کد خبر: ۹۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۳:۳۱

گنجي با طول درمان آزاد شود

آفتاب‌‌نیوز : حجاریان افزود :اكبر گنجي با استفاده از طول دوره درمان مي‌‏توا ند مدت باقي مانده زندانش را در بيرون بگذراند. 

وی  با انتقاد از برخي گفته‌‏ها كه در مورد گنجي ارايه مي‌‏شود از جمله آنچه " عدم اعتصاب غذا به بهانه مصرف آب، چاي و قند از سوي گنجي" مطرح مي شود، اين مدل اعتصاب را" اعتصاب غذاي تر" توصيف كرد و گفت: مغز با قند زنده است ولي كم‌‏كم چربي خون از بين مي‌‏رود، ماهيچه‌‏ها آتروفي و لاغر مي‌‏شود، بعد اندام ديگر، كليه و كبد از كار مي‌‏افتد، به همين خاطر به گنجي مي‌‏خواهند سرم قندي و نمكي بزنند. 

حجاريان ادامه داد: يك بار هم به گنجي پروتئين زدند كه بدنش تحمل نكرد و او را به بيمارستان ميلاد بردند. وي كه اخبار مربوط به وضعيت جسماني گنجي را براي حاضرين تشريح مي‌‏كرد، افزود: من نگران اين 10 - 12 روزي هستم كه به گنجي ملاقات نداده‌‏اند، پزشكان وي و پزشكي قانوني هم گفته‌‏اند كه حال وي وخيم است، از ما هم خواستند كه از گنجي بخواهيم اعتصابش را بشكند، من هم به اتفاق سروش و كديور و علوي‌‏تبار و سحابي همين را خواستيم. 

حجاریان  به بحث" مددجو خواندن" گنجي در بيانيه دادستاني اشاره كرد و گفت: اكبر كه مددجو نبوده است، اكبر از من و شما هم سر حال‌‏تر است، ذهنش هم خوب كار مي‌‏كند, مددجو من هستم. 

وی ضمن درخواست براي ملاقات با گنجي گفت كه از وي خواهند خواست تا اعتصابش را بشكند و با استفاده از طول درمان آزاد شود، چون گنجي از بيماري‌‏هاي زيادي همچون آسم, واريس, كشيدگي تاندون پاي راست و پارگي مينيسك پاي چپ و نياز به عمل ديسك كمر و مشكل اتروپي عضلات رنج مي‌‏برد، اگر چه ذهنش هم چنان خوب است. 

در اين مراسم محسن كديور نیز در سخنانی اظهار داشت :با شنيدن اتفاقاتي كه روز دوشنبه در برخورد با خانواده گنجي شد، ياد حرفهاي هاشمي شاهرودي درباره حقوق شهروندي افتادم. 

وي با انتقاد از روزنامه نگاراني كه در اين روز جايزه گرفتند، اظهار داشت: وقتي اسم دوستانم را به عنوان جايزه بگيرها ديدم، تعجب كردم كه گنجي به عنوان يك روزنامه نگار اين چنين از حقوق خود محروم است و ديگر همكارانش هديه مي‌‏گيرند.

استاد دانشگاه تربيت مدرس با انتقاد از اين كه همزمان با درخواست خانواده و دوستان گنجي از وي براي شكستن اعتصابش، ممنوع الملاقات شده است، اظهار داشت: مواردي كه در موقع بازرسي از منزل گنجي اتفاق افتاد، نشانه‌‏هاي بدي است، شايد برخي مي‌‏خواهند گنجي را عصباني كنند تا به اعتصابش ادامه دهد.
به گفته كديور، با اين شيوه هم حاكميت و هم منتقدان از نعمت نقد محروم مي‌‏شوند. 

وي تصريح كرد: انتقادكردن از حكومت هزينه دارد و گنجي حاضر شده اين هزينه را بپردازد اما دومين چيزي كه بعد از نقد حاكميت دريغ شده است، نقد خود منتقدان است. 

كديور با بيان اين كه نسبت به ‏آ‌‏را نظري و شيوه گنجي نقد دارد، تاكيد كرد: اما آيا فضاي سالمي سراغ داريد كه بتوان اين نقدها را انجام داد؟ 

وي با بيان اين كه فعل سياسي را نبايد يك تنه انجام داد، خاطرنشان كرد: جان گنجي عزيز است و حيف است كه بخواهد يك تنه قدرت را اصلاح كند، شايد او مي‌‏خواهد خود را به يك نماد تبديل كند، گنجي بداند كه اصلاحات، فعلي تدريجي و جمعي است، گنجي مي‌‏خواهد نقد قدرت را يك تنه انجام دهد. 

مرضيه مرتاضي‌‏لنگرودي ديگر سخنران اين مراسم، از معصومه شفيعي، همسر اكبر گنجي و استقامت او تجليل كرد و گفت: من نمي‌‏دانم كه وقتي گنجي تصميمش را گرفت با همسرش مشورت كرد يا نه؟ ولي اين را مي‌‏دانم كه همسرش محكم ايستاد تا گنجي بتواند محكم بر سر اعتقادش بايستد. 

مرتاضي‌‏لنگرودي گفت: من خيلي متاسف مي‌‏شوم اگر دوره اصلاحاتي كه با شعار حذف" مرگ بر"ها آغاز شده بود، با مرگ يك اصلاح طلب به پايان برسد. 

عضو ديگر شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي هم در اين مراسم گفت: گرفتاري بزرگ ما ايراني‌‏ها اين است كه تعادل نداريم. 

رجبعلي مزروعي با اشاره به فرجام ناخوشايند بسياري از دلسوزان و مصلحان كشور كه سعي مي‌‏كردند به آرامي و توام با خرد به اصلاح امور بپردازند، افزود: به نظرم معدل جامعه ما از جهات گوناگون با دموكراسي همخواني ندارد. 

وي تصريح كرد: همه ما بايد از خانواده و جمع دوستان گرفته تا جمع هاي بزرگتر، بايد به گسترش فرهنگ دموكراسي كمك كنيم وگرنه خشونت باز هم مي‌‏ماند. 

به گفته مزروعي، حفظ انديشه گنجي را مستلزم حفظ حيات گنجي است، از آن زماني كه دوستان و خانواده گنجي به طور جدي از وي خواسته‌‏اند كه اعتصابش را بشكند، اتفاقاتي از جمله آنچه در جريان بازرسي منزل وي صورت گرفت، آغاز شد تا گنجي به اعتصابش ادامه دهد، ما بايد كاري كنيم كه گنجي زنده بماند و انديشه‌‏اش حفظ شود.
حبيب‌‏الله پيمان، دبيركل جنبش مسلمانان مبارز هم در اين مراسم طي سخنان گفت: همه كارها بايد در فضاي خردورزي و دورانديشي صورت گيرد و اميدواريم كه در اين كشاكش صدمه اي به برادر عزيز ما گنجي نرسد. 

علي رضا علوي تبار ديگر سخنران اين مراسم با بيان اين كه" سياست ورزي اخلاق خاص خودش را دارد و در مورد گنجي اخلاق سياسي رعايت نشده است" گفت: يادآوري آنچه براي دوست و برادر عزيزمان اكبر گنجي صورت گرفته است، روح انسان آزرده مي‌‏شود اما وظيفه ما در جاهايي كه براي آزادي گنجي برگزار مي‌‏شود، گفت‌‏وگويي است كه طي آن با استفاده از خردجمعي كشور از وضعيت ناگواري كه در آن قرار گرفته است، خارج شود. 

وي، با تاكيد بر رعايت اخلاق سياسي، يكي از قواعد آن را تعريف انسان به عنوان هدف غايي توصيف كرد و گفت: انسان خود غايت است، هيچ انساني نبايد وسيله‌‏اي براي هدفي قرار بگيرد، انسان نه خودش و نه ديگران را نبايد در خدمت اهداف ديگري قرار دهد.
علوي‌‏تبار، با بيان اين كه آنچه بر گنجي تحميل شده است، پيامدهاي زيادي دارد، تصريح كرد: آنچه دغدغه اصلي ماست، حفظ سلامت و آزادي گنجي است، باقي مستقل از آثار آن فرع بر سلامت گنجي است و ما بايد كمك كنيم كه او از اين وضعيت خارج شود. 

وي، كنش‌‏هاي سياسي را بيشتر مبتني بر عواطف دانست تا عقلانيت و اظهار داشت: عاطفه هميشه رنگ غالب سياست است و عقلانيت بعداز آن خود را متجلي مي‌‏كند، اين مساله ما را موظف به كارهايي مي‌‏كند و همين طور باعث مي‌‏شود، تحليل درست‌‏تري از وقايع داشته باشيم. 

علوي‌‏تبار افزود: آ‌‏نچه مي‌‏تواند كمك كند تا در منجلاب بر هم فزاينده موج‌‏هاي عاطفي، سياسي قرار نگيريم، خردورزي جمعي است، خيال اين كه مي‌‏توان به تنهايي سياست ورزي كرد را بايد از سر بيرون كرد. 

وي ادامه داد: تنها در گفت و گوي با ديگران است كه مي‌‏توان افسار عواطف را در دست گرفت و اين گفت وگو بايد با كساني صورت گيرد كه وقتي كار سياسي مي‌‏كنيد، از شما حمايت كنند نه با گروهي كه در هنگام اقدام سياسي شما را تنها مي‌‏گذارند. 

علوي تبار سياست‌‏ورزي فردي را ورود به سمت انزوا توصيف كرد و افزود: بايد حساسيت به خرج داد، چون سياست ورزي در ايران امروز مستلزم حداقلي از انضباط جمعي و تشكيلاتي است، حرفهايي نزنيم كه از طرف اكثريت ياران ما حمايت نمي‌‏شود، چون اين پيشتازي نيست بلكه موجب انزوا مي شود اگرچه سياست ورزي جمعي موجب كندي كارها شود. 

وي زمان سنجي و ظرفيت سنجي را از الزامات كنش سياسي دانست و خاطرنشان كرد: وقتي مجموعه دوستان ما از ما چيزي مي‌‏خواهند، بايد در آن تامل كنيم و از دست زدن به عمل خودداري مي‌‏كنيم، اگرچه هزينه و كندي در عمل به همراه داشته باشد. 

عضو شوراي سردبيري روزنامه توقيف شده" صبح امروز" با تاكيد بر ضورت هماهنگي بين هدف و وسيله در كار سياسي، خواستار رعايت اصول كار جمعي سياسي از سوي همه فعالين سياسي شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین