کد خبر: ۹۴۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۷
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس؛

ناکافی بودن بودجه کشاورزی، علیرغم رشد در لایحه بودجه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یك عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات تملك دارایی‌ سرمایه‌ استانی لایحه بودجه سال 89 نسبت به اعتبارات مصوب و اعتبار ابلاغی سال گذشته بیش از 72 درصد رشد نشان می‌دهد. 

سیدمحمد سادات ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، در خوزستان افزود: اعتبارات تملك دارایی سرمایه‌ای ملی بودجه سال آینده بیش از یك هزار و 310 میلیارد تومان است كه نسبت به اعتبار مصوب سال گذشته كه بیش از 950 میلیارد تومان بوده از رشدی معادل 3/27 درصد و نسبت به اعتبار ابلاغی سال گذشته از رشدی معادل 82.9 درصد برخوردار شده است. 

وی تصریح كرد: اعتبارات فصل در جهت اجرای عملیات زیربنای اسكان عشایر استان، اعتبارات فصل منابع آب اجرای عملیات آبیاری و زهكشی و توسعه صنایع‌بندی و تكمیل كشاورزی سال آینده نسبت به اعتبار سال گذشته به ترتیب 9/85 ،66 و 3/84 درصد افزایش نشان می‌دهد. 

نماینده مردم گتوند و شوشتر در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: همچنین اعتبار برنامه‌های آبخیزداری و حفاظت خاك و همچنین سامانه اراضی كشاورزی به منظور حمایت از عملیات زیر بنایی به ترتیب از رشدی معادل 3/44و 8/47 درصد برخوردار گردیده است. 

وی اضافه كرد: با توجه به مشكلات ناشی از پدیده خشكسالی اعتبار مربوط به افزایش تولیدات محصولات باغی به منظور تامین و انتقال آب برای توسعه زیر بنایی باغات در اراضی شیبدار در بودجه سال 89 مورد تاكید قرار گرفته و1/49 درصد رشد داشته است. 

سادات ابراهیمی خاطرنشان كرد: اعتبارات كمك‌های فنی و اعتباری سال 89 نسبت به سال قبل 3/34 درصد رشد داشته است؛ كمك‌های فنی و اعتباری شامل زیر بخش‌های مختلفی از جمله آب و خاك، تامین و انتقال آب، توسعه باغات، دام و طیور و طرح‌های تكمیلی بخش كشاورزی می‌باشد.
وی ادامه داد: با وجود اینكه باید از دولت به منظور رشد اعتبارات مربوط به بخش كشاورزی در ابعاد مختلف تقدیر و تشكر كرد اما با توجه به مشكلات موجود كشاورزان در سطح كشور و استعداد و ظرفیت بالای كشاورزی در ایران اسلامی این مبلغ اعتبارات نیازهای كامل وزارتخانه مهم كشاورزی را برآورده نخواهد كرد. 

سادات ابراهیمی به مشكلات فراروی وزارت جهاد كشاورزی اشاره كرد و افزود: یك میلیون هكتار از یك میلیون و 700 هزار هكتار اراضی آبی در پایاب سدها كه دارای شبكه اصلی آبیاری و زهشكی می‌باشد فاقد شبكه‌های آبیاری و زهكشی است و از هشت میلیون و 700 هزار هكتار اراضی آبی كشور به دلیل محدودیت منابع تنها در یك میلیون هكتار از اراضی كشور سیستم آبیاری تحت فشار انجام شده است. 

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس تاكید كرد: از مجموع 125 میلیون هكتار حوزه‌های آبخیز كشور تاكنون 22 میلیون هكتار تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته جهت رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده و مصوبات هیات دولت حداقل اعتباری معادل پنج هزار میلیاردتومان برای سال 89 نیاز است این در حالی است كه كل اعتبارات ملی و استانی بخش كشاورزی معادل 2400 میلیارد تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. 

وی به تنها تفاوت بودجه امسال بخش كشاورزی با سال‌های گذشته اشاره كرد و یادآور شد: در بودجه بندی‌ سال‌های گذشته كل اعتبار تملك دارایی‌های سرمایه‌ای ملی به وزارتخانه ابلاغ و پس از بررسی و هماهنگی با دستگاه‌های تابعه نسبت به توزیع آن بین دستگاه‌های تابعه با توجه به سیاست‌های وزارت متبوع اقدام می‌گردید اما بر اساس بخشنامه بودجه سال آینده بودجه عمرانی وزارت جهاد كشاورزی در قالب هفت دستگاه و 19 تابعه فرعی به صورت مستقل و از پیش تعیین شده توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری دستگاه‌های اجرایی مورد نظر ابلاغ می‌گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین