کد خبر: ۹۳۶۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰

اعتماد خالص به شرقی‌ها به چه قیمتی؟

سیاست گذاری درست این است که منافع ملی کشور بدور از شعار‌های ایدولوژیک پایه گذاری شود، این بدان معناست که در موضوعات مختلف شریک خود حال چه غرب باشد و یا شرق آنگونه که سود کشور و منافع ملی ایجاب می‌کند راهبردی شود.
اعتماد خالص به شرقی‌ها به چه قیمتی؟
آفتاب‌‌نیوز :

بررسی روند تاریخی روابط ایران و روسیه پر است از خیانت‌هایی که روس‌ها به کشور داشته اند. گفتمان انقلاب اسلامی ایران در بدو تاسیس نیز با شعار نه شرقی نه غربی شکل گرفت، این شعار نشان دهنده این مفهوم است که نباید تمام تخم مرغ‌ها را در یک سبد قرار داد و منافع ملی را در گرو شرق یا غرب قرار دهیم.

در چند دهه گذشته نظام از این شعار عبور کرده و منافع کشور را با شرق گره زده است و از ارتباط سازنده با دیگر قدرت‌ها فاصله گرفته، این مسئله باعث شده که روس‌ها هر گاه بخواهند آنگونه که منافع خودشان ایجاب می‌کند و با بی توجهی به منافع کشور ما در سطح بین الملل موضع گیری کنند به عنوان نمونه می‌توان به موضع گیری‌های اخیر این کشور نسبت به کریدور زنگزور و جزایر سه گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک اشاره کرد که اولی را مربوط به جمهوری جعلی باکو و سه جزیره را مربوط به کشورک امارات دانستند.

سیاست گذاری درست این است که منافع ملی کشور بدور از شعار‌های ایدولوژیک پایه گذاری شود، این بدان معناست که در موضوعات مختلف شریک خود حال چه غرب باشد و یا شرق آنگونه که سود کشور و منافع ملی ایجاب می‌کند راهبردی شود.

مقوله قدرت اقتصادی کشور‌ها در شرایط حال حاضر قدرتمندترین ابزار تاثیر گذار در سطح بین الملل است که می‌تواند معادلات را به نفع کشور‌ها رقم بزند اهمیت قدرت اقتصادی ایجاب می‌کند تا تصمیم گیرندگان کشور نسبت به این موضوع اهتمام و حساسیت بیشتری داشته باشند. در حال حاضر اساسی‌ترین چالش در کشور موضوع تورم است که افزایش تولید مهم‌ترین مولفه در جهت کنترل آن است و اگر بتوان تولید را چه در داخل و چه با کمک سرمایه گذاری خارجی در کشور افزایش دهیم گام مهمی در جهت کنترل تورم و بالا بردن سطح رفاه جامعه برداشته شده است.

راه حل افزایش تولید در کشور در ارتباط سازنده با غرب و شرق براساس منافع ملی است. این افزایش تولید با سرمایه گذاری و ارتباط با قدرت‌های شرق و غرب در چهارچوب منافع ملی با حفظ مسائل اطلاعاتی، امنیتی به موفقیت خواهد رسید. این موضوع یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که می‌توان قدرت اقتصادی کشور را افزایش و معضلات اجتماعی را کاهش داد.

در یک دهه گذشته خصوصا بعد از امضای برجام و در چهارسال اول دولت یازدهم فضای سیاسی کشور در سطح بین الملل گشایش یافت، این موضوع زمینه‌ای شد تا بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی جهت همکاری اعلام آمادگی کنند و فضای امیدوار کننده برای رشد و توسعه در کشور پدید آمد، اما یک سری حساسیت‌های گا‌ها بی مورد و موضع گیری‌ها نسنجیده بدون توجه به آینده باعث شد تا این فرصت‌ها یا آنگونه که پتانسیل داشت صورت نپذیرد و یا اینکه منتفی گردد بهرحال شرایط حال حاضر کشور ایجاب می‌کند تا از گذشته درس گرفته شود و با در نظر گرفتن حساسیت‌های سنجیده و صحیح موضع گیری‌های انعطاف پذیر در رابطه با ورود سرمایه گذاران خارجی که کمک شایانی در برون رفت شرایط حال حاضر کشور و رفع ناترازی‌ها خواهد داشت صورت پذیرد.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین