آفتابنیوز : آفتاب: رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به برنامهریزی صورت گرفته برای صدور کارت ملی هوشمند در کل کشور، گفت: «امیدواریم اعتبار مورد نیاز این پروژه در بودجه سال آینده لحاظ شود».
ناظمی اردکانی روز شنبه در اولین نشست خبری خود که به مناسبت نود و دومین سالگرد تاسیس «سازمان ثبت احوال» برگزار شد، افزود: «سازمان ثبت احوال و قوانین مرتبط با آن در سالهای گذشته فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده و قبل از انقلاب و پس از آن، تغییرات قابل توجهی در قوانین آن صورت گرفته است».
وی افزود: «در حال حاضر دفاتر و نمایندگیهای سازمان ثبت احوال در نقاط مختلف کشور و نمایندگیهای خارج از کشور فعال هستند و سازمان ثبت احوال در واقع یکی از پرمراجعهترین سازمانها در مواجهه با مردم است که گسترش جغرافیایی زیادی نیز پیدا کرده است».
رییس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه با اشاره به برخی از اولویتهای کاری سازمان ثبت احوال، خاطر نشان کرد: «الکترونیکی شدن ارائه خدمات و کاهش مراجعه حضوری مردم در اولویتهای کاری ما قرار دارد و تلاش میشود با استفاده از کارت شناسی ملی که در حال حاضر برای همه ایرانیان صادر شده است، به سمت فناوریهای جدید حرکت کنیم».
وی صدور کارت هوشمند ملی را با توجه به اختصاص اعتبارات لازم یکی از اولویتهای این سازمان برشمرد و یادآور شد: «این کارت میتواند با کاربریهای متعدد در اختیار مردم قرار گیرد و به این ترتیب کارتهای متعدد که در اختیار مردم قرار دارد، حذف شوند».
ناظمی اردکانی همچنین یکی از اولویتهای کاری این سازمان را تهیه آرشیو الکترونیکی کلیه اسناد موجود سازمان ثبت احوال اعلام کرد و ادامه داد: «در حال حاضر بیش از 100 میلیون سند ولادت، مربوط به افراد زنده و متوفی در نقاط مختلف کشور وجود دارد که این اسناد جدای از سایر اسناد مرتبط با فوت، طلاق و ازدواج است».
وی همچنین استفاده از بخشهای غیردولتی برای ارائه خدمات ثبت احوال به مردم و برخی از تصدیگریهای این سازمان را از جمله اولویتها برشمرد و اضافه کرد: «مطالعات و بررسیهای اولیه در مورد ورود بخش خصوصی به این بخش فراهم و مجوزهای لازم نیز اخذ شده است که با توجه به علاقهمندی بخش خصوصی میتوان دفاتر مرتبط با این خدمات را در نقاط مختلف شهر راهاندازی کرد».
رییس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این سوال که آیا این خدمات در قالب دفاتر پلیس + 10 و یا دفاتر خدمات الکترونیکی شهر شهرداری تهران انجام میشود و یا دفاتر جداگانه تاسیس خواهد شد، توضیح داد: «هنوز بررسیها در مورد این موضوع کامل نشده، اما بر اساس خدماتی که به این مجموعهها سپرده میشود، امکان فعالیت در دفاتر الکترونیک شهر و پلیس + 10 و یا احداث دفاتر جدید وجود دارد».
وی عنوان کرد: «هنوز فعالیت دفتری به صورت آزمایشی آغاز نشده است، اما پیشبینی میکنیم 20 دفتر به صورت آزمایشی در سطح شهر تهران این فعالیت را آغاز کنند، تا نتایج اقدامات آنها در صورت موفقیت به نقاط دیگر نیز تسری داده شود».
ناظمی اردکانی در ادامه تصریح کرد: «کار این دفاتر تصدیگری است و امور حاکمیتی مربوط به اسناد هویتی مردم را سازمان ثبت احوال انجام خواهد داد، به عبارتی اقداماتی که هر یک از دفاتر ثبت احوال در رابطه با ثبت اسناد هویتی انجام میدهند، توسط این دفاتر انجام میشود، اما بخش مرتبط با احراز هویت همچنان در اختیار سازمان ثبت احوال باقی میماند».
وی همچنین ترویج کاربردهای متعدد شماره ملی در بخشهای مختلف را یکی دیگر از برنامههای این سازمان عنوان و تاکید کرد: «برنامهریزیهای مختلفی را در راستای استفاده از شماره ملی در دستگاههای مختلف اجرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهایم و این برنامهریزیها به زودی برای اجرا به سازمانهای مختلف پیشنهاد میشود».
رییس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این سوال که شناسنامههای جدید از چه دورهای در کل کشور فراگیر میشود، پاسخ داد: «تعویض شناسنامههای قدیمی در اداره کل امور خارجه و برای ایرانیان خارج از کشور به صورت آزمایشی انجام شده، اما با توجه به تعداد قابل توجه متقاضیان، فعلاً فراخوان عمومی در داخل کشور برای تعویض شناسنامه نخواهیم داشت و تنها در صورت نیاز برای هر نوع تغییری در شناسنامه، شناسنامه جدید جایگزین شناسنامه قبلی خواهد شد».
وی اضافه کرد: «مرحله اول تعویض شناسنامهها برای افراد زیر 15 سال به طور کامل در کل کشور انجام شده و مطالعات و دپوی اقلام مورد نیاز برای اجرای فاز دوم نیز انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال 89 کل جمعیت کشور تحت پوشش شناسنامههای جدید قرار گیرد».
ناظمی اردکانی تغییرات شناسنامههای جدید را شامل طراحی جدید، اندازه کوچکتر، کیفیت مواد اولیه در کاغذ و لمینت آن، چاپ عکس روی شناسنامه و دارا بودن بارکد شماره ملی عنوان کرد و ادامه داد: «این شناسنامه عمر بیشتری نسبت به شناسنامههای فعلی خواهد داشت و از قابلیتهای امنیتی بیشتری برخوردار است».
وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اعتبارات لازم برای اجرای طرح کارت هوشمند ملی نیز، خاطر نشان کرد: «مطالعات و طراحی این طرح تمام شده و درخواست اعتبار مورد نیاز را برای اجرای این طرح به دولت اعلام کردهایم و امیدواریم اعتبارات مورد نیاز در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود».
رییس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه عنوان کرد: «در عین حال میتوان بخشی از اعتبارات مورد نیاز این طرح را از طریق اعتبار استانی استانهایی که علاقمند به اجرای این طرح هستند، تامین کرد. ضمن این که در پیشنهاد ارائه شده دریافت بخشی از هزینههای مرتبط با کارت هوشمند از مردم نیز پیشبینی شده است که این امر بستگی به نظر نهایی دولت دارد».
وی یادآور شد: «ممکن است کارتهای هوشمند جدید نیز همچون کارتهای فعلی دارای محدودیت زمانی باشد، اما در عین حال این کارتها دارای قابلیتهای زیادی برای استفاده ارگانها و دستگاههای مختلف دولتی نظیر بانکها و مراکز پزشکی خواهد بود».
ناظمی اردکانی در پاسخ به سوالی در رابطه با ازدحام و شلوغی برخی از مراکز ثبت احوال و طولانی شدن روند صدور کارت، خاطر نشان کرد: «تنها راهی که برای کاهش ازدحام و شلوغی دفاتر ثبت احوال پیگیری میکنیم، انجام درخواستهای آنها بدون حضور در دفاتر است و تمام تلاش ما این است که کلیه اقدامات به صورت مکانیزه و در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود».
وی در ادامه به موضوع طرح آرشیو الکترونیک سازمان ثبت احوال اشاره کرد و ادامه داد: «به محض دریافت اعتبارات مورد نیاز این آرشیو فعال شده و بسیاری از مراجعات مردم حذف خواهد شد، در حال حاضر نیز برای الکترونیکی شدن هر سند 170 تومان پیشبینی کردهایم و در صورت افزایش میزان هزینهها میتوانیم از اعتبارات استانی در هر استان نیز استفاده کنیم».
رییس سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: «آرشیو الکترونیک در حال حاضر به صورت آزمایشی در اداره کل امور خارجه فعال شده است».
وی همچنین خاطر نشان کرد: «کارتهای هوشمند ملی قابلیتهای متعددی دارند، از جمله برای برخی از افراد که کاربریهای متفاوتی از کارت ملی نسبت به مردم عادی دارند، علاوه بر کلید واژه عمومی یک کلید اختصاصی با امضای الکترونیک شخصی در نظر گرفتهایم که در صورت نیاز میتوانند این بخش را در مورد کارت ملی خود با هزینه اندک فعال کنند».