کد خبر: ۹۴۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۱
آل اسحاق در همایش بین‌المللی مطرح کرد

پیشنهاد حذف تعرفه واردات میان ایران و ارمنستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری كشور ارمنستان دیروز در تهران برگزار شد.

مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور ارمنستان از جمله سخنرانان این همایش بود. اهرام نرسیسیان، با تأکید بر این که ارمنستان بحران مالی جهانی را فرصتی استثنایی برای ترمیم ساختارهای اداری و اقتصادی خود می‌داند، بوروکراسی اداری را مهم‌ترین مانع در گسترش روابط تجاری با ایران قلمداد کرد و گفت: ما اقتصاد بازار آزاد را در پیش گرفته‌ایم اما از افراط در این زمینه خودداری می‌كنیم. اقتصاد ارمنستان در طول سال‌های گذشته توام با ثبات بوده و تورم در این كشور همواره تك رقمی است.

به گفته نرسیسیان، در حال حاضر بیش از 80 درصد اقتصاد ارمنستان خصوصی بوده و موسسات جدید خصوصی در حال مدرنیزه كردن كارخانه‌های فرسوده هستند. معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز در این همایش گفت: ایران و ارمنستان می‌بایست از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه فعالیت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری متقابل توسط بخش خصوصی استفاده كنند.

منصور برقعی سطح روابط دو كشور را همواره در حال رشد خواند و خاطرنشان كرد: بی‌تردید پیوندهای ملی و فرهنگی می‌تواند به جهش‌در روابط دو كشور بینجامد. وی ادامه داد: معتقدیم كه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بسیار بهتر از دولت قادر به ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دو كشور هستند. برقعی افزود: ایران رتبه هفتم را در بین شركای اقتصادی ارمنستان دارد كه این جایگاه متناسب با روابط دو كشور نیست.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز در این همایش با اشاره به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و ارمنستان از چهار سال پیش گفت: متاسفانه اجرای این موافقت‌نامه به دلیل مشكل بند پنجم آن كه مربوط به تعرفه چهار درصدی واردات است معطل مانده در حالی كه پتانسیل همكاری‌های اقتصادی بین دو كشور آن قدر زیاد است كه روا نیست برای چنین موضوعی این موافقت‌نامه عملیاتی نشود. آل اسحاق با تاكید بر اینكه باید علل كندی سرعت تبادل تجاری بین دو كشور بررسی شود‌، گفت: وجود مشكل در خصوص همكاری‌های ترانزیتی بین ایران و ارمنستان باعث كاهش سرعت مبادلات شده است همچنین اشكالات مقرراتی و ریسك سرمایه‌گذاری باعث شده كه تمایل برای فعالیت‌های اقتصادی كاهش یابد در حالی كه سازمان‌های بیمه‌ای می‌توانند این ریسك‌ها را پوشش بدهند.

آل اسحاق با اشاره به این كه ارمنستان می‌تواند منطقه‌ آزاد تجاری ویژه‌ای ایجاد كند تا كالاهای ایرانی بدون تعرفه به آن منطقه وارد شده و پس از فروش عوارض از آنها اخذ شود، ادامه داد: نكته مهم دیگر این است كه گاه روابط شخصی اجازه نمی‌دهد كه مراحل اجرایی به صورت روان ادامه یابد.

آل اسحاق همچنین پیشنهاد كرد که تعرفه واردات کالا بین دو كشور حذف شود.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان دیگر سخنران این همایش بود که با اشاره به پروژه راه‌آهن شمال - جنوب گفت:‌ ما از بانك آسیایی 500 میلیون دلار وام برای اجرای این پروژه درخواست كرده‌ایم و مجری پروژه را نیز طی یك مناقصه تا پایان ماه مارس انتخاب خواهیم كرد. به گفته گورگن سارگسیان مراحل اجرایی این طرح از اوایل آوریل سال جاری آغاز خواهد شد.

رییس سازمان توسعه تجارت از دیگر مدیران دولتی حاضر در این همایش بود که پس از برشمردن مزیت های اقتصادی و تجاری ایران خاطرنشان كرد: همه اطلاعاتی كه از سوی سازمان‌های اقتصادی جهانی در خصوص ایران ارائه می‌شود، منطبق با واقعیات نبوده و معتقدیم كه فضای كسب و كار، آزادی تجارت و فضای سرمایه‌گذاری در ایران قابل رقابت با بسیاری از كشورهای دنیا است.

بابک افقهی یادآور شد: حجم مبادلات بین دو كشور قابل قبول نیست و امیدواریم كه این حجم هر چه زودتر ارتقا یابد. ارزش مبادلات تجاری دو کشور ایران و ارمنستان نزدیک به 200 میلیون دلار برآورد شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین