماع بر سر آن را بر نمی‌تابیدند».

وی درباره مجریان و ناظران انتخابات گفت:‌ «این اولین بار نیست که انتخابات توسط وزارت کشور برگزار می‌شود. واقعیت این است که انتخابات و نظارت را در ایران خود مردم انجام می‌دهند و در هر شهر و حوزه‌ای تعدادی مجری و ناظر هستند که از معتمدین محل و از میان خود مردم انتخاب می‌شوند. این افراد در 20 انتخابات گذشته تقریبا ثابت بودند و افرادی شناخته شده هستند و با تغییر کردن دولت‌ها تغییر نکردند».

نبوی افزود: «رای‌گیری و نظارت در انتخابات توسط خود مردم انجام می‌شود گرچه این افراد توسط فرمانداری‌ها معرفی می‌شوند و این خدشه‌ای به انتخابات وارد نمی‌کند».

وی افزود: «در بحث ناظران قبول دارم که بعضی از اعضای حقوقدان و فقهای شورای نگهبان که از یک کاندیدا حمایت کردند یک عمل خلاف تدبیر انجام دادند البته این هم لطمه‌ای به صحت انتخابات وارد نمی‌کند. لازم بود که این خلاف تدبیر انجام نمی‌شد و هیچ یک از اعضای شورای نگهبان حمایت صریح از یک کاندیدا نمی‌کردند؛ بر همین اساس ما در مجمع تشخیص مصلحت طرحی را که در شورای نگهبان رد شده بود و توسط مجلس به این مجمع آمده بود تصویب کردیم که براساس آن هیچ یک از اعضای شورای نگهبان در هیچ کدام از قوا نمی‌توانند عضو باشند بر همین اساس بود که چند نفر از افراد که در سه قوه‌ فعال بودند و در شورای نگهبان هم حضور داشتند یا از شورای نگهبان استعفا دادند یا از حضور در قوا».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره اتهام استفاده تبلیغاتی کردن دولت از بیت‌المال در انتخابات گفت: «مداخله دولت در انتخابات با استفاده از بیت‌المال حرفی است که خود آقای مرعشی هم این را قبول ندارد، اینکه یک قانونی تصویب شده و دولت می‌خواهد بعد از مدتی آن را اجرا کند که مصادف با انتخابات شده است چه اشکالی دارد؟ اینکه با استفاده ازاین قانون حقوق بازنشستگان افزایش بیابد و یک بار مثبت برای رییس‌جمهور ایجاد شود اشکالی ندارد. بالاخره هر رییس‌جمهوری به دنبال تامین نظر مردم خواهد بود و درآمد نفت را دوست دارد طوری خرج کند که بر سر سفره‌ها برود. این کجا خلاف قانون است»؟

نبوی درباره‌ توزیع سهام عدالت در فصل انتخابات نیز گفت: «سهام عدالت طرحی بود که آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری نهم مطرح کرد و احمدی‌نژاد آن را پیگیری و اجرا کرد و مسئول اجرای خصوصی‌سازی نیز می‌گوید که توزیع سود این سهام براساس محاسبات قانونی و با حسابرسی بوده است. توزیع سهام عدالت یکی از افتخارات نظام است و اینکه برای تامین عدالت و پرکردن فاصله بین فقیر و غنی این طرح اجرا می‌شود».

وی گفت: «احمدی‌نژاد البته در انتخابات از مسائلی که طبقه اشرافی جدید در کشور ایجاد کرده بود بیشترین استفاده‌ها را کرد و به عنوان شعار عدالت و حمایت از محرومین و رسیدگی به مردم روستاها توانست مقبولیت اجتماعی به دست آورد. این طبقه‌ی اشرافی کسانی بودند که از میان کارگزاران و مسوولان بودند و برای خود امتیازات خاصی در نظر گرفته بودند و خود را طبقه ممتاز معرفی کرده و صاحب امکانات بودند. سهام عدالت توانست دیدگاه مردم نسبت به کارگزاران و دولت را اصلاح کند. آنها دیدند که احمدی‌نژاد مردی از جنس خودشان است و البته که کارهای احمدی‌نژاد به مذاق طبقه‌ی اشرافی جدید خوش نیامده است».

نبوی درباره‌ِ بداخلاقی‌های مناظرات گفت: «در مناظره‌ها بداخلاقی‌های یک‌طرفه نبود؛ بلکه آغازگر بداخلاقی‌ها دوستان مهندس موسوی بودند که با شعار تقلب و دروغ و زیر سوال بردن سیاست خارجی و سیاست‌های اقتصادی این کار را می‌کردند و حتی یک کلمه هم در اثبات خود نمی‌گفتند».

وی درباره‌ حوادث پس از انتخابات هم گفت: «خیلی خوب بود که ما این حوادث را نداشتیم اما نباید نقش افراد باسابقه را در این حوادث دست‌کم بگیریم؛ کسانی که به جای حرکت قانونی برای اعتراض رفتارهای غیرقانونی را کردند و نظام هم در این زمینه خیلی از خود تحمل نشان داد. به یاد دارید که تهران یک هفته تظاهرات‌ غیرقانونی را شاهد بود».

مرعشی در ادامه این مناظره‌ ضمن اینکه احمدی‌نژاد را به عنوان نماینده جریان اصولگرا ندانست، گفت: «آقای نبوی فرمودند در جریان انتخابات دو جریان رقیب که اصولگرا و اصلاح‌طلب بودند شکل گرفتند؛ اما از نظر من می‌توانست در مقابل یک رقیب میانه از دو جریان ائتلاف کند و حضور داشته باشد؛ چرا که احمدی‌نژاد را هماهنگ با تمام بدنه اصولگرایی نمی‌دانستیم».

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه می‌توان به لحاظ شکلی و ظاهری گفت مردم انتخابات را برگزار می‌کنند، افزود: «در انتخابات گذشته در ستاد انتخابات کشور یک نفر از کارکنان قدیمی و رسمی وزارت کشور در ستاد پذیرفته نشد و همه از بیرون و نهادهای مخصوص آمدند و در سراسر کشور اکثر معتمدین هیات‌های اجرایی که شاید در انتخابات گذشته 20 درصد آن‌ها جابجا می‌شد تمام اعضایش عوض شدند و انتخابات با دیسیپلین نظامی در اجرا اداره شد و تکلیف نظارت هم که معلوم بود؛ چرا که برخلاف تدبیر هفت نفر از 12 نفر شورای نگهبان از یکی از کاندیداها اعلام حمایت کرده بودند و به نظر من نطفه اصلی اختلافات شروع شده مربوط به این بود که نهاد نظارت از بی‌طرفی خارج شد».

وی تصریح کرد: «احمدی‌نژاد و قالیباف هر دو شهردار تهران بوده و هستند و شاهدیم که احمدی‌نژاد دارد از همان روش که شهرداری تهران را پیش می‌برد در دولت استفاده می‌کند، در حالیکه شاهدیم در دوره فعالیت قالیباف در هر گوشه شهر عملیات عمرانی انجام می‌شود، در دوره احمدی‌نژاد هیچ پروژه عمرانی شروع نشد اما بیش از یکصد میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج داد، 6 الی 7 میلیارد آش رشته در میان مردم پخش کرد و به مساجد و مدارس غیرانتفاعی کمک کرد و باید گفت کسی که برنامه دارد با پول خواسته‌های خود را پیش برد، در دولت نیز از این ابزار استفاده می‌کند».

مرعشی افزود: «شاید به لحاظ معیار دموکراسی و جمهوری کار جالبی باشد که آدمی منفعل نه کاملا نماینده اصلاح‌طلب و نه اصولگرا باشد و در انتخابات شرکت کند و پیروز شود؛ اما به آقای احمدی‌نژاد هم گفته‌ام که اگر روسای جمهور قبلی مثل شما خرج می‌کردند هیچگاه قدرت به شما نمی‌رسید. بگذارید قدرت بچرخد و آیا در شان ریاست جمهوری و دولت ایران است که از نداری مردم به نفع خود سوء استفاده کند»؟

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی همچنین در حالی که شان جمهوری اسلامی را این ندانست که به اعتقاد او نیاز مردم به ابزاری برای بردگی جدید تبدیل شود، تصریح کرد: «ما وجود آزادمردان و آزادزنانی که در برابر اشرافیت فریاد زدند را منکر نمی‌شویم، اما موسوی اشرافی نبود و با توجه به سابقه فعالیتش در ساده‌زیستی و شعار عدالت عملکردش روشن بود. اما اگر بخواهد این شیوه نهادینه شود که بخواهیم از نداری مردم در جهت اهداف خود استفاده کنیم دیگر نه اصولگرا، نه اصلاح‌طلب و نه ارزش‌ها را می‌شناسد و می‌پرسم که شما به دنبال کدام ارزش هستید»؟

مرعشی در ادامه تصریح کرد: «به عنوان کسی که از عمق جان با این انقلاب و نظام هستم می‌گویم که نباید بگذاریم رسالت سنگین سیاسیون اصلاح‌طلب و اصولگرای نظام طوری باشد که منافع و خواسته‌های گذرای یک دوره و مصلحت‌های گذرا، ریشه تاثیرگذاری مردم را در کشور بخشکاند».

مرعشی در ادامه با اشاره به این نکته که اگر در دوره‌ای شورای نگهبان می‌دید کسی با دادن چلوکباب به مردم در نزدیکی انتخابات رای آنها را می‌خرد با آن فرد برخورد می‌کرد،‌ گفت: «چطور دو هزار و 500 میلیارد تومان از منابعی که هنوز سود آن اعلام نشده بود به طور مساوی برای سهام عدالت به شهرستان‌ها داده شد»؟

در ادامه مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «به نظر من نظام به اندازه کافی از خود جنبه نشان داد و در یک هفته شاهد تظاهرات غیرقانونی بودیم که متاسفانه به درگیری و خسارت منجر شد و گاهی با ادامه پیدا کردن این درگیری‌ها تا پاسی از شب در برخی از مناطق تهران باعث کشته شدن بیست نفر از بسیجیان شد که تعداد دیگری غیربسیجی نیز در این جریانات کشته شد».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز این عقیده که در جریانات پس از انتخابات اتمام حجت صورت گرفته بود، گفت: «قرار شد از تاریخ قانونی اعتراضات مطرح شود و فرصت قانونی شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراضات تمام شد و یک هفته با موافقت مقام معظم رهبری این فرصت تمدید شد و هیاتی از اشخاص که مرضی‌ الطرفین بودند مشخص شدند که شکایت‌ها را بررسی کنند و جلساتی در این زمینه برگزار شد و در نهایت قرار بر این شد که محتشمی‌پور به عنوان رییس کمیته صیانت از آرا در این زمینه کار کند که با همکاری موسوی لاری نامه‌ای تنظیم شد که در آن تمامی موارد که در آن امکان تخلف وجود داشت مطرح گردید و شورای نگهبان نیز آن را پذیرفت؛ اما موسوی تنها بر ابطال انتخابات تاکید می‌کرد و معنی این حرکت جز این نیست که به شعار قانونگرایی عمل نمی‌شود و جامعه به آشوب دعوت می‌شود».

وی همچنین در رابطه با قضیه کهریزک توضیح داد: «همه در رابطه با جریان کهریزک اظهار تاسف کردند و حتی مقام معظم رهبری در این رابطه بسیار تاکید کردند تا پیگیری‌ها برای رسیدگی به تخلفات انجام شود. گرچه بیش از حد در این رابطه بزرگ‌نمایی شده بود، اما در همان اندازه هم پیگیری‌ها برای برخورد با تخلفات انجام خواهد شد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «درست است که احمدی‌نژاد نماینده کل جریان اصولگرا نیست؛ اما در انتخابات اخیر عمده‌ی جریان اصولگرا از احمدی‌نژاد حمایت کردند و عمده‌ی اصلاح‌طلبان از موسوی و یک دو قطبی شکل گرفت و به نظر من نطفه‌ی اصلی فتنه در طراحی‌هایی بود که از قبل از انتخابات انجام شده بود تا بحث تقلب مطرح شود و همچنین استفاده از سرفصل‌هایی که مربوط به انقلاب رنگین می‌شد که قبل، در جریان و بعد از انتخابات مورد استفاده قرار گرفت و اوضاع را به هم ریخت».

نبوی خطاب به مرعشی گفت: «شما با تمسخر می‌گویید که در دوران شهرداری احمدی‌نژاد به مردم آش رشته می‌دادند، به مساجد کمک می‌کردند و از شما می‌پرسم آیا این بهتر است یا اینکه کارگزاران جیب خود و طرفدارانشان را پر کنند؟ اگر سهام عدالتی به روستائیان داده می‌شده است در جهت کاهش فاصله‌های ایجاد شده بین مردم بوده است و طبق قانون و مصوبه به عنوان سهام عدالت به خانواده روستائیان تعلق می‌گرفته است و در این زمینه می‌توانید از خود کردزنگنه سوال کنید که محاسبه سودها انجام شده و بر این اساس سهام عدالت تقسیم شده است».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید از شعارهای انقلاب دفاع کنیم که شامل استقلال و عدالت می‌شود، گفت: «نباید بگذاریم طبقه‌ اشرافی‌گری در کشور ایجاد شود که مورد کینه‌ محرومان باشد و فاصله بین مردم و کارگزاران ایجاد شود. اگرچه موسوی سابقه طرفدارای از عدالت را داشت؛ اما در جریان این انتخابات به خاطر انتساب به اشرافی‌گری که آن را نفی نکرد بیشترین ضربه را خورد».

در ادامه مرعشی توضیح داد: «من اصل سهام عدالت را کار بدی نمی‌دانم البته معتقد هستم نباید تبدیل به عاملی شود که نوعی بردگی جدید ایجاد کند و دولت تبدیل به کارفرمایی بزرگ و مطلق شود».
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: «هر مسئله‌ای در جمهوری اسلامی که حقوق مردم را برای نظارت عمومی و انتخاب نهادهای حاکمیت و نقش مردم در این زمینه را ضعیف کند و آزادی و اختیار مردم را کم‌رنگ نماید به هر نامی اشکال دارد چه این کار از طریق استفاده از نیروی نظامی انجام شود، چه از طریق پخش پول در بین مردم. پس ما برای مبارزه با اشرافی‌گری و دفاع از عدالت، آزادی، استقلال، هیچ سرمایه‌ای جز مردم آزاده و آگاه نداریم؛ چرا که مردم آزاده و آگاه هستند که حکومت خود را اصلاح می‌کنند و در مقابل اشرافیت جدید و قدیم و شعارهای فریب‌بنده می‌ایستند. پس من نمی‌گویم که چرا به مردم آش رشته دادند؛ اما نباید با پول رای مردم جابجا شود و این عین فساد است که در سیاست منشاء فسادهای فراوان خواهد شد».

وی خطاب به نبوی به عنوان فردی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام و به عنوان سیاستمدار اصولگرا فعالیت می‌کند، گفت: «چرا شما مقابل این قبیل رفتارها نمی‌ایستید؟ البته اگر کارگزاران کشور در خدمت به مردم با یکدیگر رقابت کنند عین ثواب و صلاح است؛ اما باید از روش‌ها و شیوه‌هایی درست استفاده شود و با شیوه‌ای که احمدی‌نژاد در پیش گرفتند که در شهرداری و ریاست‌جمهوری مورد استفاده قرار دادند مخالف هستم».

وی با اشاره به اینکه در دولت نهم داده‌هایی که دولت دریافت کرد، فوق‌العاده بالا بود و شاهد افزایش 200 میلیاردی درآمد فراتر از برنامه و پیش‌بینی نشده در این دولت بودیم، گفت: «خروجی دولت برای عدالت در این زمینه چه بوده است؟ در حالیکه این پول باید برای جهش صنعتی ایران استفاده می‌شد و عدالت این است که ریال به ریال پول مملکت در جای خود هزینه شود و کشور در مسیر دستیابی به تکنولوژی و صنعت گام بردارد و اگر دولتی 200 میلیارد دلار درآمد نفتی بیش از برنامه در اختیار داشته باشد و از آن در جهت واردات کالاها استفاده کند و مانع تولید داخلی شود و شعار عدالت بدهد، این تنها شعاری توخالی است».

در ادامه مرتضی نبوی خطاب به مرعشی گفت: «شما اگر رسیدگی به محرومین را خلاف آزادگی به حساب می‌آورید و آن را در جهت کم‌رنگ شدن نقش مردم می‌دانید به نظرم باید به قضاوت مردم مراجعه کنید؛ چرا که در این دولت فاصله‌ی بین کارگزاران و مردم کاهش یافت و مردم خود دریافتند که احمدی‌نژاد از جنس خودشان است و اگر در جمعی بگویید که احمدی‌نژاد ضد عدالت‌ترین دولت را اداره کرده است، مردم از شما قبول نمی‌کنند؛ چرا که در رای‌شان این را نشان دادند و مردم دیدند که احمدی‌نژاد از نزدیک با محدودیت‌های مردم آشنا شد و بسیاری از گره‌های زندگی‌شان را باز کرد و شاهد شکل‌گیری ستادهای مردمی در روستاها در حمایت از او بودیم و مردم او را به عنوان کسی که به عدالت زمان انقلاب برگشته می‌شناختند با او ارتباط گرفتند».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد تافته جدا بافته نیست، گفت: «احمدی‌نژاد برای خود میز ریاست ایتالیایی دست و پا نکرد در حالیکه نوع عملکرد کارگزاران در دهه‌های گذشته باعث شده بود مردم به نظام و کارگزاران بدبین شوند؛ پس از شما می‌پرسم آیا این ضد عدالت است»؟

وی در ادامه خطاب به مرعشی در پاسخ به این صحبت او که گفته بود از سهام عدالت و پول خرج کردن نباید برای تغییر رای مردم استفاده کرد، گفت: «در تمام دولت‌ها از جمله دولت خاتمی، موسوی، هاشمی، احمدی‌نژاد در رابطه با خرج کردن درآمدهای نفتی فرقی وجود ندارد و هر وقت درآمد نفتی دولت بالا رفته، دولت به سمت خرج آن در زمینه واردات حرکت کرده است؛ چرا که دولت‌ها عمده‌ بودجه‌شان از ضرب کردن عدد دلار به معادل ریالی ایجاد می‌شود و در دوره هاشمی شاهد بودیم که نرخ ارز از 7 به 140 آورده شد تا به ظاهر گفته شود کسری بودجه کاهش یافته است و در مجلس چهارم با بی‌آبرویی در سطح دنیا روبرو شدیم و با مصیبت و تدبیرهایی توانستیم بدهی‌های خارجی را پرداخت کنیم، پس درآمد نفت در همه دولت‌ها درست خرج نشده است و می‌توان گفت در زمان احمدی‌نژاد نیز می‌توانست بهتر از این‌ها خرج شود و شاهد بودیم در زمان خاتمی نیز وقتی درآمد نفت بالا رفت، مرز واردات کشور از 30 میلیارد دلار گذشت».

نبوی افزود: «فاصله گرفتن مردم از دولت به ویژه در دولت‌های بعد از جنگ آغاز شد و مردم از طبقه‌ای که قدرت را در دست داشتند به تدریج فاصله گرفتند و نسبت به آن بدبین شدند و می‌خواستند تحولی در دوره‌ی خاتمی ایجاد کنند که به نتیجه نرسید. بنابراین برای ایجاد این تحول این بار به دنبال احمدی‌نژاد رفتند. البته من در جای خود به برخی عملکرد‌های احمدی‌نژاد انتقادهای جدی نیز دارم؛ اما نوع نقد من با ایراد‌هایی که دوستان آقای مرعشی مطرح می‌کنند متفاوت است».

مرعشی در ادامه این جلسه خطاب به نبوی پرسید، آیا شما قبول دارید که درآمدهای نفتی و دریافتی دولت احمدی‌نژاد از گذشته تا به حال بی‌سابقه بوده است؟ و گفت: «آنچه در این دولت رخ داد باعث این شد که شرایط کشور به لحاظ تجربه‌ی مدیریت روابط بین‌الملل و انباشت تجربه در قانونگذاری و اجرا که در موقعیت مناسب بود با درآمد فوق‌العاده نفت مواجه شود و بعد به جای اینکه این درآمد با مشورت و روش‌های علمی برای توسعه‌ صنعتی استفاده شود با بی‌برنامگی در جهت ایجاد کف رای اجتماعی هزینه شود. درحالیکه تجربه‌های خیز نفتی ما را به اینجا رسانده بود که در این شرایط حساب ذخیره ارزی درست کنیم که در دولت خاتمی برای اولین بار این اقدام انجام شد و 30 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتیم که در این دولت به طور منظم از این حساب برداشت شد و منشاء بی‌نظمی‌هایی در امور اقتصادی گردید».

مرعشی با تاکید براینکه ما با دادن امکانات و سهم به مردم مخالف نیستیم، گفت: «نباید کمک نظام به مردم از انباشت سرمایه‌هایی که در دست شرکت‌های دولتی وجود دارد و ریشه آن از دولت‌های گذشته و حتی قبل از انقلاب بوده است، انجام شود و از این انباشت سرمایه و توزیع آن در جهت سوء استفاده سیاسی بهره‌برداری شود».

عضو حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: «یک بار فرصت پیدا کردیم تا برای قشر ضعیف جامعه منابعی را که به دست آوردیم توزیع کنیم؛ اما بابت دادن این‌ها نباید بر سر مردم منت گذاشت و از آن برای جابجا کردن آراء استفاده کرد، چرا که این موضوع استقلال و آزادگی مردم را زیر سوال می‌برد و شما هم نباید مخالف آن باشید؛ چرا که در تولید منابع ایجاد شده دولت نهم هیچ نقشی نداشته است و تنها در حال حاضر توزیع آن در اختیار این دولت قرار گرفته است».

مرعشی تصریح کرد: «من از موضع دلسوزی برای نظام و کشور صحبت می‌کنم و می‌گویم اگر قرار شد واگذاری سهام قسطی به یک کشاورز، بازنشسته و غیره به عنوان ابزار سیاسی استفاده شود، آزادگی را از او می‌گیرد و این نمی‌ارزد چون اگر آزادگی مردم گرفته شود به جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌شود؛ چرا که باید رای مردم آزادانه باشد تا هیچ کس نتواند برای رسیدن به اهداف خود بر روی آن حساب کند. پس من با اصل سهام عدالت مخالف نیستم بلکه با بهره‌برداری‌های سیاسی از آن مخالف هستم».

مرعشی گفت: «در جمهوری اسلامی مردم مسلمان آزاده‌ای که پشتوانه نظام هستند مادامی که آزادگی و استقلال‌شان خریداری شود نمی‌توانند عناصر مفیدی برای پشتبانی از نظام و کشور باشند».

نبوی در پایان گفت: «مردم این برداشت را ندارند که سهام عدالت در جهت ایجاد بردگی در آن‌ها است بلکه در جهت ایجاد آزادگی خود آن را به حساب می‌آورند و اعتقاد دارند که صاحب سهامی شدند که می‌تواند سبب پر شدن فاصله طبقاتی ایجاد شده شود و می‌پرسند آیا اگر هاشمی رییس‌جمهور می‌شد و توزیع سهام عدالت در دوره او انجام می‌گرفت رقبایش باید می‌گفتند که این کار در جهت جمع‌آوری آراء انجام شده است در حالیکه دولتی طبق قانون از شرایط استفاده کرده تا سهامی را در دست مستضعفان جامعه قرار دهد که این روش را آقای هاشمی پیشنهاد داده بود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۷
0
0
مردم از حیله اشرافی به ظاهر اسلامی مطلع و از آنان بیزار هستند.افراد بادرآمد کم درسطح اطلاع من از برنامه سهام عدالت راضیند.اشراف شناخته شده و تیم آنها ازیک مرد ساده شکست خورده اند ونمیدانند که تاریخ درس آموز است و مردم نمیتوانند همیشه بعنوان ابزار تلقی شوند واین ذهن خود ش نوعی فساد است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۷
0
0
دیگر چرا ناراحت هستید، طرف مقابل شاگرد خوبی است . درسهایی را که یاد گرفته است خوب به رحله اجرا در میآورد.
میخواست هاشمی خودش طرح را اجرا میکرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
0
0
از فضلا و عقلای کامل خواهشمند است به جای ماهی دادن به ملت ماهیگیری را به آنها اموزش دهند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین