کد خبر: ۹۳۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۵
طی نامه‌ای خطاب به مدیرعامل خبرگزاری فارس؛

درخشان انجام هرگونه مصاحبه با فارس را تکذیب کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر مسعود درخشان، مصاحبه ادعایی خبرگزاری فارس با خود را تکذیب کرد.

به‌گزارش گروه اقتصاد و صنعت آفتاب، این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران که چندی پیش مطلبی به‌عنوان گفتگو با وی در خبرگزاری فارس منتشر شده بود، طی نامه‌ای خطاب به مدیرعامل فارس، انجام هرگونه گفتگو با این خبرگزاری را تکذیب کرد.

متن کامل تکذیبیه درخشان که که نسخه‌ای از آن به آفتاب ارسال شده، به این شرح است:

جناب آقای حمیدرضا مقدم‌فر
مدیر مسئول محترم خبرگزاری فارس

با سلام، هفته گذشته، «مصاحبه» آن خبرگزاری با اینجانب در مسائل نفت و گاز کشور در سایت فارس منتشر شد که در روزنامه‌های مورخ 2/9/1388 آفتاب یزد، ایران و سایت خبری نفت‌نیوز و احتمالاً برخی دیگر از نشریات انعکاس داشته ‌است. با توجه به اینکه اینجانب بیش از یک سال است که مصاحبه‌ای انجام نداده‌ام، از شنیدن این خبر بسیار متعجب شدم. وقتی نارضایتی خود را به اطلاع یکی از مسئولان خبرگزاری فارس رساندم، ایشان گفتند که مطالب منتشرشده را احتمالاً یکی از دانشجویان اینجانب در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده و گزیده‌ای از صحبت‌هایی است که اینجانب در مصاحبه‌های قبلی و در کلاس‌های درس و یا برخی از محافل دانشگاهی داشته‌ام! بدیهی است مطالب دانشجویان اینجانب را نمی‌توان تحت عنوان «مصاحبه خبرگزاری فارس با مسعود درخشان» منتشر کرد. 

به هر حال، مطالب منتشرشده علاوه بر پراکنده‌گویی، حاوی نکاتی است که مطلقاً از بنده نیست و آنها را تکذیب می کنم علاوه بر اینکه غلط‌های فاحشی نیز دارد که کاشف از بی‌سوادی تهیه‌کننده آن است. ذیلاً به چند مورد اشاره می‌شود: 

1. در عنوان مصاحبه چنین می‌خوانیم: «24هزار میلیارد دلار [به علت عدم استفاده از روش‌های تولید صیانتی] برای همیشه زیر پای ایرانیان دفن می‌شود». و در ادامه چنین می‌خوانیم: «مسعود درخشان با تأکید بر اینکه از مجموع 540 میلیارد بشکه ذخیره نفت ایران با ادامه وضعیت موجود در برداشت از مخازن و بدون استفاده از روش صیانتی، تنها 60 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال است، گفت: بر این اساس، 480 میلیارد بشکه (معادل 24هزار میلیارد دلار بر اساس نفت بشکه‌ای 50 دلار) برای همیشه زیر زمین دفن خواهد شد».
 
مطالب فوق‌الذکر کاملاً غلط است و اینجانب هیچ‌گاه چنین مطالبی را نگفته‌ام. توضیح اینکه اولاً، 540 میلیارد بشکه فوق‌الذکر، باقی‌مانده نفت درجاست نه ذخایر نفتی، ثانیاً با استفاده از بهترین روش‌های شناخته‌شده ازدیاد برداشت به‌ویژه تزریق گاز به میادین نفتی، حداکثر می‌توان به طور متوسط 10 درصد ضریب ‌بازیافت را افزایش داد که معادل 54 میلیارد بشکه ازدیاد برداشت است که با قیمت بشکه‌ای 50 دلار حدود 7/2 هزار میلیارد دلار یعنی نزدیک به 3 تریلیون دلار می‌شود. به عبارت دیگر، نظر بنده این است که اگر از روش‌های صحیح بازیافت استفاده نکنیم، حدود 54 میلیارد بشکه نفتی را که بالقوه می‌توان به‌صورت ازدیاد برداشت استحصال کرد، از دست خواهیم داد که معادل دلاری آن از قرار بشکه‌ای 50 دلار، حدود 7/2 هزار میلیارد دلار می‌شود. رقم 24 هزار میلیارد دلار که به اینجانب نسبت داده شده، صد درصد غلط است و کاشف از بی‌اطلاعی آن دانشجو از مسائل نفت درجا، ذخایر نفتی، تخلیه طبیعی و ازدیاد برداشت از مخازن نفتی است. 

2. در بند 6 از آخر چنین می‌خوانیم: «اگر گاز نداشتیم باید با فرآورده‌های نفتی کار می‌کردیم و یا مثل عربستان واردکننده نفت خام بودیم». امروزه هر دانش‌آموز دبستانی نیز می‌داند که عربستان واردکننده نفت خام نیست! 

3. در بند 5 از آخر چنین می‌خوانیم: «اکنون صادرات فرش ایران باید مساوی است با واردات مقوا که آن هم در روغن نباتی استفاده می‌شود و هیچ چز دیگری نمی‌توانستیم وارد کنیم». 

علاوه بر پراکنده‌گویی و تغییر ناگهانی بحث از نفت و گاز به صادرات فرش به مصرف‌کنندگان عزیز اطمینان داد که در تولید روغن‌نباتی از مقوا استفاده نمی‌شود!!! 

4. در بند آخر چنین می‌خوانیم: «ما خودمان کمبود شدید گاز در داخل داریم ولی گاز رایگان به ترکیه، مالزی و هند و کشورهای دیگر می‌دهیم». 

اولاً، گاز را به رایگان به ترکیه نمی‌دهیم، بلکه قیمت خوبی از آن کشور دریافت می‌کنیم. ثانیاً، در وضعیت فعلی به مالزی و هند گاز صادر نمی‌کنیم.

از بسیاری از کاستی‌های جدی در متن این به اصطلاح «مصاحبه» صرف‌نظر می کنم و از خوانندگان عزیزی که وقت گرانبهای خود را به خواندن آن مطلب صرف کرده‌اند و از مسئولان محترم نشریاتی که گزارش خبرگزاری فارس را در روزنامه‌های خود منعکس کرده‌اند، به سهم خود معذرت می‌خواهم. قطعاً این بی‌دقتی‌ها موجب می‌شود مطبوعات که از ارکان دموکراسی در کشور ما می‌‌باشد، به شدت تضعیف شده و اعتبار خود را از دست بدهد. 

لطفاً تقاضا دارم این نامه را به نحو مقتضی و جهت رؤیت مردم عزیز کشور ما منتشر فرمایید.


مسعود درخشان
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد
دانشگاه علامه طباطبایی


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین