کد خبر: ۹۴۳۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۳:۰۲
یادداشتی از کاوه بیات، محقق برجسته تاریخ معاصر

نگرانی‏های کاوه بیات از ریشه‏های دستگیری احسان هوشمند

نگرانی مبتنی بر یک تجربه تاریخی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احسان هوشمند پژوهشگر مسائل علوم اجتماعی به ویژه در حوزه‌ قومیت‌‌ها چندی پیش بازداشت و به فاصله‌ چند روز بی‌خبری از وی، همسرش نیز بازداشت شد. کاوه بیات، محقق برجسته و نام‌آشنای تاریخ معاصر ایران، که تقریباً از مراجع معتبر تاریخ معاصر کشور شناخته می‏شود و دقت نظر و موشکافی متعهدانه‏اش نسبت به تاریخ ایران بر کسی پوشیده نیست، ضمن بررسی بازداشت وی، با توجه به حوزه تحقیقاتی احسان هوشمند، در مورد این بازداشت ابراز نگرانی‌های جدی کرد. این یادداشت را که برای خبرگزاری آفتاب نوشته شده است، در زیر می‌خوانید.

کاوه بیات

تأخیر و تعلل در شناسایی یکی از مهمترین ویژگی‌های اجتماعی جامعه امروزی ایران، یعنی شناسایی تکثر و تنوع نهفته در آن که از ویژگی‌های یک جامعه مدرن و امروزی است و کوتاهی در فراهم آوردن زمینه‌های لازم جهت همراهی و همزیستی مسالمت‌آمیز این مجموعه متنوع و متکثر به شکل‌گیری تنش و تعارضی تنیده و مستتر در کلیه‌ سطوح و لایه‌های اجتماعی منجر شده است که مدت زمانی است در هر فرصت و پیشامدی، به نوعی خود را نشان می‌دهد؛ بحران حاصل از چگونگی برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز یکی از آخرین نمونه‌های آن است. 

در فراز و نشیب‌های این بحران، دوست و همکار اصلاح‌طلب ما، احسان هوشمند نیز گرفتار آمده است. این نیز می‌تواند گرفتاری و دردسری باشد همانند پاره‌ای از دیگر موارد مشابه که دامنگیر بسیاری از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب شده و بر همین اساس نیز امیدوار بود که دیر یا زود با تلاشی که قاعدتاً باید در جبران تاخیر و کوتاهی پیش گفته مبذول شود و در چارچوب فراهم آوردن زمینه‌های لازم جهت همراهی و همزیستی تنوع و تکثر نهفته در جامعه، شاهد حل و فصل آن باشیم. 

ولی آنچه موضوع نگرانی است آن است که این پیشامد ابعادی فراتر از مسائل مورد بحث داشته باشد و ریشه‌ای دیگر؛ احسان هوشمند سال‌هاست که در مقام یک جامعه‌شناس بررسی مسائل اجتماعی و سیاسی حوزه‌های قومی ایران و به ویژه مسائل مربوط به موطنش کردستان را در صدر دلمشغولی‌های علمی خود قرار داده است و در این راه در عین تأکید بر اصولی چون لزوم پاسداری از تمامیت ارضی و هویت ملّی ایران با تلاش چشمگیر در زیر سئوال قرار دادن بسیاری از پیش‌فرض‌ها و باورهای گروه‌های قوم‌گرا و تجزیه‌طلب، دشمنی آشکار آن‏ها را به جان خریده است. 

در بحرانی دیگر در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، پاره‌ای از گروه‌های چپ و کمونیست ـ اسلاف بلافصل و مستقیم تحرکات قومی و تجزیه‌طلب فعلی ـ با رخنه به تشکیلات برآمده از انقلاب و با استفاده از فضای کدر و غبارآلود وقت، برای تسویه حساب با مخالفان بالفعل و بالقوه خود از هیچ اقدامی کوتاهی نکردند و نگرانی از آن است که مبادا در این ایام نیز آنچه موجب گرفتاری و دردسر دوست و همکار ما شده است بیشتر بر یک چنین زمینه‌ای استوار باشد تا جرم مرتکب شده یا نشده‌ای در چارچوب جرائم متعارف جاری که به هر حال با میزانی از تعامل و مدارا حل و فصل‌شان دشوار نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین