کد خبر: ۹۳۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۶
دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین

رئوفیان: اقتضای جامعه کنونی ما اعتدال است

علی مطهری انصافا فرزند خلف شهید مطهری است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر کل حزب اسلامی ایران‌زمین، سخنان اخیر علی مطهری در تلویزیون را عادلانه توصیف و با حمایت از مواضع وی، اظهار کرد: با مسائلی که مطرح شد باید گفت آقای علی مطهری انصافاً فرزند خلف شهید مطهری است.

ابوالقاسم رئوفیان افزود: آقای مطهری در سخنانشان، هم به نقد گفتار و عملکرد جناح معترض و این‌که نحوه اعتراض به نتیجه انتخابات چگونه باید می‌بود، پرداختند و این که در برخی موارد به خطا رفته بودند و هم به نحوه برخورد و گفتار و عملکرد جناح حاکم انتقاد کردند که به عنوان واکنشی موجب شد آنها مجددا به تناسب برخوردها در عرصه ظاهر شوند.

وی با بیان این‌که این کنش و واکنش به نوعی بود که هر دو طرف به وادی لج و لجبازی کشیده شدند، تصریح کرد: من هم معتقدم اگر در مقابل اعتراض معترضان یک برخورد درست، به دور از احساسات و برخاسته از عقلانیت وجود می‌داشت، شاید کار به اینجا نمی‌کشید.

دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین اضافه کرد: می‌شود گفت آقای مطهری با ذکر معایب و اشکالات هر دو طرف وارد این بحث شدند؛ البته مجری برنامه‌ها هم نباید جانبدارانه و با طرفداری از یک جناح حاکم قضیه را سمت و سو دهند؛ این اشکال و انتقادی است که به صدا و سیما وارد است و این شیوه را باید اصلاح کنند.

رئوفیان با بیان اینکه "آقای مطهری بی‌آنکه کمترین انحرافی از مسیر اعتدال پیدا کند مبتنی بر عدل و انصاف مسائل را مطرح کرد"، گفت: در نهایت تاسف پدیده ناپسند افراطی‌گری در کشور ما باب شده است و من این را به یک شجره خبیثه تشبیه می‌کنم که ریشه می‌دواند و شاخه‌های آن هم متراکم می‌شود؛ به گونه‌ای که فضای جامعه را تیره و تار می‌کند که خطر بزرگی برای نظام است.

وی تصریح کرد: نباید اجازه داد افراطیون هر روز آتش افراطی‌گری را شعله‌ور کنند؛ چرا که اگر فکری به حال این مساله نشود، تر و خشک با هم می‌سوزند. درگیری‌های داخلی و اختلافات که تشدید می‌شود، نباید دست کم گرفته شوند.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم ایجاد وحدت در کشور اظهار کرد: امام(ره) و رهبر انقلاب، بیش از آن که آمریکا و انگلیس را برای نظام خطر بدانند، اختلافات درون‌گروهی، منازعات سیاسی، جنگ‌های لفظی و روانی علیه یکدیگر از جانب مسوولان و شایعه‌پراکنی را خطر می‌دانند؛ چراکه اعتماد عمومی را سلب و نظام را تضعیف می‌کند. این‌ها مسائلی است که اگر مهار نشود انقلاب در خطر خواهد بود. اگر اختلافاتی - که امروز متاسفانه به نظر می‌رسد برخی اصرار دارند در نظام نهادینه شود - ادامه پیدا کند، بسیار خطرناک خواهد بود.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین اظهارکرد: در ارتباط با مساله اصل ولایت فقیه که یکی از اصول لایتغیر قانون اساسی است، من هم اعتقاد دارم این افراد ان‌قلتی روی این بحث ندارند و فقط برداشت‌ها متفاوت است. این مساله که نمی‌شود هر فردی را به دلیل یک خطا یا اختلاف نظر ضدولایت فقیه خواند، از فرمایشات رهبر انقلاب است، پس با چه مجوز شرعی برخی این گونه تاخت و تاز می‌کنند؟

رئوفیان ادامه داد: ضدیت با ولایت فقیه یا دست‌نشاندگی بیگانگان اتهاماتی است که پیگرد قانونی دارد ولی دیدیم که رهبر فرزانه انقلاب صراحتا می‌فرمایند من پیش‌قراولان حوادث اخیر را به دست نشاندگی بیگانگان از جمله آمریکا و انگلیس متهم نمی‌کنم، هم‌چنین از افراد افراطی که با اتخاذ پدیده زشت افراطی‌گری افراد را مخاطب قرار می‌دهند خواستند سخن ناصواب نگویند.

وی در ادامه با انتقاد از برخی بحث‌های مطرح شده در مناظره‌های پیش از انتخابات تاکید کرد: زمینه حوادثی که پس از انتخابات پیش آمد در زمان تبلیغات انتخاباتی بود، به ویژه در مناظره دو نامزد اصلی که آقای موسوی و احمدی‌نژاد چهره به چهره نشستند و آن مسائل مطرح شد و متاسفانه همان‌جا حریم‌ها کنار گذاشته و برخی مسائل مطرح شد که مثل روغن ریخته بود که نمی‌شد آن را جمع کرد.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین همچنین از برخی بازداشت‌ها در جریان پس از انتخابات انتقاد کرد و گفت: در ارتباط با مساله بازداشت‌ها هم حرف آقای مطهری درست بود و اصلا اینها حرف آقای مطهری نبود بلکه در آموزه‌های دینی ماست و مسوولان قوه قضاییه ما باید بر همین مبنا حرکت کنند.

رئوفیان با بیان اینکه با مسائلی که مطرح شد باید گفت آقای علی مطهری انصافا فرزند خلف شهید مطهری است، خاطرنشان کرد: همه این‌ها دوستان انقلاب هستند، دولت، مجلس و قوه قضاییه دوستدار انقلاب هستند و باید برخی حرفهایی را که از سر دلسوزی و به دلیل نگرانی‌های شدید از اوضاع امروز مطرح می‌شود بربتابند، ولی متاسفانه به برخی آقایان برمی‌خورد، آقایان با این صحبت ها برافروخته نشوند و درصدد جواب به آنها به هر طریق ممکن برنیایند.

وی درباره انتقادات مطهری نسبت به برخی برخوردها با رسانه‌ها نیز اظهار کرد: مگر رهبری از رسانه‌ها نخواستند به دنبال ایجاد اختلاف و زدن تهمت به مسوولان نباشند؟ امروز روزنامه‌ها را ورق بزنیم و ببینیم کدام هستند که به مسوولان تهمت می‌زنند و ایجاد اختلاف می‌کنند. وقتی گفته می‌شود "مسوول"، هم روسای قوا را شامل می‌شود و هم رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی چهره‌های تاثیرگذار مثل آقای رضایی و آقای مطهری؛ بنابراین باید ببینند چه رسانه‌هایی هستند که با اتهام و موارد این‌چنینی کار خود را پیش می‌برند. این‌ها عوامل پیدایش و استمرار وضعیت کنونی یعنی حاکمیت رادیکالیسم در جامعه و انحصارگرایی است که می‌تواند مصداق بی‌بصیرتی باشد.

دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین هم‌چنین با تاکید بر اینکه مسوولان باید به هر طریق ممکن امنیت روانی جامعه را تامین کنند، افزود: اقتضای جامعه کنونی ما که جو بسیار سنگینی بر آن حاکم است، اعتدال است. مردم ما از فقدان فضای امنیت روانی رنج می‌برند و وظیفه مسوولان ماست که امنیت روانی را به جامعه برگردانند؛ چرا که اگر چنین نشود دولت هم نمی‌تواند برنامه‌هایش را اجرا کند. پرسش من این است که آیا با این وضعیت می‌توانیم به انتظار ساختن ایرانی توسعه‌یافته باشیم که الهام‌بخش جهان اسلام و از نظر اقتصادی سرآمد دیگر کشورها باشد، آن هم در شرایطی که طبق سند چشم‌انداز، 16 سال بیشتر وقت نداریم؟ آیا با این وضع می‌توانیم فضا را برای حرکت به این سمت آماده کنیم؟ بنابراین برخوردها باید منطقی باشد نه از روی احساس یا آمیزه‌ای از احساس و عقلانیت باشد. هر کجا که اشکالی متوجه مسوولان است باید از مردم عذرخواهی کنند؛ چراکه به مردم بدهکار هستند.

رئوفیان در ادامه از برخی برخوردهای تندروانه در مقابل راهکارهای ارائه‌شده از سوی چهره‌های مختلف نظام انتقاد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین